Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bronckhorst

Verordening externe klachtenbehandeling gemeente Bronckhorst

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBronckhorst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening externe klachtenbehandeling gemeente Bronckhorst
CiteertitelVerordening externe klachtenbehandeling Bronckhorst
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200601-01-2016Nieuwe regeling

22-12-2005

Contact, 23-12-2005

Raad, 22-12-2005

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening externe klachtenbehandeling gemeente Bronckhorst

 

 

Artikel 1 Definities

In deze Verordening wordt verstaan onder:

Klachtencommissie: de commissie voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Bronckhorst;

De voorzitter: de voorzitter van de klachtencommissie;

Bestuursorgaan: het gemeentelijk bestuursorgaan waartegen de klacht(en) is/zijn gericht;

Klager: degene die één of meer klacht(en) kenbaar maakt over de wijze waarop een bestuursorgaan, één of meer leden van een bestuursorgaan of een medewerker werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich jegens de klager of een ander heeft of hebben gedragen;

Klacht(en):één of meer schriftelijke blijken van ongenoegen, met vermelding van:

- naam en adres van klager- de dagtekening- een omschrijving van de gedraging (door en jegens wie) waarop het ongenoegen betrekking heeft; 

Telefonische klacht(en): een door de secretaris of de plaatsvervangend secretaris van de klachtencommissie op schrift gestelde telefonisch ingediende klacht(en), door de klager ondertekend, ten minste met vermelding van:

- naam en adres van klager- de dagtekening- een omschrijving van de gedraging (door en jegens wie) waarop het ongenoegen betrekking heeft. 

Mondelinge klacht(en): een door de secretaris of de plaatsvervangend secretaris van de klachtencommissie op schrift gestelde en door klager ondertekende mondelinge klacht(en), ten minste met vermelding van:

- naam en adres van klager- de dagtekening- een omschrijving van de gedraging (door en jegens wie) waarop het ongenoegen betrekking heeft. 

Artikel 2 Onafhankelijkheid klachtencommissie

  • 1

    De klachtencommissie is niet ondergeschikt aan het gemeentebestuur van Bronckhorst.

  • 2

    De klachtencommissie ontvangt voor de uitoefening van haar werkzaamheden geen instructies in het algemeen of voor een enkel geval in het bijzonder.

Artikel 3 Verplichte voorprocedure

  • 1

    Klager dient, alvorens te klagen bij de klachtencommissie, een klacht in bij het bestuursorgaan, tenzij dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.

  • 2

    Het eerste lid is niet van toepassing indien het verzoek betrekking heeft op de wijze van klachtbehandeling door het bestuursorgaan.

Artikel 4 Termijn indienen klacht(en)

  • 1

    Een klacht kan niet meer worden ingediend indien na de gedraging waartegen de klacht zich zou hebben gericht, een termijn van zes weken is verstreken na bekendmaking van de uitkomst van de interne klachtbehandeling.

  • 2

    Ten aanzien van een na afloop van de termijn ingediende klacht blijft niet-ontvankelijk verklaring achterwege indien redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de indiener in verzuim is geweest.

Artikel 5 Wijze indienen klachten

  • 1

    Klachten kunnen schriftelijk, mondeling en/of telefonisch worden ingediend. Mondelinge en telefonisch ingebrachte klachten worden door de secretaris van de klachtencommissie, indien deze niet bij de klacht of de behandeling ervan is betrokken, op schrift gesteld en ter ondertekening aan klager aangeboden.

  • 2

    Indien de secretaris van de klachtencommissie als partij bij de klacht is betrokken, stelt de plaatsvervangend secretaris de klacht op schrift en biedt deze ter ondertekening aan klager aan.

Artikel 6 Niet ontvankelijkheid klacht

Een klacht is niet ontvankelijk indien niet aan de vereisten van artikel 4.1 en 5.1 van deze Verordening is voldaan. 

Artikel 7 Onbevoegdheid klachtencommissie

De klachtencommissie is niet bevoegd een onderzoek in te stellen naar een klacht die betrekking heeft op:

- een algemeen verbindend voorschrift of algemeen beleid;- een gedraging waartegen bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld, tenzij die gedraging bestaat uit het niet tijdig nemen van een besluit;- een gedraging waarover een administratieve rechter uitspraak heeft gedaan;- een gedraging die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is (geweest);- kwesties over belastingen en andere heffingen indien tegen een gedraging bezwaar kan worden gemaakt, beroep ingesteld of beklag gedaan;- gedragingen waarop de rechterlijke macht toeziet. 

Artikel 8 Procedure behandeling klachten

  • 1

    De burgemeester stelt (een) klacht(en) onmiddellijk in handen van de voorzitter; burgemeester en wethouders zenden de klager bericht van ontvangst.

  • 2

    De voorzitter zendt een kopie van het klaagschrift en de eventueel daaraan toegevoegde stukken aan het bestuursorgaan.

  • 3

    De klachtencommissie is bevoegd alle nodige informatie in te winnen om zich een juist beeld over de klacht(en) te kunnen vormen; het bestuursorgaan is verplicht medewerking te verlenen aan het verstrekken van informatie.

  • 4

    De voorzitter legt alle stukken voor partijen ten minste één week vóór de hoorzitting ter inzage in het gemeentehuis

  • 5

    Tegen vergoeding van de kosten zijn kopieën van de stukken verkrijgbaar.

  • 6

    Binnen zes weken na ontvangst van de klacht(en) houdt de klachtencommissie een hoorzitting waarbij alle betrokken partijen in elkaars aanwezigheid worden gehoord; de voorzitter nodigt partijen uiterlijk twee weken vóór de zitting uit.

  • 7

    In bijzondere omstandigheden, ter beoordeling aan de voorzitter, kan de klachtencommissie klager en bestuursorgaan afzonderlijk horen.

  • 8

    Klager en bestuursorgaan kunnen zich door getuigen en/of deskundigen laten bijstaan tijdens de hoorzitting.

  • 9

    De hoorzittingen van de klachtencommissie zijn niet openbaar.

  • 10

    Tot uiterlijk vijf dagen vóór de zitting kunnen partijen al hetgeen zij dienstig achten voor de behandeling van de klacht(en) schriftelijk aan de klachtencommissie kenbaar maken; de voorzitter voegt deze nadere memorie toe aan de overige stukken en zendt partijen kopieën.

  • 11

    Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt dat de voorzitter en de secretaris van de klachtencommissie ondertekenen.

  • 12

    Indien de klachtencommissie het nodig oordeelt, kan na de zitting nog een nader onderzoek volgen.

  • 13

    Indien nieuwe feiten of omstandigheden dit naar zijn oordeel noodzaken, kan de voorzitter een nieuwe hoorzitting beleggen.

  • 14

    Betrokken partijen kunnen verzoeken om een nieuwe hoorzitting te houden. De voorzitter beslist of aan dit verzoek gevolg wordt gegeven.

  • 15

    De klachtencommissie beraadslaagt achter gesloten deuren over haar uitspraak

Artikel 9 Intrekken klacht

Klager heeft te allen tijde het recht de klacht schriftelijk in te trekken. Ten tijde van de hoorzitting kan klager de klacht ook mondeling intrekken. 

Artikel 10 Niet-horen

Van het horen van klager en bestuursorgaan kan de klachtencommissie afzien indien:

- de klacht(en) kennelijk niet ontvankelijk of ongegrond is/zijn; - klager en bestuursorgaan geen gebruik willen maken van het recht te worden gehoord;- de klager een ander is dan degene jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden;- zolang het verzoek betrekking heeft op een gedraging die nauw samenhangt met een onderwerp dat door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is. 

Artikel 11 Uitspraak klachtencommissie

  • 1

    Binnen vier weken na de hoorzitting stelt de klachtencommissie klager en het bestuursorgaan, schriftelijk op de hoogte van haar bevindingen.

  • 2

    De klachtencommissie kan bij haar bevindingen een advies of aanbeveling voegen. Het bestuursorgaan bericht klager en klachtencommissie binnen vier weken na ontvangst van de bevindingen over eventueel te treffen maatregelen

Artikel 12 Geheimhoudingsplicht klachtencommissie

De klachtencommissie is verplicht tot geheimhouding van hetgeen haar bij de uitoefening van haar taak is bekend geworden. 

Artikel 13 Klacht in een vreemde taal

Indien de klacht in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van de klacht noodzakelijk is, moet klager binnen een door de voorzitter te bepalen termijn, zorgdragen voor een vertaling. 

Artikel 14 Rechten

Voor de behandeling van een klacht is geen recht verschuldigd. 

Artikel 15 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks aan de gemeenteraad schriftelijk verslag uit van haar werkzaamheden. Dit verslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld. 

Artikel 16 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze Verordening treedt in werking op 1 januari 2006 en kan worden aangehaald als “Verordening externe klachtenbehandeling Bronckhorst.”