Organisatie | Wormerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland houdende regels voor de gemeentesecretaris Instructie gemeentesecretaris Wormerland 2018 |
Citeertitel | Instructie gemeentesecretaris Wormerland 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-12-2018 | nieuwe regeling | 16-10-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland;
overwegende dat het noodzakelijk en wenselijk is een instructie voor de gemeentesecretaris vast te stellen binnen de context waarin Wormerland en Oostzaan een werkorganisatie delen in de vorm van de g.r. OVER-gemeenten;
gelet op artikel 103, lid 2 van de Gemeentewet;
Artikel 4 Ondersteuning commissies
Tenzij bij afzonderlijk besluit anders is bepaald, is het gestelde in deze regeling, voor zover het betreft de daarin opgedragen taken ten aanzien van eventueel door het college respectievelijk de burgemeester ingestelde commissies, van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat het college respectievelijk de burgemeester hierover nadere regels kunnen stellen.
Artikel 5 Ondersteuning gemeenteraad
In het sub 1 genoemde overleg kan o.a. worden afgestemd over procedures, vorm, inhoud, kwaliteit en planning van de stukken die aan college en raad worden gezonden. Voor zover mogelijk worden afspraken hierover vanuit doelmatigheidsoverwegingen afgestemd met de directeur, de gemeentesecretaris(sen) en de griffie van de andere afnemende gemeente(n).
Artikel 6 Verhouding tot de ambtelijke organisatie
De secretaris voert, ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan het ambtelijke organisatie opgedragen taken, regelmatig overleg met de directeur en voor zover nodig met de overige leidinggevenden in de ambtelijke organisatie en met de gemeentesecretaris(sen) van de overige afnemende gemeente(n).
Ter ondersteuning van beschreven rol, taken en verantwoordelijkheden kan de secretaris de directeur en de medewerkers van de organisatie aanspreken namens het college en de burgemeester en in voorkomend geval aanwijzingen geven, zo nodig in afstemming met de overige eigenaren van de organisatie. 1
Artikel 7 Secretaris in algemene zin
De secretaris coördineert de advisering door de organisatie over de jaarstukken van de verbonden partijen en identieke organisaties waaraan de gemeente deelneemt 2 .
Toelichting: de Gs is eerstverantwoordelijke voor overleg- en agenderingsafspraken en voor wat er inhoudelijk in de advisering vanuit de werkorganisatie aan de orde moet komen (informatievoorziening, bijvoorbeeld inzake formats voor collegeprogramma, collegevoorstellen, college agenda’s, concernplanning incl. planning raadsvoorstellen, archivering van de collegedocumentatie enz.). Vanzelfsprekend overlegt de Gs hierover met de werkorganisatie (AD) die de inhoud over de afgesproken loopbanden aanlevert, maar hij/zij heeft wel het eindoordeel. Bij blijvend verschil van inzicht legt de Gs dat voor een oplossing voor aan het college.
De algemene aanwijzingsbevoegdheid spiegelt weliswaar de verhoudingen, maar wordt alleen in uiterst geval gebruikt na rijpe afweging. Samenwerking is namelijk het uitgangspunt.