Organisatie | Waalwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening reingingsrechten 2019 |
Citeertitel | Verordening reinigingsrechten 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Verordening reinigingsrechten 2019 |
Geen
artikel 229, eerste lid, van de Gemeentewet
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 08-11-2018 | 039/2018 |
De raad van de gemeente Waalwijk heeft het voorstel over de belastingverordeningen 2019 van het college van burgemeester en wethouders van 25 september 2018 gelezen en besluit, gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet, de volgende verordening vast te stellen:
“Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2019”
De bedragen genoemd in deze verordening zijn exclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. gescheiden aanlevering: het afzonderlijk aanbieden van afvalfracties waarvoor een ontvangstvoorziening op de milieustraat aanwezig is;
b. milieustraat: de milieustraat van de gemeente Waalwijk;
c. grof bedrijfsafval: afvalstoffen, niet zijnde huishoudelijke afvalstoffen, welke door de aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld;
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten en voor het gebruik van openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken en inrichtingen, die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens naam de aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
De rechten worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving, nota, bij wege van aanslag of andere schriftuur, waarop het verschuldigde bedrag is vermeld.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de naar het jaartarief geheven belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat tijdvak verschuldigde belasting als er in dat tijdvak, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor de naar de jaartarieven geheven belasting voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat belastingjaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 5,00.
1. De aanslag moet worden betaald in 1 keer. Het totaalbedrag moet worden betaald op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
2. Als het totaalbedrag van het aanslagbiljet meer is dan € 100, dan moet de aanslag worden betaald in twee delen. Het eerste deel moet uiterlijk worden betaald op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld (1e termijn). Het tweede deel moet twee maanden later worden betaald (2e termijn);
3. Wanneer iemand gebruikt maakt van automatische betalingsincasso, dan moet de aanslag worden betaald in 10 gelijke maandelijkse termijnen. Hierbij start deze maandelijkse incasso op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
4. De belasting moet worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
5. Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet 1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing.
6. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de betaaltermijnen.
Bij de invordering van reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend. De aanslagen en/of factuur moet dus altijd worden betaald.
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van het reinigingsrecht. Dit zijn dan besluiten van het college waarin deze verordening verder wordt uitgewerkt. Wanneer deze besluiten zijn genomen zijn ze terug te vinden op de websites wetten.overheid.nl en www.waalwijk.nl.
1. De "Verordening reinigingsrechten 2018" van 2 november 2017 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2019, maar blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019.
4. De verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten 2019”.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 november 2018.