Organisatie | Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent de BRP Verordening Basisregistratie Personen gemeente Tubbergen 2018 (Verordening BRP gemeente Tubbergen 2018) |
Citeertitel | Verordening Basisregistratie Personen gemeente Tubbergen 2018 (Verordening BRP gemeente Tubbergen 2018) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-11-2018 | 25-05-2018 | nieuwe regeling | 29-10-2018 |
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
Het college van burgemeester en wethouders geeft, met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Tubbergen, nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Tubbergen;
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Het college van burgemeester en wethouders kan op verzoek van een derde over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Tubbergen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Tubbergen was, gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan derden, als de verstrekking voldoet aan het bepaalde in artikel 3;
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden
Het college van burgemeester en wethouders wijst aan:
Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden slechts aangewezen de werkzaamheden die samenhangen met een overheidstaak, strekken tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is van overheidszorg, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 oktober 2018
De griffier,
Mr. L. Legtenberg
De voorzitter (plv.),
H.M.N. Berning-Everlo
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen, de BRP, te gebruiken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken, bij contact met de overheid.
De wetgever heeft met ingang van 25 mei 2018 het wettelijk kader van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) vervangen door de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG). Dit heeft tot gevolg, dat het bestaande privacy kader aangepast moet worden aan de nieuwe wet.
Op grond van de Wet BRP is de gemeenteraad verplicht een verordening vast te stellen voor het gebruik van persoonsgegevens binnen de gemeentelijke organisatie en het verstrekken van persoonsgegevens aan derden. "Derden" zijn niet-overheidsinstanties waaraan de gemeente persoonsgegevens wil verstrekken.
Het gebruik van persoonsgegevens binnen de gemeentelijke organisatie is van cruciaal belang voor het goed kunnen verrichten van de vele gemeentelijke taken.
Voor het gebruik van persoonsgegevens moet de gemeenteraad regels stellen. Dit gebeurt door het vaststellen van deze verordening. Door het vaststellen van deze verordening worden algemene kaders gesteld voor het beleid, de organisatie en het beheer van de persoonsinformatievoorziening. De verordening voorziet erin dat het college van burgemeester en wethouders nadere invulling geeft aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Tubbergen en aan derden.
Door het vaststellen van deze verordening voldoet de gemeente Tubbergen aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de gemeente Tubbergen woont.
Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente.
Dit artikel draagt het college van burgemeester en wethouders op nadere regels te stellen voor het verstrekken van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan organen van de gemeente. Deze nadere regels zijn vastgesteld in het “Regelement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tubbergen”. Dit regelement is op 22 augustus 2017 vastgesteld.
De gemeente Tubbergen heeft beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Tubbergen woonachtig zijn, neemt de gemeente Tubbergen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht. Dit betreft de zogeheten “buitengemeentelijke personen”.
Artikelen 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan derden deels al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad op grond van artikel 3.9 lid 2 bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de gemeente Tubbergen. De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in de artikelen 3.8 Wet BRP en artikel 156 Gemeentewet.
Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Hier moet hierbij gaan om werkzaamheden:
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren, mogen op grond van artikel 3.9 lid 1 onder a van de Wet BRP, gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wbrp kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens:
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
De Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Tubbergen 2018, die uit deze verordening kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 25 mei 2018.