Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harlingen

Vrordening op de organisatie van het ambtelijk apparaat

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarlingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVrordening op de organisatie van het ambtelijk apparaat
CiteertitelOrganisatieverordening 2003
Vastgesteld door
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200301-01-2011Onbekend

27-11-2003

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Vrordening op de organisatie van het ambtelijk apparaat

Organisatieverordening gemeente Harlingen

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen:

gelet op de artikelen 160 en 212 van de Gemeentewet;

gelezen Wet op de Ondernemingsraden, Rechtspositieregeling Harlingen, Verordening op de

ambtelijke bijstand, Treasury Statuut en Regeling organieke functiebeschrijving en functiewaardering

en Regeling budgethouders.

B E S L U 1 T

vast te stellen de volgende:

"VERORDENING OP DE ORGANISATIE VAN HET AMBTELIJK APPARAAT"

 

 

De indeling van deze verordening is als volgt:

1. Hoofdkenmerken en structuur ambtelijke organisatie.

2. Gemeentesecretaris.

3. Afdelingen.

4. Overlegvormen.

5. Integraal begrotingsproces.

6. Administratie en beheer.

7. Inwerkingtreding.

HOOFDSTUK 1 HOOFDKENMERKEN EN STRUCTUUR AMBTELIJKE ORGANISATIE

Artikel 1.1. Hoofdindeling

  • 1.

    Aan het hoofd van de ambtelijke organisatie staat de gemeentesecretaris. In de

    bijlage is het organisatieschema opgenomen.

  • 2

    De organisatie is verdeeld in afdelingen. Op voorstel van de gemeentesecretaris

    kunnen afdelingen worden onderverdeeld. De hoofdstructuur van de organisatie is verder:

    • a.

      afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu

    • b.

      afdeling Openbare Werken

    • c.

      afdeling Publiekszaken

    • d.

      afdeling Havenbeheer

    • e.

      afdeling Middelen en Ondersteuning

    • f.

      stafafdeling Bestuur en Managementondersteuning

  • 3

    De medewerkers zijn werkzaam op basis van een vastgestelde functieomschrijving

Artikel 1.2. Hoofdkenmerken

De bedrijfsvoering stoelt op de volgende vier hoofdkenmerken:

  • 1.

    Bedrijfsmatig werken;

  • 2.

    integraal management;

  • 3.

    productgericht werken;

  • 4.

    human resource management.

HOOFDSTUK 2 GEMEENTESECRETARIS.

Paragraaf 1.Taken en bevoegdheden gemeentesecretaris

Artikel 2.1.l. Hoofdtaken

Hoofdtaken van de gemeentesecretaris zijn:

  • a.

    ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    leidinggeven aan de organisatie;

  • c.

    leidinggeven aan de stafafdeling;

  • d.

    verantwoordelijk zijn voor de planning en control;

  • e.

    het zorgdragen voor goede informatiestromen tussen bestuursorganen en ambtelijk apparaat.

Artikel 2.2.2 Vervanging

Het college wijst de loco-secretaris(sen) aan.

Artikel 2.2.3. Bevoegdheden

  • 1.

    De gemeentesecretaris kan richtlijnen en aanwijzingen geven aan alle medewerkers.

    verstrekt.

  • 1.

    Hij kan aan alle medewerkers informatie vragen. Deze informatie wordt terstond

  • Paragraaf 3. Algemene ondersteuning aan de bestuursorganen

Artikel 2.3.1. Ondersteuning college

De gemeentesecretaris ziet toe op een goede voorbereiding van de collegevergaderingen en

op een gedegen, tijdige en geïntegreerde advisering aan het college.

Hij zorgt ervoor dat de collegebesluiten vast worden gelegd in een besluitenlijst.

Hij ziet erop toe dat de collegebesluiten voortvarend en correct worden uitgevoerd.

Gevraagd en ongevraagd zorgt hij voor informatie die voor de collegeleden individueel en

gezamenlijk noodzakelijk is om hun functie goed te kunnen uitoefenen.

Artikel 2.3.2. Ondersteuning burgemeester

De gemeentesecretaris ziet toe op een gedegen, tijdige en geïntegreerde advisering aan de

burgemeester als zelfstandig gemeentelijk bestuursorgaan.

Hij draagt er zorg voor dat de besluiten van de burgemeester als zelfstandig gemeentelijk

bestuursorgaan voortvarend en correct worden uitgevoerd.

Hij zorgt (gevraagd en ongevraagd) voor informatie die voor de burgemeester noodzakelijk is

om zijn functie als zelfstandig bestuursorgaan en als voorzitter van het college en de raad

goed te kunnen vervullen.

Paragraaf 4Ambtelijke coördinatie

Artikel 2.3.1. Coördinatie

Met het oog op eenheid van beleid ziet de gemeentesecretaris toe op de coördinatie van

ambtelijke adviezen aan het college van burgemeester en wethouders.

De gemeentesecretaris ziet toe op de ambtelijke coördinatie van de voorstellen van het

college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad.

Voorts ziet de gemeentesecretaris toe op de coördinatie van de uitvoering van de besluiten.

Artikel 2.4.2. Toetsing adviezen

  • 1.

    Voor de uitvoering van artikel 2.4. 1. toetst de gemeentesecretaris ambtelijke adviezen aan:

    • a.

      hoofdlijnen van beleid;

    • b.

      overige vastgestelde kaders en richtlijnen;

    • c.

      eenheid van beleid;

    • d.

      besluitrijpheid

  • 2.

    Als het advies niet voldoet aan de eisen in het vorige lid kan hij het advies, met

    vermelding van zijn bevindingen, terugsture

Artikel 2.4.3. Nadere regels

De gemeentesecretaris kan in aansluiting op de organisatieverordening nadere regels stellen

voor zaken die door een van de bestuursorganen aan het ambtelijk apparaat ter

voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

Artikel 2.4.4. Verantwoording

Voor de uitvoering van zijn werkzaamheden is de gemeentesecretaris verantwoording

schuldig aan het college van burgemeester en wethouders.

HOOFDSTUK 3 DE AFDELINGEN

Artikel 3. 1. 1.Taken afdelingen

1.De in hoofdstuk 1 genoemde afdelingen hebben de navolgende hoofdtaken:

De afdeling Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu:

Voorbereiding en uitvoering van het beleid op het gebied van:

  • a.

    ruimtelijke ordening;

  • b.

    volkshuisvesting en stadsvernieuwing;

  • c.

    economische ontwikkeling en recreatie en toerisme;

  • d.

    bouw- en woningtoezicht en monumentenzorg;

  • e.

    milieu;

  • f.

    grondzaken.

 

De afdeling Openbare Werken:

Voorbereiding en uitvoering van het beleid inclusief het beheer op het gebied van:

  • a.

    civiele techniek, verkeer, inclusief parkeerbeleid;

  • b.

    bouwkunde;

  • c.

    reiniging en tractie;

  • d.

    groenvoorziening;

  • e.

    onderhoud infrastructuur binnen de “Sas”, wegen, gebouwen en sportaccommodaties.

 

De afdeling Publiekszaken:

Voorbereiding en uitvoering van het beleid en/of het beheer op het gebied van:

  • a.

    openbaar en bijzonder primair en voortgezet onderwijs;

  • b.

    het bestuur van het openbaar onderwijs;

  • c.

    sport(accommodaties) inclusief het zwembad;

  • d.

    algemeen welzijnswerk op de terreinen kunst, cultuur, muzikale vorming, museum,

  • e.

    bibliotheek, ouderenwerk, jeugd- en jongerenwerk, inburgering, verblijfs-vreemdelingen,

  • f.

    sociaal cultureel werk, vrijwilligerswerk, emancipatie, ontwikkelingssamenwerking,

  • g.

    kinderopvang, maatschappelijke dienstverlening, crisis-hulpverlening,slachtofferhulp en

  • h.

    volksgezondheid;

  • i.

    burgerzaken inclusief vergunningverlening;

  • j.

    inkomensvoorzieningen, werkgelegenheid;

 

De afdeling Havenbeheer:

Voorbereiding en uitvoering van het beleid inclusief het beheer op het gebied van:

  • a.

    grootschalige (reconstructie) havengebonden projecten;

  • b.

    het promoten van de haven;

  • c.

    het innen van de haven- en kadegelden;

  • d.

    het toezicht op en het regelen van het scheepvaartverkeer in de haven;

  • e.

    het toewijzen van ligplaatsen

  • f.

    voorzieningen in het havengebied;

  • g.

    onderhoud havengebonden infrastructuur buiten de “Sas”.

 

De afdeling Middelen en Ondersteuning:

Voorbereiding en uitvoering van het beleid inclusief het beheer op het gebied van:

  • a.

    voorbereiding, coördinatie en begeleiding van begroting, jaarrekening, voorjaarsnota en najaarsdoorlichting,

  • b.

    financiën inclusief het grondbedrijf;

  • c.

    automatisering;

  • d.

    facilitaire dienstverlening;

  • e.

    salarisadministratie met uitzondering van het beleid;

  • f.

    voorbereiding en uitvoering van het beleid op het gebied van belastingen en heffingen;

  • g.

    toezicht en handhaving van het parkeerbeleid.

 

De stafdeling Bestuur- en managementondersteuning:

Voorbereiding en uitvoering van het beleid inclusief het beheer op het gebied van:

  • a.

    personeel en organisatie;

  • b.

    juridische en bestuurlijke zaken,

  • c.

    informatiebeleid voor wat betreft de algemene promotie;

  • d.

    voorlichting en secretariaat;

  • e.

    interne en externe veiligheid, waaronder de bedrijfshulpverlening;

  • f.

    integrale veiligheid en brandweer.

Artikel 3.1.2. De afdelingshoofden

Elke afdeling staat onder leiding van een afdelingshoofd.

Artikel 3.1.3. Vervanging

Het college wijst de plaatsvervangende afdelingshoofden en de bijbehorende

verantwoordelijk-heden aan.

Artikel 3.1.4. Hoofdtaak afdelingshoofd

De taken en verantwoordelijkheden van het afdelingshoofd zijn opgenomen in de door het

college vastgestelde functiebeschrijving.

Artikel 3.1.5. Hoofdtaak coördinatoren

De taken van de respectieve coördinatoren zijn opgenomen in de door het college

vastgestelde functiebeschrijving

Artikel 3.1.6

Voor de uitvoering van de werkzaamheden zijn de afdelingshoofden, respectievelijk de

coördinatoren verantwoording schuldig aan de gemeentesecretaris respectievelijk de

afdelings-hoofden.

Artikel 3.1.7. Concerncontroller

De functie van concerncontroller wordt door het hoofd van de afdeling Middelen en

Ondersteuning vervuld. Hij is verantwoordelijk voor de informatievoorziening bij het integrale

begrotingsproces. De uitvoering van bepaalde controllingtaken kan de concerncontroller aan

andere functionarissen van de afdeling Middelen en Ondersteuning opdragen.

De concerncontroller heeft een eigen functionele verantwoordelijkheid voor de financiële,

rechtmatigheids- en doelmatigheidsaspecten van het integrale begrotingsproces. Hij toetst

beleidsvoorstellen aan vastgestelde kaders voor het begrotingsproces.

Indien de concerncontroller bij de uitoefening van zijn werkzaamheden een ten opzichte van

de gemeentesecretaris of een afdelingshoofd afwijkend standpunt inneemt, doet hij hiervan

mededeling aan het college.

Artikel 3.1.8. Eerstverantwoordelijke afdeling

Indien een zaak zich over het taakgebied van meer dan één afdeling uitstrekt, wijst de

gemeentesecretaris zonodig een afdeling aan die als trekker verantwoordelijk is voor de

voorbereiding en uitvoering en ook voor de tijdsplanning en bewaking van de voortgang.

Indien bij een zaak meer afdelingen direct zijn betrokken, is de trekkende afdeling, onverlet

de eigen verantwoordelijkheid van de andere betrokken afdelingen, eindverantwoordelijk

voor de voortgangsbewaking en de bewaking van de integraliteit van het project.

HOOFDSTUK 4 OVERLEGVORMEN

Artikel 4.1. Samenstelling Managementberaad

De gemeentesecretaris en de hoofden van de afdelingen vormen gezamenlijk het

Managementberaad.

De gemeentesecretaris is voorzitter van het managementberaad. Bij gebrek aan overeenstemming

binnen het managementberaad, beslist hij.

Artikel 4.2. Status en taken managementberaad

Het managementberaad is de vergadering, waarin onder leiding en verantwoordelijkheid van

de gemeentesecretaris bespreking en coördinatie plaatsvindt van de diverse

bedrijfsprocessen. In het managementberaad kunnen ook voorgenomen of door te voeren

wijzigingen in de werkwijze worden besproken.

Artikel 4.3. Werkwijze managementberaad

  • 1.

    De vergaderingen van het managementberaad vinden in principe wekelijks plaats.

  • 2.

    De voorzitter stelt de agenda van de vergadering vast. Ieder afdelingshoofd kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen.

  • 3.

    Agenda en verslagen zijn algemeen beschikbaar.

Artikel 4.4. Overleg managementberaad en het college van burgemeester en wethouders

Tenminste 4 keer per jaar worden werkbesprekingen gehouden tussen het

managementberaad en het college van burgemeester en wethouders (de zogenaamde

Tobberaad).

Artikel 4.5. Mandaat

Mandatering wordt geregeld in een afzonderlijke statuut.

HOOFDSTUK 5 INTEGRAAL BEGROTINGSPROCES

Artikel 5.1.1. Begrotingscyclus

Het integrale begrotingsproces omvat:

  • 1.

    het algemeen beleidsplan (voorjaarsnota);

  • 2.

    de begroting en meerjarenraming;

  • 3.

    najaarsdoorlichting van de begroting;

  • 4.

    de jaarrekening met jaarverslag

De procedure wordt zover nodig geregeld in een aparte verordening.

Artikel 5.1.2. Jaarplanning

Jaarlijks biedt de gemeentesecretaris aan het college een planning aan van de in artikel

5.1.1. genoemde stukken.

HOOFDSTUK 6 ADMINISTRATIE EN BEHEER

Artikel 6.1. Administratie en beheer

Het college ziet toe op de organisatie van de administratie en het beheer van vermogenswaarden.

Dit toezicht betreft zowel de rechtmatigheid als de doelmatigheid.

Artikel 6.2. Budgetbeheer

In een afzonderlijke statuut regelt het college het gemeentelijke budgetbeheer.

Artikel 6.3. Budgetbeheerders

In een afzonderlijk statuut zijn de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en werkzaamheden

van de budgethouders door het college vastgesteld.

HOOFDSTUK 7 INWERKINGTREDING

Artikel 7.1. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt heden in werking en werkt terug tot 1 januari 2003.

Artikel 7.2. Naam

Deze verordening wordt aangehaald als "Organisatieverordening 2003”

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van 27 november 2003.

Burgemeester en wethouders van Harlingen,

de secretaris, de burgemeester,

Mr. W.L. van Harinxma thoe Slooten. Chr. Arlman.