Organisatie | Bronckhorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening externe klachtenbehandeling gemeente Bronckhorst |
Citeertitel | Verordening externe klachtenbehandeling Bronckhorst |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 22-12-2005 Contact, 23-12-2005 | Raad, 22-12-2005 |
In deze Verordening wordt verstaan onder:
Klachtencommissie: de commissie voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Bronckhorst;
De voorzitter: de voorzitter van de klachtencommissie;
Bestuursorgaan: het gemeentelijk bestuursorgaan waartegen de klacht(en) is/zijn gericht;
Klager: degene die één of meer klacht(en) kenbaar maakt over de wijze waarop een bestuursorgaan, één of meer leden van een bestuursorgaan of een medewerker werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich jegens de klager of een ander heeft of hebben gedragen;
Klacht(en):één of meer schriftelijke blijken van ongenoegen, met vermelding van:
- naam en adres van klager- de dagtekening- een omschrijving van de gedraging (door en jegens wie) waarop het ongenoegen betrekking heeft;
Telefonische klacht(en): een door de secretaris of de plaatsvervangend secretaris van de klachtencommissie op schrift gestelde telefonisch ingediende klacht(en), door de klager ondertekend, ten minste met vermelding van:
- naam en adres van klager- de dagtekening- een omschrijving van de gedraging (door en jegens wie) waarop het ongenoegen betrekking heeft.
Mondelinge klacht(en): een door de secretaris of de plaatsvervangend secretaris van de klachtencommissie op schrift gestelde en door klager ondertekende mondelinge klacht(en), ten minste met vermelding van:
- naam en adres van klager- de dagtekening- een omschrijving van de gedraging (door en jegens wie) waarop het ongenoegen betrekking heeft.
Artikel 5 Wijze indienen klachten
Klachten kunnen schriftelijk, mondeling en/of telefonisch worden ingediend. Mondelinge en telefonisch ingebrachte klachten worden door de secretaris van de klachtencommissie, indien deze niet bij de klacht of de behandeling ervan is betrokken, op schrift gesteld en ter ondertekening aan klager aangeboden.
Artikel 6 Niet ontvankelijkheid klacht
Een klacht is niet ontvankelijk indien niet aan de vereisten van artikel 4.1 en 5.1 van deze Verordening is voldaan.
Artikel 7 Onbevoegdheid klachtencommissie
De klachtencommissie is niet bevoegd een onderzoek in te stellen naar een klacht die betrekking heeft op:
- een algemeen verbindend voorschrift of algemeen beleid;- een gedraging waartegen bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld, tenzij die gedraging bestaat uit het niet tijdig nemen van een besluit;- een gedraging waarover een administratieve rechter uitspraak heeft gedaan;- een gedraging die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is (geweest);- kwesties over belastingen en andere heffingen indien tegen een gedraging bezwaar kan worden gemaakt, beroep ingesteld of beklag gedaan;- gedragingen waarop de rechterlijke macht toeziet.
Klager heeft te allen tijde het recht de klacht schriftelijk in te trekken. Ten tijde van de hoorzitting kan klager de klacht ook mondeling intrekken.
Van het horen van klager en bestuursorgaan kan de klachtencommissie afzien indien:
- de klacht(en) kennelijk niet ontvankelijk of ongegrond is/zijn; - klager en bestuursorgaan geen gebruik willen maken van het recht te worden gehoord;- de klager een ander is dan degene jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden;- zolang het verzoek betrekking heeft op een gedraging die nauw samenhangt met een onderwerp dat door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is.
Artikel 12 Geheimhoudingsplicht klachtencommissie
De klachtencommissie is verplicht tot geheimhouding van hetgeen haar bij de uitoefening van haar taak is bekend geworden.
Artikel 13 Klacht in een vreemde taal
Indien de klacht in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van de klacht noodzakelijk is, moet klager binnen een door de voorzitter te bepalen termijn, zorgdragen voor een vertaling.