Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemeente Tilburg 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemeente Tilburg 2018
CiteertitelRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Tilburg 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 139 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-11-201801-11-201831-12-2019wijziging

09-10-2018

gmb-2018-237075

Collegebesluit van 9 oktober 2018 - 8

Tekst van de regeling

Intitulé

Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemeente Tilburg 2018

Collegebesluit van 9 oktober 2018 - 8

Beoogd effect/ bestuurlijk kader

De rechtspositieregeling babs in overeenstemming brengen en aan laten sluiten bij de bepalingen van de huidige AVR.

Besluit

 

Het college besluit:

  • I.

    De rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemeente Tilburg 2018 vast te stellen. Ten opzichte van de oude rechtspositieregeling wordt op onderstaande punten de rechtspositieregeling aangepast.

    • 1.

      In de gehele rechtspositieregeling is het begrip bezoldiging vervangen door salaris;

    • 2.

      In artikel 3 lid 2 wordt het salaris opgehoogd met 8% - voorheen vakantietoelage - en met het percentage dat voorheen de eindejaarsuitkering was;

    • 3.

      In artikel 5 wordt verwezen naar het juiste artikel bij een ontslag op grond van reorganisatie (artikel 8:3 AVR);

    • 4.

      In artikel 6 wordt verwezen naar het juiste artikel inzake reis- en verblijfskosten. (artikel 3:21 AVR)

  • II.

    De rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Tilburg 2008 in te trekken.

 

Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Tilburg 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg,

gelet op het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, kortweg ‘ het Reglement op de burgerlijke stand 2012’ genoemd.

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende regeling:

“Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Tilburg 2018”

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan:

  • a.

    buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand.

  • b.

    AVR: de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Tilburg, waarin opgenomen de bepalingen uit de CAR/UWO.

 

Artikel 2 Aanstelling

  • 1.

    Aanstelling geschiedt in vaste dienst of in tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

  • 2.

    Een aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.

 

Artikel 3 Salaris

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar ontvangt een salaris in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan:

    • a.

      driemaal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg indien het huwelijk wordt voltrokken in het Gemeentehuis Tilburg, stadskantoor 1/Paleis Raadhuis;

    • b.

      viermaal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg indien het huwelijk op een andere locatie wordt voltrokken dan in het Gemeentehuis Tilburg, stadskantoor 1/Paleis Raadhuis.

  • 2.

    Het salaris bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met het percentage, genoemd in artikel 3:28 lid 2 sub b AVR (voorheen de eindejaarsuitkering) en met 8% (voorheen de vakantietoelage).

  • 3.

    De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met een percentage van 8,72% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof als bedoeld in artikel 6:2 lid 1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg.

 

Artikel 4 Aanspraken bij ziekte

  • 1.

    Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar zijn de artikelen 7:1 tot en met 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:9 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Voor toepassing van dit artikel wordt onder salaris verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen 12 maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.

  • 3.

    Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd

 

Artikel 5 Ontslag en schorsing

  • 1.

    Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 en 8:2a (wegens en na ouderdomspensioen), 8:3 wegen reorganisatie, 8:4 en 8:5 (wegens arbeidsongeschiktheid), 8:5a, 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:11 (wegens FPU), 8:7 en 8:8 (overige ontslaggronden), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijds ontslag uit tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg.

  • 2.

    Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1, 8:15:2 en 8:15:3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg.

 

Artikel 6 Overige rechten en plichten

De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:10 (vergoeding van schade door de ambtenaar), 15:1:13 (beoordelings- en functioneringsgesprek), 15:1:14 (dragen van uniform of dienstkleding), 15:1:17 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:18 (infectieziekten), 3:21 (reis- en verblijfkosten , 15:1:29 (klachtenregeling sexuele intimidatie) en 15:2 (klokkenluiders), van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg zijn van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 7  

De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg.

 

Artikel 8 Slotbepalingen

De regeling Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Tilburg 2008 wordt ingetrokken. De regeling Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Tilburg 2018 treedt in werking met ingang van 1 november 2018.

 

Artikel 9  

Deze regeling kan worden aangehaald als de “Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Tilburg 2018”.

 

Toelichting op de “Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Tilburg 2018”

 

Artikel 2Aanstelling

De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16).

 

Artikel 3Salaris

Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin de vakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. De berekeningsystematiek is dezelfde als die in de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Tilburg , dat wil zeggen dat de vakantietoelage wordt gebaseerd op het salaris en de eindejaarsuitkering op het salaris.

In het vierde lid wordt het recht op vakantie-uren, dat de ‘normale’ gemeenteambtenaar heeft op grond van artikel 6:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg afgekocht door het toekennen van een vergoeding van 8,72%. Dit percentage is gebaseerd op de breuk tussen het aantal vakantie-uren per jaar (158,4 uren) en de arbeidsduur per jaar (1816,5 uren) van de gemeenteambtenaar. Vakantie-aanspraken worden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.

Het is van belang om in de salarisstrook duidelijk inzichtelijk te maken welk deel van de uitbetaling betrekking heeft op de vakantie-uren.

 

Artikel 4Aanspraken bij ziekte

De regeling verklaart de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg op het punt van salaris en toegekende salaristoelagen bij ziekte van toepassing op de babs. Deze regel geldt ongeacht de leeftijd van de babs en geldt ook voor de babs ouder dan de AOW-gerechtigde leeftijd.

Eerste dag van ongeschiktheid: in lid 3 is bepaald welke dag als eerste ziektedag geldt. Het is niet de bedoeling dat de babs direct bij aanvang van het ziekteverzuim salaris en salaristoelagen krijgt doorbetaald, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest.

In de praktijk van de babs zal het overigens niet altijd duidelijk zijn of en wanneer de eerste ziektedag valt en daarmee op welk moment de doorbetaling bezoldiging ingaat, bijvoorbeeld omdat een rooster ontbreekt en de babsen zelf voor vervanging zorgdragen. Men zou in dat geval een vaste termijn van 14 dagen of een maand na ziekmelding kunnen afspreken als zijnde de (fictieve) eerste ziektedag, afhankelijk van de regelmaat waarmee de babs werkzaamheden verricht.

De babs is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven; in artikel 6 van deze regeling is artikel 15:1d van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg op de babs van toepassing verklaard. Ook het artikel 7:9 lid 4 (verzuimprotocol) van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg is van toepassing verklaard op de babs.

Naast het recht op doorbetaling van salaris en salaristoelagen staat de verplichting van werkgever en werknemer (jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd) zich in te spannen tot reïntegratie in het arbeidsproces. Voor de babs die de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt geldt de re-integratieverplichting niet. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap. Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waar van uit reïntegratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot reïntegratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.

 

Artikel 5Schorsing en ontslag

De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg.

Ontslag na ouderdomspensioen is niet verplicht. Artikel 8:2 tweede lid en 8:2a Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg bieden de mogelijkheid om een gepensioneerde in dienst te houden dan wel te nemen. Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a eenvoudig te beëindigen.

Schorsing is in artikel 8:15:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg geregeld en kan om uiteenlopende redenen plaatsvinden.

 

Artikel 6Overige rechten en plichten

De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg.

De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs omdat eedaflegging reeds op grond van het Burgerlijk Wetboek verplicht is.

De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat in de ontslaggrond 'onbekwaamheid/ongeschiktheid anders dan' aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te verlenen.

 

Artikel 7

Bij het niet nakomen van verplichtingen of bij plichtsverzuim kunnen disciplinaire maatregelen worden genomen tegen de buitengewoon ambtenaar, die uiteenlopen van een schriftelijke berisping tot ontslag. Hierbij is aansluiting gezocht bij hoofdstuk 16 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tilburg. In dit hoofdstuk is ook de strafprocedure geregeld.