Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen 2018 |
Citeertitel | Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen 2017
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2021 | Wijziging bijlage 2 | 12-01-2021 | 341224 | ||
26-11-2018 | 01-02-2021 | Nieuwe regeling | 20-11-2018 | 160989 |
Hoofdstuk 2 Het Informatiebeheer
De informatiebeheerder beheert de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en de autorisatiebesluiten.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
Hoofdstuk 3 Het Gegevensbeheer
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van een overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening BRP opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd in overleg met de teamleider Publiekszaken vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen.
De systeembeheerders zijn verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen (hierna toepassingssysteem genoemd).
Hoofdstuk 5 Het Applicatiebeheer
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het plan informatiebeveiliging.
De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet BRP en de Verordening BRP.
De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:
De privacybeheerder adviseert over:
de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie Personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet BRP respectievelijk artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (inzage);
de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de Wet BRP ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de Wet BRP;
Hoofdstuk 7 De Gegevensverwerking
De gegevensverwerkers voorzien in:
de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie Personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet BRP respectievelijk artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (inzage)
de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de Wet BRP ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de Wet BRP;
de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 317 en 21 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
de kennisgeving ingevolge artikel 19 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen aan overheidsorganen en derden.
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet erop toe dat indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht.
De toezichthouder is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9 Het Beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor de inrichting, organisatie en uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid op het gebied van de persoonsinformatievoorziening.
De beveiligingsbeheerder is in het bijzonder verantwoordelijk voor de opstelling en uitvoering van het plan Informatiebeveiliging voor de gemeentelijke voorziening waarmee de gemeente Roosendaal uitvoering geeft aan de Wet BRP. Tevens is hij verantwoordelijk voor het gegevensmagazijn.
De beveiligingsbeheerder ondersteunt en adviseert de informatiebeheerder op het gebied van informatiebeveiliging op dusdanige wijze dat de informatiebeheerder diens verantwoordelijkheid op grond van de artikelen 4 en 5 van dit reglement op deugdelijke wijze kan invullen.
De beveiligingsbeheerder coördineert de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen van het plan Informatiebeveiliging.
De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 10 Het Beveiligingscontrol
De controller informatiebeveiliging is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de beveiligingsmaatregelen en -procedures zoals uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsplan, met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG).
De controller informatiebeveiliging is bevoegd om het management van de gemeente Roosendaal dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet BRP en het Informatiebeveiligingsplan.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP, evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP die zich in het gegevensmagazijn bevinden.
De Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen 2017, vastgesteld op 26 september 2017, wordt ingetrokken.
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 20 november 2018
de secretaris, de burgemeester,
In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:
Bijlage 2 Aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders
Op grond van artikel 1 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als systeembeheerder is aangewezen voor zover het betreft IZRM Client: | |
Als systeembeheerder is aangewezen voor zover het betreft AS400 / Cipers: | |
R. de Bruine, J. van Strien, F. Wiltschut, M. de Vos, C. van Oers, H. Linders, E. van den Tol en J. Weinholt |
Burgemeester en wethouders van Roosendaal
Bijlage 3 Aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder
Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
J. Baars, Kwaliteitsmedewerker Publiekszaken Team Publiekszaken | |
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer:
R. Hammouti, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
A. van der Molen-van Zantvliet, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
J. Peeters-Dam, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
M. van Hassel-Backus, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
A. Jongenelen-van Merriënboer, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
MJ Kiefmeijer-Adan, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
Als gegevensverwerkers worden alle (balie)medewerkers van het team Publiekszaken aangewezen.
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de Wet Basisregistratie Personen.
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet Basisregistratie Personen, bedoelde verklaring wordt toegekend aan:
R. Hammouti, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
A. van der Molen-van Zantvliet, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
J. Peeters-Dam, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
M. van Hassel-Backus, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
A. Jongenelen-van Merriënboer, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken
MJ Kiefmeijer-Adan, Medewerker Publiekszaken, team Publiekszaken