Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels toegang voetgangerszone centrum winkelgebied Katwijk aan Zee 2018 (versie november 2018) |
Citeertitel | Beleidsregels toegang voetgangerszone centrum winkelgebied Katwijk aan Zee |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-12-2018 | Nieuwe regeling | 27-11-2018 | 1304656 en 1304633 |
Hoofdstuk A. Begripsbepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Deze beleidsregels hebben betrekking en zijn van toepassing op de voetgangerszone die gelegen is achter de pollers die staan in de Badstraat, de Voorstraat en aan het Andreasplein. Deze zone komt overeen met de in de bijlage gevoegde kaart met nummer PPP2018001(November2018) (kaart met toegangsbeleid per poller).
Het doel van het ontheffingsbeleid voor de voetgangerszone is:
laad- en losactiviteiten, andere activiteiten en werkzaamheden onder voorwaarden toe te staan, indien in een individueel geval de omstandigheden rechtvaardigen dat ontheffing verleend wordt voor die activiteiten, door een gedegen belangenafweging te maken, waaruit blijkt welk doel in een bepaald geval de voorkeur verdiend, waarbij het uitgangspunt is dat ontheffingen restrictief worden toegepast.
Artikel 4. Aanvraag permanente ontheffing
Een aanvraag om ontheffing voor het in- en uitrijden van de voetgangerszone met een motorvoertuig moet schriftelijk bij het college van B&W worden ingediend met gebruikmaking van het door de gemeente ontwikkelde aanvraagformulier. Dit formulier is online beschikbaar via de site van de gemeente Katwijk.
Artikel 4a. Aanvraag tijdelijke ontheffing
Een aanvraag om tijdelijke ontheffing voor het bereiden van de voetgangerszone met een motorvoertuig moet schriftelijk bij het college van B&W worden ingediend met gebruikmaking van het door de gemeente ontwikkelde aanvraagformulier. Dit formulier is online beschikbaar via de site van de gemeente Katwijk.
Artikel 5. Onvolledigheid ingediende bescheiden
Indien de aanvraag niet voldoet aan de bij of krachtens artikel 4 gestelde eisen, stelt het college binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag de aanvrager in de gelegenheid deze binnen twee weken nadat hem dit is meegedeeld, aan te vullen of te verbeteren. Indien de aanvraag niet binnen de gestelde termijn wordt aangevuld en/of verbeterd, kan het college besluiten de aanvraag niet te behandelen (artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht).
Artikel 7. Ontheffingverlening
Het college kan aan een ontheffing voorschriften verbinden die strekken tot bescherming van het belang van het verbeteren van de leefbaarheid en bereikbaarheid van het centrum, een goede handhaving van de wegenverkeerswetgeving en de daarop gebaseerde besluiten, het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.
Op het moment van de in werking treding van deze beleidsregels krijgen alle bewoners die achter de pollers in de voetgangerszone wonen (zie artikel 2) en daar recht op hebben (zie artikel 12) eenmalig om niet hun vaste ontheffingen verstrekt. Daarna worden lege kosten in rekening gebracht voor het verstrekken van een ontheffing.
Artikel 10. Laad- en lostijden
De in het verkeersbesluit “Instellen voetgangerszone centrum winkelgebied Katwijk aan Zee” vastgestelde laad- en lostijden zijn van toepassing:
Artikel 11. Inrijden en parkeren tijdens laad- en lostijden
Tijdens de laad- en lostijden is de voetgangerszone toegankelijk voor motorvoertuigen ten behoeve van het vervoeren van een of meerdere personen naar de locatie van de onderneming/instelling of woning indien de te vervoeren persoon zodanige functiebeperking kent dat een andere vorm van transport dan per motorvoertuig niet aan de orde is.
Bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart, die zodanig zichtbaar is aangebracht dat de voorzijde ervan buiten het motorvoertuig behoorlijk leesbaar is, mogen tijdens de laad- en lostijden de voetgangerszone in- en uitrijden voor het onmiddellijk in- en uitladen van goederen en/of het laten in- of uitstappen van personen.
Bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart, die zodanig zichtbaar is aangebracht dat de voorzijde ervan buiten het motorvoertuig behoorlijk leesbaar is, mogen tijdens de laad- en lostijden voor maximaal 3 uur achtereen parkeren in de voetgangerszone indien zij gebruik maken van een parkeerschijf die duidelijk leesbaar van buitenaf in het motorvoertuig aanwezig is.
Hoofdstuk D. Ontheffingsregels
Ontheffing in de volgende situaties
Aan iedere bewoner die ingeschreven staat in de voetgangerszone en die beschikt over een of meerdere motorvoertuigen met kenteken op eigen naam (of bij overlegging van bewijzen van bijvoorbeeld huur of beschikbaarstelling van een motorvoertuig), kan per motorvoertuig een vaste ontheffing worden verleend voor het in- en uitrijden van de voetgangerszone 24/7 om naar een openbare dan wel eigen parkeerplaats in het gebied te rijden om daar te parkeren en/of om daar te laden en lossen en/of om daar te halen en brengen, en/of
Aan een ieder die in de voetgangerszone beschikt over parkeergelegenheid op eigen grond of in een garage kan voor twee motorvoertuigen per eigen parkeerplaats twee vaste ontheffingen worden verleend voor het in- en uitrijden van de voetgangerszone 24/7 om naar de eigen parkeergelegenheid in het gebied te rijden om daar te parkeren en/of om daar te laden en lossen en/of om daar te halen en brengen.
Per adres of locatie van een parkeergelegenheid op eigen grond of garage is bepaald voor welke poller een ontheffing wordt verleend. Dit is om het aantal meters dat door de voetgangerszone afgelegd moet worden zoveel mogelijk te beperken. Tevens wordt hiermee het verkeer dat door de Princestraat moet rijden zoveel mogelijk beperkt. In de kaart met nummer PPP2018001(November2018), zoals genoemd in artikel 2, staat per adres aangegeven voor welke poller een ontheffing verleend wordt.
Artikel 13. Ondernemers/instellingen met parkeergelegenheid op eigen grond of in een garage
Aan een onderneming of instelling die beschikt over een parkeergelegenheid op eigen grond of in een garage in het voetgangersgebied kan een of meerdere vaste ontheffingen worden verleend voor het in- en uitrijden van de voetgangerszone buiten de venstertijden om naar de eigen parkeergelegenheid te rijden. De gemeente verstrekt maximaal twee ontheffingen per in de voetgangerszone aanwezige eigen parkeerplek waarover het bedrijf beschikt.
Per locatie van de parkeergelegenheid op eigen grond of garage is bepaald voor welke poller een ontheffing wordt verleend. Dit is om het aantal meters dat door de voetgangerszone afgelegd moet worden zoveel mogelijk te beperken. Tevens wordt hiermee het verkeer dat door de Princestraat moet rijden zoveel mogelijk beperkt. In de kaart met nummer PPP2018001(November2018), zoals genoemd in artikel 2, staat per locatie aangegeven voor welke poller een ontheffing verleend wordt.
Artikel 14. Tijdelijke ontheffingen voor bouw-, installatie-, reparatie en verhuisverkeer
Een tijdelijke ontheffing voor het in- en uitrijden van de voetgangerszone ten behoeve van het in- en uitladen van gereedschap, apparatuur, materialen e.d. buiten de laad- en lostijden kan worden verleend voor bedrijven die zich bezighouden met bouw-, installatie-, reparatie- of verhuiswerkzaamheden in de voetgangerszone.
Per adres/werklocatie is bepaald voor welke poller een ontheffing wordt verleend. Dit is om het aantal meters dat door de voetgangerszone afgelegd moet worden zoveel mogelijk te beperken. Tevens wordt hiermee het verkeer dat door de Princestraat moet rijden zoveel mogelijk beperkt. In de kaart met nummer PPP2018001(November2018), zoals genoemd in artikel 2, staat per adres aangegeven voor welke poller een ontheffing verleend wordt.
Artikel 15. Ontheffingen voor evenementen
Per adres/werklocatie is bepaald voor welke poller een ontheffing wordt verleend. Dit is om het aantal meters dat door de voetgangerszone afgelegd moet worden zoveel mogelijk te beperken. Tevens wordt hiermee het verkeer dat door de Princestraat moet rijden zoveel mogelijk beperkt. In de kaart met nummer PPP2018001(November2018), zoals genoemd in artikel 2, staat per adres aangegeven voor welke poller een ontheffing verleend wordt.
Op 23 februari 2016 hebben Burgemeester en Wethouders het definitief ontwerp van het project Parkeervrije Pleinen en Princestraat vastgesteld. In zijn vergadering van 16 oktober 2016 heeft de gemeenteraad hiervoor (aanvullend) krediet beschikbaar gesteld. De voornaamste uitgangspunten van het ontwerp zijn een aantrekkelijk centrum met:
Met het verkeersbesluit “Instellen voetgangerszone centrum winkelgebied Katwijk aan Zee”, is het juridisch kader vastgesteld voor een aantrekkelijker en veiliger kernwinkelgebied. Wel dient het centrum winkelgebied bereikbaar te zijn voor bevoorradingsverkeer, bewoners, hulpdiensten, etc. Daarvoor zijn de beleidsregels toegang voetgangerszone centrum winkelgebied Katwijk aan Zee vastgesteld. In deze beleidsregels wordt beschreven wie, wanneer en hoe ontheffing kan krijgen om het voetgangersgebied in- en uit te rijden. Tevens wordt aangegeven wie tijdens de laad- en lostijden toegang hebben tot het voetgangersgebied.
II. Uitgangspunt en gevolgen van de Beleidsregels toegang voetgangerszone Centrum winkelgebied Katwijk aan zee
Uitgangspunt is een zo selectief mogelijk ontheffingen- en toegangsbeleid, gezien de wens een zo aangenaam en veilig mogelijk verblijfsklimaat in het kernwinkelgebied te creëren en in stand te houden.
De belangrijkste gevolgen van de beleidsregels worden hieronder genoemd.
Parkeren in de voetgangerszone is, zowel tijdens als buiten de laad- en lostijden, nooit toegestaan. Dit geldt voor alle categorieën weggebruikers, behalve voor bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart. Alleen bouw-, installatie-, reparatie en verhuisverkeer kunnen bij hoge uitzondering een tijdelijke ontheffing krijgen om ten behoeve van de werkzaamheden bij de werklocatie te parkeren.
Tijdens de laad- en lostijden mag bevoorradingsverkeer de voetgangerszone in- en uitrijden en mogen consumenten met hun motorvoertuig het voetgangersgebied in- en uitrijden om grotere/volumineuze goederen in- en uit te laden (bijv. televisies, wasmachines, computers etc.). Gekozen is voor ruime laad- en lostijden, teneinde alle ondernemers in de gelegenheid te stellen om binnen die laad- en lostijden hun bedrijven te bevoorraden. Een noodzaak om bedrijven ook buiten de laad- en lostijden een ontheffing te verlenen wordt niet aanwezig geacht. Bedrijven moeten hun bedrijfsvoering aan de (ruime) laad- en lostijden kunnen aanpassen.
Alleen tijdens laad- en lostijden mogen bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart met hun motorvoertuig de voetgangerszone in- en uitrijden om goederen in- en uit te laden. Voor deze categorie weggebruikers is parkeren in het voetgangersgebied met gebruik van een parkeerschijf toegestaan voor maximaal 3 uur.
Maandag t/m zaterdag van 12.00 tot 07.00 uur en zondag de hele dag is het voetgangersgebied niet toegankelijk voor motorvoertuigen; met uitzondering van de hulpdiensten, ontheffingshouders en bedrijven die zich bezighouden met bouw-, installatie-, reparatie- of verhuiswerkzaamheden in de voetgangerszone en daarvoor een tijdelijke ontheffing hebben.
III. Artikelsgewijze toelichting
Onder laden en lossen wordt verstaan: het onmiddellijk, nadat het voertuig dichtbij de bezorgplaats of ophaalplaats tot stilstand is gebracht, bij voortduring in- en uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht die bezwaarlijk anders dan per motorvoertuig kunnen worden vervoerd, gedurende de tijd die daarvoor nodig is. Met deze formulering is aangesloten bij de jurisprudentie en landelijk toegepaste richtlijnen aangaande het inrichten van een autoluwe binnenstad. Toegevoegd is de zinsnede: "die bezwaarlijk anders dan per motorvoertuig kunnen worden vervoerd". Reden hiervan is dat het doel in de verkeerswetgeving er in is gelegen om de periode van handeling zo kort mogelijk te laten duren om onder andere redenen van vrijheid van verkeer en veiligheid op de weg. In de voetgangerszone is verplaatsing per motorvoertuig als zodanig storend, hinderlijk of schadelijk. Dit betekent dat bij verplaatsing door het gebied met een motorvoertuig sprake moet zijn van een belang dat uitstijgt boven de storing, hinder of schade die de verplaatsing veroorzaakt. Dit is meestal alleen het geval indien de te vervoeren persoon zodanige functiebeperking kent of het goed van zodanig gewicht of omvang is dat een andere vorm van transport dan per motorvoertuig niet aan de orde is. Dit betekent dat tijdens de laad- en lostijden, naast het bevoorraden van de winkels, alleen het ophalen van volumineuze/grotere goederen door consumenten is toegestaan. Verder mag een beperkte groep weggebruikers tijdens laad- en lostijden het voetgangersgebied inrijden (zie artikel 11). Parkeren is alleen toegestaan met ontheffing (artikel 14.3) of voor bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart in combinatie met een parkeerschijf.
Dit artikel geeft een definiëring van de locatie van de voetgangerszone waarvoor de beleidsregels zijn opgesteld.
Geeft beknopt de doelstelling van het ontheffingenbeleid voor de voetgangerszone weer.
Deze artikelen geven de bepalingen weer waaraan de aanvraag om ontheffing moet voldoen en gaan in op de procedurele aspecten.
In dit artikel wordt een aantal gronden voor intrekking of wijziging van de ontheffing genoemd.
In dit artikel worden de laad- en lostijden aangehaald, zoals deze zijn genoemd in de Nota Parkeervrije Pleinen en Princestraat Katwijk aan Zee en zoals deze zijn vastgesteld in het verkeersbesluit ‘Instellen voetgangerszone centrum winkelgebied Katwijk aan Zee’. Er worden ruime laad- en lostijden toegepast, teneinde alle ondernemers in de gelegenheid te stellen om binnen die laad- en lostijden hun bedrijven te bevoorraden.
Behalve het reguliere laad- en losverkeer, wordt in dit artikel een aantal categorieën weggebruikers genoemd dat tijdens de laad- en lostijden toegang heeft tot de voetgangerszone om onmiddellijk te laden en lossen of een of meerdere personen naar de locatie van de onderneming/instelling of woning te brengen of op te halen indien de te vervoeren persoon zodanige functiebeperking kent dat een andere vorm van transport dan per motorvoertuig niet aan de orde is. Bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart mogen tijdens de laad- en lostijden het voetgangersgebied inrijden voor het onmiddellijk in- en uitladen van goederen, waaronder ook kleinere producten. Voor deze groep is de bepaling over volumineuze goederen niet van toepassing. Parkeren in de voetgangerszone is nooit toegestaan.
In dit artikel wordt aangegeven dat de in de voetgangerszone ingeschreven bewoners die binnen de voetgangerszone beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein en/of de beschikking over een motorvoertuig hebben een ontheffing kunnen krijgen om buiten de venstertijden het gebied in te rijden voor het bereiken van die parkeergelegenheid, om te parkeren op een openbare parkeergelegenheid en om te laden en lossen bij de woning. Ook personen die buiten het gebied wonen en beschikking hebben over een privéparkeerplek in de voetgangerszone kunnen een vaste ontheffing krijgen. Het beschikken over een motorvoertuig houdt in dat het kenteken op eigen naam moet staan maar het kan ook om een motorvoertuig zijn dat gehuurd is of in bruikleen is gegeven. Hier moeten bewijzen voor worden overgelegd. Het kan hierbij gaan om bijvoorbeeld een auto van de zaak of een vervangende auto van een garagebedrijf.
Dit artikel geeft aan dat ondernemers die binnen de voetgangerszone beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein twee ontheffingen per privéparkeerplek kunnen krijgen om buiten de venstertijden het gebied in te rijden voor het bereiken van die parkeergelegenheid om daar op de eigen parkeerplek te parkeren.
Er zijn verschillende soorten verkeer die tijdelijk of incidenteel in de voetgangerszone moeten zijn in verband met bouw-, installatie-, reparatie- of verhuiswerkzaamheden. In eerste instantie moeten betreffende bedrijven trachten de werkzaamheden en/of het in- en uitladen van gereedschappen en materialen tijdens de laad- en lostijden te laten plaatsvinden. Tevens moet worden aangetoond dat gereedschappen, materiaal e.d. met een motorvoertuig moeten worden aan- en afgevoerd.
Ook kan een tijdelijke ontheffing worden verleend om te parkeren in de voetgangerszone, indien de nabijheid van een voertuig noodzakelijk is voor de uitvoering van de werkzaamheden en het in- en uitladen van gereedschappen en materiaal op (te) grote praktische problemen stuit.
Dit artikel geeft aan onder welke voorwaarden er voor evenementen tijdelijke ontheffingen verkregen kunnen worden. Gezien het grote verschil in karakter van de verschillende evenementen zal per evenement een afweging gemaakt moeten worden hoe omgegaan moet worden met de toegankelijkheid van de voetgangerszone voor gemotoriseerd verkeer.
Dit artikel geeft aan dat een zeer beperkte groep ambtenaren, netwerkbeheerders en de in het gebied gevestigde apotheek onder voorwaarden een vaste ontheffingen kunnen krijgen.
Hulpdiensten hebben het gehele etmaal toegang tot de voetgangerszone. De motorvoertuigen moeten echter worden gebruikt voor de rechtmatige uitoefening van de functie en het motorvoertuig dient noodzakelijk te zijn voor die functie-uitoefening.
In bepaalde zeer bijzondere gevallen kan het college afwijken van de beleidsregels. Hiervoor hebben wij een zogenaamde hardheidsclausule opgenomen.