Organisatie | Bronckhorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening gemeente Bronckhorst 2005 |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Bronckhorst 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 01-11-2019 | Nieuwe regeling | 22-12-2005 Contact, 17-03-2009 | Raad, 051222/11 |
raadsbesluit Behorende bij raadsvoorstel met nummer: 051222/11 De raad van de gemeente Bronckhorst; gelezen het voorstel van de werkgroep controleverordening artikel 213 en voorbereiding benoeming accountant; gelet op de bespreking van de raadscommissie Evaluatie en controle van 7 december 2005; gelet op 213 van de Gemeentewet;
besluit: De controleverordening gemeente Bronckhorst 2005 vast stellen evenals het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarstukken 2005 met daarin opgenomen de goedkeuring- en rapporteringtolerantie en het normenkader voor de rechtmatigheidcontrole.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 22 december 2005,
de plv. griffier, de voorzitter, G.J. Mugge H.A.J. Aalderink
Verordening artikel 213 Gemeentewet
De raad van de gemeente Bronckhorst,gelet op artikel 213 Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole gemeenten en provincies;gelet op het advies van de werkgroep controleverordening en voorbereiding benoeming accountant;gelet op de behandeling in de raadscommissie Evaluatie en controle d.d. 7 december 2005;
vast te stellen:Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Bronckhorst.
In deze verordening wordt verstaan onder:
accountantscontrole:de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:- het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;- het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;- het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;- de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen: a. de toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringtoleranties) bij de controle van de jaarrekening;b. de apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen omvangsbases en goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringtoleranties);c. de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;d. de eventueel aanvullend uit te voeren tussentijdse controles;e. de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering;en voor ieder afzonderlijk te controleren begrotingsjaar:f. de posten van de jaarrekening en deelverantwoordingen met bijbehorende afwijkende rapporteringtoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden;g. de gemeentelijke producten en of organisatieonderdelen met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden.
In afwijking van het gestelde in lid 3, letters f en g kan de raad in het programma van eisen opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke producten en de gemeentelijk organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringtoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 4 Inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiging uit) de raad, (een vertegenwoordiging van) de rekenkamer(functie), de portefeuillehouder financiën, (een vertegenwoordiging uit) de directie, de (concern-)controller en het hoofd van de afdeling Financiën en Belastingen.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de account te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de dienst waar de ambtenaar werkzaam is, de (concern-)controller en het hoofd Financiën en Belastingen dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
Met ingang van de in het vorig lid genoemde datum vervalt de “Controleverordening gemeente Zelhem 2003”, vastgesteld bij raadsbesluit van 29 januari 2004, de “Controleverordening gemeente Hummelo en Keppel 2003”, vastgesteld bij raadsbesluit van 28 oktober 2003, de “Controleverordening gemeente Hengelo Gld. 2003”, vastgesteld bij raadsbesluit van 28 oktober 2003, de “Controleverordening gemeente Steenderen 2003”, vastgesteld bij raadsbesluit van 25 november 2003 en de “Controleverordening gemeente Vorden 2004”, vastgesteld bij raadsbesluit van 13 november 2003, met dien verstande dat deze verordeningen van toepassing blijven op de controle van de administraties en het beheer, inclusief de jaarrekening als bedoeld in artikel 197 van de Gemeentewet, over het begrotingsjaar 2004 en eerdere jaren.