Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent parkeernormen automotive campus Helmond 2018 |
Citeertitel | Beleidsregel parkeernormen Automotive Campus Helmond 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-11-2018 | nieuwe regeling | 08-05-2018 | 33722526 |
De Automotive Campus in Helmond is volop in ontwikkeling. Het Chw bestemmingsplan “Automotive Campus” wordt opgesteld op basis van de Crisis- en herstelwet. De Beleidsregel parkeernormen Automotive Campus (Beleidsregel) geeft invulling aan het begrip ‘voldoende parkeerplaatsen’ uit het bestemmingsplan “Automotive Campus”.
Voor de normering in de beleidsregel is aansluiting gezocht bij de landelijke richtlijnen van de Stichting Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw (CROW).
Deze Beleidsregel wordt vastgesteld op basis van art. 7c lid 6 van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet. In het Chw bestemmingsplan “Automotive Campus” zijn op basis van deze bepaling regels over parkeren opgenomen waarvan de uitleg afhankelijk wordt gesteld van deze Beleidsregel. Hiermee is het mogelijk om in het Chw bestemmingsplan “Automotive Campus” een regeling voor het parkeren op te nemen zonder de parkeernormen concreet in het bestemmingsplan vast te leggen.
Het Chw bestemmingsplan “Automotive Campus” vormt het toetsingskader voor alle aanvragen voor ruimtelijke activiteiten, zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en daarnaast voor alle wijzigingen in het gebruik en afwijkingen van het bestemmingsplan. Alle aanvragen voor een omgevingsvergunning zullen worden getoetst aan de parkeernormen uit deze beleidsregel. Aan de hand van het bestemmingsplan en deze beleidsregel, waarnaar in het bestemmingsplan wordt verwezen, wordt bepaald hoeveel parkeerplaatsen er moeten worden aangelegd / benodigd zijn bij een omgevingsvergunning, gebruikswijziging en afwijking.
Bij het opstellen van deze beleidsregel is uitgegaan van de in het Handboek parkeren en de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen bebouwde kom 2012 (CROW publicaties) opgenomen normen voor het parkeren.
Uitgangspunten bij het opstellen van deze beleidsregel zijn:
Het ‘Handboek parkeren’ (CROW publicatie 311) en de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen in de bebouwde kom (ASVV 2012). Binnen de door de CROW gehanteerde categorie-indeling wordt Helmond als "sterk stedelijk" beschouwd. In Helmond is een driedeling gemaakt: centrumgebied, schil en de ‘rest’ van Helmond. De Automotive Campus valt in de ‘rest’ van Helmond.
De functies die zijn toegestaan binnen de aanduiding ‘specifieke vorm van bedrijf 1’ binnen de bestemming Bedrijventerrein staan ten dienste van en zijn ondersteunend aan de op de Automotive Campus gevestigde bedrijven. Daarbij wordt uitgegaan van uitgegaan van 50% gebiedseigen (interne) bezoekers. Daarom is hiervoor een lagere parkeernorm aangehouden dan in de CROW.
4. PARKEERNORMEN NAAR CATEGORIE
De te hanteren parkeernormen zijn afhankelijk van de functie van het gebouw / project. Per functie / categorie zijn de te hanteren parkeernormen onderstaand weergegeven
Parkeernormen Categorie Kantoren:
Uitleg: bvo is bruto vloeroppervlakte.
Parkeernormen Categorie Bedrijven:
Consument gebonden dienstverlening (bijv. kapsalon, reisbureau, wasserette, videotheek) | |||
Parkeernormen Categorie Recreatie:
*De horeca op campus wordt als ondersteunende functie gezien ten behoeve van de campusbewoners en bezoekers. Aangezien bij vestiging van bedrijven de parkeerplaatsen voor de medewerkers reeds gerealiseerd zijn, kan voor “horeca” worden volstaan met een lagere norm. Bij de categorie restaurant is dan ook afgeweken van de CROW norm omdat uitgegaan wordt van 50% gebiedseigen (interne) bezoekers.