Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent vaststellen tijdelijke subsidieregeling harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang, met daarin extra opgenomen een financiële tegemoetkoming voor frictiekosten |
Citeertitel | Vaststellen Tijdelijke Subsidieregeling Harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang, met daarin extra opgenomen een financiële tegemoetkoming voor frictiekosten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-11-2018 | 02-10-2019 | nieuwe regeling | 06-11-2018 |
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 6 november 2018 hebben besloten:
In te stemmen met het opleggen van geheimhouding op bijlage 2 op grond van artikel 55, eerste lid van de Gemeentewet. Dit in verband met de belangen genoemd in artikel 10, eerste lid onder c van de Wet openbaarheid bestuur met als grond de bescherming van bedrijfsgegevens die vertrouwelijk aan de gemeente zijn meegedeeld. De geheimhouding wordt opgelegd voor onbepaalde tijd.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
frictiekosten: eenmalige kosten die rechtstreeks toegeschreven kunnen worden aan de omzetting van peuterspeelzaalwerk met voorschoolse educatie naar kinderopvang met voorschoolse educatie , die gelet om de beschikbare tijd niet te vermijden of om te buigen zijn en waarvan gelet op de omstandigheden redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat de organisatie deze volledig zelf draagt;
Artikel 2 Toepasselijkheid ASA 2013
De ASA 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is het tegemoet komen in kosten aan houders van kindcentra die hun peuterspeelzalen tot kinderopvang moeten ombouwen als gevolg van de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan voor de jaren 2018 en 2019 periodieke subsidie verlenen aan houders van kindcentra als tegemoetkoming in de kosten die verbonden zijn aan de omzetting van peuterspeelzaalwerk met voorschoolse educatie naar kinderopvang met voorschoolse educatie, voortkomend uithet verschil in beloning volgens de cao welzijn en de cao kinderopvang.
Het college kan voor de jaren 2018 eenmalige subsidie verlenen aan houders van kindcentra als tegemoetkoming in frictiekosten als gevolg van het samen voegen en of sluiten van groepen en daardoor het niet tijdig kunnen afwikkelen van verplichtingen, anders dan kosten voor personeelsformatie, jegens derden.
Hoofdstuk 2 Subsidieplafond, verdeelsleutel en hoogte subsidiebedrag
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door de houder van een kindercentrum die voldoet aan de voorwaarden voor periodieke subsidie op grond van de Subsidieregeling voorschoolse educatie Amsterdam 2018 en aan wie voor het jaar 2017 subsidie is verleend voor het aanbieden van voorschoolse educatie in een peuterspeelzaal.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de aanvraag ingediend:
Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidie frictiekosten
Een subsidieaanvraag voor een subsidie voor de in artikel 4, tweede en derde lid bedoelde activiteiten moet voor het jaar 2018 vóór 1 december 2018 en voor het jaar 2019 vóór 1 april 2019 worden ingediend.
Artikel 10 Beoordeling aanvraag eenmalige subsidie frictiekosten
Voordat het college beslist op de aanvraag op grond van artikel 4, tweede en derde lid, kan het college de businesscase door een financiële expert laten toetsen op financiële haalbaarheid. De organisatie dient hieraan alle medewerking te verlenen.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
Femke Halsema,
burgemeester
Wil Rutten,
waarnemend gemeentesecretaris
Toelichting bij de Tijdelijke Subsidieregeling Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk en Kinderopvang
Per 1 januari 2018 worden peuterspeelzalen, als gevolg van de harmonisatie, kinderdagverblijven. Door deze wijziging veranderen hun inkomsten. Deze inkomsten zijn vanaf 1 januari 2018 vooral gebaseerd op het uurtarief van de kinderopvang. Dit uurtarief is onder meer afgeleid van de cao kinderopvang, welke aanmerkelijk lager is dan de cao welzijn. Er is dus vanaf 2018 bij de huidige welzijnsorganisaties sprake van een situatie waarbij de personeelskosten gelijk blijven, maar de inkomsten dalen. Met deze tijdelijke subsidieregeling biedt de gemeente ruimte voor deze organisaties om hier een structurele oplossing voor te zoeken en wordt de continuïteit van het vve-aanbod gewaarborgd.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
Voor de begripsomschrijvingen in deze nadere regels is zoveel mogelijk aangesloten bij de begrippen uit de Wet kinderopvang en het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.
Artikel 2 - Toepasselijkheid Algemene subsidieverordening Amsterdam 2013
Deze subsidieregeling heeft de vorm van nadere regels als bedoeld in artikel 3 onder 2 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 (verder de ASA). Dit betekent dat op de subsidies die op grond van deze regeling worden verstrekt tevens de ASA en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing zijn.
Deze regeling vormt een aanvulling op hetgeen in de ASA is geregeld. Waar dat noodzakelijk is wordt verwezen naar het betreffende artikel uit de ASA. In deze toelichting wordt voor zover noodzakelijk per artikel nadere uitleg gegeven.
Artikel 3 - Doel subsidieregeling
Hiervoor wordt verwezen naar hetgeen hierboven in het algemene deel van de toelichting is opgenomen.
Artikel 4 - Subsidiabele activiteiten
Het is alleen mogelijk om subsidie aan te vragen voor de jaren 2018 en 2019. Dit is een overgangsperiode die zal moeten worden benut om de bedrijfsvoering aan te passen aan de nieuwe situatie die ontstaat na de harmonisatie van het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang.
Frictiekosten die, naar het oordeel van het college, in aanmerking komen, voor deze regeling kunnen betrekking hebben op:
Kosten voor het wijzigen of opnieuw inrichten van de organisatie als gevolg van de omzetting van peuterspeelzaalwerk met voorschoolse educatie naar kinderopvang met voorschoolse educatie. Hieronder vallen bijvoorbeeld aanschaf en / of (her)inrichting van bedrijfsprocessen en extra inzet voor planning en plaatsing;
Kosten als gevolg van de noodzaak om de personeelsformatie van de organisatie aan te passen als gevolg van de omzetting van peuterspeelzaalwerk met voorschoolse educatie naar kinderopvang met voorschoolse educatie. Hieronder vallen bijvoorbeeld kosten die kunnen ontstaan doordat personele contracten worden aangepast of doordat personeel boventallig raakt (transitievergoedingen). Dit kan zowel betrekking hebben op pedagogisch medewerkers, als op overheadfuncties;
Kosten als gevolg van het samen voegen en of sluiten van groepen en daardoor het niet tijdig kunnen afwikkelen van verplichtingen, anders dan kosten voor personeelsformatie, jegens derden. Exploitatietekorten van groepen/locaties voor het samenvoegen c.q. sluiten van locaties behoren niet tot het begrip frictiekosten.
Hoofdstuk 2 Subsidieplafond, verdeelsleutel en hoogte subsidiebedrag
Artikel 5 - Subsidieplafond en verdeelsleutel
Het subsidieplafond bepaalt het bedrag dat per jaar beschikbaar is per subsidiabele activiteit op grond van deze regeling. De toelichting bij de ASA 2013 bevat verdere uitleg over het subsidieplafond.
Indien de aanvraag voldoet aan de criteria in deze regeling wordt deze gehonoreerd totdat het subsidieplafond bereikt is. Indien het subsidieplafond niet toereikend is, wordt het beschikbare bedrag evenredig verdeeld over alle aanvragen.
Artikel 6 - Hoogte subsidiebedrag
De hoogte van het bedrag voor het verschil in beloning volgens de cao welzijn en de cao kinderopvang bedraagt maximaal het verschil in personeelskosten volgens de cao welzijn en de cao kinderopvang. Alleen de personeelskosten voor de medewerkers die in het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, direct uitvoering geven aan de voorschoolse educatie of hieraan direct ondersteunend zijn en die op 1 april 2017 werkzaam waren in één van deze functies op basis van een dienstverband voor onbepaalde tijd volgens de cao welzijn, kunnen in de berekening worden meegenomen. Indien het dienstverband van een medewerker wordt beëindigd tijdens het jaar waarvoor subsidie is verleend, wordt het subsidebedrag naar rato voor het aantal gewerkte maanden vastgesteld.
De hoogte van het bedrag voor de frictiekosten bedraagt het totaal van frictiekosten die, naar het oordeel van het college, in aanmerking komen voor deze regeling.
Dit artikel voorziet er in dat subsidie alleen aangevraagd kan worden door de houder van een geregistreerd kindercentrum dat voldoet aan de voorwaarden voor subsidie voor het uitvoeren van voorschoolse educatie op grond van de Subsidieregeling voorschoolse educatie Amsterdam 2018 en aan wie voor het jaar 2017 subsidie is verleend voor het aanbieden van voorschoolse educatie in een peuterspeelzaal.
Artikel 8 - Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Bij de subsidieaanvraag dient een overzicht opgenomen te worden met daarin minimaal de volgende gegevens over het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd:
Met betrekking tot het verschil in beloning volgens de cao welzijn en de cao kinderopvang
Met betrekking tot de frictiekosten
Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidie frictiekosten
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 10 Beoordeling aanvraag eenmalige subsidie frictiekosten
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie
Artikel 11 - Weigeringsgronden
Dit artikel bevat de gronden waarop subsidie kan worden geweigerd. Indien een van deze gronden van toepassing is, kan de subside worden geweigerd.