Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lansingerland

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent elektronische kennisgeving Verordening elektronische kennisgeving Lansingerland 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLansingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent elektronische kennisgeving Verordening elektronische kennisgeving Lansingerland 2018
CiteertitelVerordening elektronische kennisgeving Lansingerland 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. artikel 2:14 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-11-2018nieuwe regeling

18-10-2018

gmb-2018-233968

T18.10201

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent elektronische kennisgeving Verordening elektronische kennisgeving Lansingerland 2018

De raad van de gemeente Lansingerland;

 

Gelezen

– het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 11 september 2018 BW1800083.

 

Overwegende dat

– een verordening noodzakelijk is om te kunnen volstaan met elektronische kennisgeving van berichten welke niet tot één of meer geadresseerden zijn gericht.

 

Gelet op

– artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 2:14 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Besluit

Vast te stellen de Verordening elektronische kennisgeving Lansingerland 2018.

Artikel 1 Elektronische kennisgeving

  • 1.

    Het is mogelijk berichten van het gemeentebestuur die niet tot één of meer geadresseerden zijn gericht, uitsluitend elektronisch te verzenden, tenzij een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet. De verzending geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.

  • 2.

    Het elektronisch gemeenteblad is te vinden opwww.officielebekendmakingen.nl.

  • 3.

    Onder berichten worden in elk geval verstaan kennisgevingen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen en meldingen.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening elektronische kennisgeving Lansingerland 2018.

Artikel 3 intrekken oude regeling

De Verordening op de elektronische bekendmaking gemeente Lansingerland 2014 wordt ingetrokken.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Lansingerland in zijn openbare vergadering

van 18 oktober 2018,

de griffier,

drs. Marijke Walhout

Toelichting

Algemeen

Berichten mogen niet elektronisch worden gepubliceerd als er geen wettelijk voorschrift is dat dit bepaalt (artikel 2:14 tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)).

Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14 Awb, zodat juridisch kan worden volstaan met elektronische kennisgeving in de gevallen waarin aanvullende kennisgeving op andere wijze niet nodig is om degenen voor wie die kennisgeving bedoeld is, voldoende te bereiken.

 

Overheden brengen besluiten op twee manieren naar buiten:

  • -

    door bekendmaking

  • -

    door kennisgeving over besluiten.

 

Deze verordening heeft uitsluitend betrekking op elektronische kennisgevingen. Voor bekendmakingen is nl. geen verordening nodig. Artikel 3:42 tweede lid van de Awb regelt immers dat besluiten van algemene strekking, zoals beleidsregels, plannen met besluitkarakter e.d. elektronisch bekend gemaakt worden in een van overheidswege uitgegeven blad. Voor algemeen verbindende voorschriften (verordeningen) regelt artikel 139 Gemeentewet sinds 1 januari 2014 dat deze uitsluitend digitaal bekend gemaakt mogen worden. Dat gebeurt door publicatie in een elektronisch gemeenteblad. Beschikkingen die gericht zijn tot één of meer belanghebbenden, worden bekend gemaakt door toezending of uitreiking, en de Awb regelt onder welke voorwaarden dat elektronisch kan.

 

Kennisgevingen laten een besluit niet in werking treden, maar zijn bedoeld om het voor potentieel geïnteresseerden mogelijk te maken kennis te nemen van besluiten, ontwerpen en andere berichten van de overheid die voor hen van belang kunnen zijn. Bijvoorbeeld om te laten weten dat een bepaalde vergunning is aangevraagd, dat de overheid ergens mee heeft ingestemd, dat er een ontwerp-beschikking ter inzage is gelegd, dat er zienswijzen ingediend kunnen worden of bezwaar ingesteld enz.

Soms doet een overheid zo’n kennisgeving op eigen initiatief, vaak moet het op grond van een wet. Als bijvoorbeeld de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van de Algemene wet bestuursrecht wordt gevolgd, moet de gemeente op grond van artikel 3:12 eerste lid van die wet, kennis geven van het ontwerp-besluit. Dat moet dan in ‘een of meer dag-, nieuws- of huis-aan-huisbladen of op een andere geschikte wijze. Die ‘andere geschikte wijze’ mag ook elektronische kennisgeving zijn. Aangezien het echter berichten zijn die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, geldt dan bovendien artikel 2:14 tweede lid van de Awb: verzending van zulke berichten mag niet uitsluitend elektronisch, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald. Een gemeentelijke verordening is zo’n wettelijk voorschrift.

 

Kennisgevingen mogen niet uitsluitend elektronisch worden gepubliceerd, tenzij een wettelijk voorschrift anders bepaalt (artikel 2:14 Awb). Door in een gemeentelijke verordening op te nemen dat dit elektronisch geschiedt, voldoet de gemeente aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift. Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14 Awb, zodat juridisch kan worden volstaan met uitsluitend elektronische kennisgeving.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Elektronische kennisgeving

Lid 1

Dit artikel gaat niet over bekendmaking, gericht op het in werking treden van besluiten, maar over kennis-geving, gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen, meldingen en andere berichten, zoals bijvoorbeeld de aankondiging van een raadsvergadering, een inspraakavond en dergelijke. ‘Kennisgeven’ is in de Awb de algemene term voor diverse vormen van het naar buiten brengen van sommige besluiten – maar ook en vooral van andere documenten – die erop is gericht dat alle potentieel geïnteresseerden daar effectief kennis van kunnen nemen.

 

Met dit artikellid wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift teneinde kennisgevingen uitsluitend elektronisch te kunnen publiceren (art. 2:14, tweede lid, van de Awb). Het bepaalt dat de verzending geschiedt door plaatsing op de website www.officelebekendmakingen.nl.

 

In dit artikellid wordt de mogelijkheid gecreëerd om kennisgevingen uitsluitend elektronisch te publiceren. In veel gevallen kan het echter verstandig zijn om niet te volstaan met de elektronische kennisgeving, maar bovendien te voorzien in een of meer andere wijzen van kennisgeving. Dit omdat er velen zijn die geen toegang hebben tot het internet, en nog meer die deze toegang in theorie wel hebben maar die daar niet gemakkelijk hun weg kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks het gemeenteblad raadplegen. Naast elektronische kennisgeving kunnen ook andere vormen van publiciteit van belang zijn vanwege een betere service aan de potentieel geïnteresseerden.

 

Het artikellid bepaalt bovendien dat een wettelijk voorschrift zich kan verzetten tegen uitsluitend elektronisch publiceren. Het is soms inderdaad wettelijk gezien onvoldoende om alleen elektronisch te publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure; dan is artikel 3:12 van de Awb van toepassing. Daar wordt de materiële eis gesteld van ‘een geschikte wijze van kennisgeving’. Deze eis houdt in dat in elk geval moet worden voldaan aan de voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit.

 

Indien in een wettelijke bepaling slechts kennisgeving in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad imperatief is voorgeschreven, dan dient de kennisgeving in elk geval daarin te geschieden. Publicatie in het elektronisch gemeenteblad is dan een niet verboden, aanvullende (en aanbevelenswaardige) wijze van kennisgeven. Een voorbeeld hiervan is artikel 1.9 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (maatwerkvoorschriften).

 

Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven daarom ongewijzigd van toepassing. Voorbeelden van andere wettelijke bepalingen die zich verzetten tegen uitsluitend publicatie in het elektronisch gemeenteblad zijn:

  • -

    artikel 78 van de Onteigeningswet;

  • -

    artikel 7 van de Wet voorkeursrecht gemeenten;

  • -

    de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (zie onder meer artikel 3.12); en

  • -

    de Wet ruimtelijke ordening ((hierna: Wro), zie onder meer artikel 3.8, eerste en derde lid).

De Wro schrijft bijvoorbeeld voor dat de mededeling van de vaststelling van een bestemmingsplan ook moet plaatsvinden in de Staatscourant en op www.ruimtelijkeplannen.nl (artikel 3.8, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wro).

 

Lid 2

Gemeenten moeten met ingang van 1 januari 2014 een elektronisch gemeenteblad hebben voor de bekendmaking van hun algemeen verbindende voorschriften (artikel 139 van de Gemeentewet, zoals dat luidt per genoemde datum). Gelet op deze verplichting ligt het voor de hand dat medium te gebruiken voor álle ‘officiële’ wettelijk vereiste bekendmakingen en andere kennisgevingen. Veel gemeenten zullen daarvoor gebruik maken van het internetadres https://zoek.officielebekendmakingen.nl. De betrokken gemeenten kunnen op hun eigen website een hyperlink aanbrengen naar de daar gepubliceerde regelingen en andere berichten.

 

Lid 3

Dit artikellid maakt de ruime betekenis van het begrip ‘berichten’ duidelijk. Zo ruim is het ook in artikel 2:14, tweede lid, van de Awb bedoeld.

Deze verordening betreft (het zij nogmaals gezegd) alleen de kennisgeving (publicatie) van de diverse berichten genoemd in dit artikellid, en gaat niet over het bekendmaken van besluiten. Zie boven, onder ‘Algemeen’.