Organisatie | Bunnik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement basisregistratie personen gemeente Bunnik |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | bijlage toelichting reglement BRP bijlage 1 Reglement Basisregistratie personen bijlage 2 Reglement Basisregistratie personen bijlage 3 Reglement Basisregistratie personen bijlage 4 Reglement Basisregistratie personen bijlage 5 Reglement Basisregistratie personen |
Geen
https://wetten.overheid.nl/BWBR0034327/2018-05-23
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-11-2018 | 06-11-2018 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de Brp-gegevens
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de Brp
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de Brp
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreeks toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens
Artikel 10 Aangehaakte gegevens
Artikel 11 Wijze van verkrijging
Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
Artikel 15 Rechten van de burger
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de Brp-gegevens
Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de Brp, dan wel de beschikbare gegevens in de Brp worden verstrekt, voor de vervulling van hun taak.
De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de Brp
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 3.8 van de Wet Brp, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde afdelingen, de in de tabel aangegeven gegevens verstrekt, ten behoeve van het actualiseren van de door hen beheerde administraties.
Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de Brp
Rechtstreekse toegang tot de Brp hebben:
de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Dienstverlening;
met inachtneming van artikel 3.5 Wet Brp wordt aan de in Bijlage 2 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven gegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 3.5 Wet Brp worden aan de in Bijlage 3 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.
In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:
Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
Met inachtneming van artikel 3.9 Wet Brp kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 3.3 en 3.6 Wet Brp, aan de in Bijlage 4 bij dit reglement vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 3.9, lid 4, van de Wet Brp op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad, voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:
de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens
De Brp heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
informatie te leveren aan de afdeling Dienstverlening ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden uitgevoerd;
de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;
Artikel 11 Wijze van verkrijging
Aangehaakte gegevens in de Brp worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren Dienstverlening in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie dit reglement voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens als vermeld in het beveiligingshandboek Brp van de gemeente Bunnik.
De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de Brp zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de Brp opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.
De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 Wet Brp en de artikelen 27 en 28 Besluit Brp.
Dit besluit is vastgesteld op 6 november 2018.
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Het Reglement basisregistratie personen, vastgesteld op 23 september 2014 wordt ingetrokken.
De citeertitel van dit besluit is “Reglement basisregistratie personen gemeente Bunnik”.
De beheerder is bevoegd om wijzigingen in de bijlagen van dit reglement aan te brengen.