Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Algemeen kader borgtochtverlening t.l.v. borgstellingregeling MKB

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen kader borgtochtverlening t.l.v. borgstellingregeling MKB
CiteertitelAlgemeen kader borgtochtverlening t.l.v. borgstellingregeling MKB
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-03-2010nieuwe regeling

02-03-2010

Gemeenteblad, 2010, 12

Collegebesluit, 2010, 1055253

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen kader borgtochtverlening t.l.v. borgstellingregeling MKB

Het college van burgemeester en wethouders van Helmond;

gelet op het collegevoorstel 1055253;

Inleiding

Burgemeester en wethouders van Helmond hebben in hun vergadering op 2 februari 2010 besloten een Borgstellingregeling MKB in het leven te roepen ter versterking van de positie van MKB-bedrijven die een wezenlijke bijdrage leveren aan de Helmondse economie. De omvang van de Borgstellingregeling MKB is bepaald op € 500.000, -. De Borgstellingsregeling MKB is bedoeld voor bedrijven met in de basis een gezonde bedrijfsvoering, die als gevolg van de economische crisis vanaf 1 juli 2008 moeilijkheden ondervinden bij het aantrekken van noodzakelijke kredieten en het verkrijgen van voldoende liquiditeitsruimte.

Het gaat hierbij om perspectiefvolle bedrijven, die niet geholpen worden in het reguliere bancaire circuit en waar overheidsmaatregelen niet effectief zijn. De beoordeling van de bedrijven die hiervoor in aanmerking komen, gebeurt door het Vertrouwenscommissie waarin vertegenwoordigers van de gemeente, banken, ondernemers en Brainport Development N.V. vertegenwoordigd zijn. De ingestelde Borgstellingregeling MKB dient als achtervang voor door de gemeente Helmond ten behoeve van banken te verstrekken borgtochten met een maximale omvang van € 50.000, - per onderneming. De looptijd van deze borgtochten is maximaal 3 jaar en dient aan te vangen in 2010.

Dit algemeen kader heeft de functie van een civielrechtelijk toetsingskader (algemene voorwaarden) als door banken een verzoek wordt ingediend bij de gemeente Helmond om borg te staan voor een MKB-bedrijf met een omvang van 1-10 formatieplaatsen

Inhoud Algemeen kader

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvrager: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, die is geregistreerd in het handelsregister van de Kamer van Koophandel als ondernemer van een MKB-bedrijf met een omvang van 1-10 formatieplaatsen;

  • b.

    bank: een door de Nederlandse Bank als zodanig toegelaten financiële instelling die aan de aanvrager een bancair krediet verstrekt;

  • c.

    de-minimissteun: beperkte steun in het kader van de Tijdelijke communautaire kaderregeling inzake staatssteun ter stimulering van de toegang tot financiering in de huidige financiële en economische recessie (2009/C16/01);

  • d.

    burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

  • e.

    gemeente: gemeente Helmond;

  • f.

    vertrouwenscommissie: adviescommissie van burgemeester en wethouders die tot taak heeft te adviseren aan en over ondernemers, werkzaam ten behoeve van de Helmondse economie, die als gevolg van de economische crisis in de problemen zijn gekomen;

  • g.

    borgtocht: borgtochtovereenkomst ter zekerstelling van een door een onderneming aangevraagd bancair krediet;

  • h.

    verklaring beperkte steun: een verklaring waaruit blijkt dat een bedrag aan steun in de zin van de Tijdelijke communautaire kaderregeling inzake staatssteun ter stimulering van de toegang tot financiering in de huidige financiële en economische recessie (2009/C16/01) is ontvangen;

  • i.

    Melding staatsteun: door burgemeester en wethouders te verzenden melding vooraf aan het Coördinatiepunt Staatssteun van het ministerie van BZK.

Artikel 2 Doelgroep

Een verzoek tot het verstrekken van een borgtocht kan worden ingediend door de aanvrager op voordracht van de Vertrouwenscommissie ten behoeve van een onderneming in het MKB-bedrijf met een omvang van 1-10 formatieplaatsen, die een wezenlijke bijdrage levert aan de Helmondse economie.

Artikel 3 Doel

De borgtochtverlening is bedoeld voor perspectiefvolle bedrijven, die niet geholpen worden in het reguliere bancaire circuit en waarvoor overheidsmaatregelen niet effectief zijn.

Artikel 4 Weigeringgronden

Het verzoek tot het aangaan van een borgtochtovereenkomst kan worden geweigerd indien:

  • a.

    de de-minimissteun wordt overschreden;

  • b.

    aanvrager deel uitmaakt van een groep van rechtspersonen, waarvan al ten behoeve van een ander deelnemende rechtspersoon een borgtocht is verleend;

  • c.

    Executoriaal beslag is gelegd op goederen van de aanvrager of als aanvrager in staat van surseance van betaling of faillissement verkeert ten tijde van het indienen van ene verzoek om een borgtochtovereenkomst aan te gaan.

  • d.

    Niet voldaan wordt aan de vereisten voor het aangaan van een borgtochtovereenkomst, zoals benoemd in artikel 5.

Artikel 5 Vereisten aangaan borgtochtovereenkomst

Om voor het aangaan van een borgtochtovereenkomst als bedoeld in artikel 3 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    aanvrager levert aantoonbaar een wezenlijke bijdrage aan de Helmondse economie;

  • b.

    door de vertrouwenscommissie is een positief advies verstrekt met betrekking tot het door de aanvrager aan te trekken bancair krediet dat tot een maximum van € 50.000, - kan worden afgedekt door een door de gemeente verstrekken borgtocht;

  • c.

    aanvrager beschikt over voldoende continuïteitsperspectief met een tijdelijke liquiditeitsbehoefte;

  • d.

    aanvrager beschikt over minimaal 1 en maximaal 10 formatieplaatsen.

Artikel 6 Vereisten aanvraag

  • 1.

    Een verzoek tot het aangaan van een borgtochtovereenkomst wordt schriftelijk ingediend bij burgemeester en wethouders vóór 31 december 2010.

  • 2.

    Het verzoek bevat:

    • a.

      Het bank- of girorekeningnummer van aanvrager;

    • b.

      De offerte van de bank voor een bancair krediet met het verzoek om voor een bedrag ter hoogte van maximaal € 50.000, - borg te staan;

    • c.

      Het advies van de vertrouwenscommissie met betrekking tot de financiële positie van aanvrager waaruit blijkt dat de liquiditeitsbehoefte waarvoord de gemeente gevraagd wordt borg te staan van tijdelijke aard is;

    • d.

      het uittreksel van de Kamer van Koophandel; e. de statuten;

    • f.

      een verklaring van een bank waaruit de bereidheid blijkt tot het verstrekken van additioneel krediet van ten minste gelijke omvang als die van de gevraagde borg;

    • g.

      een Verklaring beperkte steun.

  • 3.

    In het kader van staatssteun voldoet het verzoek aan de gemeente om borg te staan aan de voorwaarden van:

    • a.

      de Tijdelijke communautaire kaderregeling inzake staatssteun ter stimulering van de toegang tot financiering in de huidige financiële en economische crisis (2009/C 16/01);

    • b.

      het Nederlands nationaal kader voor het tijdelijk verlenen van beperkte steunbedragen (N 156/2009).

  • 4.

    Aanvrager toont in overeenstemming met de Europese richtlijnen inzake de kredietcrisis aan, dat het bedrijf vóór 1 juli 2008 nog niet in financiële moeilijkheden verkeerde.

Artikel 7 Omvang Borgstellingregeling MKB

Burgemeester en wethouders stellen de omvang van het MKB-garantiefonds vast op € 500.000, - voor de periode 3 maart 2010 tot en met 31 december 2010.

Artikel 8 Bedrag borgstelling

  • 1.

    Het maximale bedrag waarvoor de gemeente per aanvrager borg staat bedraagt € 50.000, - gedurende een periode van maximaal drie jaar, die aanvangt in 2010.

  • 2.

    Het totaal van overheidsbijdragen aan de aanvrager bedraagt niet meer dan volgens Europeesrechtelijke bepalingen inzake staatssteun is toegestaan.

Artikel 9 Behandeling aanvragen borgtocht

  • 1.

    Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

  • 2.

    Indien een aanvraag nog niet volledig is, wordt het tijdstip van binnenkomst bepaald door het moment waarop de aanvraag wel volledig is.

Artikel 10 Borgtochtverlening

  • 1.

    De gemeente verstrekt een borgtocht onder de opschortende voorwaarde dat de bank met de aanvrager een krediet overeenkomst sluit

  • 2.

    Indien de aanvrager deel uitmaakt van een groep van ondernemingen ondertekent de onderneming, welke de meerderheid van de aandelen houdt in de aanvrager, mede de borgtochtovereenkomst als hoofdelijk schuldenaar.

  • 3.

    In de overeenkomst tussen de bank en de aanvrager bedoeld in het eerste lid, wordt een regime voor betaling van rente en aflossing opgenomen.

Artikel 11 Verplichtingen van de aanvrager ten aanzien van de administratie

  • 1.

    De aanvrager voert een administratie die te allen tijde de informatie bevat die nodig is voor een juist inzicht in de besteding, rentebetalingen en aflossing van de kredietovereenkomst met de bank, die inhoudt dat alle ontvangsten en uitgaven in de administratie zijn vastgelegd met onderliggende bewijsstukken.

  • 2.

    De aanvrager bewaart de administratie tot vijf jaar na het verstrijken van de looptijd van de borgtocht.

  • 3.

    De aanvrager verstrekt aan burgemeester en wethouders binnen twee weken inzage in de administratie en is verplicht op verzoek van burgemeester en wethouders alle inlichtingen te verstrekken die relevant zijn voor de borgtochtverlening.

Artikel 12 Verplichtingen van de aanvrager ten aanzien van informatieverstrekking

Aanvrager doet terstond mededeling aan burgemeester en wethouders over alle feiten en omstandigheden, waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat zij invloed kunnen hebben op de borgstelling door de gemeente, waaronder:

  • a.

    verzoeken tot faillissement;

  • b.

    verzoeken tot surseance van betaling;

  • c.

    het aanbieden van enig akkoord aan schuldeisers van de aanvrager;

  • d.

    executoriaal beslag op enige zaak van de aanvrager;

  • e.

    verstrekking van onjuiste gegevens en verzwijging van relevante gegevens op het moment van het sluiten van de borgtochtovereenkomst.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen in individuele gevallen bepalingen in deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing, gelet op het belang van het versterken van de financiële soliditeit van MKB-bedrijven en het vergemakkelijken van het verkrijgen van reguliere bancaire kredietfaciliteiten, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 14 Toezicht

  • 1.

    Met het toezicht op de naleving van het bepaalde in dit algemeen kader en de afgesloten borgtochtovereenkomst zijn belast medewerkers van de afdeling SE/EA en MO/CF van de gemeente.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen ook bij afzonderlijk besluit derden aanwijzen, die belast worden met het toezicht op de naleving van het bepaalde in dit algemeen kader en de afgesloten borgtochtovereenkomst.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Dit algemeen kader treedt in werking op 3 maart 2010 en vervalt met ingang van 1 januari 2011, tenzij de geldigheidsduur van dit algemeen kader door burgemeester en wethouders voordien verlengd wordt.

Besloten in de vergadering van 2 maart 2010.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

de burgemeester, de secretaris,

Drs. A.A.M. Jacobs Dhr. A.A.M. Marneffe RA

Bekend gemaakt op:

12 maart 2010

De gemeentesecretaris,

Dhr. A.A.M. Marneffe RA