Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sint-Michielsgestel

Verordening Vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSint-Michielsgestel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester 2018
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt de regeling 'Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt'

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-11-2018Nieuwe regeling

14-11-2018

gmb-2018-246085

Raadsbesl. 14-11-2018, punt 3

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester 2018

 

De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;

 

gezien het voorstel van het presidium van 22 oktober 2018;

 

b e s l u i t :

 

de Verordening Vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester 2018 vast te stellen.

 

Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Taken van de commissie

 

De commissie heeft tot taak:

  • a.

    De aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden, en

  • b.

    Klankbordgesprekken te houden met de burgemeester.

Artikel 1.2 Samenstelling commissie

 

  • 1.

    De commissie bestaat, naast de voorzitter, uit maximaal één lid per raadsfractie, door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2.

    De voorzitter van de Vertrouwenscommissie is de eerste plaatsvervangend voorzitter van de raad.

  • 3.

    Bij ontstentenis van de voorzitter, kiest de commissie een plaatsvervanger uit haar midden.

  • 4.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 1.3 Ambtelijke ondersteuning

 

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2.

    De raad kan bepalen dat de gemeentesecretaris en/of de plaatsvervangend griffier ter ambtelijke ondersteuning aan de commissie wordt toegevoegd.

Artikel 1.4 Vergaderingen

 

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen ten minste 24 uur van te voren tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft;

    • c.

      de burgemeester, voor zover met hem een gesprek plaats heeft.

Artikel 1.5 Stemming

 

De commissie besluit over de vaststelling van een conceptaanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid (inclusief de voorzitter) één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 1.6 bedoelde verslag opgenomen.

 

Artikel 1.6 Verslag

 

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een concept aanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel 1.7 Geheimhouding

 

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

  • 6.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.

Artikel 1.8 Archivering

 

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming, de herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Hoofdstuk 2: Bepalingen inzake de benoeming

Artikel 2.1 Adviseur

 

  • 1.

    De gemeenteraad kan een wethouder als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Artikel 1.4, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2.2 Informatie over en gesprek met sollicitant

 

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

 

Artikel 2.3 Bijzondere bepalingen inzake verslaglegging

 

  • 1.

    De commissie brengt van haar bevindingen verslag uit aan de raad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het in artikel 1.6 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 2.4 Ontbinding

 

Lopende een procedure tot benoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

 

Hoofdstuk 3: Bepalingen inzake de herbenoeming

Artikel 3.1 Adviseur

 

  • 1.

    De gemeenteraad kan een wethouder als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Artikel 1.4, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3.2 Informatie over en gesprek met de burgemeester

 

  • 1.

    De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

Artikel 3.3 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging

 

  • 1.

    Het in artikel 1.6 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van een conceptaanbeveling inzake de herbenoeming.

  • 2.

    Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

Artikel 3.4 Ontbinding

 

Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

 

Hoofdstuk 4: Bepalingen inzake de klankbordgesprekken

Artikel 4.1 Adviseur

 

  • 1.

    De gemeenteraad kan een wethouder als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Artikel 1.4, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4.2 Aantal

 

  • 1.

    De commissie houdt jaarlijks met de burgemeester een klankbordgesprek over het functioneren.

  • 2.

    Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek.

Artikel 4.3 Voorbereiding en inhoud

 

  • 1.

    De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester.

  • 2.

    De commissie beschouwt het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de hand van de profielschets en aan de wettelijke taken van de burgemeester. Tevens betrekt de commissie hierbij het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.

Artikel 4.4 Bijzondere bepalingen inzake het verslag

 

  • 1.

    Alvorens het verslag vast te stellen, krijgt de burgemeester de gelegenheid te reageren op het concept.

  • 2.

    Het verslag wordt getekend door alle deelnemers aan het gesprek.

  • 3.

    Raadsleden kunnen het verslag inzien, met inachtneming van het gestelde onder artikel 1.7.1. Het verslag wordt niet openbaar gemaakt. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.

Hoofdstuk 5: Slotbepalingen

Artikel 5.1 Onvoorziene gevallen

 

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

 

Artikel 5.2 Ontbinding en wijziging van de samenstelling van de commissie

 

  • 1.

    De commissie blijft in stand zolang zij niet wordt ontbonden.

  • 2.

    De samenstelling van de commissie kan tussentijds worden aangepast.

Artikel 5.3 Citeertitel

 

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester 2018’.

 

Artikel 5.4 Inwerkingtreding

 

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening herbenoeming burgemeester’ van 9 oktober 2014’.

 

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 14 november 2018.

De raad voornoemd,

de griffier,

N.A. Hoogerbrug - van de Ven

de voorzitter (plv.),

F.A.J. den Otter