Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Besluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal 2018
CiteertitelBesluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpBesluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal 2018

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 7 van de Archiefwet 1995
  2. artikel 6 van het Archiefbesluit 1995
  3. artikel 26b van de Archiefregeling
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-201801-01-2018Nieuwe regeling

27-11-2018

gmb-2018-267126

2018000981

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal, gelezen het advies van de gemeentearchivaris van 31 juli 2018 en gelet op:

  • Artikel 7 Archiefwet 1995;

  • Artikel 6 Archiefbesluit 1995;

  • Artikel 26b van de Archiefregeling.

Besluit vast te stellen het volgende:

Artikel 1

De gemeente Bloemendaal gaat met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2018 over tot routinematige vervanging van papieren archiefbescheiden door digitale reproducties, waarna deze papieren archiefbescheiden worden vernietigd. Het betreffen archiefbescheiden die zijn ontvangen of opgemaakt bij de uitvoering van de taken waarvoor de gemeente Bloemendaal verantwoordelijk is.

Artikel 2

De routinematige vervanging geschiedt op de wijze zoals omschreven in het Handboek Vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal.

Artikel 3

Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2018.

Artikel 4

Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit Vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal 2018.

 

Overveen,27 november 2018

De gemeentesecretaris/directeur,

W.A. Atsma

De burgemeester,

E.Roest

Toelichting

De gemeente Bloemendaal neemt dit besluit tot vervanging vanuit de zorg voor een goede kwaliteit van informatiebeheer. In dat kader is een hybride situatie (papieren archieven in combinatie met digitale archieven) onwenselijk omdat er risico’s dreigen op het vlak van vindbaarheid, toegankelijkheid en volledigheid. Door het opheffen van de hybride situatie kan de organisatie volledig digitaal werken. Volledig digitaal werken sluit daarbij aan bij de ambities van de overheid om alle dienstverlening aan de burger digitaal te laten plaatsvinden.

 

Het besluit tot vervanging is van toepassing op archiefbescheiden die zijn ontvangen of opgemaakt in processen van de gemeente Bloemendaal. Eventuele uitzonderingen (archiefbescheiden die worden uitgezonderd van het vervangingsproces) zijn beschreven in het Handboek Vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal.

 

Het besluit betreft zowel permanent te bewaren als op termijn te vernietigen archiefbescheiden.

 

De uitvoering van de in artikel 1 genoemde vernietiging vindt periodiek plaats met in achtneming van een termijn van 12 weken vanaf de datum van ontvangst of opmaak.

 

Het scannen van de papieren archiefbescheiden en de opslag van de digitale reproducties moeten op hoogwaardig niveau worden uitgevoerd. De gemeente Bloemendaal heeft hiervoor een reeks kwaliteitswaarborgen ingesteld die zijn beschreven in het Handboek Vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal en zijn belegd bij het onderdeel Archief en Kwaliteitszorg. Onderdeel van de kwaliteitswaarborgen is de procedure ‘Kwaliteitscontrole zaak- en documentenregistratie’.

Bezwaar

Het besluit tot vervanging is een besluit in de zin van Artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht, zoals de toelichting bij artikel 6 van het Archiefbesluit 1995 expliciet vermeldt.

Het besluit tot vervanging staat dan ook open voor bezwaar. Belanghebbenden kunnen:

 

  • bezwaar maken als zij het niet eens zijn met een besluit van de gemeente;

  • na bekendmaking van het besluit binnen 6 weken na de dag van deze bekendmaking bezwaar indienen;

  • Let op: komt uw bezwaarschrift te laat binnen dan kan besloten worden het niet inhoudelijk in behandeling te nemen;

  • een bezwaar uitsluitend schriftelijk indienen.

Ter inzage

Het besluit tot vervanging ligt, nadat het besluit is genomen, 6 weken ter inzage bij de Servicebalie van het gemeentehuis te Overveen. De openingstijden zijn:

  • maandag t/m woensdag van 08.30 uur tot 15.00 uur;

  • donderdag van 08.30 uur tot 19.30 uur en;

  • vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur.

 

Het besluit tot vervanging ligt, nadat het besluit is genomen, 6 weken ter inzage bij het Centraal Servicepunt Bennebroek. De openingstijden zijn:

  • maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 12.30 uur