Organisatie | Bedum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening reinigingsrechten 2019 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2018 | Nieuwe regeling | 08-11-2018 |
Artikel 3 Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld als dan niet krachtens eigendom, bezit of beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 en 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
De belasting wordt niet geheven ter zake van belastingplichtigen die op basis van medische indicatie een extra restafvalcontainer aanvragen. Bij de aanvraag hoort een schriftelijke verklaring van de huisarts of medisch specialist, waaruit blijkt dat als gevolg van een chronische ziekte of handicap extra afval wordt aangeboden.
Artikel 10 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in negen gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
In afwijking van het tweede lid worden, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat, het bedrag daarvan minder is dan € 120,-- of meer is dan € 15.000,--, het bedrag in drie nagenoeg gelijke termijnen moet worden betaald. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en de volgende termijn een maand later.
In afwijking van het eerste lid geldt, in het geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan gelijk is aan of minder is dan € 25,00, dat de aanslagen moeten worden betaald in één termijn. De eerste en tevens laatste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet.
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 van de tarieventabel worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het gevorderde bedrag is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 16 Ontstaan van de belastingschuld en de heffing naar tijdsgelang voor de jaarlijks verschuldigde rechten
Artikel 17 Ontstaan van de belastingschuld voor de overige rechten
De rechten bedoeld in hoofdstuk 3 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Artikel 18 Termijnen van betaling
In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in negen gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
In afwijking van het tweede lid worden, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat, het bedrag daarvan minder is dan € 120,00 of meer is dan € 15.000,00, het bedrag in drie nagenoeg gelijke termijnen moet worden betaald. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en de volgende termijn een maand later.
In afwijking van het eerste lid geldt, in het geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan gelijk is aan of minder is dan € 25,00, dat de aanslagen moeten worden betaald in één termijn. De eerste en tevens laatste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet.
Bij de invordering van rechten als bedoeld in deze verordening wordt geen kwijtschelding verleend met uitzondering voor het tarief genoemd onder 1.1.1 van de tarieventabel.
Artikel 20 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.
De "Verordening reinigingsheffingen 2017" van 9 november 2017 wordt ingetrokken, met ingang van de in het derde lid van artikel 22 genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Artikel 23 Overgangsbepaling en citeertitel
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de rechten in die periode plaatsvindt.
behorende bij de “Verordening reinigingsheffingen 2019”
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
1.1 Maatstaf en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing
1.1.1 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar € 224,16;
1.1.2 De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1.1 wordt vermeerderd voor het op
1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij
aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een extra (= boven
hetgeen volgens de gemeentelijke afvalstoffenverordening en het raadsbesluit
van 8 november 1990 aan het perceel is verstrekt):
1.1.2.1 extra container van 240 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval per extra
1.1.2.2 container van 240 liter, bestemd voor overige huishoudelijke afvalstoffen,
per extra container met € 120,48.
1.2 Maatstaf en overige tarieven afvalstoffenheffing
1.2.1 Onverminderd het bepaalde in Hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor
het op aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen, per
per keer wordt maximaal 3 m³ opgehaald.
1.2.2 Onverminderd het bepaalde in Hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor
het achterlaten van afval van particuliere huishoudens, bij het Afval Breng Station van de ARCG in Groningen, de bedragen volgens onderstaande tabel:
Het inleveren van (maximaal vier) autobanden zonder vuil en zonder velg is gratis | |||
Banden van vrachtauto’s en trekkers, zonder velg, kosten € 15,-- per band |
* Schoon puin is hard puin dat geschikt is voor de puinbreker, zoals bakstenen, trottoirtegels en niet-geglazuurde dakpannen; er mag geen cement, aarde, zand of grond aan zitten.
** Als de achterbank naar voren is geklapt telt het als twee keer een kofferbak
Maatstaven en jaarlijkse tarieven reinigingsrechten
2.1 Het recht bedraagt per belastingjaar voor het :
2.1.1 beschikbaar stellen van een container met een inhoud van 1.100 liter, het
gebruik daarvan en het éénmaal per week ledigen en verwijderen van de
daarin verzamelde afvalstoffen € 1.145,84;
2.1.2 beschikbaar stellen van een container met een inhoud van 750 liter, het
gebruik daarvan en het eenmaal per week ledigen en verwijderen van de
daarin verzamelde afvalstoffen € 781,25;
2.3.1 gebruik daarvan en het éénmaal per twee weken ledigen en verwijderen van de
daarin verzamelde afvalstoffen € 120,48
2.2 de tarieven genoemd onder 2.1.1 en 2.1.2 worden verhoogd met het, op moment van dagtekening van de aanslag, geldende BTW-percentage
Maatstaven en tarieven overige reinigingsrechten
3.1.1 het achterlaten van dode honden en katten op een daartoe van gemeentewege
ingevolge de destructieverordening aangewezen verzamelplaats, per hond of kat € 39,87.