Organisatie | Winsum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Winsum |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Winsum |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 160
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-06-2009 | 18-06-2009 | 01-06-2014 | Nieuwe regeling | 17-06-2009 De Wiekslag, 14 december 2010 | Onbekend |
Hoofdstuk 2 De structuur van het ambtelijk apparaat
Het ambtelijk apparaat van de gemeente Winsum wordt ingedeeld in organisatorische eenheden. Deze organisatorische eenheden worden aangeduid met de algemene benaming van ‘afdeling’, ‘staf’ , ‘sectie’ en ‘ploeg’.
De gemeentesecretaris kan besluiten tot het instellen van tijdelijke organisatorische verbanden tussen eenheden, ter voorbereiding en/of uitvoering van beleid dat meerdere organisatorische eenheden aangaat. Het beheer van zo’n verband wordt opgedragen aan een projectleider (zie artikel 7). Tot het instellen van zo’n verband wordt niet besloten nadat het managementteam is gehoord.
Hoofdstuk 3 Besturing van de organisatie
Paragraaf 1 De gemeentesecretaris
Artikel 4 Sturing van en door de gemeentesecretaris
De gemeentesecretaris verstrekt de leden van de raad op verzoek informatie over het onder het gemeentebestuur berustende documenten, waarvan het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester kennis heeft genomen; Artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur1 vindt overeenkomstig toepassing.
Paragraaf 2 Het afdelingshoofd
Artikel 5 Sturing van en door het afdelingshoofd
De primaire verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd is het realiseren van de door het bestuur gewenste doelstellingen en prestaties. Naast deze functionele taak heeft het afdelingshoofd operationele en hiërarchische taken en daarmee de verantwoordelijkheid voor de interne bedrijfsvoering binnen de eigen afdeling. Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor het opstellen en actueel houden van het jaarplan (w.o. visie, missie, strategie en tactiek) voor zijn afdeling.
Artikel 7 Sturing van en door de projectleider
De projectleider is verantwoordelijk voor een deelresultaat van de productie van de organisatie. Dit resultaat is in de tijd beperkt en wordt bereikt via een tijdelijke organisatiestructuur die losstaat van de staande organisatie. Zijn operationele bevoegdheden reiken niet verder dan het voor het project beschikbaar gestelde budget en de gemaakte werkafspraken met de hoofden die capaciteit leveren. Hiërarchische bevoegdheden heeft de projectleider niet.
Artikel 9 Sturing van en door een medewerker
De burgemeester, wethouder(s) en/of raadsleden kunnen rechtstreeks verzoeken doen aan een medewerker. Een medewerker meldt de vraag aan de coördinator, respectievelijk het afdelingshoofd. De coördinator, respectievelijk het afdelingshoofd beslist over de uiteindelijke inzet van de medewerker. In geval van een verzoek van een raadslid wordt van de beslissing over de inzet van de medewerker mededeling gedaan aan de gemeentesecretaris.
Hoofdstuk 4 Ambtelijk apparaat en uitoefening van bestuursbevoegdheid
Artikel 10 Mandaat en delegatie
Tenzij de regeling waarop hun bevoegdheid steunt zich daartegen verzet en inachtneming van hoofdstuk 10, artikel 10:1 t/m 10:12 van de Algemene Wet Bestuursrecht1, kan het bestuursorgaan voor nader door hen aan te geven categorieën van zaken de uitoefening van een of meer bevoegdheden en de ondertekening van stukken mandateren aan door hen aan te wijzen ambtenaren.
Tot het gemeentelijk middelenbeleid als bedoeld in de artikel 11 lid 2 en 12 worden in ieder geval gerekend:
Artikel 14 Gegevensverstrekking
Burgemeester en wethouders stellen vast welke gegevens ten behoeve van een goed beheer van de gemeentelijke organisatie als geheel door de organisatorische eenheden moeten worden verstrekt. De aard, inhoud en vorm ervan en de frequentie van de gegevensverstrekking worden daartoe door de gemeentesecretaris nader bepaald.
Hoofdstuk 5 Werkwijze van het ambtelijk apparaat
Het organisatieonderdeel dat aanvullend advies uitbrengt, treedt zoveel mogelijk in overleg met het met de voorbereiding of uitvoering van het beleid belaste organisatieonderdeel, teneinde te trachten tot geïntegreerde advisering te komen, waarin de argumenten ten aanzien van de mogelijke beleidskeuzes worden opgenomen.
Ten aanzien van aangelegenheden waarin zulks gewenst wordt geacht, geven de raad of burgemeester en wethouders een kader aan voor de inbreng van het ambtelijk apparaat bij het ontwikkelen van beleid. Dit kader wordt aangeduid met de benaming ‘bestuursopdracht’. Burgemeester en wethouders stellen nadere regels vast waaraan de inhoud van bestuursopdrachten moet voldoen.
Artikel 17 Primaire verantwoordelijkheid
Indien een zaak zich over het taakgebied van meer dan een organisatorische eenheid uitstrekt, en ten aanzien van die zaak geen toepassing is gegeven aan artikel 3 lid 2, wijzen burgemeester en wethouders op voorstel van het managementteam een organisatorische eenheid aan die primair verantwoordelijk is voor de voorbereiding of de uitvoering alsmede voor de tijdsplanning en de bewaking van de voortgang.
De gemeentesecretaris respectievelijk de afdelingshoofden kunnen ieder voor hun organisatorische eenheid ambtenaren aanwijzen, die omtrent onderdelen van het beleid waarvoor de genoemde functionarissen verantwoordelijkheid dragen, rechtstreeks overleg voeren met het voor dat beleid primair verantwoordelijke portefeuillehouder.