Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Pilot Verblijf Jeugd 2019 Zuid-Limburg |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-11-2018 | 31-12-2019 | Nieuwe regeling | 18-09-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders vam Maastricht,
gezien het voorstel van BO Sociaal d.d. 18 september 2018; korr.no. 2018-28991;
tot het vaststellen van de Subsidieregeling Pilot Verblijf Jeugd 2019 Zuid-Limburg.
Burgemeester en wethouders stellen bij nadere regeling (hierna te noemen :subsidieregeling)vast welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Voor zover van toepassing, wordt hierin tevens bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Doelgroep: de doelgroepen zoals beschreven in de arrangementsbeschrijvingen verblijf jeugd van de DVO jeugd 2018, waarbij er sprake is van multi-problematiek, waardoor instelling overstijgende samenwerking noodzakelijk is. De jeugdige kan niet in de thuissituatie behandeld of begeleid worden en niet in een pleeggezin of gezinshuis.
Zuid-Limburg: het gebied omvattende de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Schinnen, Stein, Heerlen, Brunssum, Kerkrade, Landgraaf, Nuth, Onderbanken, Simpelveld, Voerendaal, Meerssen, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Vaals, Valkenburg aan de Geul en Maastricht. Per 1 januari 2019 vormen de gemeenten Nuth, Onderbanken en Schinnen de nieuwe gemeente Beekdaelen.
Subsidieaanvraag: documenten conform het aanvraagformulier en met alle gevraagde bijlagen, waaronder tevens de antwoorden op de beoordelingscriteria, welke door Subsidieaanvrager worden ingediend om mee te doen met onderhavige subsidieregeling. Een aanvraag kan zowel zelfstandig als in een samenwerkingsverband gedaan worden, bijvoorbeeld als een combinatie of middels hoofdaanneming/onderaanneming.
Hoofdaannemer: een subsidieaanvrager die zelfstandig een subsidieaanvraag heeft ingediend, niet deelnemend aan een combinatie. Wel kan een hoofdaannemer eventuele onderaannemers contracteren om delen van de dienstverlening uit te voeren. Een hoofdaannemer is te allen tijde volledig hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen voortvloeiend uit de regeling.
Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling
Voor subsidie kunnen in aanmerking komen de jeugdhulpaanbieders waarmee de centrumgemeente een dienstverleningsovereenkomst heeft afgesloten voor 2019 voor de levering van verblijfsarrangementen voor Jeugdhulp. In geval van een combinatie, dient tenminste één van de combinanten over deze dienstverleningsovereenkomst te beschikken.
Een samenwerkingsverband (hierna: combinatie) van jeugdhulpaanbieders (hierna: combinant) kan ook een subsidieaanvraag indienen. Elke combinant is - in geval van subsidietoekenning - hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die voortvloeien uit de subsidietoekenning. Tevens dient vermeld te worden welk lid van de combinatie als penvoerder zal optreden. Deze verplichtingen zijn opgenomen in de verklaring in Bijlage A.
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
Om voor een subsidie voor een leefhuis in aanmerking te komen, geldt een aantal algemene eisen:
Subsidieaanvrager draagt zorg voor een goede samenwerking met de professionals in de sociale (wijk)teams en andere belanghebbenden. Onder goede samenwerking wordt in ieder geval verstaan onderlinge afstemming tussen eigen personeel van Subsidieaanvrager en de professionals in de lokale teams, gecertificeerde instellingen, de huisarts en medisch specialist van de jeugdige, alsook andere ambulante jeugdhulp instellingen.
Alle voor de jeugdige benodigde hulp wordt door Subsidieaanvrager integraal ingezet. Daar waar het Subsidieaanvrager niet kan voorzien in een specifieke expertise, dient Subsidieaanvrager hier zelf een oplossing voor te organiseren, zonder aanspraak te kunnen maken op aanvullende arrangementen of vergoedingen vanuit deze subsidieregeling. Het perspectief van de jeugdige is hierin het uitgangspunt.
Artikel 6 Verplichtingen Subsidieaanvrager
De resultaten en effecten na afloop van de subsidie dienen door de Subsidieaanvrager te zijn gewaarborgd. Middels de beantwoording op de beoordelingscriteria in de subsidieaanvraag (zie hoofdstuk 4 van de bij deze regeling behorende leidraad) geeft subsidieaanvrager aan hoe men hier invulling aan geeft.
De subsidieaanvraag wordt afgewezen of bij vaststelling op nihil vastgesteld indien de subsidieaanvrager een andere subsidieaanvraag heeft ingediend en gehonoreerd heeft gekregen met het oog op de innovatie-, transformatie- of transitie in het kader van de Jeugdwet voor vergelijkbare activiteiten als waarvoor op basis van deze regeling subsidie is aangevraagd.
HOOFDSTUK 3 FINANCIËLE ASPECTEN
Artikel 8 Subsidieplafond en subsidiebedrag
Voor hoeveel leefhuizen, en dus subsidieaanvragers, dit budget ingezet wordt, is afhankelijk van de begrotingen van de gehonoreerde subsidieaanvragen. Alle aanvragen worden beoordeeld conform artikel 11 en hoofdstuk 3 van de leidraad. De aanvraag met de hoogste score krijgt de subsidie toegekend voor de bijbehorende begroting. Indien hierna voldoende budget over is, krijgt de aanvraag met de tweede hoogste score eveneens de subsidie toegekend, wederom met de bijbehorende begroting. Ook de derde hoogst scorende aanvraag krijgt toegekend, indien het budget dit toelaat.
Het kan voorkomen dat het budget dat overblijft na toekenning van de beste aanvraag, ontoereikend is voor de begroting van de tweede hoogst scorende aanvraag, maar wel toereikend is voor een lager scorende aanvraag. In dat geval wordt het resterende budget toegekend aan de hoogst scorende aanvraag waarvoor dit budget wel toereikend is.
HOOFDSTUK 4 AANVRAAG EN VASTSTELLING
De subsidieaanvraag dient digitaal op het platform Negometrix te worden ingediend. Op andere wijze ingediende subsidieaanvragen worden niet in behandeling genomen. De subsidieaanvrager is zelf verantwoordelijk voor het juist, volledig en tijdig indienen van de subsidieaanvraag. In geval van twijfel over het juist indienen van de subsidieaanvraag en eventuele storingen wordt u geadviseerd contact op te nemen met de servicedesk van Negometrix (telefoonnummer: 085 – 20 84 666). Een instructie met betrekking tot digitaal aanbesteden treft u aan via de link: https://negometrix.com/nl
De subsidieaanvraag dient uiterlijk op 16 oktober 2018 12:00 uur, zoals vermeld bij Planning Tenderprocedure (paragraaf 2.5 van de leidraad), te zijn ingediend op Negometrix. De klok van Negometrix is hierbij bepalend. Op dat tijdstip eindigt de subsidieaanvraagtermijn en sluit de digitale kluis in Negometrix. Het genoemde tijdstip en de genoemde datum gelden als uiterste tijdstip en uiterste datum voor ontvangst van de subsidieaanvragen.
In geval Negometrix op het uiterste tijdstip voor ontvangst van de subsidieaanvraag niet toegankelijk is als gevolg van een storing, in Negometrix of aan het hoogspanningsnet, dan is er sprake van een overmacht situatie. In dat geval kan het uiterste tijdstip voor ontvangst van de subsidieaanvragen, afhankelijk van de situatie en de gevolgen, door de opdrachtgever worden uitgesteld. Het gewijzigde uiterste tijdstip voor ontvangst van de subsidieaanvragen wordt bekend gemaakt aan de tot subsidieaanvraag uitgenodigde gegadigden via Negometrix, "Rectificatie".
Na sluiting van de termijn voor het indienen van de subsidieaanvragen wordt de digitale kluis geopend. Alle subsidieaanvragers ontvangen automatisch van Negometrix een bericht dat de kluis is geopend. Tevens wordt er een proces-verbaal van ingekomen subsidieaanvragen opgemaakt. Bij de opening kunnen geen subsidieaanvragers aanwezig zijn.
Vragen over de aanvraagprocedure, de wijze van beoordeling van de ingediende subsidieaanvragen en de besluitvormingsprocedure kunnen uiterlijk tot en met 26 september 2018 12:00 uur (zie planning, paragraaf 2.5 in de leidraad) worden gesteld via Negometrix, "Vraag en Antwoord". Vragen dienen helder en duidelijk te zijn geformuleerd met een referentie naar het onderdeel van de subsidievoorwaarden en de leidraad waarop de vraag betrekking heeft. Vragen dienen afzonderlijk in Negometrix te worden ingediend, het is niet toegestaan vragen te clusteren of een verzameling vragen door middel van een Excel of Word document in te dienen. Antwoorden op deze vragen worden uiterlijk op 28 september 2018 verstrekt door de opdrachtgever, ook weer via Negometrix.
De via Negometrix gestelde vragen en de daarop gegeven antwoorden worden door het college geanonimiseerd vastgelegd en gepubliceerd op Negometrix. De subsidieaanvrager is er zelf verantwoordelijk voor dat deze informatie verwerkt is in de subsidieaanvraag en daarbij behorende antwoorden op de criteria.
Overige communicatie dient digitaal te geschieden per mail aan mailto: < mail adres >, gericht aan één van de contactpersonen vermeld op de voorzijde van deze leidraad. Het mag hierbij echter niet gaan over de zaken die in de vragenronde aan de orde moeten komen, op straffe van afwijzing van de subsidieaanvraag.
Artikel 11 Beoordeling aanvraag en toekenning subsidie
Indien meerdere subsidieaanvragen evenveel punten scoren op basis van de in het vorige punt genoemde beoordelingssystematiek, en de beschikbare middelen binnen deze regeling onvoldoende zijn om deze allemaal te honoreren, dan zal de subsidie worden verstrekt aan de aanvrager met de hoogste score voor de sub-regio Parkstad. Indien ook voor deze sub-regio de scores voor de beste aanvragen gelijk zijn, wordt de subsidie toegekend aan de aanvrager met de hoogste score op criterium 1, integrale zorg. Mocht ook die score gelijk zijn, wordt de toekenning bepaald door middel van een loting.
Artikel 12 Subsidievaststelling, rekening en verantwoording
De subsidie wordt in twaalf gelijke, maandelijkse termijnen als voorschot uitgekeerd aan subsidieaanvrager. Indien de subsidieaanvraag namens een combinatie of hoofdaannemer met onderaannemers is ingediend, is de penvoerder of hoofdaannemer verantwoordelijk voor de verdeling van het subsidiebedrag. De definitieve subsidievaststelling vindt na afloop plaats, op basis van eindrapportage en verantwoording zoals omschreven in dit artikel.
De aanvraag tot vaststelling dient te bevatten:
een overzicht van de uitgevoerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening). De financiële verantwoording sluit aan op de bij de aanvraag opgegeven begroting waarvoor een subsidievoorschot is verleend. Verschillen tussen begroting en realisatie worden toegelicht;
een accountantsverklaring. De financiële verantwoording wordt voorzien van een verklaring van een accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van boek 2 van het Burgerlijk wetboek, waaruit de getrouwheid van deze verantwoording blijkt en tevens tot uitdrukking komt dat aan de subsidievoorwaarden is voldaan;