Organisatie | Bronckhorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenraad integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid 2005 |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-01-2006 | 01-01-2007 | Nieuwe regeling | 22-12-2005 Contact, 03-01-2006 | Raad, 051222 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
gemeentelijk beleid: beleid van de gemeente Bronckhorst op het terrein van Wet voorzieningen gehandicapten en het Integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid, te weten de samenhangende wijze waarop de gemeente in al haar beleid en verantwoordelijkheden, werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van alle mensen met een functiebeperking of chronische aandoening.
Hoofdstuk 2 Taak van de cliëntenraad
Tot de in het vorige lid 1 bedoelde aangelegenheden behoren niet:a. klachten en bezwaarschriften die op individuele cliënten betrekking hebben; b. de verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften door gemeentelijke organen, indiendaarbij geen ruimte is gelaten voor het ontwikkelen van een zelfstandig gemeentelijk beleid.
De cliëntenraad is samengesteld uit leden die op persoonlijke titel zitting hebben en uit leden, afkomstig uit belangenorganisaties. Het streven is tot een evenredige samenstelling qua leden te komen en de cliëntenraad een afspiegeling te laten zijn van de samenleving, met aandacht voor een evenwichtige verdeling naar de vijf voormalige gemeenten. Verordening cliëntenraad integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid
De belangenorganisaties, als bedoeld in het eerste lid, moeten aan de volgende voorwaarden voldoen: a. zij begeven zich op het gemeentelijke beleidsterrein; b. er dient sprake te zijn van de mogelijkheid van terugkoppeling door de vertegenwoordiger naar de leden van de desbetreffende organisatie; c. de vertegenwoordiger moet door het bestuur en de leden van de vertegenwoordigde organisatie kunnen worden aangesproken en teruggeroepen.
Hoofdstuk 4 Benoeming en zittingsduur
De voorzitter van de raad is de wethouder die in zijn/haar portefeuille heeft: Werk, inkomen zorg. Plaatsvervangend voorzitter is de portefeuillehouder met in zijn/haar portefeuille: Welzijn en/of maatschappelijke ondersteuning. Zowel de voorzitter als plaatsvervangend voorzitter is ad interim tot het moment waarop het bestuursorgaan concludeert dat de cliëntenraad voldoende is opgestart. De cliëntenraad kiest dan uit zijn midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.
Hoofdstuk 5 Taken van de voorzitter en de secretaris
Tot de taken van de voorzitter behoort het volgende:a. het vaststellen van de agenda voor de vergaderingen van de cliëntenraad; b. het bepalen van dag en uur van de vergaderingen; c. het leiden van de vergaderingen; d. het handhaven van de orde tijdens de vergaderingen; e. het zo nodig schorsen van een vergadering; f. het peilen van meningen; g. het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten.
Tot de taken van de secretaris behoort het volgende: a. het openbaar maken van de vergaderingen; b. het formuleren en bewaren van de notulen, met daarin: - de namen van de aan- en afwezige leden; - een beknopte weergave van de inhoud van de ingekomen stukken en van de gedane mededelingen; - een beknopte omschrijving van de gedane voorstellen en kennisgevingen; - een beknopt verslag van de gevoerde beraadslagingen en van de genomen besluiten; c. het mede zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten; Verordening cliëntenraad integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid d. het zorg dragen voor een goede ondersteuning van de cliëntenraad, opdat deze zijn taakstelling op een juiste wijze kan uitvoeren.
Voorafgaande aan de vergadering stellen voorzitter en secretaris een agenda op van te bespreken punten. Zowel de voorzitter als de secretaris kunnen agendapunten inbrengen. Ieder lid heeft het recht schriftelijk bij de secretaris agendapunten in te dienen. De agenda wordt tenminste twee weken voor de vergadering naar de leden van de cliëntenraad toegezonden.