Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens Alphen aan den Rijn 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens Alphen aan den Rijn 2018
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens Alphen aan den Rijn 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervangt de Regeling gegevensverstrekking BRP 2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-12-2018Nieuwe regeling

06-11-2018

gmb-2018-263018

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens Alphen aan den Rijn 2018

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn

Gelet op:

Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;

Algemene verordening gegevensbescherming;

Gelet op artikel 156 Gemeentewet;

Verordening Basisregistratie Personen van de gemeente Alphen aan den Rijn;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de volgende:

 

Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens Alphen aan den Rijn 2018

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

1. Gelet op art. 3.2 en 3.8 Wbrp en gelet op art. 6 lid 1 sub e Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Alphen aan den Rijn worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;

3. De teamleider burgerzaken onder wiens verantwoordelijkheid de basisregistratie personen wordt bijgehouden, wijst in bijlage 1 de organen van de gemeente aan, aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken. De gegevens die worden verstrekt aan de organen van de gemeente zijn vermeld in bijlage 2. De verbanden met andere registraties binnen de gemeente staan vermeld in bijlage 3.

 

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

1. Op grond van het bepaalde in artikel 3.9 Wbrp, mogen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

a. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 4 van deze regeling;

b. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 4 van deze regeling.

2. Over een ingezetene van de gemeente Alphen aan den Rijn kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

Artikel 3 Terugmeldplicht

1. Een medewerker/orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.

2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in art. 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

 

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan een medewerker van de gemeente worden telefonisch geen gegevens verstrekt. Een aanvraag moet, in verband met de protocollering van de gegevensverstrekking, altijd schriftelijk ingediend worden onder vermelding van het doel waarvoor de gegevens gevraagd worden.

 

Artikel 5 Protocolplicht

1. De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met art. 3.11 Wet BRP.

2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

 

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze regeling treedt in werking met ingang met terugwerkende kracht tot en met 25 mei 2018.

2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens Alphen aan den Rijn 2018;

3. Met de inwerkingtreding van deze regeling komt de Regeling gegevensverstrekking BRP Alphen aan den Rijn uit 2014 te vervallen.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 6 november 2018.

Het college van burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

drs. ing. P.D. Wekx MBA mr. drs. J.W.E. Spies

Toelichting

 

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Per 6 januari 2014 is de Wet GBA vervangen door de Wet Basisregistratie Personen (BRP).

 

Wetgeving

In de Wet BRP wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP. Sinds 25 mei 2018 is de Europese Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. De AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP of de Kieswet van toepassing is.

De gemeente verwerkt in de BRP naast de gegevens van de persoonslijst tevens zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Deze aangehaakte gegevens worden eveneens gebruikt bij de uitvoering van wettelijke taken van de overheid en zijn vermeld in bijlage 3 van dit reglement. De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens wordt geregeld in de AVG en Uitvoeringswet AVG, en vallen niet onder de werking van de Wet BRP.

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de Wet BRP niet van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn. Deze vallen onder de werking van de AVG.

 

Bevoegdheid college B&W

De wetgever laat het regelen van de verstrekking van gegevens uit de BRP over aan de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft op 10 april 2014 in de “Verordening Basisregistratie personen” besloten deze bevoegdheid over te dragen aan het college van burgemeester en wethouders.

De onderhavige regeling voorziet in de uitvoering van de bevoegdheid tot het verstrekken van gegevens uit de BRP aan organen van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Alphen aan den Rijn en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Alphen aan den Rijn aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.

Naast de juridische BRP gegevens heeft de gemeente ook zogenaamde 'aangehaakte gegevens' opgeslagen in het BRP systeem Key2Burgerzaken. In deze regeling is mede de verstrekking van de aangehaakte gegevens geregeld.

 

Persoonsgegevens van ‘eigen inwoners’

De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de eigen inwoners van Alphen aan den Rijn aan derden en aan de organen (medewerkers/afdelingen/domeinen/teams) van de gemeente Alphen aan den Rijn wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit art. 3.8 Wet BRP. De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ is te vinden in art. 6 lid 1 sub e AVG. Deze verordening regelt alleen het verstrekken van gegevens van personen die in deze gemeente ingeschreven zijn of die tot hun overlijden in deze gemeente ingeschreven waren.

 

Gegevens van ‘niet- inwoners’

De minister van BZK verstrekt de gemeente, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Alphen aan den Rijn woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK. De gegevens die ontvangen worden via deze autorisatie worden opgeslagen in het gemeentelijke gegevensmagazijn en mogen verstrekt worden aan overheidsorganen voor de uitvoering van hun wettelijke taak.

 

Distributie van persoonsgegevens

Organen van de gemeente gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeente ingeschreven zijn via de GBA-V van alle ingeschrevenen in Nederland. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn gebruiken zij de eigen BRP. De distributie van de persoonsgegevens via het gegevensmagazijn wordt mogelijk gemaakt in artikel 1 lid 1 van dit reglement.

Bijlage 2 is een overzicht wettelijke en lokale taken en rubrieken die voor die taak verstrekt mogen worden. Voor wat betreft de BRP zijn dezelfde gegevens opgenomen als in het autorisatiebesluit van de minister, zodat de medewerkers voor alle personen die geregistreerd zijn in de BRP dezelfde GBA-V/BRP-gegevens kunnen inzien en gebruiken. Daarnaast kunnen sommige afdelingen ook zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ inzien, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn overgenomen van artikel 1 Wet BRP.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die bestaat uit een centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. De basisregistratie bevat persoonsgegevens over de ingezetenen van Nederland en over niet-ingezetenen.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland wonen, en wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid.

De ingezetene is de ingeschrevene die woonplaats heeft in de gemeente Alphen aan den Rijn.

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Orgaan:

Een onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Alphen aan den Rijn Dit kan een medewerker zijn, maar ook een groep personen (team, domein of afdeling).

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Alphen aan den Rijn woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Alphen aan den Rijn op grond van artikel 3.2 Wet BRP.

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijk gegevensmagazijn. Met organen van de gemeente wordt bedoeld: medewerkers, teams, afdelingen. De wijze van verstrekken wordt geregeld in bijlage 2. De gegevens die worden verstrekt zijn vermeld in bijlage 3.

De bevoegdheid om de verstrekking van gegevens uit de BRP aan de organisatieonderdelen van onze gemeente te regelen, is uit praktische overwegingen gemandateerd aan de teamleider Burgerzaken. Dit biedt de mogelijkheid om op flexibele wijze te kunnen inspelen op de voortdurende wijzigende vraag om gegevens uit de organisatie. Zie bijlage 1.

 

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden met een gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al in de wet voorzien. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, die tevens gemeentebelang zijn, aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor persoonsgegevens mogen worden verstrekt. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande uitdrukkelijk schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkte set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot/geregistreerde partner, het naamgebruik door de ingeschrevene, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. De aangehaakte gegevens kunnen op grond en onder voorwaarden van de AVG verstrekt worden. De aangehaakte gegevens staan vermeld in bijlage 3.

Geheimhouding

• Verstrekking blijft achterwege, indien de betrokkene op grond van art. 3.21 Wet BRP verzocht heeft om verstrekkingsbeperking/geheimhouding.

• Gegevens worden slechts verstrekt indien noodzakelijk voor een goede vervulling van de gemeentelijke of wettelijke taak van de betreffende organen (art. 3.8 lid 2 Wet BRP).

• In bijlage 3 van deze regeling wordt een opsomming opgenomen van alle gegevens, die aangemerkt worden als zogenaamd ‘aangehaakte gegeven’. De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art. 6 lid 1 sub e AVG.

• In bijlage 2 wordt geregeld voor welke taken en op welke wijze de verschillende gemeentelijke teams/domeinen de gegevens verstrekt krijgen.

Rechtstreekse toegang tot de BRP

• Bij rechtstreekse toegang krijgt geautoriseerde als raadpleger de beschikking over een inzagescherm. De medewerker krijgt toegang, na ondertekening van een geheimhoudingsverklaring. De mogelijkheid om persoonsgegevens te wijzigen is hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.

Authentieke gegevens en verplicht gebruik

• Wanneer een bestuursorgaan een persoonsgegeven gebruikt bij de uitvoering van zijn taken en dat gegeven is als authentiek gegeven opgenomen in de BRP, moet hij dat gegeven verplicht gebruiken. Deze regeling geldt ook voor organen van de gemeente.

 

Artikel 3 Terugmeldplicht

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen.

 

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Omdat altijd de identiteit van de verzoeker moet kunnen worden vastgesteld, en de gegevensverstrekking geprotocolleerd (zie art. 5) moet worden is telefonische verstrekking van gegevens niet mogelijk. De meeste medewerkers hebben als raadpleger rechtstreekse toegang tot de BRP. Indien de ingeschrevene over wie gegevens gevraagd wordt een verstrekkingsbeperking heeft, dan wordt extra zorgvuldigheid verlangd. Bij twijfel wordt geen informatie verstrekt.

In het geval dat onmiddellijke gegevensverstrekking in het (levens)belang van betrokkene en/of gemeente is kunnen gegevens verstrekt worden. Hierbij moet de medewerker die gevraagd wordt gegevens te verstrekken wel eenduidig vaststellen met wie hij/zij te maken heeft en dat het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd van urgent belang is.

Aan andere gemeenten worden alleen na een schriftelijk onderbouwd verzoek gegevens verstrekt.

 

Artikel 5 Protocolplicht

Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in art. 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten wordt niet geprotocolleerd.

 

Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel

De Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens Alphen aan den Rijn 2018, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking met terugwerkende kracht op 25 mei 2018. Dit is de dag dat de Europese Algemene verordening gegevensbescherming van kracht werd.

Met de inwerkingtreding van deze regeling komt de Regeling gegevensverstrekking BRP uit 2014 te vervallen.

 

Bijlage 1 Aanwijzing organen van de gemeente aan wie persoonsgegevens worden verstrekt (Artikel 1 lid 3 Regeling gegevensverstrekkingen en aangehaakte gegevens BRP Alphen aan den Rijn 2018)

 

De teamleider Burgerzaken is in artikel 1, lid 3 van de Regeling gegevensverstrekkingen BRP en aangehaakte gegevens Alphen aan den Rijn 2018 bevoegd verklaard de organen van de gemeente aan te wijzen aan wie gegevens worden verstrekt en op grond van welke regelgeving.

Door het ministerie van Binnenlandse Zaken is aan de gemeente een GABA (gemeente als buitengemeentelijke afnemer) autorisatie verleend voor het verkrijgen van gegevens uit de basisregistratie (BRP) van een andere gemeente. Deze autorisatie is als basis gebruikt voor het raadplegen en verstrekken van persoonsgegevens uit de BRP aan organen van de gemeente. De autorisatie wordt verleend op basis van de wettelijk uit te voeren taken.

Doelgroep zijn de eigen inwoners en personen uit andere gemeenten waarvan de persoonsgegevens zijn opgenomen in de landelijke voorziening GBA-V.

 

In bijlage 2 is aangegeven welk gegeven aan welk orgaan van de gemeente wordt verstrekt, een overzicht van de verplicht uit de BRP te gebruiken authentieke gegevens en welke gegevens spontaan worden aangeleverd.

In bijlage 3 staan de verbanden tussen de BRP en de administraties die gebruikt worden door organen van de gemeente ter uitvoering van hun wettelijke taken en de gegevens die voor dit doel aan het tussenbestand (Key2Datadistributie) worden geleverd

 

Overzicht van wettelijke taken gerelateerd aan de gemeentelijke organisatie.

 

Organisatie onderdeel

Taakveld/taak-

groep

Taakomschrijving

Doelgroep

Regelgeving/grondslag

 

Financiën

 

1. Gemeentelijke

belastingen en

heffingen

 

Heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, heffingen en rechten.

-onroerende zaakbelasting; -afvalstoffenheffing;

-belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten;

-forensenbelasting; -toeristenbelasting;

-parkeerbelasting; -hondenbelasting;

-reclamebelasting; -precariobelasting;

-rioolheffing; -grafrechten;

-heffingen i.v.m. gebruik gemeentelijke bezittingen en/of door

gemeentebestuur verleende diensten (leges).

 

Personen ten aanzien van wie een gemeentelijke heffing of belasting wordt geheven of wordt ingevorderd. Het betreft de hiervoor opgesomde belastingen en heffingen.

 

Gemeentewet; Wet milieubeheer.

 

Financiën

 

2. Waardering

onroerende zaken

 

Het verlenen van beschikkingen voor het vaststellen van de waarde van een onroerende zaak. Voor het toesturen van de beschikkingen heeft de gemeente actuele adresgegevens nodig van personen.

 

Personen die eigenaar, huurder of vruchtgebruiker zijn van een onroerende zaak Hypotheekhouders behoren niet tot de doelgroep.

 

Wet waardering onroerende zaken.

 

Leefbaarheid en veiligheid

 

3/4. Gemeentelijke opsporings-ambtenaren

 

Door de Minister van Veiligheid en Justitie kunnen buitengewoon opsporingsambtenaren worden aangewezen i.v.m. de handhaving openbare ruimte. Deze gemeentelijke opsporingsambtenaar is bevoegd tot het opsporen van strafbare feiten, voor zover de opsporingsambtenaar daartoe door de gemeente is aangewezen. Het werkgebied van de gemeentelijke opsporingsambtenaar betreft bijv. hondenbeleid afval en milieu (illegaal afval, het veroorzaken van zwerfafval) of parkeercontrole en verkeersveiligheid (rijden zonder gordel, het niet handsfree bellen of foutparkeren).

 

Personen wier gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten gepleegd in openbare ruimten.

Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd. Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren worden geverbaliseerd.

 

Besluit van de Minister van

Veiligheid en Justitie) tot

aanwijzing van buitengewoon

opsporingsambtenaren

van de gemeente.

 

Beheer Openbare Ruimte

 

5. Verkeersveiligheid

 

Het vergroten van de verkeersveiligheid door de doelgroepen de mogelijkheid te geven deel te nemen aan verkeersveiligheid bevorderende acties.

 

Personen die in aanmerking komen deel te nemen aan acties ter bevordering van de verkeersveiligheid.

 

Lokale taak

 

Serviceplein

 

6/7. Uitkeringen Participatiewet

 

Het terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen voortvloeiend uit de Participatiewet. Het opleggen van boetes en maatregelen in verband met overtredingen van regelgeving op het gebied van de Participatiewet.

 

Personen die een betalingsverplichting hebben tegenover de gemeente (verhaal of terugvordering), personen die een boete opgelegd hebben gekregen en personen van wie gegevens nodig zijn in een fraudeonderzoek voortvloeiend uit de Participatiewet.

 

Participatiewet; Wet inkomens-

voorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werk- nemers; Wet

inkomens- voorziening oudere en

gedeeltelijk arbeidsongeschikte

gewezen zelfstandigen; Wet

kinderopvang.

 

PDV-Vergunningen

 

8. Winkeltijden

 

Door middel van het verstrekken van een ontheffing kan de gemeente vrijstelling verlenen van het verbod om een winkel op bepaalde dagen voor het publiek geopend te hebben De gemeente int de bijbehorende leges en trekt zo nodig de ontheffing weer in als de voorwaarden waaronder deze is verleend niet worden nageleefd. Voor deze taken moet de gemeente over actuele adresgegevens van de ontheffinghouder beschikken.

 

Personen aan wie een ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet is verleend of door wie deze is aangevraagd. Personen die de voorwaarden waaronder de vrijstelling is verleend niet naleven en die door de gemeente moeten worden aangeschreven.

 

Winkeltijdenwet, de gemeentelijke

Winkeltijdenverordening en de

gemeentelijke legesverordening.

 

PDV-Vergunningen

 

9. Drank- en horecabedrijf

 

Het verlenen van een vergunning aan degene die een horecabedrijf of een slijtersbedrijf uitoefent. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in.

 

Exploitanten en leidinggevenden van een horeca /slijtersbedrijf waaraan de gemeente een drank/ horecavergunning heeft verleend. Minderjarige kinderen van exploitanten of leidinggevenden van een horeca of slijtersbedrijf.

 

Drank- en Horecawet.

 

PDV-Vergunningen

 

10. Kansspelen

 

Het verlenen van een vergunning voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in. Voor deze taken moet de gemeente over actuele adresgegevens van de vergunninghouder beschikken.

 

Personen die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen of aan wie vergunning is verleend. Leidinggevenden van een inrichting waarin een of meer speelautomaten aanwezig zijn.

 

Wet op de kansspelen.

 

PDV-Vergunningen

 

11/12. Huisvesting

 

Het behandelen van verzoeken van personen in verband met een huisvestingsvergunning, de inschrijving als woningzoekende, een urgentietoekenning, een woningtoewijzing of woningonttrekking. De gemeente moet beschikken over actuele gegevens van de verzoekers tijdens de behandelingsperiode. Nadat het verzoek is behandeld kan het noodzakelijk zijn dat de gemeente achteraf de juistheid van opgegeven gegevens kan controleren.

 

Zie taakomschrijving. Het betreft personen die een aanvraag van bijvoorbeeld een huisvestingsvergunning hebben ingediend.

 

Huisvestingswet.

 

PDV-Vergunningen

 

13. Omgevings-

vergunning

 

De gemeente houdt zich bezig met het verlenen van vergunningen, ontheffingen en het in ontvangst nemen van meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu. De gemeente voert deze taken uit op grond van de Woningwet, de Wet ruimtelijke ordening, de Wet milieubeheer, de Monumentenwet en de A.P.V. Met de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is een groot aantal vergunningen, ontheffingen en meldingen samengevoegd tot één omgevingsvergunning.

 

Personen die een aanvraag om een omgevingsvergunning hebben ingediend en personen aan wie een dergelijke vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan.

 

Besluit brandveilig gebruik

bouwwerken;

Wet Milieubeheer; Algemene

Plaatselijke Verordening; Wet

algemene bepalingen

omgevingsrecht.

 

PDV-Vergunningen

 

14. Vergunningen, ontheffingen, meldingen en kennisgevingen op grond van de A.P.V.

 

De gemeente heeft de bevoegdheid om in de Algemene plaatselijke verordening (APV) te bepalen dat voor bepaalde handelingen of rechten een vergunning of ontheffing van de gemeente verkregen moet worden. Hierbij kan men denken aan marktstandplaatsvergunningen, evenementenvergunningen of exploitatievergunningen. Daarnaast kan de gemeente burgers opleggen bepaalde zaken of voorgenomen activiteiten aan de gemeente te melden. Bijvoorbeeld betogingen op openbare plaatsen.

 

Personen die op grond van de APV van de gemeente een aanvraag voor een vergunning of een ontheffing doen, of personen aan wie een dergelijke vergunning of ontheffing is verleend. Personen die op grond van de APV een melding aan de gemeente moeten doen.

 

Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente.

 

Serviceplein

 

15/16/17. Wet maatschappe-lijke onder-steuning (Wmo)

 

Belast met de uitvoering op het gebied van: Participatiewet; Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werkloze Werknemers (Ioaw) Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) Wet Inburgering (WI);

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp)

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Wet sociale werkvoorziening (Wsw) Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004)

 

Personen die een aanvraag hebben ingediend of in aanmerking komen voor een Wmo-voorziening.

 

Participatiewet, Wet Inkomens-

voorziening Oudere en

gedeeltelijk Arbeidsongeschikte

Werkloze Werknemers (Ioaw);

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsonge- schikte gewezen zelfstandigen (Ioaz)

Wet Inburgering (WI); Wet kinderopvang en kwaliteitseisen

peuterspeelzalen (Wkkp);

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);

Besluit bijstandverlening

zelfstandigen 2004 (Bbz 2004)

 

PDV-Vergunningen

 

18. Gehandicap-tenparkeerkaart

 

Het verlenen van een parkeervergunning aan personen aan wie binnen de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart is verleend of door wie een gehandicaptenparkeerkaart is aangevraagd. Het betreft langlopende parkeervergunningen voor gehandicapten. Voor de afhandeling van de verzoeken om een vergunning, de inning van de leges en het toezicht op de naleving van de vergunningsvoorwaarden heeft de gemeente actuele adresgegevens nodig.

 

Personen aan wie binnen de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart is verleend of door wie een gehandicaptenparkeerkaart is aangevraagd

 

Besluit administratieve bepalingen

inzake het wegverkeer.

 

Bestuur en concern

 

19/20/21. Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen

 

De Wet Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet Bopz) geeft de burgemeester van een gemeente de bevoegdheid om een geestelijk gestoorde persoon die een gevaar oplevert voor zichzelf of de omgeving gedurende een bepaalde periode in bewaring te stellen, wanneer deze weigert zich te laten opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis. Na de inbewaringstelling dient de burgemeester zo snel mogelijk de wettelijke vertegenwoordiger of naaste familie van de in bewaring gestelde hiervan op de hoogte brengen. Tevens dient de burgemeester de inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid en de officier van justitie inlichten over de inbewaringstelling.

 

Personen ten aanzien van wie de gemeente bij beschikking gelast heeft deze in bewaring te stellen. Een echtgenoot, wettelijke vertegenwoordiger of naaste (familie) betrekking van de persoon die in bewaring is gesteld en aan wie door de gemeente kennis moet worden gegeven over de inbewaringstelling.

 

Wet bijzondere opnemingen in

psychiatrische ziekenhuizen.

 

Leefbaarheid en veiligheid/ PDV-Burgerzaken

 

22. Rampenbestrijding

 

Verstrekken van slachtofferinformatie tijdens en na een crisissituatie. Het betreft een samenwerking tussen gemeenten, geneeskundige hulpverlening en de politie.

 

Een persoon die slachtoffer is van een ramp en van wie gegevens moeten worden opgenomen.

 

De Wet veiligheidsregio’s.

 

Uitvoering en Service

 

23. Gevonden voorwerpen

 

Het Burgerlijk Wetboek draagt de verantwoordelijkheid voor gevonden voorwerpen op aan de gemeente. De gemeente dient al het mogelijke te doen de rechtmatige eigenaar te traceren.

 

De persoon van wie wordt vermoed dat hij de eigenaar is van een gevonden voorwerp.

 

Boek 5 Burgerlijk Wetboek;

Besluit gevonden voorwerpen

 

PDV-Burgerzaken

 

24. Volmachtverle-ning Kieswet

 

Een persoon kan volmacht geven aan iemand om namens hem een stem uit te brengen bij de verkiezingen. De gemeente van inschrijving van de volmachtverlener dient de persoonsgegevens van de gemachtigde te verifiëren en te controleren of degene aan wie volmacht wordt gegeven niet al twee volmachten van anderen heeft.

 

Een persoon die gemachtigd is namens een andere persoon een stem uit te brengen bij de verkiezingen.

 

Kieswet

 

PDV-Burgerzaken

 

25. Naturalisatie

 

Een verzoek tot naturalisatie wordt ingediend bij de burgemeester van de gemeente van inschrijving. Als er kinderen van de verzoeker tot naturalisatie in het verzoek worden betrokken dan dient de gemeente de gegevens van die kinderen te verifiëren.

 

De kinderen van verzoekers om naturalisatie die in het verzoek worden betrokken.

 

Besluit verkrijging en verlies

Nederlanderschap.

 

Serviceplein

 

26.Leerplicht

(ouders)

 

Gemeenten hebben de taak om te controleren op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren. Deze taak wordt uitgevoerd door de leerplichtambtenaar. Bij schoolverzuim door een minderjarige leerling wordt contact opgenomen met een ouder, voogd of verzorger van die leerling.

 

Een persoon die ouder, voogd of verzorger is van een leerplichtige jongere die in de gemeente is ingeschreven en waarmee contact moet worden opgenomen door de leerplicht-ambtenaar.

 

Leerplichtwet.

 

Maatschappelijke ontwikkeling

 

27. Regionale Meld en Coördinatiefunc-tie (RMC)

 

De gemeente organiseert en coördineert de melding, registratie en doorverwijzing naar onderwijs of arbeidsmarkt van voortijdig schoolverlaters. De gemeente registreert de voortijdige schoolverlater. Daarnaast dient de gemeente t.b.v. het ministerie, jaarlijks een effectrapportage op te stellen waarin zowel streefcijfers als de bereikte resultaten met betrekking tot de aanpak van voortijdig schoolverlaten zijn opgenomen.

 

Een ingeschrevene die tussen de 17 en 23 jaar is die zonder startkwalificatie, is gestopt met zijn opleiding. Een ingeschrevene die ouder of verzorger is van een persoon van 17 jaar die zonder startkwalificatie is gestopt met zijn opleiding.

 

Wet op het voortgezet onderwijs,

Wet educatie enberoepsonderwijs

en Wet op de expertisecentra.

 

Informatievoorziening en Automatisering

 

28. Dispensatie niet openbare archiefstukken

 

Al is een gemeentelijk archiefstuk niet openbaar, dan kan men in bepaalde gevallen toch inzage (dispensatie) krijgen als bv. het belang van de aanvrager groter is dan de belangen om het stuk niet openbaar te maken. In verband met de privacy kunnen vaak documenten waarin nog levende personen voorkomen niet vrijgegeven worden. Om tot een gefundeerd oordeel te komen moet in dat geval dus in ieder afzonderlijk geval kunnen worden nagekeken of betrokkenen bijvoorbeeld zijn overleden.

 

Personen van wie gegevens in een archiefstuk voorkomen en van wie gegevens moeten worden geverifieerd om te kunnen bepalen of het archiefstuk openbaar gemaakt kan worden.

 

Archiefwet 1995.

 

Personeel en Organisatie

 

29. Pensioenen raadsleden en wethouders

 

Het toekennen van pensioenen aan raadsleden en wethouders.

 

Raadsleden, wethouders en hun weduwen en wezen.

 

Algemene pensioenwet politieke

ambtsdragers en de gemeentelijke Uitkerings- en pensioenverord. Rechtspositie-

besluit raads- en commissie- leden.

 

Personeel en Organisatie

 

30. Wachtgelden gemeenteperso-neel

 

Het toekennen van wachtgelden aan gemeenteambtenaren en wethouders.

 

Gemeenteambtenaren, raadsleden en wethouders en hun gerelateerde.

 

Ambtenarenwet; Collectieve

arbeidsvoorwaardenregeling;

Grondwet. Gemeentewet,

Rechtspositiebesluit raadsleden

en commissieleden en de

gemeentelijke verordeningen.

 

PDV-Burgerzaken

 

31. Basisregistratie personen (BRP)

 

Onderzoek in verband met bijhouden van de Brp. In het bijzonder de onderzoeken over huwelijk/geregistreerd partnerschap, ouder-kind relaties en nationaliteit.

 

Ingeschrevenen die gerelateerd zijn aan een in de gemeente ingeschreven persoon van wie gegevens worden onderzocht.

 

Wet Basisregistratie Personen.

 

PDV-Burgerzaken

 

 

 

 

 

32. Burgerlijke stand

 

Bijhouden burgerlijke stand in verband met het doen van onderzoek ten behoeve van huwelijkssluiting/geregistreerd partnerschap, geboorteakten, erkenningsakten en het doorvoeren van akteverbeteringen. Bij huwelijkssluiting /geregistreerd partnerschap betreft het onder meer onderzoek naar bevoegdheid tot het aangaan van een huwelijk/ geregistreerd partnerschap en verifiëren gegevens getuigen. Bij erkenningsakten gaat het onder meer om onderzoek naar afstamming. Het doorvoeren van akteverbeteringen betreft o.a. verbeteringen in geboorteakten, huwelijksakten/gp, overlijdensakten.

 

Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de burgerlijke stand.

 

Boek I Burgerlijk Wetboek.

 

Serviceplein

 

33/34. Jeugdwet (jeugdigen/ouder/wett vertegenw.)

 

 

 

Gehandicapte of oudere met een zorgvraag, die kan uitmonden in een aanvraag om een voorziening Jeugdigen met een Jeugdzorgvraag

 

Jeugdwet

Verordening uitvoering Jeugdzorg

 

PDV-Vergunningen

 

35/36. Wet op de lijkbezorging

 

 

 

Overledenen en

rechthebbenden

 

 

Bestuur en concern

37. Jubilarissen/Jubilea/koninklijke onderscheiding /veteranen/ leefbaarheid woonomgeving

50, 60, 65 en 70 jarige huwelijksjubilarissen;

Alle 100 en ouderjarigen;

Koninklijke Onderscheiding/

(Oorlogs)veteranen uitnodigen

Het peilen van de mate van leefbaarheid onder de inwoners van de gemeente.

Personen die aan jubilea criteria voldoen en/of voorgedragen zijn voor een onderscheiding.

 

Uitnodigen van (oorlogs) veteranen

Personen die uitgenodigd worden deel te nemen aan een onderzoek naar leefbaarheid in de gemeente.

Lokale taak

 

 

 

Lokale taak

 

Beheer Openbare Ruimte

 

38. Groenvrijwilligers

 

Het actueel houden van het bestand van groenvrijwilligers.

 

De groenvrijwilligers onderhouden individueel, en als bewoners in groepsverband, openbaar groen in hun wijk

 

Lokale taak

 

Bijlage 2:Overzicht wettelijke en lokale taken en rubrieken die voor die taak verstrekt mogen worden. Verstrekking kan plaatsvinden door rechtstreekse inzage, spontane gegevens verstrekking, ad-hoc verstrekking.

 

 

BIJLAGE 3: Verbanden met andere registraties binnen de gemeente.

 

De verbanden worden tot stand gebracht via de applicatie Key2Datadistributie (DDS). In de tabel zijn de rubrieken weergegeven die door Key2Burgerzaken aan DDS worden aangeleverd en vervolgens aan de administraties.

Gegevensmagazijn midoffice (Green Valley)

Serviceplein (Sociale dienst) (GWS4all)

Participe uitvoering WMO

Belastingen (GouwIT)

Personeel en Organisatie (PO)

Sociale Werkvoorziening Alphen aan den Rijn (Rijnvicus)

Parkeervergunningen (PMT)

Vergunningen VGS (Key2Vergunningen)

Financien (Key2Financien)

Begraafplaatsadministratie (Key2Begraafplaatsadministratie)

S4SR Suite4SocialeRegie

JCC JCC G-PLAN

LLA Key2Jongerenmonitor

 

Gegevens die aangeleverd worden vanuit Key2Burgerzaken naar Key2Datadistributie

 

Categorie 01 Persoon

Gegeven

A-nummer

01.01.10

BSN

01.01.20

Voornamen

01.02.10

Adellijke titel/predicaat

01.02.20

Voorvoegsel geslachtsnaam

01.02.30

Geslachtsnaam

01.02.40

Geboortedatum

01.03.10

Geboorteplaats

01.03.20

Geboorteland

01.03.30

Geslachtsaanduiding

01.04.10

Aanduiding naamgebruik

01.61.10

Aktenummer

01.81.20

Categorie 02 Ouder1

 

A-nummer

02.01.10

BSN Ouder1

02.01.20

Voornamen

02.02.10

Voorvoegsel geslachtsnaam

02.02.30

Geslachtsnaam

02.02.40

Geboortedatum

02.03.10

Geslachtsaanduiding

02.04.10

Categorie 03 Ouder2

 

A-nummer

03.01.10

BSN Ouder2

03.01.20

Voornamen

03.02.10

Voorvoegsel geslachtsnaam

03.02.30

Geslachtsnaam

03.02.40

Geboortedatum

03.03.10

Geslachtsaanduiding

03.04.10

Categorie 04 Nationaliteit

 

Nationaliteit

04.05.10

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.65.10

Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap

 

A-nummer

05.01.10

BSN partner

05.01.20

Voornamen

05.02.10

Voorvoegsel geslachtsnaam

05.02.30

Geslachtsnaam

05.02.40

Geboortedatum

05.03.10

Geslachtsaanduiding

05.04.10

Datum sluiting

05.06.10

Plaats sluiting

05.06.20

Land sluiting

05.06.30

Datum ontbinding

05.07.10

Plaats ontbinding

05.07.20

Land ontbinding

05.07.30

Reden ontbinding

05.07.40

Soort verbintenis

05.15.10

Categorie 06 Overlijden

Datum overlijden

06.08.10

Plaats overlijden

06.08.20

Land overlijden

06.08.30

Categorie 07 inschrijving

 

Datum opschorting bijhouding

07.67.10

Omschrijving reden opschorting bijhouding

07.67.20

Indicatie geheim

07.70.10

Categorie 08 Verblijfplaats

Gemeente van inschrijving

08.09.10

Datum inschrijving

08.09.20

Datum aanvang adreshouding

08.10.30

Straatnaam

08.11.10

Naam Openbare ruimte

08.11.15

Huisnummer

08.11.20

Huisletter

08.11.30

Huisnummer toevoeging

08.11.40

Aanduiding bij huisnummer

08.11.50

Postcode

08.11.60

Woonplaatsnaam

08.11.70

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.80

Identificatiecode nummeraanduiding

08.11.80

Locatiebeschrijving

08.12.10

Land waarnaar vertrokken

08.13.10

Datum vertrek uit Nederland

08.13.20

Adres buitenland 1

08.13.30

Adres buitenland 2

08.13.40

Adres buitenland 3

08.13.50

Land vanwaar ingeschreven

08.14.10

Datum vestiging in Nederland

08.14.20

Categorie 09 Kind

 

A-nummer

09.01.10

BSN kind

09.01.20

Voornamen

09.02.10

Voorvoegsel geslachtsnaam

09.02.30

Geslachtsnaam

09.02.40

Geboortedatum

09.03.10

Geboorteplaats

09.03.20

Geboorteland

09.03.30

Categorie 10 Verblijfstitel

 

Aanduiding verblijfstitel

10.39.10

Datum einde verblijfstitel

10.39.20

Ingangsdatum verblijfstitel

10.39.30

Categorie 11 Gezagsverhouding

 

Indicatie gezag minderjarige

11.32.10

Indicatie curateleregister

11.33.10

Categorie 12 Reisdocument

 

Soort Ned. reisdocument

12.35.10

Nummer reisdocument

12.35.20

Categorie 13 Kiesrecht

 

Aanduiding uitgesloten kiesrecht

13.38.10

Einddatum uitsluiting kiesrecht

13.38.20

Aanduiding gegevens in onderzoek

13.83.10

Datum ingang onderzoek

13.83.20

Datum einde onderzoek

13.83.30

Categorie 21 Verwijzing

 

A-nummer

21.01.10

Burgerservice nummer

21.01.20

Voornamen

21.02.10

Voorvoegsel geslachtsnaam

21.02.30

Geslachtsnaam

21.02.40

Geboortedatum

21.03.10

Gemeente van uitschrijving

21.09.10

Datum uitschrijving

21.09.20

Straatnaam

21.11.10

Huisnummer

21.11.20

Huisletter

21.11.30

Huisnummer toevoeging

21.11.40

Aanduiding bij huisnummer

21.11.50

Postcode

21.11.60

Aangehaakte gegevens

 

Voorletters persoon

 

Burgerlijke staat

 

Gezinsverhouding

 

 

BIJLAGE 4: bij gemeentelijke verordening aangewezen derden (art 3.9 Wet BRP)

 

Behorend bij artikel 3 Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Alphen aan den Rijn 2018.

 

De gemeente mag zelf bepalen aan wie zij nog meer gegevens verstrekt. Er mogen alleen gegevens verstrekt worden van inwoners en overleden inwoners aan derden die een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente vertegenwoordigen. Ook als verstrekking in het belang is van een inwoner van de gemeente, dan kan dat worden aangemerkt als een gemeentelijk belang. Het gemeentebestuur stelt vast in welke gevallen de verstrekking, van inwoners en overleden inwoners, in het belang van de gemeente is. De kaders van artikel 3.9 Wet BRP en de gemeentelijke verordening of regeling zijn bepalend. (Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding). Legesheffing is altijd mogelijk.

Categorie derden BRP

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Bibliotheek

(geen onderdeel van de gemeente)

 

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme.

Buitenlandse EU-overheidsorganen *3

 

Het dienen van een Nederlands publiek belang Vraag de burger om toestemming (zie toelichting).

Buitenlandse niet EU-overheidsorganen *3

Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. Vraag de burger om toestemming (zie toelichting).

Buitenlandse rechtspersonen (Bijv.: instellingen voor sociale zorg en zekerheid) *3

Het dienen van een Nederlands publiek belang Vraag de burger om toestemming (zie toelichting).

Overheidsorganen van: Aruba, Curaçao en Sint Maarten en Caribisch Nederland:Bonaire, Sint Eustatius en Saba *2

Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. Het dienen van een Nederlands publiek belang.Vraag de burger om toestemming (zie toelichting).

Crematoria, begraafplaatsen

(niet-gemeentelijke) *1

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente.

Culturele organisaties

Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed.

Fondsverwervende organisaties (goede doelen)

Ondersteunen van organisaties (met erkenning van het CBF) in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven.

Instellingen-organisaties t.b.v. bijv.: maatschappelijke dienstverlening, algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, werkvoorziening, schuldhulpverlening etc.

Instellingen die werkzaamheden verrichten voor het welzijn van de inwoners op het gebied van:

Maatschappelijke dienstverleningAlgemene en geestelijke gezondheidszorgKinderopvangwerkJeugdwelzijnswerkOuderenzorgGehandicaptenzorgSociale werkvoorzieningSociaal - Juridische zorgverleningGeestelijke en maatschappelijke zorgSchuldhulpverlening

Migrantenorganisaties(bijv. Stichting vluchtelingenwerk)

Migrantenhulp

Rechtspersonen die niet in de gemeentelijke verordening benoemd zijn

Indien het een gewichtig belang is voor de gemeente of betreffende een inwoner van de gemeente. Doel kan verschillend van aard zijn per aanvrager. Met schriftelijke toest.van betrokkene (persoon/gezaghouder)

Ouderenorganisaties

Ouderenondersteuning, Mantelzorg

Patiëntenverenigingen

Onderlinge hulp patiënten

Pensioenfondsen

Bijhouding administratie

Reclassering/verslaafdenzorg

Terugdringen recidive / herintreding in de maatschappij

Sportorganisaties en-verenigingen

Bevorderen van sportgezondheid.

Thuiszorgorganisaties

Bevorderen van de zelfredzaamheid

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

Maatschappelijke of filantropische doelen (bijv: Rode Kruis, Longfonds)

Vrouwenorganisaties

Bevordering vrouwenwelzijn

Woningbouwverenigingen/woningcorporaties

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude /tegengaan illegale/spookbewoning

Ziekenhuizen

Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen i.v.m. de verleende zorg

 

Toelichting van de werkgroep gegevensverstrekking van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) bij ‘Bij gemeentelijke verordening aangewezen derde'.

De genoemde instellingen zijn gemeentelijk aangewezen derde, tenzij men aantoonbaar gemandateerd is taken uit te voeren voor een overheidsorgaan, in dat geval betreft het een overheidsorgaan.

Om tot verstrekking aan gemeentelijk aangewezen derden over te kunnen gaan, dienen deze opgenomen te zijn in de gemeentelijke verordening en te voldoen aan de criteria genoemd in artikel 3.9 Wet BRP.

 

Crematoria en begraafplaatsen (*1)

Er zijn gemeentelijke en niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen.

1. gemeentelijk: de eigen gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen kunnen we gelijkstellen met overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente.

Gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen van andere gemeenten kunnen we gelijkstellen met buitengemeentelijke overheidsorganen (artikel 3.5 Wet BRP). .

2. Niet-gemeentelijke: deze vallen onder artikel 3.9 Wet BRP. U dient ook deze, afhankelijk van het gemeentelijke verstrekkingenbeleid, op te nemen in de gemeentelijke verordening om gegevens te kunnen verstrekken uit de BRP.

 

Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (*2)

Caribische landen zijn: Aruba, Curaçao en Sint-Maarten.

Onder Caribisch deel van Nederland vallen: Bonaire, Sint-Eustatius en Saba (openbare lichamen BES).

De Wet BRP is geen rijkswet en daarom alleen van toepassing op het Europees deel van Nederland.

 

Ten aanzien van deze landen en gebiedsdelen is het mogelijk om gegevens uit de BRP te verstrekken op grond van:

1. artikel 3.12 van de Wet BRP

De gegevensuitwisseling op grond van dit artikel vindt slechts plaats in het kader van de bijhouding van de BRP en de bevolkingsadministraties van de Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (PIVA).

2. artikel 3.9 van de Wet BRP

Overheidsorganen van de Caribische landen en het Caribisch deel van Nederland zijn aan te merken als derde in de zin van de Wet BRP. Dit maakt verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP mogelijk. Zij moeten dan wel in de gemeentelijke verordening worden benoemd.

Verstrekking aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen (*3)

De BRP is er voor de Nederlandse overheid. Verstrekkingen aan andere verzoekers (derden) worden zonodig expliciet mogelijk gemaakt door de Wet BRP.

 

Verstrekking aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen (*3)

De BRP is er voor de Nederlandse overheid. Verstrekkingen aan andere verzoekers (derden) worden zonodig expliciet mogelijk gemaakt door de Wet BRP.

De verstrekking aan buitenlandse overheidsorganen (ongeacht of dit nationale, regionale of gemeentelijke overheden in het land zelf zijn dan wel ambassades en consulaten van die landen in Nederland) of buitenlandse rechtspersonen is niet expliciet geregeld in de Wet BRP.

Dit betekent dat verstrekking van gegevens uit de BRP aan buitenlandse overheidsinstellingen of buitenlandse rechtspersonen alleen aan de orde is op grond van artikel 3.6 (verstrekking van gegevens is voorgeschreven in Nederlands algemeen verbindend voorschrift en 3.9 (volgens de gemeentelijke verordening) Wet BRP.

De verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP moet gerechtvaardigd worden door een ‘gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang’, zoals benoemd in de Wet BRP, artikel 3.9, lid 2. Dat kan liggen in het feit dat de buitenlandse verzoeker de gegevens nodig heeft voor de uitvoering van een Nederlands algemeen verbindend voorschrift dan wel voor een doel dat, met het oog op een publiek belang, expliciet in de gemeentelijke verordening is voorgeschreven. In het laatste geval kan bijvoorbeeld worden gedacht aan verstrekking van gegevens aan private, niet commerciële instellingen op het terrein van zorg (bijvoorbeeld: ziekenhuizen) of maatschappelijk welzijn in buitenlandse grensgemeenten, waar ook de eigen inwoners gebruik van maken, zodat de wachtlijsten in de Nederlandse instellingen kunnen worden weggewerkt.

Bij een verstrekking op grond van artikel 3.9 Wet BRP geldt altijd de eis dat deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

De werkgroep adviseert uit voorzorg om de burger vooraf uitdrukkelijk toestemming te laten verlenen voor dergelijke verstrekkingen.

Een verzoek van een buitenlandse instelling (of ambassade/consulaat van dat land) dat niet voldoet aan de eisen van artikel 3.6 of 3.9 van de Wbrp, moet worden afgewezen.

 

EU/Niet EU

De meeste verzoeken waar de voorgaande paragraaf op doelt, zullen afkomstig zijn vanuit een ander land binnen de Europese Unie.

Artikel 3.9 lid 3 van de wet BRP noemt een extra toetsingspunt bij verzoeken van buiten de Europese Unie. Er mag dan alleen verstrekt worden indien een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet. In overige gevallen zijn deze verstrekkingen door gemeenten enkel toegestaan indien de ingeschrevene daarin vooraf schriftelijk heeft ingestemd.