Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meierijstad

Nadere regels subsidiëring mensgerichte maatregelen verkeer 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeierijstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidiëring mensgerichte maatregelen verkeer 2019
CiteertitelNadere regels subsidiëring mensgerichte maatregelen verkeer 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpsubsidiëring mensgerichte maatregelen verkeer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2019nieuwe regeling

20-11-2018

gmb-2018-251845

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidiëring mensgerichte maatregelen verkeer 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad;

Overwegende, dat hun college op grond van de artikelen 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11,12,13, 17, 18, 19, 20 21 en 22 van de Algemene Subsidieverordening Meierijstad 2018 nadere regels kan stellen met betrekking tot:

  • a.

    de voor subsidie in aanmerking komende activiteiten, de doelgroepen die voor subsidie in aanmerking komen, de berekening van de subsidie en de uitbetaling van de subsidie;

  • b.

    de afwijking van de regels van de verordening voor zover dat nodig is ten behoeve van het voldoen aan Europese steunkaders;

  • c.

    de wijze van verdeling van subsidies waarvoor een subsidieplafond is vastgesteld ;

  • d.

    de eventuele afwijking van de in de verordening opgenomen indexering;

  • e.

    de eventuele afwijking van de regel dat een subsidieaanvraag schriftelijk bij het college moet worden ingediend en van de voorschriften met betrekking tot de bij de aanvraag te overleggen gegevens;

  • f.

    de aanvraagtermijn;

  • g.

    de beslistermijn;

  • h.

    de weigering van een subsidie;

  • i.

    de verantwoording van de besteding van de subsidie en de daarbij te overleggen gegevens;

  • j.

    de berekeningswijze van uurtarieven, voor zover daarvan gebruik gemaakt wordt bij de bepaling van de subsidiabele kosten;

  • k.

    de definiëring van kostenbegrippen bij de berekening van uurtarieven;

  • l.

    bijzondere omstandigheden die nopen tot afwijking van de nadere regels.

dat het wenselijk is regels te stellen m.b.t. de subsidiering van activiteiten voor mensgerichte maatregelen op het terrein van verkeersveiligheid;

gelet op artikel 3 van de “Algemene Subsidieverordening Meierijstad 2018 (ASV 2018)”;

gelet op titel 4.2 en 4.3. van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Nadere regels subsidiëring mensgerichte maatregelen verkeer 2019

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

  • College: Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Meierijstad.

  • Subsidieregeling de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016 (paragraaf 4 verkeers- en vervoerprojecten GGA)

  • Verordening de Algemene Subsidieverordening gemeente Meierijstad 2018.

Hoofdstuk 2 Subsidieregels

Paragraaf 1 BVL-scholen

Artikel 1 De voor subsidie in aanmerking komende activiteiten

Voor subsidie komen uitsluitend in aanmerking de activiteiten waarvoor door de gemeente Meierijstad op grond van de Subsidieregeling een subsidie kan worden aangevraagd.

Artikel 2 Wijze van aanvragen

  • 1.

    De aanvraag voor een subsidie wordt jaarlijks vóór 1 juli, voorafgaand aan het subsidiejaar bij de contactpersoon van de gemeente voor BVL-scholen ingediend, op een wijze zoals voorgeschreven in de Subsidieregeling.

Artikel 3 Hoogte subsidie

  • 1.

    BVL-scholen die voldoen aan de prestatie-eisen als bedoeld in de Subsidieregeling ontvangen een subsidie per leerling. De gemeentelijk subsidie is gelijk aan de subsidie die de gemeente op grond van de Subsidieregeling ontvangt, verminderd met € 0,30 per leerling voor het organiseren van activiteiten door de gemeente zoals het organiseren van een bijeenkomst voor verkeersouders.

  • 2.

    Indien BVL-scholen activiteiten, die vallen onder BVL, laten organiseren door een andere organisatie of persoon (bijvoorbeeld het verkeersexamen) en het college die instantie of persoon daarvoor rechtstreeks betaalt, wordt dit bedrag in mindering gebracht op de subsidie bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    Het college kan aan nieuwe BVL-scholen eenmalig een subsidie verlenen voor de aanschaf van een verkeersmethode conform de Subsidieregeling. De hoogte van de subsidie is gelijk aan de subsidie die de gemeente op grond van de Subsidieregeling ontvangt.

Artikel 4 Specifieke subsidievoorwaarden

Om in aanmerking te kunnen komen voor een subsidie , moet een BVL-school voldoen aan de prestatie-eisen zoals opgenomen in de Subsidieregeling.

Artikel 5 Uitbetaling subsidie

Als de BVL-school kan aantonen dat ze aan de (provinciale) prestatie-eisen voor BVL-subsidie heeft voldaan, wordt de subsidie door de gemeente uiterlijk in september van het betreffende subsidiejaar uitgekeerd aan de school.

Paragraaf 2 Overige organisaties

Artikel 6 De voor subsidie in aanmerking komende activiteiten

Subsidie wordt verstrekt voor mensgerichte maatregelen verkeersveiligheid die passen in de Subsidieregeling.

Artikel 7 Wijze van aanvragen

  • 1.

    De aanvraag voor een subsidie wordt jaarlijks vóór 1 juli, voorafgaand aan het subsidiejaar, bij het college ingediend.

  • 2.

    In de aanvraag is een projectvoorstel opgenomen dat zowel qua kosten als qua inhoud aansluit bij de Subsidieregeling.

Artikel 8 Hoogte subsidie

De subsidie is gelijk aan het bedrag dat de gemeente op grond van de Subsidieregeling ontvangt, vermeerderd met een aanvullende gemeentelijk subsidie van 20% van de subsidiabele kosten als bedoeld in de Subsidieregeling.

Artikel 9 Specifieke subsidievoorwaarden

  • 1.

    De activiteit wordt uitgevoerd in het betreffende subsidiejaar.

  • 2.

    Het college kan uitstel verlenen van de termijn bedoeld in het eerste lid tot maximaal het eindtijdstip dat in de beschikking op grond van de Subsidieregeling is opgenomen.

Artikel 10 Uitbetalen van de subsidie

  • 1.

    Voor het uitvoeren van de activiteiten kan een voorschot van 75% van de toegezegde subsidie worden aangevraagd.

  • 2.

    Het restant wordt uitgekeerd (of terugbetaald) na het indienen van een verzoek tot vaststelling van de subsidie.

  • 3.

    Binnen dertien weken na afronding van de activiteiten, maar uiterlijk op 1 maart van het jaar na het betreffende subsidiejaar, dient aanvrager een verzoek tot vaststelling van de subsidie in.

  • 4.

    Bij de aanvraag tot vaststelling overlegt aanvrager een activiteitenverslag waarin wordt aangetoond dat:

    • a.

      De activiteiten, waarvoor een subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.

    • b.

      Voor activiteiten die vallen onder normbedragen geldt dat per activiteit de naam van de deelnemers met hun handtekening is opgenomen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan van één of meer artikelen of artikelleden afwijken als deze voor de subsidieaanvrager wegens bijzondere omstandigheden, onevenredig gevolgen zouden hebben.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking met ingang van 1 januari 2019.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 november 2018.

De secretaris,

Drs. M.G.C. Wilms –Wils RA,

De burgemeester,

ir. C.H.C. van Rooij

Toelichting bij de subsidieregeling voor mensgerichte maatregelen verkeer

Provincie, regio’s en gemeenten werken samen aan de gezamenlijke ambitie ‘streven naar NUL verkeersdoden’ want elke verkeersdode is er één te veel. In de Mijlpalen van Meierijstad is opgenomen dat gemeente Meierijstad aansluit bij de campagne “Nul verkeersdoden Brabant”. Met deze campagne (en lokale projecten) willen provincie, gemeente, politie, scholen en organisaties weggebruikers bewuster maken van hun eigen rol in het verkeer. Naast een veilige infrastructuur en handhaving wordt ook via gedragsverandering gewerkt om het verkeer echt veiliger te maken.

Uit analyses blijkt dat ruim 90% van de verkeersdoden wordt veroorzaakt door het eigen gedrag: afleiding, bellen, roekeloos rijden enz. De aanleg van kruispunten en rotondes en plaatsen van borden voorkomt deze ongevallen niet, het gaat erom dat mensen zelf alert zijn. Vanuit die gedachte is de campagne Brabant staat voor NUL verkeersdoden gestart. Hierin wordt ook aandacht gevraagd voor de eigen verantwoordelijkheid. Iedere wegegebruiker is immers zelf verantwoordelijk voor veilig weggebruik. Uit ongevallenanalyses is gebleken dat vooral senioren (60+), jonge bestuurders (18 tot 24 jaar) en fietsers kwetsbaar zij in het verkeer. De provincie, regio en gemeenten zetten daarom in op projecten voor deze risicogroepen. Naast de inzet op deze risicogroepen, staat er jaarlijks een accent centraal. Zo maak je met elkaar massa en zorg je voor aandacht en impact. De accenten zijn:

  • 2016: alertheid (geen afleiding)

  • 2017: clean in het verkeer (geen alcohol, drugs, geneesmiddelen)

  • 2018: snelheid

  • 2019: zichtbaarheid

Onderstaande grafieken laten de verkeersslachtoffers in de gemeente Meierijstad zien voor de periode 2014 tot juli 2018. Onderstaande grafiek geeft inzicht in de verkeersslachtoffers versus leeftijd.

Onderstaande grafiek geeft inzicht in de verkeersslachtoffers versus vervoerwijze .

Via het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL) biedt de provincie al jaren verkeerseducatie voor kinderen in het basisonderwijs in Brabant. Alle Brabantse gemeenten doen mee aan het Labelprogramma met steun van verkeersouders. Brabant telt 800 BVL-scholen waarvan er 700 het Label hebben. Meierijstad telt in 2018 29 BVL-scholen waarvan 27 het Label hebben. Op middelbare scholen loopt het educatieprogramma Totally Traffic, voor scholieren van 12 tot en met 18 jaar. In Meierijstad doen het Eldecollege en het Zwijsencollege al jaren mee met dit programma. In de kinderopvang in Meierijstad loopt het verkeerseducatieprogramma JONGleren in het verkeer.

Verkeersdeelnemers kunnen daarnaast nog een ‘belofte’ maken. Weggebruikers kunnen bijvoorbeeld beloven ‘ik ga mij niet ergeren aan overige weggebruikers, zodat ik rustig aan het verkeer kan deelnemen’ (zie www.nulverkeersdodenbrabant.nl).

Naast een bijdrage voor regionale verkeersveiligheidsacties geeft de gemeente Meierijstad een financiële bijdrage aan mensgerichte activiteiten verkeersveiligheid in Meierijstad van andere organisaties die passen in de provinciale subsidieregeling. Hiermee wil de gemeente deze activiteiten faciliteren. De gemeente maakt daarbij geen onderscheid tussen organisaties. Alle hulp die past bij onze ambities voor verkeersveiligheid en past in de provinciale subsidieregeling is welkom.

Gemeentelijke projecten die zijn opgenomen in het regionaal uitvoeringsprogramma (RUP) van een GGA-regio komen voor subsidie in aanmerking. Voor activiteiten of projecten die niet worden of zijn opgenomen in het RUP wordt geen subsidie gegeven. In het RUP staan infrastructurele en niet-infrastructurele projecten. Deze subsidieregeling heeft betrekking op de mensgerichte maatregelen verkeersveiligheid (dus de niet infrastructurele projecten). Het is een onderdeel van de Subsidieregeling verkeer en vervoer Noord-Brabant 2016, paragraaf 4 verkeers- en vervoersprojecten GGA.