Organisatie | Maassluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Maassluis houdende regels omtrent het automatisch incasseren Het incassoreglement 2019 |
Citeertitel | Het incassoreglement 2019 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld door de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Maassluis.
Deze regeling vervangt de 'Regeling automatische incasso gemeentelijke belastingen 2018.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | nieuwe regeling | 05-11-2018 |
Artikel 2. Doel van automatische incasso
De automatische incasso heeft tot doel: het gespreid kunnen betalen van de gemeentelijke belastingen, met zo min mogelijk inspanning voor de belastingbetaler en zo min mogelijk administratieve lasten voor de gemeente.
Artikel 3. Gemeentelijke belastingen
Voor automatische incasso komen de gemeentelijke belastingen in aanmerking welke vermeld staan op het gecombineerde aanslagbiljet van de gemeente Maassluis:
Andere belastingen en heffingen zullen niet bij de automatische incasso betrokken worden.
Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door een volledig ingevulde machtigingsformulier in te leveren bij of toe te zenden aan de gemeente Maassluis.
Artikel 6. Reikwijdte van de machtiging
De machtiging tot automatische incasso is van toepassing op de daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten met inachtneming van het genoemde in artikel 4, 5 en 7.
Artikel 7. Stilzwijgende verlenging
De machtiging tot automatische incasso is een doorlopende machtiging en wordt ieder jaar stilzwijgend verlengd. De machtiging wordt alleen beëindigd conform artikelen 12 en 19 van dit reglement.
Artikel 8. Verzending aanslagbiljet
De gemeente verzendt het gecombineerde aanslagbiljet in principe in de maanden januari of februari van het betreffende belastingjaar. Aan dit streven kunnen echter geen rechten worden ontleend. Door omstandigheden kan de verzending in bepaalde gevallen op een later tijdstip plaatsvinden.
Artikel 10. Berekening termijnbedrag automatische incasso
Het termijnbedrag is gelijk aan het totale openstaande bedrag van de formele belastingschuld dat voor automatische incasso in aanmerking komt, gedeeld door het aantal volgende incassopogingen in betreffend afschrijvingstijdvak, waarbij geldt dat in de laatste werkweek van elke maand een incassopoging plaatsvindt.
Artikel 13. Opschorting van de automatische incasso
De automatische incasso wordt opgeschort, als de belastingbetaler een verzoek om kwijtschelding heeft ingediend of als om andere redenen volgens de regelgeving uitstel dient te worden verleend. Let op: Het indienen van een bezwaar- of beroepschrift is géén grond tot opschorting van de automatische incasso!
Als door de echtscheiding, ontbinding van de samenlevingsovereenkomst of vertrek van de belastingbetaler niet meer kan worden geïncasseerd van het rekeningnummer waarvoor de machtiging is afgegeven, dan dient de belastingbetaler zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mee te delen waarop de automatische incasso in plaats daarvan kan plaatsvinden conform artikel 17 van dit reglement.
Artikel 17. Wijziging bankrekeningnummer
Als het niet mogelijk of gewenst is dat de automatische incasso plaatsvindt van het rekeningnummer waarvoor de machtiging is afgegeven, dan dient de belastingbetaler zo spoedig mogelijk een nieuwe doorlopende machtiging voor een andere bankrekening af te geven.
Artikel 19. Beëindiging van de incasso-overeenkomst door de belastingbetaler
De automatische incasso kan door de belastingbetaler te allen tijde worden stopgezet door toezending van het formulier “Intrekking doorlopende machtiging” aan de gemeente Maassluis.
Artikel 20. Gevolgen van beëindiging automatische incasso
Als de automatische incasso door belastingplichtige dan wel de gemeente wordt beëindigd, worden de vervaltermijnen die van toepassing zijn bij het niet deelnemen aan automatische incasso zoals genoemd in de verordening weer van kracht. Ingeval de in de verordening vermelde laatste vervaldag inmiddels is verstreken, moet de belastingplichtige het restantbedrag binnen 14 dagen voldoen. Voldoet de belastingplichtige niet aan deze verplichting, dan kunnen zonder waarschuwing vooraf de nodige wettelijke invorderingsmaatregelen worden getroffen. De kosten van deze invorderingsmaatregelen komen voor rekening van de belastingplichtige.
Artikel 21. Betalingen buiten de automatische incasso om
Betalingen die niet met automatische incasso plaatsvinden worden afgeboekt op het door de belastingbetaler genoemde aanslagbiljet. Eventuele volgende incassotermijnen worden aangepast aan het restsaldo van de aanslag gedeeld door het aantal resterende incassotermijnen conform artikel 10 van dit reglement