Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent reclame en uitstallingen Nadere regels voor reclame en uitstallingen 2019 |
Citeertitel | Nadere regels voor reclame en uitstallingen 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere regels voor reclame en uitstallingen 2018.
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Berkelland/CVDR481447.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | 08-02-2020 | nieuwe regeling | 06-11-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders van Berkelland;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen ten aanzien van reclame en uitstallingen;
gelet op het bepaalde in artikel 2:10, derde lid, en artikel 4:15 van de Algemene plaatselijke verordening 2018 (Apv);
vast te stellen de volgende nadere regels: “Nadere regels voor reclame en uitstallingen 2019”
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Definitiebepalingen
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Door de gemeente geplaatste borden waarop evenementen en dergelijke via aanplakken mogen worden aangekondigd.
Algemene plaatselijke verordening
Aantoonbare overlast die iemand in redelijkheid niet zou mogen ondervinden.
Letters rechtstreeks op een gevel(deel) aangebracht. De achtergrond van de letters wijkt hierbij niet af van materiaal en/of kleur van het omringende geveldeel.
Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld een (toneel)voorstelling, een concert, een vlooienmarkt of een circus. Reclameacties zoals een autoshow of een opening van een winkel vallen hier niet onder.
Delen van de gemeente buiten de aanduiding bebouwde kom volgens de Wegenwet.
Reclame-uitingen (inclusief de constructie) van meer dan 1 meter hoog en 1,5 m breed (of een totaaloppervlakte van meer dan 1,5 m2).
Een erf als bedoeld in artikel 1 lid 1 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht.
Het aansluitende afgewerkte terrein, waarbij plaatselijke, niet bij het verdere verloop van het terrein passende ophogingen of verdiepingen aan de voet van het bouwwerk, anders dan noodzakelijk voor de bouw daarvan, buiten beschouwing blijven
Aangelichte, verlichte, knipperende en of reflecterende reclame.
Naar het binnengebied gekeerde reclame
Reclames die vanuit een aangegeven gebied zijn gericht naar straten binnen dat gebied.
Openbare ruimte is de gemeenschappelijke fysieke ruimte die leden van een samenleving hebben, zoals wegen, parken etc.
Breedte van het perceel gemeten aan de straatzijde.
Reclame-uiting die meer dan 3 maanden voortdurend of bijna voortdurend aanwezig is of blijft. Tussentijdse (korte) beëindiging leidt niet tot tijdelijkheid.
Reclame verbonden aan een pand of geplaatst op het erf bij een pand.
2.1 ALGEMENE VOORWAARDEN EN VERBODSBEPALINGEN
Tijdelijke reclame betrekking hebbend op een Berkellandse activiteit, een Berkellands evenement of een landelijke actie mag op een onbebouwd perceel worden geplaatst voor maximaal 3 weken. De oppervlakte van een reclame-uiting mag maximaal 6 m2 bedragen en inclusief ondersteunende constructie maximaal 3 meter hoog zijn.
Tijdelijke reclame, niet zijnde een aankondiging voor een activiteit of evenement, mag maximaal drie keer per jaar gedurende een periode van maximaal vijf opeenvolgende dagen op eigen terrein of in de onmiddellijke nabijheid hiervan worden geplaatst. De oppervlakte van een reclame-uiting mag maximaal 6 m2 bedragen en inclusief ondersteunende constructie maximaal 3 meter hoog zijn.
2.2.1 Woongebieden binnen de bebouwde kom
2.2.2. Winkelgebieden, horeca, bedrijventerreinen (niet naar het binnengebiedgekeerdereclame) en alleenstaande bedrijfspanden binnen de bebouwde kom
2.2.3. Bedrijventerreinen (naar het binnengebied gekeerde reclame)
2.2.5. Vergunningen lichtreclame en afwijkende reclame
Lichtreclame moet voldoen aan de algemene richtlijn betreffende lichthinder, deel 4 Reclameverlichting van de NSVV(www.nsvv.nl) en het aanvullende onderzoek uitgevoerd door de Vakgroep lichtreclame van UNETO-VNI(https://www.uneto-vni.nl/kennisgebieden/techniek-en-markt/elektrotechniek/lichtreclame).
2.2.6. Project- en makelaarsborden
Makelaarsborden voor de verkoop of verhuur van panden of terreinen mogen bij panden van meer dan 250 m² of op bouwkavels van meer dan 2000 m2 een maximale oppervlakte hebben van 4 m². De maximale hoogte van een op de grond staand reclameobject bedraagt 3 meter gemeten vanaf het maaiveld. Dit is inclusief de ondersteunende constructie.