Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Vervoersregeling woon-werkverkeer provincie Overijssel 2018 |
Citeertitel | Vervoersregeling woon-werkverkeer provincie Overijssel 2018 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Betreft eigenlijke publicatie.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-11-2018 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 01-06-2018 | 2018/0286433 |
Besluit van Gedeputeerde Staten van 4 mei 2004 (MI/2004/334) jo. 7 juni 2004 (MI/2004/550).
Om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, presenteert de werkgever in de Vervoersregeling woon-werkverkeer provincie Overijssel 2017 een samenhangend pakket van woon-werkverkeer voorzieningen voor het openbaar vervoer, medewerkers met een handicap alsmede de onbelaste reiskostenvergoeding. Nadere informatie is terug te vinden op intranet. Voor wat betreft woon- werkverkeer met de fiets wordt verwezen naar de WRO (Werkkosten Regeling provincie Overijssel), die daarvoor faciliteiten biedt.
Om in aanmerking te komen voor de in het voorgaande lid genoemde vergoeding, moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
De ambtenaar heeft een aanstelling voor onbepaalde tijd of een aanstelling dan wel arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor de duur van minimaal één jaar. De ambtenaar met een aanstelling of arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd minder dan één jaar kan evenwel deelnemen aan deze regeling, met dien verstande dat logischerwijs gekozen zal worden voor bijvoorbeeld een business- kaart of OV- chipkaart in plaats van een jaarabonnement.
De eigen bijdrage van de ambtenaar kan – zolang daartegen geen fiscale restricties bestaan - onder de fiscale regelingen, bijvoorbeeld de werkkostenregeling/ IKB worden gebracht. Indien in deze gebruik wordt gemaakt van de fiscale regelingen kan géén gebruik meer worden gemaakt van de onbelaste reisvergoeding ex art. 4 van deze regeling. Afgelegde kilometers woon- werk op andere wijze dan met OV afgelegd (b.v. fiets of auto naar station) komen desgewenst wel in aanmerking voor de onbelaste reiskostenvergoeding. De ambtenaar moet wel zelf kenbaar maken dat hij hiervoor in aanmerking wil komen.
De ambtenaar die overwegend de trein gebruikt voor het woon-/werkverkeer en daarbij tevens gebruik maakt van de NS bewaakte fietsenstalling dan wel de NS fietskluis krijgt de kosten daarvan vergoed conform het vigerende tarief.
De vergoeding voor de fietsenstalling/-kluis heeft geen relatie met de fiscale regelingen.
De ambtenaar krijgt een vergoeding per kilometer conform het normbedrag zoals dat door de wetgever (de Belastingdienst) is vastgesteld1.
Onbelaste reiskostenvergoeding
De ambtenaar kan zijn Individueel Keuzebudget en/of bruto loon (of een gedeelte daarvan) ruilen tegen een onbelaste vergoeding van de reiskosten voor woon- werkverkeer2.
Het aantal kilometers wordt bepaald door te rekenen met het aantal dagen per week dat een ambtenaar naar de vaste werkplek reist. Met de berekening wordt geen rekening gehouden met telewerkdagen en dienstreizen. Minder gereden kilometers ten gevolge van langdurige ziekte (> 6 weken) worden wel betrokken in de berekening.
De stagiair(e) die aantoonbaar reiskosten maakt met het openbaar vervoer om van de woonplaats naar de stageplek te reizen en geen OV kaart heeft voor dit traject, komt in aanmerking voor een reiskostenvergoeding. De provincie vergoedt de kosten volledig, berekend naar de kosten van openbaar vervoer tweede klas. Het betalingsbewijs dient bij de declaratie te worden gevoegd.
De werkgever bepaalt de wijze van betaling of verrekening van de kosten die op basis van deze regeling voor rekening van de ambtenaar zijn.
Indien een wijziging van de voorwaarden van een vervoerder, fiscale wet- en/of regelgeving van invloed is op de inhoud of de werking van deze regeling, zullen vervallen voordelen voor ambtenaren niet worden gecompenseerd.
Door het verruilen van belast loon voor een onbelaste vergoeding, wordt over een lager bedrag loonbelasting en premies ingehouden, waardoor een medewerker uiteindelijk een hoger netto bedrag overhoudt. De verlaging van het bruto loon heeft effect op de hoogte van een werkloosheidsuitkering, in het geval de ambtenaar in het daaropvolgende jaar werkloos wordt. De hoogte van de onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer is afhankelijk van het aantal dagen waarop de medewerker van diens woning naar de vaste werkplek reist en het aantal kilometers van de woning naar de vaste werkplek.