Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Beleidsregels beschut werk Almere

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels beschut werk Almere
CiteertitelBeleidsregels beschut werk Almere
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBeschut werk

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 8a van de Participatiewet
  2. artikel 10b van de Participatiewet
  3. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Almere/CVDR449333.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-12-2018nieuwe regeling

04-12-2018

gmb-2018-262365

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels beschut werk Almere

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere;

Gelet op de artikelen 8a en 10b, van de Participatiewet en artikel 8 van de Participatieverordening Almere 2017;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de navolgende beleidsregels beschut werk Almere,

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. De doelgroep

Tot de doelgroep beschut werk behoren mensen met arbeidsvermogen die (nog) niet in een reguliere baan kunnen werken, ook niet met extra begeleiding en ondersteuning. Zij hebben uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie. Het gaat om mensen die door hun lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanig hoge mate van (structurele) begeleiding of aanpassing van de werkplek nodig hebben, dat niet van een werkgever mag worden verwacht dat hij deze mensen in dienst neemt, ook niet met extra voorzieningen van gemeente of UWV. (Dit laat onverlet dat er wel werkgevers zijn die mensen in beschut werk aannemen).

Artikel 2. Begripsomschrijving

Alle begrippen die in deze regels worden gebruikt en die in artikel 1 niet nader worden omschreven,

hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Participatieverordening Almere 2017.

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • 1.

    Indicatie: De vaststelling dat een persoon uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft.

  • 2.

    Beschutte omgeving: Betaalde werkplek met begeleiding en aangepaste omstandigheden voor personen met een indicatie beschut werk.

  • 3.

    Jongeren: personen in de leeftijd van 18 tot en met 27 jaar.

Hoofdstuk 2. Vorm en duur dienstverband

Artikel 3.
  • 1.

    Bij beschut werk wordt een dienstverband van 12 maanden aangeboden.

  • 2.

    Voorafgaand aan het dienstverband is er eerst een onbetaalde proefplaatsing van minimaal 8 weken op basis van minimaal 28 uur per week, met een mogelijke uitloop naar een dienstverband voor onbepaalde tijd, tenzij uit tussentijds onderzoek is gebleken dat iemand niet langer tot de doelgroep van beschut werk behoort. In geval van uitkeringsgerechtigden is de proefplaatsing met behoud van uitkering.

  • 3.

    Beschut werk wordt aangeboden voor minimaal 28 uur per week, met een maximum van 36 uur per week, tenzij het college besluit een dienstverband van geringere omvang aan te bieden, aangepast aan de mogelijkheden van de werknemer, bijvoorbeeld omdat er sprake is van een medische urenbeperking of de werknemer anderszins duurzaam of tijdelijk niet de mogelijkheid heeft om het gestelde aantal uren te werken.

  • 4.

    De loonwaarde meting ter berekening van de te verstrekken loonkostensubsidie vindt op de volgende momenten plaats:

    • a.

      Voorafgaand aan het aangaan van een 1e arbeidsovereenkomst voor 12 maanden,

    • b.

      Voorafgaand aan het contract voor onbepaalde tijd,

    • c.

      daarna 1maal per drie jaar.

Hoofdstuk 3. Plaatsing op beschutte werkplekken

 

Het college is verplicht om het aantal beschut werkplekken te realiseren zoals in de ministeriele regeling is vastgelegd. Deze verplichting vervalt alleen op het moment dat UWV minder positieve adviezen beschut werk afgeeft dan dat er beschut werkplekken moeten worden gerealiseerd.

Artikel 4. Volgorde van plaatsing

  • 1.

    Indien het verplichte aantal te realiseren beschutte werkplekken al is gerealiseerd, en een nieuwe kandidaat niet plaatsbaar is op een beschikbare beschutte werkplek, kan het voorkomen dat een persoon met een indicatie op een wachtlijst wordt geplaatst.

  • 2.

    Personen die tot de doelgroep jongeren behoren hebben voorrang op de wachtlijst, tenzij het beschikbare beschut werk niet aansluit op hun persoonlijke arbeidsmogelijkheden.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

 

  • 1.

    De beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: beleidsregels beschut werk Almere.

 

 

Aldus vastgesteld namens burgemeester en wethouders van Almere op 4 december 2018.

P. Benschop,

Afdelingsmanager Sociaal Domein,

Afdeling Werk & Inkomen