Organisatie | Diemen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Nadeelcompensatie kabels en leidingen gemeente Diemen |
Citeertitel | Beleidsregel Nadeelcompensatie kabels en leidingen gemeente Diemen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | nadeelcompensatie |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
AVOI
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | Nieuwe regeling | 06-11-2018 | 2017-068343 |
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze beleidsregel verstaat onder:
Aanwijzing: Voornemen van het college om aan de netbeheerder(s) op grond van artikel 9a AVOI gemeente Diemen bekend te maken dat ten gevolge van een werk van de gemeente Diemen netbeheerder(s) kabels en leidingen dienen te verleggen c.q. dat de netbeheerder de gelegenheid krijgt om op eigen kosten kabels en leidingen te vervangen of te verwijderen;
Kabels en leidingen: Kabels en/of leidingen als onderdeel van een net(werk), daaronder mede begrepen de daarmee verbonden transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations en andere hulpmiddelen behoudens voor zover deze verbindingen en hulpmiddelen liggen binnen de installatie van een producent of van een afnemer, en tevens omvattende lege buizen, ondergrondse ondersteuningswerken en beschermingswerken, met uitzondering van kabels als bedoeld in de Telecommunicatiewet;
Nadeelcompensatie: Het bedrag dat op basis van deze beleidsregel als schadevergoeding wordt toegekend aan de belanghebbende; De nadeelcompensatieregeling maakt voor wat betreft ondergrondse kabels en leidingen een onderscheid in kabels en leidingen met een distributiefunctie en een transportfunctie.
Transportkabels en –leidingen zijn kabels en leidingen bestemd voor het transport tussen opwekkingsbronnen/productie-eenheden onderling en van opwekkingsbron/productie eenheid naar wijkniveau (bijvoorbeeld wijkcentrale, onderstation), waarop niet rechtstreeks huisaansluitingen zijn aangesloten. Voor de volgende soorten kabels en leidingen is specifiek vastgesteld wat als transportkabel of -leiding wordt gedefinieerd.
Deze beleidsregel, als bedoeld in artikel 10 van de AVOI, is van toepassing op het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen in of op openbare gronden, voor zover de Gemeente Diemen deze gronden beheert, in bezit heeft dan wel daarover coördinatieverplichtingen heeft conform de Telecommunicatiewet, waarvan de bepalingen onverkort van toepassing zijn op het in deze beleidsregel bepaalde;
Hoofdstuk 2 - Nadeelcompensatie
Paragraaf 2.1 - Nadeelcompensatie ingeval de kabels en leidingen liggen in openbare gronden
Artikel 3 Nadeelcompensatie kabels en leidingen openbare gronden
Als een netbeheerder als gevolg van nieuwe ontwikkelingen de noodzaak heeft tot het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen en hierdoor schade lijdt of zal lijden die redelijkerwijs niet of niet geheel tot het normale bedrijfsrisico kan worden gerekend en waarvan een vergoeding niet of niet voldoende is verzekerd, kan het college hem op zijn verzoek een vergoeding toekennen.
Artikel 4 Berekening schadebedrag
Het schadebedrag wordt berekend overeenkomstig de bepalingen in hoofdstuk 4 van deze beleidsregel. Bij die berekening worden uitsluitend de kosten van ontwerp en begeleiding, uit en in bedrijfstellen, uitvoering en materiaal betrokken.
Indien de kabel- en leidingbeheerder niet kan aantonen op welke datum vergunning werd verleend, dan wel op welke datum het leggen en/of plaatsen is voltooid, wordt er voor de toepassing van de ze verlegregeling van uitgegaan dat de betreffende kabel- en leidinginfrastructuur ouder is dan 15 jaar, dan wel 30 jaar of ouder is indien het transportkabels- en leidingen betreft.
Paragraaf 2.2 - Nadeelcompensatie ingeval de kabels en leidingen niet liggen in openbare gronden
Artikel 6 Nadeelcompensatie kabels en leidingen overige gevallen
Rusten op de kabels en leidingen van belanghebbende geen van de rechten of plichten als bedoeld in artikel 5, dan is het bedrag waarover de nadeelcompensatie wordt berekend gelijk aan de som van de kosten voor ontwerp en begeleiding en de uitvoeringskosten (zie bijlage 5). De kosten voor het uit en in bedrijf stellen en de materiaalkosten worden niet vergoed.
Paragraaf 2.3 - Algemene bepalingen bij vaststelling van nadeelcompensatie
Artikel 7 Schadebeperkingsplicht
Het college en de netbeheerder beperken bij het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen elkaars schade zo veel mogelijk.
Artikel 8 Kosten bij meerdere te nemen maatregelen
Als vanwege nieuwe ontwikkelingen sprake is van meerdere te nemen maatregelen ten aanzien van dezelfde kabels en leidingen, is op de eerste maatregel deze beleidsregel van toepassing en komen de kosten als bedoeld in artikel 19 van de overige maatregelen ten laste van de Gemeente Diemen.
In afwijking van al het hierboven bepaalde is geen vergoeding verschuldigd indien in de voor de aanleg van de kabel- en leidinginfrastructuur verleende vergunning expliciet vermeld wordt dat binnen de termijn van 15 jaar, of 30 jaar indien het transportkabels- en leidingen betreft, verlegging ervan wordt voorzien, waarbij deze te verwachten verlegging duidelijk en niet uitsluitend in algemene termen dient te zijn omschreven.
Hoofdstuk 3 - Bepalingen van procedurele aard
Artikel 10 Voornemen nieuwe ontwikkelingen
Het college maakt zijn voornemen tot nieuwe ontwikkelingen zo spoedig mogelijk bekend met een schriftelijke mededeling aan de netbeheerder. In de mededeling is een omschrijving van de werkzaamheden opgenomen met vermelding van noodzakelijk te nemen maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen en/of de vraag aan netbeheerders in kaart te brengen waar zich de kabels en leidingen bevinden waarop de noodzakelijk te nemen maatregelen ziet.
Het college streeft naar overeenstemming met de netbeheerder over te nemen maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen, uitvoering en planning met als doel een technisch adequate oplossing tegen de maatschappelijk laagste kosten. Het college initieert hiertoe vooroverleg met netbeheerder.
Paragraaf 3.2 - Aanwijzing tot het nemen van maatregelen
Artikel 13 Aanwijzing tot het nemen van maatregelen
Als de netbeheerder gevolg heeft gegeven aan de aanwijzing en er binnen vijf jaar na verzending van de aanwijzing geen begin is gemaakt met de uitvoering van de nieuwe ontwikkelingen waarvoor de aanwijzing is gegeven, heeft de netbeheerder recht op volledige vergoeding van alle door hem in redelijkheid gemaakte kosten als bedoeld in artikel 19.
Paragraaf 3.3 - Procedure vaststelling nadeelcompensatie
Artikel 14 Termijn indienen verzoek vaststelling nadeelcompensatie
Belanghebbende dient binnen één jaar na afronding van de werkzaamheden waarop de aanwijzing ziet en uiterlijk binnen een termijn van vijf jaar nadat de aanwijzing is verzonden bij het college een verzoek in om vaststelling van nadeelcompensatie.
Artikel 15 Indieningsvereisten
Het verzoek bevat, naast de gegevens als bedoeld in artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht, ten minste:
Hoofdstuk 4 - Kostentechnische bepalingen
Artikel 19 Kosten nemen van maatregelen kabels en leidingen
De hoogte van de kosten voor het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen wordt vastgesteld op basis van de hierna volgende bepalingen. De kosten worden vastgesteld op basis van de werkelijke kosten. De kosten worden onderscheiden in:
Artikel 20 Kosten van ontwerp en begeleiding
Onder kosten van ontwerp en begeleiding worden verstaan de kosten van werkzaamheden voorafgaand aan en tijdens de uitvoering. Het gaat om kosten van:
Artikel 21 Kosten van uit en in bedrijf stellen
Onder de kosten van het uit en in bedrijf stellen worden verstaan:
Als sprake is van gecombineerde werkzaamheden moet de netbeheerder zijn deel van de geraamde kosten weergeven in de kostenraming. De onderbouwing (verdeelsleutel tussen netbeheerders en het totaal geraamde bedrag voor de gecombineerde werkzaamheden) van het geraamde bedrag moet bijgevoegd worden bij de kostenraming;
Schadevergoedingsregime voor kabels en leidingen die niet liggen in openbare gronden en met zakelijk recht, eigen grond netbeheerder of BP-gedoogplicht
Schadevergoedingsregime voor kabels en leidingen die niet liggen in openbare gronden en zonder zakelijk recht, eigen grond netbeheerder of BP-gedoogplicht
Met enige regelmaat komt het voor dat de Gemeente Diemen bij de uitvoering van haar taken ter behartiging van het algemeen belang besluiten neemt, dan wel werken uitvoert of doet uitvoeren, waardoor één of meer burgers of bedrijven onevenredig zwaar worden benadeeld. Deze besluiten of feitelijke handelingen zijn rechtmatig. Toch kan er onder omstandigheden een verplichting tot vergoeden van schade ontstaan. Deze verplichting is gebaseerd op het rechtsbeginsel van "égalité devant les charges publiques" (gelijke verdeling van publieke lasten).
Het college is op grond van artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht bevoegd tot het vaststellen van beleidsregels met betrekking tot een haar toekomende of onder haar verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door haar gedelegeerde bevoegdheid. Met het vaststellen van deze beleidsregel wordt beoogd regels in het leven te roepen op grond waarvan benadeelden voldoende zekerheid wordt verschaft op welke wijze een verzoek om nadeelcompensatie kan worden ingediend en volgens welke normen het eventuele nadeel dat niet ten laste van de benadeelde behoort te blijven, zal worden vergoed. De beleidsregel roept geen nieuwe aansprakelijkheden in het leven, die naar de huidige stand van het recht niet reeds bestaan.
De Gemeente Diemen informeert alle binnen haar grondgebied aanwezige netbeheerders in een zo vroeg mogelijk stadium over haar plannen. Daartoe worden op reguliere basis coördinatieoverleggen kabels en leidingen gehouden, waarvoor alle netbeheerders worden uitgenodigd. Doel van deze (niet vrijblijvende) bijeenkomsten is elkaar te informeren over de (wederzijdse) plannen ten aanzien van werkzaamheden en projecten in de infrastructuur. De aanbieders hebben dus ook een inspanningsverplichting om de Gemeente Diemen te informeren. De planningen die onder andere besproken worden zijn meerjarenplannen, jaarplannen en plannen die op korte termijn worden gerealiseerd.
De beleidsregel is gebaseerd op de binnen de Gemeente Diemen te voorziene planningshorizon. De Gemeente Diemen gaat er vanuit dat binnen vijf (5) jaar na het verlenen van een vergunning voor het leggen van kabels en leidingen in openbare gronden de Gemeente Diemen geen werkzaamheden uitvoert, die het nemen van maatregelen noodzakelijk maakt ten aanzien van conform vergunning (of in het verleden conform een vergunning) aangelegde kabels en leidingen. Na deze vijf (5) jaar wordt een periode van zes (6) t/m vijftien (15) jaar voor distributie gehanteerd, waarbij het bedrag van nadeelcompensatie trapsgewijs wordt afgebouwd van 80% naar 0%. Bij transport geldt dit voor de periode vanaf (10) jaar naar langer dan (30) jaar waarbij het bedrag trapsgewijs wordt afgebouwd van 100% naar 0%. Voor meer informatie wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Onder a. AVOI: De Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren gemeente Diemen is de overkoepelende verordening, waaronder deze beleidsregel hangt. De verordening beoogt de realisatie van één uniform regime voor telecom- en nutsbedrijven voor al het werk in openbare gronden. Beleidsmatig, procesmatig en praktisch wordt voorzien in lokaal beleid voor ordening van de openbare ondergrond en gelijke behandeling van partijen.
Onder h. Nadeelcompensatie: Het bedrag aan schade dat wordt uitgekeerd indien het nadeel buiten het normaal maatschappelijke risico van de benadeelde valt en de benadeelde deel uitmaakt van een beperkte groep die deze nadelen ondervindt, terwijl een grote groep baat heeft bij de voordelen van de overheidshandelingen.
Telecommunicatiekabels van openbare aanbieders zijn uitdrukkelijk uitgezonderd van deze beleidsregel. Deze kabels vallen onder de Telecommunicatiewet die voor het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en de kosten een geheel eigen regeling kent.
Artikel 3 Nadeelcompensatie kabels en leidingen openbare gronden
Het treffen van rechtmatige overheidsmaatregelen moet als een normale maatschappelijke ontwikkeling worden beschouwd, waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de daardoor getroffenen mogen worden gelaten. Dat neemt niet weg dat zich feiten en/of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een dergelijke maatregel zodanig zwaar wordt getroffen, dat het uit die maatregel voortvloeiende nadeel redelijkerwijs niet ten laste van betrokkenen dient te blijven.
Artikel 4 Berekening schadebedrag
Bij de bepaling van de nadeelcompensatie wordt deze berekend op basis van de werkelijke kosten. Dit zijn de kosten die direct toegerekend kunnen worden aan het nemen van de maatregelen. Hierbij is van belang dat de te nemen maatregelen gerealiseerd moeten worden op basis van een technisch adequate oplossing tegen de maatschappelijk laagste kosten.
Artikel 5 Nadeelcompensatie kabels en leidingen niet-openbare gronden
Voor de bepaling van de hoogte van de nadeelcompensatie is in dit artikel aangesloten bij hetgeen is bepaald in de Onteigeningswet. Dit betekent dat 100% van het schadebedrag wordt vergoed. Ingevolge de regels van het onteigeningsrecht kan aanspraak worden gemaakt op volledige schadeloosstelling in geval kabels en leidingen liggen in grond die in eigendom is van de netbeheerder, als er een zakelijk recht rust op deze kabels en leidingen of er een gedoogplicht op grond van de Belemmeringenwet Privaatrecht bestaat.
Artikel 6 Nadeelcompensatie kabels en leidingen overige gevallen
Niet alle kosten worden vergoed. Alleen die betrekking hebben op de kosten voor ontwerp en begeleiding en de uitvoeringskosten. Hiermee wordt aangesloten bij de NKL 1999 (Nadeelcompensatieregeling verleggen kabels en leidingen in en buiten rijkswaterstaatswerken en spoorwegwerken 1999).
Artikel 7 Schadebeperkingsplicht
De netbeheerders en de Gemeente Diemen moeten rekening houden met de wederzijdse belangen, bijvoorbeeld bij de technische oplossing of de keuze van het tracé. De te nemen maatregelen moeten gerealiseerd worden op basis van een technisch adequate oplossing dat tegen de maatschappelijk laagste kosten gerealiseerd kan worden.
Artikel 8 Kosten bij meerdere te nemen maatregelen
Als vanwege het werk sprake is van meerdere (tijdelijke) maatregelen, is op de eerste tijdelijke maatregel dit regime van nadeelcompensatie van toepassing en komen de kosten van de overige maatregelen ten laste van de Gemeente Diemen. Bedoeld worden meerdere tijdelijke maatregelen op dezelfde locatie in een voorzienbare periode van dezelfde kabels en leidingen.
Als een vergunning wordt of is verleend aan een netbeheerder voor het leggen van kabels en leidingen op een locatie waarvan de Gemeente Diemen vermoedt dat binnen vijf (5) jaar maatregelen genomen moeten worden ten aanzien van kabels en leidingen als gevolg van nieuwe ontwikkelingen en in de vergunning daartoe een bepaling is opgenomen, dan bestaat geen recht op nadeelcompensatie.
Artikel 10 Voornemen nieuwe ontwikkelingen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Het college initieert vooroverleg met de netbeheerder nadat de netbeheerder geïnformeerd is over de plannen en de consequenties voor betrokken kabels en leidingen. Het college streeft ernaar in het overleg tot overeenstemming te komen over de te nemen maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen. Tijdens het vooroverleg worden onder andere aspecten met betrekking tot de technische oplossing en planning aan de orde gesteld.
Artikel 12 Niet noodzakelijke maatregelen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 13 Aanwijzing tot het nemen van maatregelen
Het college neemt het besluit tot het geven van een aanwijzing voor het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen. In het vooroverleg is hierover al dan niet overeenstemming bereikt. Het aanwijzingsbesluit richt zich op de noodzaak tot het nemen van maatregelen en het tijdstip waarop dit gerealiseerd moet zijn. Het besluit handelt uitdrukkelijk niet over ontstane schade en nadeelcompensatie. Die aspecten komen aan de orde in het besluit dat genoemd wordt in artikel 20 en dat genomen kan worden nadat een verzoek om nadeelcompensatie is ingediend door de netbeheerder. De aanwijzing is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht waardoor er mogelijkheden zijn voor bezwaar en beroep en voor de gemeente het opleggen van een last onder bestuursdwang.
Artikel 14 Termijn indienen verzoek vaststelling nadeelcompensatie
In dit artikel wordt een termijn van vijf (5) jaar gehanteerd voor het indienen van een verzoek tot vaststelling van de nadeelcompensatie. Hiervoor is aangesloten bij de verjaringstermijn van schadevergoedingen op grond van artikel 3:310 van het Burgerlijk Wetboek. Daarnaast streeft de Gemeente Diemen ook naar een moment, niet al te ver in de toekomst, om financieel tot afronding te komen.
Artikel 15 Indieningsvereisten
Om tot een beslissing te kunnen komen op het verzoek van belanghebbende, zijn meer gegevens noodzakelijk dan in artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht als minimum opgesomd zijn. De aanduiding van de aard en de omvang van de schade en de specificatie van het schadebedrag moeten daarom bepaald worden op basis van de te onderscheiden kostenposten, gebruik makend van bijlage 1.
Artikel 16 Aantonen vergunning
De netbeheerder moet zelf de periode aantonen van de ligging van de betreffende kabels en leidingen op die locatie. In beginsel zal dit plaatsvinden door het overleggen van een vergunning. Als niet kan worden aangetoond op welke datum de vergunning is verleend dan wel op welke datum het leggen is aangevangen, wordt er van uit gegaan dat de betreffende kabels en leidingen langer dan 15 jaar, of 30 jaar transport, aanwezig zijn en vindt er geen nadeelcompensatie plaats.
Artikel 17 Besluit tot vaststelling nadeelcompensatie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 18 Betaling nadeelcompensatie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 19 Kosten nemen van maatregelen kabels en leidingen
Bij de bepaling van de nadeelcompensatie is sprake van een berekening op basis van de werkelijke kosten. Dit zijn de kosten die direct toegerekend kunnen worden aan het nemen van de maatregelen. Hier worden dus alleen de kosten van ontwerp en begeleiding, van uit en in bedrijf stellen, uitvoeringskosten en materiaalkosten betrokken.
Artikel 20 Kosten van ontwerp en begeleiding
Voor de kosten van ontwerp en begeleiding hanteert het college de werkelijke kosten van uit en in bedrijf stellen, uitvoering en materiaal.
Artikel 21 Kosten van uit en in bedrijf stellen
Tijdelijke voorzieningen van operationele aard zijn voorzieningen die benodigd zijn om de levering tijdens de uitvoering van een maatregel te waarborgen. Voorbeelden zijn extra kosten van personele aard ten behoeve van bedrijfsvoering en hulpmiddelen zoals watertanks, gasflessen en noodaggregaten.
Kosten van civieltechnische -, bouwkundige - en installatietechnische werkzaamheden zijn bijvoorbeeld werkputten en ondersteuningen. Onder tijdelijke voorzieningen van fysieke aard worden alle tijdelijke fysieke leidingverbindingen verstaan die de netbeheerder moet aanleggen en later buiten bedrijf moet stellen. Deze kosten houden nauw verband met de noodzakelijke continuïteit van het bedrijfsproces van de betrokken netbeheerder. Het betreffen voorzieningen die worden opgeheven zodra de definitieve maatregelen zijn gerealiseerd. De kosten die de aannemer moet maken om de leiding uit de grond te halen vallen onder uitvoeringskosten. Ook het opslaan in hanteerbare stukken en het transport op de bouwlocatie zijn uitvoeringskosten. De kosten voor de afvoer van vrijgekomen materialen naar een tijdelijk werkterrein behoren bijvoorbeeld ook tot de uitvoeringskosten.
Onder materiaalkosten worden in ieder geval verstaan kosten van leidingcomponenten, kosten van elektrotechnische, werktuigbouwkundige en civieltechnische materialen, kosten van bouwmaterialen en kosten van bouwmaterialen bestemd voor gebouwen waarin delen van leidingsystemen worden ondergebracht. Transportkosten en stortkosten van vrijgekomen leidingen vanaf de bouwlocatie naar de stort of verwerkingslocatie behoren tot de materiaalkosten (behalve de stortkosten ingeval de leiding asbesthoudende stoffen bevat. Hierbij is in aanmerking genomen dat deze kosten bij vervanging van de leiding op eigen initiatief ook ten laste komen van netbeheerder). De materiaalkosten van constructieve en/of bijzondere voorzieningen die worden veroorzaakt door eisen van derden (en niet door de Gemeente Diemen) vallen ook onder de materiaalkosten.
Artikel 24 Bundeling werkzaamheden
In geval van bundeling van werkzaamheden van verschillende netbeheerders moeten de kosten worden verdeeld over de netbeheerders. De projectkosten worden verdeeld in direct aan de netbeheerders toe te delen kosten en gezamenlijke kosten. De direct toe te delen kosten zijn kosten van in en uit bedrijf stellen en materiaalkosten exclusief de extra materialen die nodig zijn voor de gezamenlijke kruising. De gezamenlijke kosten zijn de uitvoeringskosten, ontwerp en begeleiding en de extra materialen die nodig zijn om gezamenlijk te kruisen. De verdeelsleutel voor de gezamenlijke kosten wordt bepaald op basis van de afzonderlijke fictieve kosten van uitvoering en ontwerp en begeleiding die zouden moeten worden gemaakt als elke netbeheerder afzonderlijk zou kruisen.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.