Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent parkeren Subsidieregeling Langparkeren Amsterdam |
Citeertitel | Subsidieregeling Langparkeren Amsterdam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | 31-12-2019 | nieuwe regeling | 27-11-2018 |
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 27 november 2018 hebben besloten:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
aangewezen parkeerplaats: een parkeerplaats in een parkeergarage of op een parkeerterrein waarover het college afspraken met exploitanten heeft gemaakt met betrekking tot het beschikbaar stellen van parkeerplaatsen welke door het college zijn aangewezen als aangewezen parkeerplaatsen in de zin van deze regeling;
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Het doel van deze subsidie is om de parkeerdruk in het parkeerplangebied te verminderen door houders van bewonersparkeervergunningen te stimuleren hun voertuig voor aaneengesloten periodes op de aangewezen parkeerplaatsen te laten parkeren.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
Femke Halsema
burgemeester
Wil Rutten
waarnemend gemeentesecretaris
De gemeente Amsterdam streeft naar een goed werk-, woon- en bezoekklimaat. De afgelopen jaren is de parkeerdruk in het parkeerplangebied en de daarmee gepaarde hinder echter sterk toegenomen. Om dit probleem op te lossen is het Parkeerplan van Amsterdam opgesteld. Hierin staat dat een goed parkeerbeleid nodig is om de leefbaarheid binnen de stad te verbeteren. Een onderdeel hiervan is de reeds genomen maatregel om aan centrumbewoners gratis parkeermogelijkheden in parkeergarages binnen het parkeerplangebied aan te bieden. Een probleem dat hierbij speelt is dat het aantal parkeerplaatsen in de betreffende parkeergarages beperkt is. Om die reden heeft de gemeente besloten een soortgelijk plan in te stellen voor het parkeren van auto’s in parkeergarages buiten het parkeerplangebied. Om te stimuleren dat vergunninghouders deel gaan nemen aan dit project heeft de gemeente Amsterdam besloten een subsidieregeling op te zetten waarbij de vergunninghouders aanspraak kunnen maken op een financiële tegemoetkoming indien zij hun auto voor een bepaalde periode in de betreffende parkeergarages parkeren. De subsidie is uitgewerkt in deze nadere regels.
Het college heeft het Parkeerplan op 6 november 2012 heeft vastgesteld en middelen heeft gereserveerd voor deze subsidie en daarmee voldaan is aan het vereiste zoals opgenomen in artikel 3 lid 1 van de ASA.
In dit artikel worden de begripsbepalingen gegeven.
Er is een definitie opgenomen van een aangewezen parkeerplaats. Dit zijn de parkeerplaatsen waar het college met de exploitanten van een parkeergarage of op een parkeerterrein afspraken heeft gemaakt. Het college stelt een lijst samen van de beschikbare parkeergarages of –terreinen ten behoeve van langparkeren. De subsidieontvanger mag zelf kiezen waar geparkeerd wordt.
Het kentekenregistratiesysteem is het digitale systeem dat de exploitanten van de parkeerplaatsen of –terreinen gebruiken om kentekens mee te registreren. Uit dit systeem kan de gemeente bepalen wat de parkeertijd is geweest. De subsidie wordt toegekend aan de hand van de parkeertijd.
De gemeente heeft een eigen digitaal subsidiesysteem opgezet voor het afhandelen van de subsidies op grond van deze nadere regels.
Het vergunningensysteem is het systeem van de gemeente dat door EPS wordt beheerd en door burgers wordt gebruikt om vergunningen aan te vragen. De gemeente heeft de gegevens van dit systeem nodig om te kunnen controleren of de vergunning is verleend.
Artikel 2Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
Op deze nadere regels is de ASA van toepassing. Deze is te vinden op www.regelgeving.amsterdam.nl. Conform artikel 2 lid 1 van de ASA is het college bevoegd om voor een aantal beleidsterreinen subsidieregelingen vast te stellen. Dit geldt onder andere voor het beleidsterrein verkeer, vervoer en infrastructuur. Deze subsidieregeling past binnen dit beleidsterrein. Hiermee mag het college de subsidieregeling vaststellen mits de Gemeenteraad de beleidskaders en het bijbehorende budget reeds heeft vastgesteld (artikel 3 lid 1 ASA).
De subsidie op grond van deze nadere regels is aan te merken als een eenmalige subsidie zoals bepaald in artikel 1 onder c ASA. Dit is gedefinieerd als een subsidie die is bedoeld voor activiteiten van de aanvrager waarvoor de gemeente slechts tijdelijk geld voor beschikbaar wil stellen.
Het globale doel van de gemeente Amsterdam vanuit haar parkeerbeleid is het verbeteren van het woon-, werk- en bezoekersklimaat binnen de gemeente. De parkeerdruk in het parkeerplangebied heeft een hier een negatief effect op. Met deze subsidieregeling wil het college houders van bewonersparkeervergunningen stimuleren om hun auto voor aaneengesloten periodes buiten het parkeerplangebied te parkeren. De parkeerproblematiek kan worden verminderd indien de auto’s voor een langere periode in de aangewezen parkeergarages en –terreinen geplaatst worden (hiermee blijven verkeersbewegingen door vergunninghouders van en naar de binnenstad beperkt).
Artikel 4Subsidiabele activiteiten
Om voor een subsidie in aanmerking te komen is vereist dat de auto voor een aaneengesloten periode van 24 uur op de aangewezen locaties buiten het parkeerplangebied is geparkeerd. Daarbij geldt een beperking dat alleen binnen de duur van de nadere regels subsidie mogelijk is. Deze is nu vastgesteld op 365 dagen na inwerkingtreding. De gegevens zoals beschikbaar via het kentekenregistratiesysteem zijn leidend voor het bepalen van de duur van de parkeertijd. Verder geldt er een aantal aanvullende eisen. Zo moet de aanvrager in bezit zijn van een bewonersparkeervergunning in het vergunningengebied in het parkeerplangebied zoals vastgesteld door het college. De gemeente wil zich richten op het verminderen van de parkeerdruk in het parkeerplangebied. Om deze reden kunnen enkel de houders van een vergunning voor het parkeren binnen het parkeerplangebied in aanmerking komen voor subsidieverstrekking. De aanvrager moet daarom woonachtig zijn in het gebied waar de bewonersparkeervergunning betrekking op heeft. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet het betreffende voertuig wel toegang kunnen krijgen tot de parkeergarage of -terrein en moet kunnen worden geparkeerd op de aangewezen parkeerplaats. Hieraan is bijvoorbeeld niet voldaan als het voertuig te groot, te breed of te hoog is of als alle parkeerplaatsen bezet zijn. De gemeente heeft dit aan willen geven met de zinsnede ‘om welke reden dan ook’. Alleen de gele EU kentekenplaat wordt als geldig gezien. Verder moet het kenteken in het midden aan de voorkant van het voertuig en leesbaar zijn voor het kentekenregistratiesysteem. Dit betekent bijvoorbeeld dat een motor niet voor subsidie in aanmerking komt. Dit geldt ook voor een Alfa Romeo, omdat het kentekenbewijs niet in het midden zit. Dit is wellicht niet leesbaar door het kentekenregistratiesysteem.
Aangemelde vergunninghouders kunnen onbeperkt parkeren op aangewezen parkeerplaatsen als deze beschikbaar zijn.
Artikel 5 Subsidiabele kosten en hoogte van de subsidie
De subsidie is een bedrag voor elke aangesloten periode van 24 uur zoals gemeten door het kentekenregistratiesysteem naar rato van de subsidiabele kosten. De subsidiabele kosten zijn de bedragen die zijn opgenomen in een aparte bijlage die is gepubliceerd. De subsidie bedraagt maximaal 100% van deze bedragen. Er geldt alleen subsidie voor elke aaneengesloten periode van 24 uur. Als een voertuig een deel van deze periode parkeert dan is er dus geen subsidie voor deze periode mogelijk. De hoogte van de bedragen zijn gebaseerd op de relatieve parkeerdruk in die gebieden.
De subsidie is beschikbaar voor maximaal 40 dagen per 365 dagen. Dit maximum geldt voor elke aanvrager. Het college bepaalt de aaneengesloten periode uitsluitend op basis van het kentekenregistratiesysteem.
Artikel 7Aanvraag tot subsidievaststelling
Om voor subsidie in aanmerking te komen kan de aanvrager een melding doen in het daarvoor beschikbare digitale systeem van de gemeente. In dit systeem moet een aantal gegevens worden overlegd. Het kenteken van het voertuig is nodig om de parkeerduur te bepalen op grond van het kentekenregistratie systeem en dus de hoogte van de subsidie. Ook moet de aanvrager verklaren ermee akkoord te gaan dat de gemeente de gegevens van het vergunningensysteem en het kentekenregistratiesysteem voor de subsidie gebruikt.
Het college ziet de melding als een aanvraag tot vaststelling van de subsidie. Het college beslist over deze aanvraag bij de betaling van de subsidie. De betaling vindt plaats in juli van het lopend jaar van de subsidieperiode en januari van het opvolgend jaar op basis van de gegevens van het kentekenregistratiesysteem. Op grond van artikel 8 lid 2 ASA kan het college de beslistermijn van een aanvraag uitstellen als dit bij wettelijk voorschrift is vastgelegd. De vaststelling van de subsidie vindt dan direct plaats na afronding van de activiteiten zonder verdere verantwoordingsplicht, zoals bepaald in artikel 13 ASA (en de toelichting).
Het is mogelijk dat ondanks het feit dat een subsidieaanvraag is ingediend en verleend wordt, in de praktijk blijkt dat er bij de parkeergarages of –terreinen niet voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Hierdoor is er geen subsidie mogelijk. De auto kan dan immers niet voor een aaneengesloten periode van 24 uur in de aangewezen parkeergarages of op de aangewezen parkeerterreinen geplaatst worden. Bij een situatie als deze zal er geen tegemoetkoming verleend worden. Ook kan er geen aanspraak op tegemoetkoming worden gedaan indien het niet mogelijk is om via het kentekenregistratiesysteem de duur van het parkeren van de auto te bepalen. Of deze situatie is ontstaan door het al dan niet toedoen van de vergunninghouder doet hier niets aan af. De aanvraag kan eveneens worden afgewezen als er geen subsidie mogelijk is. Op grond van artikel 5 heeft het college een lijst samengesteld waar de vergunninggebieden staan die voor subsidie in aanmerking komen. Als op deze lijst een bepaald vergunningengebied niet staat dan is er geen subsidie mogelijk en kan de aanvraag worden afgewezen. Tevens is een weigering mogelijk als zich onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals een brand in een parkeergarage.
Artikel 9 Uitbetaling subsidie
Het college betaalt de subsidie uit in juli 2019 en januari 2020 op basis van de aaneengesloten periode van parkeren op de aangewezen parkeerplaats op basis van de gegevens van het kentekenregistratiesysteem. Het college kan besluiten in de volgende periode te betalen als de aangeleverde betaalgegevens niet correct zijn of vanwege andere onvoorziene omstandigheden.
Artikel 10Inwerkingtreding en duur van de nadere regels
Het college heeft op 13 december 2016 voorgaande subsidieregelingen Langparkeren geëvalueerd. Daarbij is geconcludeerd dat de regeling bijdraagt aan de parkeerplandoelstellingen en er elk jaar in principe een nieuwe subsidieregeling wordt vastgesteld met een looptijd van 1 januari tot en met 31 december met een maximum van 40 subsidiabele activiteiten. De looptijd van deze regeling is daarom van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 met 40 subsidiabele activiteiten.
Bijlage I Nadere regels Langparkeren Amsterdam
Lijst met de hoogte van de subsidiabele kosten als bedoeld in artikel 5, eerste lid.
Bedragen gebaseerd op vergunningtarieven per 1-1-2017.
Bedragen per vergunninggebied zoals door het College van B&W vastgesteld: