Organisatie | Waterschap Drents Overijsselse Delta |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Samenwerken aan voldoende en schoon water in het landelijk gebied 2018 (2) |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling Samenwerken aan voldoende en schoon water in het landelijk gebied 2018 (2) |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-03-2019 | 22-03-2019 | wijziging | 12-03-2019 | ||
22-03-2019 | 28-03-2019 | wijziging | 12-03-2019 | ||
05-12-2018 | 16-01-2019 | nieuwe regeling | 30-10-2018 |
Het dagelijks bestuur van het Waterschap Drents Overijsselse Delta,
gelet op artikel 1.4, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Drents Overijsselse Delta 2016, het Waterbeheerplan 2016-2021 van het waterschap Drents Overijsselse Delta, het werkprogramma “Wel goed water geven”, de Realisatiestrategie voor de uitvoering van het werkprogramma, het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer, en de maatregelenlijst van het Bestuurlijk Overleg Open Teelt.
overwegende dat het gewenst is het treffen van maatregelen door derden die bijdragen aan beter kwantitatief en kwalitatief waterbeheer in het landelijk gebied te stimuleren door middel van het verstrekken van cofinanciering of subsidies;
overwegende dat het gewenst is het subsidieplafond in de op 30 oktober 2018 vastgestelde beleidsregel Samenwerken aan voldoende en schoon water in landelijk gebied (2) te wijzigen;
1. In artikel 7, eerste lid, van de beleidsregel Samenwerken aan voldoende en schoon water in het landelijk gebied (2) "voor in 2018 een subsidieplafond van € 463.000,-"te wijzigen in "een subsidieplafond van € 1.000.000,-
2. Deze wijziging treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.
vast te stellen de volgende beleidsregel:
Samenwerken aan voldoende en schoon water in het landelijk gebied 2018 (2)
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE EN PROCEDURELE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Artikel 3 Subsidieverlening en beslistermijn
1. Een beschikking tot subsidieverlening bevat het uit te keren subsidiebedrag, een omschrijving van de activiteiten en aanvullende voorwaarden.
2. het dagelijks bestuur beslist binnen acht weken na ontvangst op de aanvraag. De beslissing kan eenmaal voor ten hoogste acht weken worden verdaagd.
Artikel 4 Verplichtingen van de subsidieontvanger, subsidievaststelling en betaling
In afwijking van het bepaalde in artikel 5.1, eerste lid van de verordening dient de subsidieontvanger binnen acht weken na uitvoering van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend een aanvraag in tot vaststelling van de subsidie, waarbij de subsidie ontvanger gebruik maakt van het door het dagelijks bestuur vastgesteld formulier.
Artikel 5 Cofinanciering provinciale regelingen
Het dagelijks bestuur neemt met inachtneming van artikel 8 in deze regeling een besluit over cofinanciering voor de subsidieverlening van de provincies Drenthe en Overijssel voor activiteiten genoemd in deze regeling.
Gelet op artikel 4.25, tweede lid, van de Algemene Wet Bestuursrecht, wordt een subsidie geweigerd voor zover door verstrekking het subsidieplafond zou worden overschreden.
HOOFDSTUK 2 TOETSINGSKADER “Samenwerken aan voldoende en schoon waterin het landelijk gebied (2).“
Artikel 7 Subsidieplafond, subsidiabele activiteiten, subsidiepercentages, maximale subsidiebedragen en cofinanciering
Indien van het waterschap cofinanciering wordt gevraagd voor een activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd bij de provincie, dan wordt de cofinanciering bepaald op basis van de provinciale subsidieregelingen en openstellingen en de afspraken die zijn vastgelegd in de overeenkomsten “Bestuursovereenkomst inzet DAW provincie Drenthe en waterschappen (12 juli 2016)” en ”Bestuursovereenkomst Overijssel – waterschappen – LTO Noord, Cofinanciering overhevelingsgelden binnen het Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3) en het aanbrengen van DAW projecten (7 februari 2018)”.
Artikel 8 Voorwaarden en beoordelingscriteria.
1°. de waarden voor fosfaat en/of stikstof relatief hoog zijn zoals aangegeven op de kaart
2°. de beschikbaarheid van water voor agrarische productie aanmerkelijk verbeterd kan
worden, zoals aangegeven op de kaart bijlage 1.b.;
3°. maaivelddaling kan worden vertraagd, zoals aangegeven op de kaart 1.c.
1°. het vergroten van kennis en inzicht gericht op het verbeteren van de bedrijfsvoering:
2°. het toepassen van zuiveringssystemen voor gewasbeschermingsmiddelen:
Het waterschap kan onaangekondigd de werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend controleren tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden.
Het dagelijks bestuur kan in bijzondere gevallen het bepaalde in deze beleidsregel ten gunste van de aanvrager buiten toepassing laten of daarvan afwijken, indien strikte toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 11 inwerkingtreding en titel
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur op 12 maart 2019.
TOELICHTING Algemeen Algemene subsidieverordening
Het algemeen bestuur heeft in 2018 de Algemene subsidieverordening Waterschap Drents Overijsselse Delta 2018 vastgesteld. Deze verordening biedt de grondslag voor de beleidsregel. Het dagelijks bestuur maakt gebruik van de bevoegdheid uit artikel 1.4, tweede lid, van de verordening waarin is bepaald dat het dagelijks bestuur bevoegd is beleidsregels op te stellen voor subsidieverlening voor specifieke objecten. Deze verordening is terug te vinden op www.overheid.nl en op www.wdodelta.nl
Wateropgaven WDODelta en Deltaplan Agrarisch Waterbeheer
In het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer staat beschreven hoe de land- en tuinbouw kan bijdragen aan het oplossen van de wateropgaven, in combinatie met het versterken van de land- en tuinbouw. Het DAW is een initiatief van LTO Nederland en zal samen met de waterschappen en met betrokkenheid van het Rijk, de provincies en de drinkwatersector worden uitgevoerd. De samenwerking wordt aangestuurd door het Bestuurlijk Overleg Open Teelten en Veehouderij, in opdracht van de Stuurgroep Water. Bij het subsidiëren van de bovenwettelijke maatregelen die binnen het DAW vallen wordt beoordeeld in welke mate deze bijdragen aan de doelen van het waterschap. Maatregelen dienen een bijdrage te leveren aan:
“Een goed voorbeeld geven dat doet volgen”
Dit is een belangrijk uitgangspunt voor deze subsidieregeling. Het waterschap streeft ernaar dat burgers, bedrijven en organisaties zoveel mogelijk maatregelen uitvoeren die bijdragen aan voldoende en schoon water. Het is echter niet mogelijk alle goede maatregelen te subsidiëren, de beschikbare budgetten zijn immers beperkt. Daarom zet het waterschap vooral in op het stimuleren van maatregelen met een goede voorbeeldwerking.
Nu er gebruik gemaakt moet worden van een vastgesteld aanvraag- en vaststellingsformulier, hoeft er geen activiteitenverslag als bedoeld in artikel 5.2 van de subsidieverordening worden ingediend. Vandaar dat artikel 5.2 van de verordening niet van toepassing is.
Het dagelijks bestuur heeft formulieren vastgesteld voor de subsidie aanvragen. Deze formulieren kunnen worden gedownload en digitaal worden ingeleverd door verzending naar het mailadres info@wdodelta.nl
Lid 1: Voor het verstrekken van subsidie geldt een subsidieplafond van € 1.000.000,--. Voor volgende jaren neemt het Dagelijks Bestuur van het waterschap aanvullend besluiten over het subsidieplafond en/of de inhoud van de subsidieregeling.
Lid 2. Het waterschap kan besluiten een activiteit te subsidiëren op basis van de regeling “Samenwerken aan voldoende en schoon water in het landelijk gebied (2)”. Indien het waterschap subsidie verleent voor een activiteit gelden beperkingen ten aanzien van het subsidiepercentage en het maximaal subsidiebedrag.
Toelichting kaart 1.a. Waterkwaliteit.https://wdodelta.maps.arcgis.com/apps/SimpleViewer/index.html?appid=e8a7eece9e2f46ebba1bf415805d7a72
Via de link kan de aanvrager de kaart raadplegen om te bepalen of de beoogde activiteiten binnen het gebied liggen waar deze subsidiabel zijn. Dit zijn de blauw gekleurde gebieden, deze worden in detail zichtbaar door in te zoomen of door het invoeren van het adres.
Bij de beoordeling van de effectiviteit van de maatregelen wordt rekening gehouden met de grootte en de ligging van het gebied waar deze maatregelen worden uitgevoerd.
Toelichting kaart 1.b. Beschikbaarheid water.https://wdodelta.maps.arcgis.com/apps/SimpleViewer/index.html?appid=ce4fa9cee8f8418889c3a7203411ae35
Via de link kan de aanvrager de kaart raadplegen om te bepalen of de beoogde activiteiten binnen het gebied liggen waar deze subsidiabel zijn. Dit zijn de lichtgroen gekleurde gebieden, deze worden in detail zichtbaar door in te zoomen of door het invoeren van het adres.
Toelichting kaart 1.c. Maaivelddaling veenweidegebieden.https://wdodelta.maps.arcgis.com/apps/SimpleViewer/index.html?appid=d0b42d0e35774864b438ef4f13a2256c
Via de link kan de aanvrager de kaart raadplegen om te bepalen of de beoogde activiteiten binnen het gebied liggen waar deze subsidiabel zijn. Dit zijn de lichtgroen gekleurde gebieden, deze worden in detail zichtbaar door in te zoomen of door het invoeren van het adres.
Lid 4: Het waterschap kan besluiten een activiteit te subsidiëren op basis van de regeling “Samenwerken aan voldoende en schoon water in het landelijk gebied (2)”. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat de provincie subsidie verleent op basis van een regionale regeling of een POP regeling waarbij het waterschap cofinanciering levert. Indien de provincie subsidie verleent op basis van een regionale regeling of een POP regeling en het waterschap cofinanciering levert, dan gelden de afspraken die zijn vastgelegd in de bestuursovereenkomst of in de POP regeling.
Lid 1: Subsidie of cofinanciering wordt alleen verstrekt als het activiteit en/of maatregel voldoet aan de criteria die zijn vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van het waterschap Drents Overijsselse Delta.
In principe worden geen maatregelen gesubsidieerd waarvan uitvoering een wettelijke verplichting is. Subsidie is bedoeld voor het stimuleren van maatregelen op vrijwillige basis.
Zie toelichting bij artikel 7. Lid 2. voor het gebruik van de kaarten.
Lid 2: Het initiatief wordt beoordeeld door specialisten van het waterschap die werkzaam zijn op het gebied van waterkwantiteit en waterkwaliteit in het landelijk gebied. Het beoordelingsteam adviseert de gemandateerde bestuurder over subsidieverlening of cofinanciering die hierover besluiten neemt. Het team gebruikt bij de beoordeling van initiatieven de checklist “Samenwerken aan voldoende en schoon water in het landelijk gebied” en het daarbij vermelde puntensysteem.
Het waterschap vindt het belangrijk dat de beschikbare middelen worden ingezet voor maatregelen die effectief bijdragen aan voldoende en schoon water. Bij de beoordeling zijn daarom een aantal aanvullende overwegingen vermeld:
Brede toepassing van maatregelen wordt beter mogelijk naarmate meerdere personen, bedrijven en organisaties hier kennis van kunnen nemen. Dit is beter mogelijk bij geografische spreiding binnen het beheergebied van het waterschap Drents Overijsselse Delta.
Met innovatie wordt hier niet alleen bedoeld de introductie van nieuwe technieken en oplossingen, maar ook introductie en bredere toepassing van bestaande technieken.
De mogelijkheid bestaat dat een initiatief vooral meerwaarde heeft voor de bedrijfsvoering en productiviteit. Geen subsidie wordt verleend voor activiteiten waarbij de meerwaarde voor de beschikbaarheid van water of de kwaliteit van water zeer beperkt is.