Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling elektrische bestelauto’s voor zakelijk gebruik 2018 |
Citeertitel | Subsidieregeling elektrische bestelauto’s voor zakelijke gebruik 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-12-2018 | 31-12-2019 | Nieuwe regeling | 04-12-2018 | Rotterdams GBL nummer: 2018-160 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Stadsontwikkeling van 4 december 2018; kenmerk BS18/00786;
gelet op artikelen 3, derde lid, 4, tweede lid, 6 en 12a van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
de stimulering geen onrechtmatige staatssteun mag zijn en dat het ter borging van de communautaire regelgeving (Verordening(EG) nr. 800/2008 van de Commissie van 8 augustus 2008, zoals gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie 9.8.2008 L 214/3) wenselijk is de ontwikkeling en inzet van subsidie voor aanschaf van elektrische bestelauto’s als instrument te stimuleren door onderstaande subsidieregeling vast te stellen;
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
aangrenzende gemeenten: gemeenten die met hun gemeentegrens direct grenzen aan de gemeentegrens van Rotterdam, te weten de gemeenten Westvoorne, Krimpenerwaard, Westland, Midden-Delfland, Delft, Nissewaard, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Brielle, Vlaardingen, Barendrecht, Schiedam, Ridderkerk, Pijnacker-Nootdorp, Maassluis, Capelle aan den IJssel, Albrandswaard, Zuidplas;
bestelauto: een voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie N1, zoals bedoeld in Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 (tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd), met een technisch toegestane maximummassa tot 3.500 kg;
milieuzone: een ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van een gemeente, waar om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betrekking tot lucht en geluid, een selectief toewijzingsbeleid voorvoertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder, dat is ingesteld bij verkeersbesluit door middel van de zonaal uitgevoerde C6z en C6ez - gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen - met op onderborden aangegeven voor welke motorvoertuigen met welke brandstofmotoren deze borden gelden, volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3 Subsidiabele activiteit
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het aankopen of het leasen van een nieuwe elektrische bestelauto, die in de Milieuzone Rotterdam wordt ingezet.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan ondernemingen die zijn gevestigd in Rotterdam of aangrenzende gemeenten.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie bij aankoop of lease van een elektrische bestelauto
Het subsidiebedrag voor de aankoop of het leasen van een elektrische bestelauto bedraagt maximaal € 5.000.
Artikel 8 Aanvragen om subsidieverlening
Alvorens een besluit te nemen op een aanvraag tot subsidieverlening vergewist het college zich ervan of is komen vast te staan dat de onderneming daadwerkelijk voor de uitvoering van de bedrijfsvoering minimaal drie keer per week in de milieuzone van Rotterdam geweest is en daar naar verwachting ook in de toekomst zal moeten zijn, bij gebreke waarvan de subsidie wordt vastgesteld op nihil.
Artikel 9 Aanvullende Weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 weigert het college de subsidie als:
Onverminderd de artikelen 4:48, eerste lid en 4:49, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht kan het college een besluit tot subsidievaststelling intrekken, indien:
Artikel 12 Steekproef gebruik binnen milieuzone Rotterdam
Het college kan voor de vaststelling van het recht van de in artikel 4, derde lid, onder c, bedoelde aanvragen een steekproef uitvoeren en inzage vorderen in de bedrijfsadministratie om het gebruik van de elektrische bestelauto in het aangegeven gebied voor de aangegeven perioden te verifiëren.
Rotterdam werkt hard aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen.
De meeste maatregelen zijn gericht op schoner autoverkeer.
Deze subsidieregeling bewerkstelligt dat ondernemingen gestimuleerd worden om elektrische bestelauto’s in te zetten voor hun activiteiten voor goederentransport, met name in het deel van Rotterdam waar de luchtkwaliteit het minst goed is, te weten de milieuzone.
Deze regeling is bedoeld om de ondernemingen die regelmatig in de milieuzone rijden te laten overstappen op een emissievrij voertuig, zodat de luchtkwaliteit in dit gebied verbeterd.
De regeling beoogt geen concurrentievoordeel aan bedrijven te geven. De communautaire regelgeving inzake onrechtmatige staatssteun wordt geëerbiedigd door een zogenaamde de-minimisverklaring [zie verder kopje Procedurele aspecten van de subsidieregeling] te vragen van de subsidiebegunstigde(n).
Inhoudelijke aspecten van de subsidieregeling
Deze subsidieregeling richt zich op de stimulering van de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelauto door ondernemingen, door een eenmalige bijdrage van € 5.000,- die in de vorm van een subsidie wordt verstrekt. Ook is het voor deze bedrijven mogelijk een nieuwe elektrische bestelauto te leasen. Indien de contractperiode minimaal twee jaar is, wordt maximaal € 5.000,- van de nieuwwaarde van de elektrische bestelauto gesubsidieerd.
Looptijd van de subsidieregeling
De subsidieregeling vervalt op 31 december 2019. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 1 december 2019 of zoveel eerder dan het beschikbare subsidiebudget op is.
Wanneer wordt subsidie verstrekt?
De subsidie is slechts beschikbaar voor ondernemingen uit Rotterdam en aangrenzende gemeenten. De regeling is bedoeld voor ondernemingen die voor hun bedrijfsvoering minimaal drie maal per week in de milieuzone van Rotterdam moeten zijn. De regeling beoogt niet alleen Rotterdamse ondernemingen te stimuleren tot de aanschaf van een elektrische bestelauto, maar ook ondernemingen die gevestigd zijn in de aangrenzende gemeenten.
Rotterdamse ondernemingen moeten op moment van aanvraag minimaal drie maanden in Rotterdam gevestigd zijn. Ondernemingen uit aangrenzende gemeenten moeten op moment van aanvraag minimaal drie maanden in één van de aangrenzende gemeenten gevestigd zijn. Aanvrager dient dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Tevens moeten ondernemingen die buiten de milieuzone van de gemeente Rotterdam gevestigd zijn, aantonen dat de nieuw aan te schaffen elektrische bestelauto gemiddeld op zijn minst driemaal per week binnen de milieuzone in de gemeente Rotterdam wordt ingezet. Per aanvrager wordt voor één elektrische bestelauto subsidie verstrekt. Als de aanvrager tot een concern behoort, geldt dit maximum voor het gehele concern.
De elektrische bestelauto moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
Procedurele aspecten van de subsidieregeling
Subsidie wordt aangevraagd door ondernemingen die voldoen aan de subsidievereisten ten aanzien van vestiging en vervoer in en naar de milieuzone Rotterdam voor hun bedrijfsvoering zoals omschreven in de regeling. Zij ondertekenen hiervoor een verklaring, die wordt bijgevoegd bij de aanvraag tot subsidieverlening.
Nadat de subsidie is verleend, kan een aanvraag worden ingediend tot vaststelling van de subsidie door middel van het inleveren van een factuur voor aanschaf van de nieuwe elektrische bestelauto of een leasecontract voor een elektrische bestelauto. Hierna wordt tot uitbetaling van de subsidie overgegaan.
De benodigde formulieren worden via www.rotterdam.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag tot subsidieverlening en -vaststelling wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Rechtspersonen en éénmansbedrijven (zzp-ers) moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen.
Voor de goede orde zij hier opgemerkt dat de subsidieaanvraag wordt geweigerd, indien voor de aanschaf van de elektrische bestelauto door de gemeente Rotterdam reeds subsidie is verstrekt via de nadere subsidie demontage personen- en bestelauto’s 2018.
De staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 107 en 108 VWEU) stellen beperkingen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Om toch subsidie te kunnen verlenen aan ondernemingen, is een de-minimisverklaring nodig. Met dit document verklaart de gemeente Rotterdam dat het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen en:
Steun die aan deze verordeningen voldoet mag door de gemeente worden verstrekt.
De aan te schaffen elektrische bestelauto moet als nieuw aan te merken zijn. Een nieuw voertuig voldoet aan alle van de volgende criteria:
De aanvrager moet in geval van koop of financiële lease de eerste eigenaar, of in geval van operationele lease de eerste gebruiker van de elektrische bestelauto zijn. De datum van eerste toelating (DET) moet overeenkomen met de datum van eerste tenaamstelling zoals opgenomen op het kentekenbewijs van de aanvrager of van de (lease)onderneming die het voertuig levert (de lessor). De aanvrager is niet aan te merken als de eerste eigenaar als het voertuig al eerder binnen de onderneming waartoe de aanvrager behoort, is aangeschaft.
Dit gemeenteblad 2018, nummer 160, is uitgegeven op 5 december 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)