Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Putten

Subsidieprogramma 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePutten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieprogramma 2018
CiteertitelSubsidieprogramma 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-11-20182e wijziging

25-09-2018

gmb-2018-229310

1007268

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieprogramma 2018

De raad der gemeente Putten;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 juni 2017, nr. 603689 (inclusief 1e wijziging) en gewijzigd bij besluit van burgemeester en wethouders van 25 september 2018 nr. 1007262 (2e wijziging);

 

besluit:

 

1. de Nota van uitgangspunten beleid welzijnssubsidies Putten 2010 in te trekken;

2. het Subsidieprogramma 2018, inclusief de ledensubsidie en de doelgroepensubsidies voor jongeren tot 18 jaar en ouderen vanaf de AOWgerechtigde leeftijd, vast te stellen en de genoemde toekomstscenario's verder uit te werken;

3. de financiële gevolgen te verwerken in de begroting 2018 en verder;

4. de hoogte van de doelgroepensubsidie voor jongeren tot 18 jaar, ouderen vanaf de AOW-gerechtigde leeftijd en gehandicapten op het niveau van 2010 te behouden en op te nemen in het voorliggende subsidiebeleid.

Hoofdstuk 1 Inleiding

 

De toekomstvisie gemeente Putten is vastgesteld d.d. 6 februari 2014 door de gemeenteraad van Putten. Hierin zijn drie thema's aan de orde te weten:

- Economische visie;

- Sociaal culturele visie;

- Ruimtelijke structuur visie.

De volgende uitgangspunten zijn in deze toekomstvisie vastgesteld:

- Inwoners zetten zich actief in voor elkaar, hun wijk of dorp;

- Inwoners in een kwetsbare positie krijgen goede ondersteuning;

- Jong en oud worden met elkaar verbonden;

- Heroverweging van het voorzieningenniveau.

Het is aan de inwoners, maatschappelijke partners en de gemeente om gezamenlijk activiteiten in te zetten om deze visie te realiseren. Concreet moeten de activiteiten bijdragen aan de volgende doelstellingen:

  • -

    Eigen kracht en participatie van inwoners worden versterkt;

  • -

    Er ontstaat (nog) meer sociale cohesie;

  • -

    Preventie en innovatie worden versterkt;

  • -

    Door samenwerking en synergie wordt het te behalen resultaat vergroot;

  • -

    Budget wordt niet alleen gekoppeld aan activiteiten, maar ook aan resultaten;

  • -

    Subsidies worden effectiever ingezet;

  • -

    De gemeente is niet exclusief verantwoordelijk voor het te behalen resultaat.

In dit subsidieprogramma zijn alle partners opgenomen die activiteiten organiseren om de visie te realiseren en daar subsidie voor krijgen. Het doel van dit programma is transparantie creëren in de financiële middelen die de gemeente verstrekt aan subsidiepartners. Er wordt aangegeven wat de meerwaarde is van de organisatie, daarnaast zijn de subsidieafspraken inzichtelijk gemaakt. Verder is er meer eenduidigheid gerealiseerd tussen de subsidiepartners. Het programma biedt een basis om de komende jaren het subsidiebeleid verder te ontwikkelen zodat de inzet van financiële middelen optimaal bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen.

Het subsidieprogramma is als volgt opgebouwd. Per onderwerp is een overzicht gegeven van organisaties die jaarlijks een budgetsubsidie ontvangen. Een budgetsubsidie biedt de gemeente en de organisaties een duidelijke handelswijze voor het realiseren van activiteiten en/of prestaties die maatschappelijk en politiek wenselijk zijn. Door het gebruik van een budgetsubsidie wordt een organisatie in staat gesteld een gezonde bedrijfsvoering te realiseren. Voor het overzicht zijn ook de exploitatiesubsidies vermeld onder de betreffende onderwerpen. In het collegeprogramma 2014-2018 is het uitgangspunt opgenomen dat de gemeente niet meer gaat subsidiëren op basis van het aantal leden maar op basis van activiteiten. Daarvoor is de subsidievorm van de cultuursubsidies (voorheen veelal doelgroepensubsidies) en subsidies bewegen aangepast en opgenomen in dit programma onder de betreffende onderwerpen. Tot slot is de subsidievorm incidentele subsidies opgenomen.

Hoofdstuk 2 Woonomgeving

2.1 Stichting VAC Putten adviescommissie wonen

Het VAC komt op voor de belangen van toekomstige bewoners en toetst plannen voor woningbouw projecten en woonomgeving op praktische bruikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, comfort en veiligheid. De VAC beoordeelt bouwtekeningen en geeft een (niet bindend) advies aan de betrokkenen. Naast het uitbrengen van adviezen onderzoekt VAC Putten ook hoe de woning en de woonomgeving door de bewoners wordt gewaardeerd. Zij doet dit door middel van woonkwaliteitsonderzoeken. De resultaten van deze onderzoeken zijn van belang voor het beoordelen van nieuwe bouwplannen.

Bedrag: € 1000,00

Rekeningnummer: NL50INGB0001380109

2.2 Verkeersveiligheidsprojecten

Op dit moment organiseert Veilig Verkeer Nederland projecten, veelal lokaal met als gunstig neveneffect de invulling van een maatschappelijke functie. Dit doen zij met vrijwilligers en met de professionele ondersteuning van de VVN Beroepsorganisatie.

De basisproducten van Veilig Verkeer Nederland zijn:

  • Praktisch verkeersexamen

  • Verkeerseducatielijn (lesmateriaal groep 1 t/m 8 basisschool)

  • De Scholen zijn weer begonnen

  • Veilig op weg (dode hoekvoorlichtingen)

  • Verkeersouders (vrijwilligers die helpen de schoolomgeving veiliger te maken en ondersteunen bij praktisch verkeersonderwijs)

  • Fietsverlichtingsacties

  • Fietsmodus (ontmoedigen gebruik mobiel op de fiets)

  • Opfriscursus voor fietsers (theorie en praktijk)

  • Voorlichting Asielzoekerscentra

In de toekomst kunnen ook andere partners aanspraak maken op deze gelden ten behoeve van verkeersveiligheidsprojecten.

Bedrag: max. € 16.000,00

Toekomstscenario: onderzoeken mogelijkheid om producten in te kopen

2.3 Stichting Dierentehuis “Levenslust”

Het dierentehuis neemt honden en katten in bewaring die onbeheerd zijn gevonden op het grondgebied van de gemeente Putten en aan de gemeente in bewaring zijn gegeven. Dit is een verplichte taak van de gemeente. De jaarlijkse subsidie is € 1500,00 en wordt aangevuld met een x bedrag per dier, afhankelijk van het aantal dieren. De overeenkomst met het Dierentehuis loopt tot 2018. De prestaties die Dierentehuis Levenslust daarvoor levert zijn als volgt:

  • Het dierentehuis neemt honden en katten die onbeheerd zijn gevonden op het grondgebied van de gemeente Putten en aan de gemeente in bewaring zijn gegeven, minimaal veertien dagen in bewaring.

  • De periode van minimaal veertien dagen hoeft niet in acht te worden genomen indien het dier slechts met onevenredig hoge kosten kan worden bewaard of euthanasie om geneeskundige redenen vereist is.

De grondslag voor het verstrekken van de subsidie tot 2018 is de subsidieovereenkomst. Omdat het dierenasiel een wettelijke taak van de gemeente uitvoert en de gemeente daarvoor opdracht zou moeten geven is het advies om de subsidierelatie te beëindigen en hier een inkooprelatie van de te maken. Het dierentehuis stuurt op dit moment al per kwartaal een factuur betreffende de kosten, de tijdsduur van de bewaring, de aangegeven vindplaats van het dier, de naam van de vinder van het dier. Ook de gemeenten waarmee wij samenwerken hebben een inkooprelatie met het dierenasiel. De stichting zal evenals de dierenambulance in de toekomst dan ook geen deel meer uitmaken van het subsidieprogramma.

Bedrag: € 1500,00 jaarlijks, en een bedrag per dier

Toekomstscenario: subsidierelatie beëindigen. In samenwerking met onze buurgemeenten een inkooprelatie aangaan.

2.4 Dierenambulance

De algemene afspraak is dat de dierenambulance een subsidiebedrag krijgt voor het vervoeren van, dood of levende, honden en katten. De dierenambulance Nijkerk heeft een subsidieovereenkomst t/m 31 december 2017. Inmiddels is de organisatie geïnformeerd dat wij de subsidierelatie na dit jaar beëindigen. Voor 2018 lopen gesprekken met de nieuwe subsidiepartner. Samen met de gemeente Barneveld en Nijkerk gaan wij gezamenlijk de diensten van de Dierenambulance Harderwijk/Ermelo inkopen. De dierenambulance zal daarmee geen deel meer uitmaken van het subsidieprogramma.

Bedrag: in het verleden € 2.750,00

Toekomstscenario: subsidierelatie beëindigen. In samenwerking met onze buurgemeenten een inkooprelatie aangaan.

Hoofdstuk 3 Recreatie & Dorpsactiviteiten

3.1 Veteranendag

De stichting Regionale Veteranendag Noord-West Veluwe organiseert regionale veteranendagen. De stichting ontvangt hiervoor jaarlijks een subsidie.

Bedrag: € 3.000,00

Rekeningnummer: NL37 RABO 01426.27.801

3.2 Bevrijdingsloop

Jaarlijks wordt er een loop georganiseerd en het bevrijdingsvuur ontstoken. Voorheen werden de facturen geaccordeerd. Met de organisatie in oprichting is afgesproken dat zij voor de organisatie van de bevrijdingsloop op 5 mei een subsidie dienen aan te vragen. Vanaf 2018 zullen zij een subsidiepartner zijn die jaarlijks een bijdrage ontvangt.

Bedrag: € 2.000,00

Rekeningnummer: voorheen via privépersoon (er wordt nu een organisatie opgericht).

3.3 Oranjevereniging (geen subsidiepartner)

De Oranjevereniging ontvangt sinds 1986 een bedrag waarvoor zij Koningsdag organiseren. Jaarlijks wordt dit bedrag geïndexeerd en dit is inmiddels opgelopen tot een bedrag van ongeveer € 9.700,00. Zij krijgen dit bedrag omdat in het verleden met de Oranjevereniging Putten een overeenkomst is aangegaan inzake de beëindiging van gebruiks- en andere rechten van de Oranjevereniging t.a.v. het feestterrein aan de Schoonderbeeklaan. Zij hebben geen subsidierelatie met de gemeente. In de toekomst zou dit wel de juiste vorm zijn om een bijdrage te verlenen voor de organisatie van Koningsdag.

Toekomstscenario: structurele subsidiepartner in het subsidieprogramma

3.4 VVV

Het betreft een subsidie om Putten te blijven promoten vanuit een krachtig, proactief recreatief platform met een sterke focus op het gastheerschap.

Doelstellingen VVV Putten:

  • 1.

    Het vervullen van een rol als goede gastheer voor toerist en recreant;

  • 2.

    Het zorgen voor up-to-date lokale informatievoorziening;

  • 3.

    Het stimuleren en intensiveren van de samenwerking met de toeristische- en recreatieve ondernemers en organisaties;

  • 4.

    Het organiseren van diverse evenementen en het verbeteren van toeristische producten samen met het WCP, de toeristische- en recreatieve ondernemers en organisaties;

  • 5.

    Het verzorgen van een kwalitatief goede promotie op regionaal en lokaal niveau met als doel om het dag- en verblijfstoerisme in Putten te bevorderen.

De subsidie is reeds toegezegd t/m 2019.

Bedrag: € 66.000,00

Rekeningnummer: n.v.t.

3.5 VisitVeluwe

VisitVeluwe, een business-unit van het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen B V. (RBT KAN), is de destinatiemarketingorganisatie voor de Veluwe.

VisitVeluwe verzorgt de marketing in binnen- en buitenland op gebied van recreatie, (zakelijk) toerisme en cultuur(historie). Het doel van VisitVeluwe is om door middel van (vernieuwende) marketinginspanningen, meer bezoekers te genereren die langer verblijven, meer besteden, vervolgens de regio aanbevelen, maar ook zelf tot herhalingsbezoek over gaan. Dit alles met de ambitie het toeristisch marktaandeel van de Veluwe te vergroten.

Bedrag: € 0,70 per inwoner voor de jaren 2017-2020

Rekeningnummer: n.v.t.

De organisatie Koningsfeest De Oranjescheg organiseert een koningsfeest specifiek gericht op jonge gezinnen. Het is een laagdrempelige activiteit voor alle gezinnen toegankelijk en aantrekkelijk voor ouderen. Het is een feest waar geen alcohol geschonken wordt en een waardevolle aanvulling voor Koningsdag in Putten.

Bedrag: € 1.000,00

Rekeningnummer: NL80RAB00308033949

3.7 Lokale Omroep Putten Veluwe FM

Op grond van een wettelijke verplichting moet de gemeente een lokale omroep in staat stellen een toereikend media-aanbod te garanderen. Daar krijgt de gemeente een bijdrage voor van het rijk. Vanuit het rijk wordt € 1,14 aangehouden als streefbedrag per huishouden, de subsidie voor 2017 bedroeg dan ook € 11.373,78. In de toekomst zal naar een vast bedrag per jaar worden gestreefd welke met de regio is afgestemd. Dit omdat de omroep zich aan het doorontwikkelen is naar een streekomroep. Dit moet vanuit het rijk omdat er ongeveer 290 omroepen zijn die terug moeten naar ongeveer 60. Mogelijk gaan de gelden vanuit het rijk in de toekomst ook niet meer via gemeenten lopen. De Lokale Omroep Veluwe FM zal in de toekomst in de Stichting VOC worden opgenomen, waar ook Barneveld, Nijkerk, Ermelo en Harderwijk onder vallen.

Een greep uit de meer specifieke programma's voor Putten zijn (zowel via de ether en kabel als via het internet):

  • Kerkdiensten op zondag (live) en dinsdagavond (opgenomen) die afwisselend uit Ermelo en Putten komen

  • Een (religieus)verzoekplatenprogramma waar erg veel verzoekjes komen van de Puttense samenleving zoals van verzorgingshuizen

  • Elke week live verslagen van sportwedstrijden (SDC, Rood-Wit, de Meeuwen)

  • Registraties en/of interviews van specifieke evenementen in Putten

  • Een jeugdprogramma gemaakt door Puttense jongelui

  • Veel aandacht voor Puttense zaken in de dagelijkse nieuwsjournalen

Bedrag: € 11.373,78

Rekeningnummer: NL49RABO0384192408 t.n.v. Stichting Lokale Media-instelling Putten/Ermelo

3.8 Automobielparade

Het betreft een groots autofeest in het centrum van Putten. Voorheen kregen zij altijd subsidie van de gemeente. Sinds de invoering van het SOP (Stichting Ondernemersfonds Putten) vragen zij daar subsidie aan en is de gemeentelijke subsidie beëindigd. Jaarlijks dienen zij een aanvraag in bij het SOP, dit geeft echter geen garantie voor het volledige bedrag. Omdat het evenement een meerwaarde heeft voor de inwoners van Putten wil de gemeente tot het tienjarig bestaan bijdragen in subsidie zodat er geen tekorten ontstaan (in 2017 is het voor de achtste keer).

Bedrag: n.v.t. (i.v.m. garantstelling)

Rekeningnummer: NL15RABO 0171573773

3.9 Exploitatiesubsidie St. Bosbad Klein Zwitserland

Exploitatiesubsidie wordt verstrekt aan organisaties die meer kosten voor hun activiteit maken dan dat deze activiteiten opleveren. Een exploitatiesubsidie kan dus nooit meer bedragen dan het exploitatietekort op de te subsidiëren activiteiten. De exploitatiesubsidie van het Bosbad wordt jaarlijks geïndexeerd. Er zal besluitvorming plaatsvinden over indexering van exploitatiesubsidies in de toekomst. De goedkeuring van de jaarrekening en de verlening van de exploitatiesubsidie van Stichting Bosbad Klein Zwitserland gebeurt jaarlijks door de gemeenteraad. Het vaststellen van het subsidieprogramma is een collegebevoegdheid. Om deze reden wordt de exploitatiesubsidie van het Bosbad niet meegenomen in het subsidieprogramma.

Hoofdstuk 4 Kunst & Cultuur

 

In het collegeprogramma is opgenomen dat Putten een gemeente wil zijn met een dorpscentrum dat levendig is. “We willen dat er een gevarieerd aanbod aan kunst en cultuur is in Putten. Een aanbod dat beschikbaar is voor iedereen. Omdat we vinden dat cultuur het karakter, de eigenheid en de aantrekkelijkheid van onze gemeente bepaalt.” Cultuur moet daarom ook gewoon leuk zijn. Met een leuk cultuuraanbod komen er nieuwe leden en participanten, gaat veel jeugd kennismaken met verschillende vormen van cultuur en wordt Putten een extra fijne plek om te wonen.

4.1 Incidentele Subsidie Cultuur

In het collegeprogramma is opgenomen dat we het Cultuurplatform een centrale rol geven binnen de cultuur van onze gemeente. Zoals het coalitieakkoord beoogt: “We bespreken het nieuwe subsidiebeleid met het Cultuurplatform. Het platform is ook hét aanspreekpunt voor kunstenaars en andere creatieven in de gemeente.” Daarom wordt de doelgroepensubsidie vervangen.

De gemeente steunt het culturele leven in Putten door eenmalige subsidies te geven. Dat doen wij voor culturele projecten, activiteiten en manifestaties. Deze vormen een aanvulling op de jaarlijkse subsidiering van culturele organisaties: de gemeente wil in kunnen blijven spelen op nieuwe ontwikkelingen en actualiteiten op het gebied van de professionele en amateurkunst. Het kan hierbij gaan om projecten of manifestaties in alle kunstdisciplines en mengvormen daartussen. Naast de geldende criteria vormen samenwerking met verrassende partners, co-creatie, de ontwikkeling van makers en brede cultuurparticipatie hierbij aandachtspunten.

Het Cultuurplatform is een adviescommissie en deze beoordeelt de aanvraag. Deze adviescommissie bestaat uit specialisten. Zij letten op:

  • de betekenis voor Putten

  • de artistieke kwaliteit

  • ondernemerschap

Het cultuurplatform zal alle aanvragen toetsen aan drie criteria: artistieke kwaliteit, betekenis voor Putten en ondernemerschap. Bij aanvragen op het terrein van cultuureducatie of cultuurparticipatie wordt ook gelet op de educatieve en participatieve kwaliteiten van het projectplan.

Het adviesorgaan mag aanvullende voorwaarden stellen en bepaalt de hoogte van het bedrag a.d.h.v. een ingediende begroting.

Incidentele subsidies cultuur bedragen maximaal 50% van de totale kosten. De gedachte hierbij is dat de subsidieaanvrager zelf substantieel bijdraagt in de kosten.

Het subsidieplafond voor 2018, voor alle incidentele subsidies cultuur samen, is € 10.000,00.

Betekenis voor Putten

Van belang is de visie op de betekenis van het project voor Putten, de beoogde positionering in en aanvulling op de culturele infrastructuur en de bijdrage aan de verscheidenheid en kwaliteit van het culturele leven. Het aanbod moet zo breed mogelijk zijn, passend bij de Puttense samenleving.

Artistieke kwaliteit

Het project getuigt in alle aspecten van artistieke kwaliteit. Het project toont vakmanschap, zeggingskracht en oorspronkelijkheid. Het is een toevoeging aan het bestaande aanbod en/of stimuleert door zijn uitzonderlijke, voorbeeldstellende karakter naar verwachting andere activiteiten en/of verdieping op het gebied van de kunsten.

Ondernemerschap

Daarbij wordt gelet op inspanningen om het publieksbereik zo groot mogelijk te maken, bedrijfsvoering zo efficiënt mogelijk te maken, samenwerkingspartners te zoeken, deel te nemen aan relevante netwerken, en meerdere financieringsbronnen te vinden.

Feitelijk wordt gekeken naar de inspanningen van de aanvrager om het project met zo weinig mogelijke gemeentesubsidie te realiseren zonder in te leveren op de artistieke kwaliteit.

Niet subsidiabel zijn:

- Projecten in het kader van een (kunstvak)opleiding.

- Productie van werken die in principe commercieel verhandelbaar zijn, zoals boeken, cd’s, beeldende kunstwerken e.d.

- Projecten die aan het publiek gepresenteerd worden voordat de gemeente in staat is een besluit te nemen over de subsidieaanvraag.

- Projecten van jaarlijks gesubsidieerde instellingen, tenzij de aanvrager kan aantonen dat het om een project gaat dat evident niet behoort tot de kerntaken waarvoor de jaarlijkse subsidie beschikbaar wordt gesteld.

 

Uiterlijke aanvraagdatum 2018

Vergaderdatum cultuurplatform 2018

03-01-2018

17-01-2018

23-03-2018

11-04-2018

13-06-2018

27-06-2018

05-09-2018

19-09-2018

 

4.2 Groevenbeek Klassiek

Het klassiek openluchtconcert van Groevenbeek Klassiek vindt rond de zomer plaats. Het evenement heeft een middag- en een avondprogramma. Het middagprogramma is gericht op kinderen van de basisscholen uit Ermelo en Putten. Dit komt tot stand in samenwerking met Cultuurkust en de basisscholen. Het avondprogramma is een breed samengesteld programma met klassieke muziek van diverse bekende componisten. Stichting Groevenbeek Klassiek ontvangt een subsidie voor het avondconcert (€ 3000,00) en het kindermiddagprogramma (€ 2.000,00) voor een totaal van € 5000,00. De subsidievoorwaarde is dat Puttense scholen deelnemen aan het kindermiddagprogramma.

Bedrag: € 5.000,00

Rekeningnummer: NL90.RABO 0187 6894 58

4.3 Fanfarecorps Excelsior

Het fanfarecorps krijgt een subsidie van € 8.750,00, bestaande uit een subsidiebedrag van € 1.750,00 per openbaar optreden in Putten, met een maximum van vijf optredens. Daarnaast ontvangen zij het bedrag voor de kosten van de organisatie van de taptoe ten hoogte van € 6.500,00. Zij ontvangen daarmee jaarlijks een totaalbedrag van € 15.250,00.

Fanfarecorps Excelsior verzorgt openbare optredens bij diverse evenementen die voor Putten een begrip zijn, zoals Koningsdag, Taptoe Putten, de Razziaherdenking, de Sinterklaasintocht en de Avondvierdaagse. De medewerking van het corps aan deze evenementen is van groot belang en de optredens hebben een grote meerwaarde voor Putten.

Bedrag: € 15.250,00

Rekeningnummer: NL90.INGB.0671.907.700

4.4 Atelierroutiers Putten

Voor het organiseren van de atelierroute ontvangen zij een vast subsidiebedrag van € 475,00.

Bedrag: € 475,00

Rekeningnummer: NL27 INGB 0008 3073 90

4.5 Theater Stroud

Theater Stroud organiseert voorstellingen op het gebied van muziek, dans, toneel, cabaret en jeugdtheater. Een voorwaarde voor subsidie is dat zij 15 voorstellingen organiseren. Alle voorstellingen worden gehouden in de grote zaal van Cultureel Centrum Stroud in Putten. Het gemiddelde aantal bezoekers per voorstelling bedraagt ongeveer 135. Met ingang van het seizoen 2017/2018 zullen zij kunnen beschikken over de nieuwe, qua mogelijkheden flink verbeterde theaterzaal in Stroud. Dit zal samen met de overige faciliteiten in het dan vernieuwde Stroud ongetwijfeld een positief effect hebben op het gemiddeld aantal bezoekers per voorstelling. Het aanbod van voorstellingen wordt opgenomen in een theaterbrochure. Deze zal medio juni huis aan huis in Putten worden verspreid. Zij bieden een gevarieerd programma, een doelstelling zou moeten zijn om een zo breed mogelijke aanbod aan te bieden passend bij de Puttense samenleving. Daarnaast houden zij zich bezig met talentontwikkeling en verzorgen zij diverse projecten voor jongeren en ouderen. Verder breiden zij de samenwerking met de welzijnssector uit, zij hebben een nauwe samenwerking met de SWP en het onderwijs.

Door de verbouwing van Stroud loopt het programma wat anders dan voorheen. Omdat het gehele seizoen de grote zaal niet beschikbaar is, is gezocht naar een alternatief door samenwerking met Landgoed Schovenhorst. Twee jaar na de opening van Stroud evalueren we de subsidie van Theater Stroud. In de communicatieactiviteiten van de stichting wordt de gemeente vermeld als subsidiënt.

Bedrag: € 22.000,00.

Rekeningnummer: NL23 RABO 0150 0748 40

4.6 Kunst in de Kelder

Jaarlijks krijgt de tentoonstellingscommissie van Kunst in de Kelder een subsidie voor het organiseren van zes tentoonstellingen.

Bedrag: € 3.885,00

Rekeningnummer: NL31RABO0384134726

4.7 Bibliotheek Noordwest Veluwe

De vaststelling van de subsidie gebeurt door de gemeenteraad en wordt om deze reden niet meegenomen in het huidige subsidieprogramma. De vier hoofdtaken van de openbare bibliotheek zijn:

  • 1.

    Leesplezier en leesbevordering

  • 2.

    Taalvaardigheid

  • 3.

    Informatievaardigheid

  • 4.

    Overige activiteiten

4.8 Cultuurkust

Cultuurkust ontving subsidie voor de realisering van 0,8 fte combinatiefuncties cultuur in Putten. Daarnaast ontvangen zij subsidie voor het cultuurprogramma dat zij op de basisscholen aanbieden. De regeling combinatiefuncties wordt deels gefinancierd vanuit het Rijk. De lokale invulling van deze regeling wordt aangepast in het sportbeleid. De combinatiefunctionarissen cultuur zullen volgen. Over de invulling van het programma aan de basisscholen is tevredenheid. De zichtbaarheid van de combinatiefunctionarissen laat te wensen over. We zijn met Cultuurkust in gesprek hoe we dit in de toekomst vorm gaan geven zodat er nog wel cultureel aanbod blijft maar de rijksregeling wordt uitgevoerd zoals deze is bedoeld.

Bedrag: € 40.000,00 (combinatiefunctionarissen) en € 6.500,00 (kunstmenu).

Toekomstscenario: de combinatiefunctionarissen cultuur maken geen deel meer uit van het subsidieprogramma maar zullen mogelijk een bijdrage ontvangen aan de hand van een opdracht.

4.9 Christelijke Bibliotheek De Aker

De subsidie is voor de kosten van huisvesting, voor de aankoop van nieuwe boeken, automatiseringskosten, Stichting Leenrecht en het uitlenen van boeken. In het kader van de maatschappelijke ondersteuning verzorgen zij uitnodigingen voor nieuw-ingekomenen in de gemeente Putten om lid te worden van onze bibliotheek door middel van een flyer. Het lezen stimuleren van de schooljeugd, door kinderen uit groep 3 uit te nodigen om te komen lezen d.m.v. een button uit te delen, met als tekst: Ik kan al lezen! Bibliotheek de Aker staat open voor samenwerking met de andere bibliotheken in de gemeente Putten.

Vakantiegasten in Putten worden door middel van een flyer op de campings uitgenodigd om de bibliotheek te bezoeken, en een kort abonnement aan te schaffen. De bibliotheek heeft zo’n 30 vrijwilligers. De bibliotheek heeft ook als meerwaarde dat zij gelegen is in het centrum van Putten. Zodat de leden die op vrijdagavond komen, daarna de winkels bezoeken die dan geopend zijn. In de toekomst moeten de christelijke bibliotheken meer aansluiting vinden bij het gemeentelijke beleid of meer aansluiten bij de vereisten die aan de openbare bibliotheek worden gesteld.

Bedrag: € 13.900,00

Rekeningnummer: NL88RABO0397716222

Toekomstscenario: discussie over invulling meerwaarde en besluitvorming

4.10 Christelijke Bibliotheek Huinen

De doelstelling met bibliotheek in Huinen is dat lezen in het buitengebied wordt gestimuleerd. Een stukje cultuuraanbod in het buitengebied voor de inwoners van onze gemeente. Er is dan ook een intensieve samenwerking met Basisschool met de Bijbel Huinen, om het lezen onder de jeugd extra te stimuleren. Naast maandelijkse voorleesdagen is er een jaarlijks terug kerende activiteit de Kinderboekenweek voor de leerlingen van de school.

Door de subsidie over het aantal uitleningen blijven de tarieven laag, zodat de drempel om te komen lezen niet te hoog wordt. Klanten kunnen zelf bepalen hoe lang zij boeken lenen en hoeveel boeken zij meenemen. Dit heeft grote voorkeur bij de seizoensgasten op de omliggende campings. Zo hebben zij de mogelijkheid om alleen in het voorjaar en de zomer te komen lezen. De subsidie gebruikt de bibliotheek volledig om de huisvestingskosten, Stichting Leenrecht en automatisering te kunnen betalen. In de toekomst moeten de christelijke bibliotheken meer aansluiting vinden bij het gemeentelijke beleid of meer aansluiten bij de vereisten die aan de openbare bibliotheek worden gesteld.

Bedrag: € 7.900,00

Rekeningnummer: NL25.RABO.0354.2491.34.

Toekomstscenario: discussie over invulling meerwaarde en besluitvorming

Hoofdstuk 5 Gezondheid, Welzijn & Maatschappelijke ondersteuning

5.1 Stichting Slachtofferhulp NW Veluwe

Slachtofferhulp Nederland is een noodzakelijke basisvoorziening om de inmiddels bij wet geregelde hulp aan slachtoffers te kunnen bieden. De inzet is voor de slachtoffers zonder kosten en dicht in de buurt. De kosten worden gedragen door het Ministerie van Veiligheid en Justitie, gemeentelijke overheden en het Fonds Slachtofferhulp.

Slachtofferhulp Nederland levert ook een belangrijke bijdrage aan het gemeentelijk beleid inzake Integrale veiligheid en stimuleert de eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid van slachtoffers en hun sociale netwerk. De medewerkers zijn zowel onbetaalde als betaalde krachten. De vrijwillige inzet van veel van de medewerkers staat voor de maatschappelijke verankering en vertegenwoordigt kwaliteiten die goed passen bij de dienstverlening aan slachtoffers.

Slachtofferhulp Nederland stelt zich daarnaast op als netwerkpartner van de gemeente en wil zich naast de reguliere dienstverlening blijven inzetten in crisissituaties die zich mogelijk voordoen in de gemeente.

Bedrag: € 6.362,00

Rekeningnummer: NL08ABNA0491644140

5.2 Siriz (voorheen VBOK)

De stichting richt zich op het begeleiden van hulpvragen bij onbedoelde zwangerschap door het bieden van hulp, voorlichting en opvang. De hulpverlening van de stichting in het algemeen draagt bij aan de gemeentelijke taken vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) schrijft voor dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor preventie gerichte ondersteuning aan jongeren met problemen met opgroeien en aan ouders met problemen met opvoeden. De stichting draagt tevens bij aan het geven van informatie en advies en cliëntondersteuning onder andere door het geven van voorlichting op scholen.

De cliëntondersteuning is meer dan het geven van informatie en advies en richt zich op mensen die voor een vraag of een situatie staan die zodanig complex is dat de betreffende persoon het zelf en met zijn omgeving niet op kan lossen. De stichting biedt deze ondersteuning en helpt cliënten bij het maken van keuzes bij een onbedoelde zwangerschap.

Bedrag: € 2.650,00

Rekeningnummer: NL06 RABO 0146 267 508

5.3 Hospice Nijkerk e.o.

Hospice Nijkerk e.o. is subsidiepartner voor activiteiten in het kader van de terminale zorg aan patiënten, die In Hospice Nijkerk worden opgenomen. Het hospice vindt het van essentieel belang om goed opgeleide vrijwilligers in te zetten bij terminale patiënten. Door inzet van vrijwilligers blijft de zorg betaalbaar. De opleiding van vrijwilligers is voor het hospice een randvoorwaarde om de zorg te kunnen blijven bieden. Het hospice krijgt een subsidiebedrag voor het aantal vrijwilligers dat zij hebben. In de toekomst zullen zij een vast bedrag krijgen die overeen komt met het hospice in Ermelo.

Bedrag: € 2.080,00

Rekeningnummer: NL52 RABO 0115 864 164

Toekomstscenario: onderzoeken onder welke voorwaarden we de hospice een bijdrage verstrekken.

5.4 Hospice Dr Holtrop Ermelo

Hospice Dr Holtrop Ermelo is subsidiepartner voor activiteiten in het kader van de terminale zorg aan patiënten, die in het hospice worden opgenomen. Het hospice vindt het van essentieel belang om goed opgeleide vrijwilligers in te zetten bij terminale patiënten. Door inzet van vrijwilligers blijft de zorg betaalbaar. De opleiding van vrijwilligers is voor het hospice een randvoorwaarde om de zorg te kunnen blijven bieden. Sinds 2017 is het hospice Ermelo ook subsidiepartner. Daarom zullen we een gelijke regeling gaan treffen voor de beide hospices, dit zal in de toekomst niet meer op basis van het aantal vrijwilligers zijn.

Bedrag: € 1.350,00

Rekeningnummer: NL92 RABO 0387 717 099

Toekomstscenario: onderzoeken onder welke voorwaarden we de hospice een bijdrage verstrekken.

5.5 Humanitas

De subsidieverlening van Humanitas kent de volgende voorwaarden:

  • er zal sprake zijn van het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning en van het bevorderen van deelname aan het maatschappelijke verkeer en zelfstandig functioneren van inwoners

  • de gemeente Putten kan inwoners direct doorverwijzen naar Humanitas. Humanitas zal daarbij haar dienstverlening zoveel mogelijk toereikend inzetten, gebaseerd op de vraag van de cliënt en/of de gemeente Putten;

  • er zal sprake zijn van een toename van de bekendheid van de dienstverlening van Humanitas onder de inwoners van Putten.

Humanitas heeft voor 2017 een subsidie aangevraagd van € 19.125,00. In de gemeentebegroting is voor de activiteit ‘Hulp bij Thuisadministratie' van Humanitas € 6.000,00 vastgesteld en daarom is ook dit bedrag verstrekt. Humanita heeft aangegeven een subsidieverhoging te willen omdat er een stijgende lijn zit in de werkzaamheden. De gemeente en Humanitas hebben in overleg geconstateerd dat er een overlap zit met diverse andere subsidiepartners zoals Buurtzorg Jong en Stichting Present. Het huidige subsidiebedrag is dan ook bedoeld om vrijwilligers op te kunnen leiden. We gaan met de gemeenten in de regio in overleg om het subsidiebedrag gelijk te stellen in combinatie met de werkzaamheden die daarvoor gebeuren.

Bedrag: € 6.000,00

Rekeningnummer: NL48 RABO 0303.406.461

5.6 Stichting Voorkom

Het geven van preventielessen aan het voortgezet onderwijs. Het Christelijk College Groevenbeek locatie Putten heeft 6 klassen per leerjaar. De stichting geeft lessen in klas 1, 2 en 3. In klas 1 het thema Roken (2 lesuren) en in klas 2 en 3 de thema's Alcohol en Drugs (3 lesuren).

De nota “Samen voor een gezond Noord-Veluwe 2017-2021” is op dit moment in route voor vaststelling door de gemeenteraad. Verder wordt gewerkt aan een uitvoeringsagenda. De subsidie voor 2018 aan de stichting Voorkom is onder het voorbehoud dat de preventielessen van de Stichting Voorkom nog passen binnen de nog door het college vast te stellen uitvoeringsagenda.

Bedrag: € 6.480,00

Rekeningnummer: NL42.INGB.0650.9591.83

5.7 ZorgDat screening Voedselbank Putten

ZorgDat verzorgt de screening van aanvragen voor de Voedselbank voor het werkgebied Putten, Ermelo en Harderwijk. In verband met de recente toenam van het aantal aanvragen is samen met de gemeenten Harderwijk en Ermelo afgesproken om vanaf 2015 gezamenlijk te subsidiëren voor deze dienstverlening.

Bedrag: € 5.548,80

Rekeningnummer: NL95.RABO.0128.4730.02

5.8 De Zonnebloem afd. Putten

De vrijwilligers van de Zonnebloem zetten zich in voor mensen met een lichamelijke beperking. Omdat mensen met een lichamelijke beperking misschien wel vaker (alleen) thuis zijn dan ze zouden willen, komen ze langs voor een kop koffie of om samen op pad te gaan. Daarnaast organiseren ze verschillende activiteiten.

Voorheen kreeg deze organisatie een doelgroepensubsidie. Per vereniging vallend onder onderdeel B (mensen met een beperking) werd een subsidiebedrag van € 500,00 per jaar beschikbaar gesteld. Met het beëindigen van de subsidies voor leden zijn de doelgroepensubsidies A (jeugd) en C (ouderen) verdwenen. Er waren vijf organisaties die voor onderdeel B een subsidie ontvingen, waarvan één een zangclub die nu onder de cultuursubsidie valt. Voor de overige vier organisaties is geen vervangende subsidievorm, zodoende ontvangen zij nog het voormalige bedrag.

Bedrag: € 500,00

Rekeningnummer: NL66RABO0384113338

5.9 HEST

Stichting HEST (Hulpgroep Ernstig zieken en Stervenden Thuis) biedt ondersteuning aan stervenden thuis en aan families bij de zorg voor hun dierbaren. Er is immers 24 uur per dag, 7 dagen per week hulp nodig. Dit is voor familieleden zowel geestelijk als lichamelijk een zware belasting. Betaalde hulp inschakelen is in veel gevallen niet mogelijk. Vrijwilligers van stichting HEST waken bij de patiënt terwijl de mantelzorger slaapt. In de toekomst zal worden bezien of we de samenwerking kunnen inrichten als een algemene voorziening en samenwerking mogelijk is met de SWP en/of het hospice.

Voorheen kreeg deze organisatie een doelgroepensubsidie. Per vereniging vallend onder onderdeel B (mensen met een beperking) werd een subsidiebedrag van € 500,00 per jaar beschikbaar gesteld. Zie ook subsidie 5.8.

Bedrag: € 500,00

Rekeningnummer: NL34RABO0397731841.

5.10 Ned. Patiëntenvereniging afd. Putten

De Nederlandse Patiëntenvereniging (NPV) is een organisatie, die zich vanuit patiënten perspectief bezighoudt met de zorg voor het leven. Dit gebeurt door middel van collectieve en individuele belangenbehartiging, lotgenotencontact, voorlichting en praktische hulp op het gebied van gezondheid en ziekte.

Voorheen kreeg deze organisatie een doelgroepensubsidie. Per vereniging vallend onder onderdeel B (mensen met een beperking) werd een subsidiebedrag van € 500,00 per jaar beschikbaar gesteld. Zie ook subsidie 5.8.

Bedrag: € 500,00

Rekeningnummer: NL10INGB0000023896

5.11 Stichting Grensverleggende Talenten

Stichting Grensverleggende Talenten (SGVT) biedt begeleiding aan jongeren en volwassenen met een stoornis in het autistisch spectrum (ASS) en aan jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. De SGVT biedt dagbesteding, begeleid wonen, individuele begeleiding, naschoolse opvang en opvang in de schoolvakanties. Hierdoor worden ook de ouders, verzorgers (mantelzorgers) ontlast en ondersteund. De 1:1 begeleiding, gegeven door professionele begeleiders, geeft zowel de jongeren als de volwassenen de mogelijkheid om zich in zijn of haar eigen tempo verder te ontwikkelen. Zorg op maat. Dit gebeurt op een kleinschalige locatie, waar rust, natuur en dieren samen komen. Door het geven van zorg aan dieren en gewassen worden de deelnemers aangesproken op hun mogelijkheden om zelf zorg te geven ipv alleen zorg te ontvangen, Hierdoor ervaren ze de kracht van hun mogelijkheden.

Voorheen kreeg deze organisatie een doelgroepensubsidie. Per vereniging vallend onder onderdeel B (mensen met een beperking) werd een subsidiebedrag van € 500,00 per jaar beschikbaar gesteld. Zie subsidie 5.8.

Bedrag: € 500,00

Rekeningnummer: NL70RABO0354656112

5.12 Stichting Welzijn Putten

De subsidie aan de SWP is bedoeld om de organisatie in staat te stellen uitvoering te kunnen geven aan de welzijnsproducten mantelzorgondersteuning, matching vraag en aanbod vrijwilligers, ondersteuning van kwetsbare inwoners en maatschappelijke stage. In de toekomst zouden we deze welzijnsproducten kunnen inkopen zodat prestaties afgedwongen kunnen worden. Dat is een politieke afweging en hiervoor loopt een apart besluitvormingstraject.

5.13 Stimenz

Met Stimenz zijn er twee trajecten: onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) (sinds oktober 2016) en algemeen maatschappelijk werk (AMW).

OCO is een inkooprelatie, hiervoor is afgelopen jaar een aanbesteding uitgevoerd. We hebben hiervoor een overeenkomst met Stimenz afgesloten. Deze geldt tot 1-10-2017 met mogelijkheid van 3 keer verlenging van 1 jaar.

AMW is een subsidie, op basis van een budgetovereenkomst. Deze overeenkomst is regionaal opgesteld. In tegenstelling tot de regiogemeenten is deze overeenkomst per jaar afgesloten (niet meerjarig zoals de andere gemeenten). Momenteel loopt de overeenkomst tot 1-1-2018.

Het heeft de voorkeur om beide diensten in de toekomst in te kopen.

Toekomstscenario: bovenstaande in één inkooptraject samen te voegen en daarom niet meer mee te nemen in het subsidieprogramma.

5.14 Veilig Thuis

Stichting Veilig Thuis NOG voert namens 22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland de wettelijke taken uit met betrekking tot huiselijk geweld en kindermishandeling. Veilig Thuis beoordeelt samen met de politie geëscaleerde huiselijk geweld incidenten op basis van een risico inventarisatie huiselijk geweld en voert ook het casemanagement uit bij opgelegde huisverboden. Daarnaast fungeert Veilig Thuis als meldpunt voor jeugdprostitutie voor de hele regio, geeft voorlichtingen en neemt deel aan casusoverleggen in de veiligheidskamers.

De kosten voor Veilig Thuis worden verdeeld over de 22 gemeenten waarvoor elke gemeente afzonderlijk aan Veilig Thuis een subsidie verleent.

Bedrag: € 108.165,00

Toekomst: Momenteel wordt gekeken of Veilig Thuis in de toekomst een subsidierelatie blijft, of dat wellicht een inkooprelatie beter past.

 

5.15 Stichting Leergeld

Stichting Leergeld biedt kansen aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 18jaar uit gezinnen met minimale financiële middelen om te kunnen deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. De vrijwilligers van de stichting onderzoeken welke hulpvraag er is en doen een inkomenstoets. Daarna kijken zij met de inwoner eerst naar de mogelijkheden van gemeentelijke regelingen of andere organisaties zoals het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Pas wanneer bestaande voorzieningen geen mogelijkheid bieden, kan Stichting Leergeld steunen met eigen financiële middelen of hulp in natura. Omdat de Stichting pas in 2019 wordt opgericht krijgt zij de gelegenheid om in 2019 voor datzelfde jaar subsidie aan te vragen. Bij de aanvraag voor het jaar 2019 en 2020 hoeft de stichting geenjaarverslag, jaarrekening of balans van het voorgaande jaar toe te voegen aan de aanvraag toe te voegen. Zodra de stichting overeen van deze documenten beschikt, verstrekt zij deze aan de gemeente.

Bedrag: € 16.000,--

 

Hoofdstuk 6 Jeugd

 

De gemeente Putten is verantwoordelijk voor de integrale jeugdgezondheidszorg voor 0-19 jarigen op grond van de Wet publieke gezondheid. Wij hebben de GGD-NOG aangewezen voor de uitvoering van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg 5 - tot 19 jarigen en Icare voor de leeftijd 0- tot 4 jarigen en de verloskundigenpraktijk voor prenatale voorlichting en preconceptioneel advies.

6.1 Peuterspeelzalen De Vrijbuitertjes en ’t Zwaluwnest en Peuteropvang Kelnarij

De Wet harmonisatie kinderopvang gaat 1 januari 2018 in. Hierdoor wijzigt de subsidiestructuur met betrekking tot peuteropvang. Er zijn twee soorten peuteropvang waarvoor verschillende subsidieregelingen zijn:

  • Reguliere peuteropvang: dit is gericht op ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool voor kinderen wonend in de gemeente Putten in de leeftijd van 2 tot 4 jaar.

  • Peuteropvang met VVE-indicatie: dit is gericht op kinderen wonend in de gemeente Putten in de leeftijd van 2 tot 4 jaar waarbij het consultatiebureau een (verhoogd risico op een) taalachterstand heeft geconstateerd.

6.1.1 Subsidie peuteropvang voor ouders

Ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag kunnen in aanmerking komen voor de gemeentelijke subsidie peuteropvang. Ouders die wel recht hebben op kinderopvangtoeslag kunnen bij de Belastingdienst een bijdrage vragen om peuteropvang te financieren. Deze ouders hebben geen recht op de gemeentelijke subsidie.

Bedrag: De gemeentelijke subsidie peuteropvang wordt kindgebonden verstrekt. Het maximale subsidiebedrag per kind bedraagt 260 uur per jaar (6,5 uur per week gedurende 40 weken) x de uurprijs van € 7,50 (€ 1.950,00) minus de inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Voor de bepaling van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt aangesloten bij de tabel voor kinderopvangtoeslag zoals opgenomen in Bijlage I, behorende bij artikel 6 van het Besluit kinderopvangtoeslag, Kinderopvangtoeslagtabel 2018. Het subsidiebedrag wordt rechtstreeks aan de ouders overgemaakt.

6.1.2 VVE-subsidie

Naast reguliere peuteropvang bieden Peuterspeelzalen De Vrijbuitertjes en ’t Zwaluwnest ook voorschoolse educatie in het kader van het onderwijsachterstandenbeleid (VVE). Puttense kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar waarbij het consultatiebureau een taalachterstand of een verhoogd risico op een taalachterstand constateert krijgen een VVE-indicatie. Op basis daarvan krijgen deze kinderen minimaal 10 uur per week VVE aangeboden. Ouders betalen hiervoor een ouderbijdrage van € 25,- per uur aan de peuterspeelzaal of peuteropvang. De meerkosten betaalt de peuterspeelzaal of peuteropvang zelf van de gemeentelijke VVE-subsidie.

Om VVE aan te bieden moet een organisatie VVE-geregistreerd zijn in het landelijk register kinderopvang en voldoen aan de eisen zoals deze in de wet zijn opgenomen voor voorschoolse educatie. Voorheen waren alleen de peuterspeelzalen in Putten VVE-geregistreerd. Alleen VVE-geregistreerde organisaties komen in aanmerking voor de gemeentelijke VVE-subsidie.

De VVE-subsidie gaat voor Peuterspeelzalen De Vrijbuitertjes en ’t Zwaluwnest in vanaf 1-1-2018. Peuteropvang Kelnarij, sinds juli 2017 ook VVE-geregistreerd, komt vanaf 1-7-2018 in aanmerking voor de subsidie. Hiermee wordt voorzien in een overgangsregeling van een half jaar gezien de langdurige subsidierelatie met Peuterspeelzalen De Vrijbuitertjes en ’t Zwaluwnest.

Bedrag: Het subsidieplafond voor 2018 wordt bepaald door de specifieke doeluitkering onderwijsachterstandenbeleid 2018. Het Rijk stelt deze beschikbaar voor het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden in de Nederlandse taal, het voorkomen van segregatie en het bevorderen van integratie. Dit budget kan niet overschreden worden.

Bevoorschotting van de subsidie wordt bepaald naar rato van het aantal kindplaatsen zoals opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (in 2018 het Landelijk Register Kinderopvang) met als teldatum 1 november 2017. De subsidie wordt voor de periode van een half jaar toegekend, waarna opnieuw aangevraagd kan worden. Per half jaar vindt afrekening plaats op basis van het aantal werkelijke VVE-kinderen dat de peuterspeelzaal/peuteropvang bezocht heeft.

Toekomstscenario: In de loop van 2018 vindt herijking van het beleid rond voor- en vroegschoolse educatie plaats. De financieringsvorm maakt onderdeel uit van deze herijking.

6.2 Buurtzorg Jong

Vanaf 2012 werkt de gemeente Putten met Buurtzorg Jong samen. Vanaf het jaar 2015 is Buurtzorg Jong aangewezen als dé organisatie om lokaal invulling te geven aan taken en verantwoordelijkheden vanuit de Jeugdwet (preventief, ambulant en toegang naar niet vrij toegankelijke hulp). In 2015 hebben zij een subsidie van € 738.902,00 ontvangen en in 2016 een subsidie van € 835.902,00. Deze kosten konden niet worden opgevangen vanuit de huidige budgetten. In de gemeentelijke begroting 2017-2020 is al aangegeven dat op Jeugdhulp een tekort te verwachten is van circa € 300.000,00 in 2017 en in 2018.

De kosten die nodig zijn worden meegenomen bij de regionale jeugdbegroting 2017, zodra deze gereed is, zal de raad volledig geïnformeerd worden over de financiën van de jeugdhulp.

Gezien de bedragen moet deze subsidie volgens Europese richtlijnen voortaan aanbesteed worden. Er zal nog besluitvorming plaatsvinden hoe dit het beste ingericht kan worden.

Toekomstscenario: mogelijk aanbesteden

6.3 Verloskundigenpraktijk

De aanvullende dienstverlening jeugdgezondheidszorg is gericht op preventie. De verloskundigenpraktijk Putten voorziet in prenatale voorlichting en preconceptioneel advies:

  • Maandelijkse voorlichting zwangeren 12-18 weken

  • Maandelijkse voorlichting zwangeren 23-38 weken

  • Preconceptioneel advies

De subsidie op basis van het aantal bestede uren (ongeveer € 5.000,00) wordt overgemaakt na ontvangst van de ingediende nota’s. In de toekomst zullen we deze relatie beëindigen omdat dit geen bijzondere activiteit is maar bij de taken van de verloskundigenpraktijk hoort en daarmee niet subsidiabel is.

Toekomstscenario: subsidie beëindigen

6.4 Icare Jeugdgezondheidszorg

Voor de bekostiging van de uitvoering van de Jeugdgezondheidszorg 0-4 jarigen ontvangt Icare subsidie. Dit bestaat uit een uniform deel en prenatale voorlichting. De subsidie is als volgt opgebouwd. Het overgrote deel van de jaarlijkse subsidie, ongeveer € 320.000,00, gaat naar het uniform deel van het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg 0-4 jaar. Daarnaast gaan er nog subsidiebedragen naar de verzorging van prenatale voorlichting en naar de koffievoorziening. Ook voor de huisvesting wordt een bedrag verstrekt ter hoogte van € 44.591,00. Vorig jaar is aanvullend op de jaarlijkse subsidie een aanvullende subsidie verstrekt ten behoeve van het project Moeders Informeren Moeders voor een bedrag van € 11.250,00. In de toekomst zouden we de taken onder kunnen brengen bij de GGD. Dit is nog niet gelukt omdat we hierin samen optrekken met de regio, mogelijk dat dit in 2019 alsnog gerealiseerd kan worden.

Toekomstscenario: Voor 2018 continueren. Daarna taken bij de GGD onderbrengen, geen onderdeel meer van het subsidieprogramma.

6.5 Kansrijk Wonen

Kansrijk Wonen is een voorziening voor jongeren die nog niet (volledig) zelfstandig kunnen wonen en waarbij er geen mogelijkheden zijn om thuis te wonen. Het is aanvulling op het traditionele voorzieningenaanbod binnen de Jeugdhulp en kan als alternatief worden gezien voor Beschermd Wonen of een uithuisplaatsing.

Binnen het project worden jongeren in 1,5 jaar tijd duurzaam begeleid naar zelfstandigheid. De totale kosten die hiermee gemoeid zijn voor een periode van drie jaar (2018, 2019, 2020) zijn €127.606,00. Twee keer per jaar zullen de resultaten worden besproken en gemonitord.

Toekomstscenario: Het project moet nog starten. Bij succes lijkt het logisch de voorziening in stand te houden. Welke financieringssystematiek er dan bij hoort moet nog bezien worden.

Hoofdstuk 7 Sport & Bewegen

7.1 Incidentele Subsidie Bewegen

Tot op heden werden er veel, relatief kleine, subsidies verstrekt in de beleidsvelden sport en cultuur. In het collegeprogramma is opgenomen dat we sportverenigingen voortaan subsidie op basis van activiteiten geven en niet meer op basis van het aantal leden. Voor sport en cultuur zal daarom gewerkt worden met een subsidie voor activiteiten en projecten.

Voor de subsidie bewegen zijn criteria opgenomen waaraan een organisatie moet voldoen om aanspraak te maken op een subsidie. Als zij voldoen aan de criteria kunnen ze een maximum bedrag ontvangen als activiteitensubsidie. Het maximumbedrag voor een subsidie bewegen is € 1.000,00 en kan maximaal 2 keer per jaar aangevraagd worden door een zelfde organisatie. De aanvraag wordt gedaan aan de hand van een activiteitenplan en moet voldoen aan de gestelde criteria.

Subsidie kan worden verstrekt ten behoeve van de stimulering, versterking en ondersteuning

van bewegen, zoals sporten voor mensen met een beperking of beweegactiviteiten en projecten voor bepaalde doelgroepen. De subsidie is expliciet niet bedoeld voor (reguliere)sportevenementen en toernooien.

Criteria subsidie bewegen:

  • Het betreft een activiteit en is gericht op participatie door beweging voor inwoners van Putten.

  • De activiteiten hebben een Open karakter, dus deelname ook voor niet-leden en achterban van de organisatie (i.h.k.v. de Open Club gedachte).

  • De activiteiten sluiten aan op actuele ontwikkelingen met maatschappelijke relevantie en hebben een sociaal versterkend effect.

  • In het projectplan is expliciet aandacht voor de ‘kwetsbare’ doelgroep zoals ouderen (AOW gerechtigde leeftijd), mensen met een beperking, chronisch zieken, mensen met een lage sociaal economische status, mensen met overgewicht en obesitas

  • De aanvraag voor een activiteit draagt bij aan meerdere ambities van het sportbeleid zoals beschreven in de Nota Gezondheid en Bewegen.

  • De activiteiten worden gekenmerkt door bijzondere vormen van samenwerking, bijvoorbeeld tussen verschillende sportaanbieders, welzijnswerk, zorginstellingen, culturele organisaties, scholen etc. Aanvragen waarbij geen sprake is van samenwerking of slechts sprake is van samenwerking van een gelieerde organisatie worden uitgesloten.

Sportstichtingen, en sportverenigingen die zelfstandig opereren, zijn uitgesloten van deelname. Commerciële organisaties zijn per definitie uitgesloten van de subsidieregelingen.

De subsidies sport & bewegen zijn met het nieuwe sportbeleid vooral gericht op kwetsbare doelgroepen met als doel deze in beweging te krijgen/houden waarvoor extra zorgvuldigheid is geboden. Tussentijds zal monitoring plaatsvinden door het bijhouden van de subsidieaanvragen met daarbij de vermelding van de bereikte doelgroepen. Steekproefsgewijs vind controle plaats, bij misbruik wordt de organisatie uitgesloten van het subsidiebeleid voor een periode van minimaal twee jaar. Na twee jaar zal de regeling geëvalueerd en eventueel bijgesteld worden.

Het subsidieplafond voor het totaal van de jaarlijkse subsidies in 2018 is € 5.000,00

7.2 Open clubs

In de Nota Gezondheid en Bewegen is een nieuwe subsidie opgenomen om maatschappelijke activiteiten te stimuleren bij sportverenigingen.

Sportverenigingen kunnen een intentieverklaring tekenen waarbij zij lid worden van de Sportfederatie Putten. De verenigingen die lid zijn van de Sportfederatie hebben als gezamenlijk doel om sport in te zetten voor de samenleving en daarmee meer doelgroepen aan zich te verbinden dan alleen hun eigen sportleden. De verenigingen die lid zijn van de sportfederatie en activiteit bieden op onderstaande onderdelen krijgen daar een subsidie voor, de hoogte is afhankelijk van hun inzet (dit verklaren zij in een jaarlijkse overeenkomst). De sportfederatie komt minimaal twee maal per jaar samen om activiteiten af te stemmen en ervaringen te delen. Deze bijeenkomsten worden gecombineerd met het sportcafé waar inhoudelijke thema’s uitgediept worden (ook met verenigingen die niet lid zijn van de federatie).

Inzet mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

De gemeente heeft inzicht in de inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt die bemiddelbaar zijn naar werk. De Stichting Welzijn Putten zal deze personen matchen aan organisaties die behoefte hebben aan de inzet van deze mensen. Een sportvereniging is natuurlijk een ideale plek om stappen te zetten om werkervaring op te doen of als vrijwilliger de handen uit de mouwen te steken. Sportverenigingen kunnen zelf aangeven een persoon voor een aantal dagen in te zetten op hun vereniging of dit samen met meerdere verenigingen oppakken. Juist de verenigingen op het sportpark Putter Eng kunnen een team formeren, taken bedenken en deze mensen opnemen in de bestaande club vrijwilligers.

Opgeleide trainers voor vroegsignalering en-of het aanbieden van aangepast sporten

Het aangepast sporten wil de gemeente ondersteunen. Wanneer verenigingen dit aanbieden kunnen zij daarvoor een waardering ontvangen in de vorm van subsidie. Daarnaast hebben met name de jeugdtrainers een beeld van de kinderen die aan het sporten zijn, zij kunnen signaleren of kinderen motorisch meekomen of er thuis zaken spelen die van belang zijn voor de ontwikkeling van het kind. Buurtzorg Jong is één van de partners die trainingen verzorgd voor vroegsignalering. Wanneer trainers aangetoond opgeleid zijn hiervoor geeft de gemeente daar waardering voor. Wij verwachten dat de trainers dan ook de verantwoordelijkheid nemen om door te verwijzen wanneer er problemen gesignaleerd worden.

Evenementen

Op dit moment worden verschillende evenementen georganiseerd in samenwerking met Jong Putten. Wanneer sportverenigingen ruimte beschikbaar stellen, vrijwilligers leveren of anderszins significant bijdragen aan de totstandkoming van deze evenementen kan daarvoor subsidie worden ontvangen.

Gezinspas

Allerlei sportactiviteiten voor het hele gezin. Op de sportverenigingen is voor elk lid van het gezin wel iets te doen. Maar je kan ook met het hele gezin een balletje tennissen of een avond op de schietclub doorbrengen. Daarnaast moet jeugd vrijblijvend kennis kunnen maken met verschillende vormen van bewegen. Sportverenigingen kunnen samenwerken om daarin een programma neer te leggen. Belangrijk hierbij is dat het niet gaat om een eenmalige les maar dat een periodiek gehanteerd wordt. De Sportfederatie Putten heeft de uitdaging om hier invulling aan te geven.

Bovenstaande onderdelen kunnen door de jaren heen aangepast worden. Meer over deze subsidie staat in de Nota Gezondheid & Bewegen.

7.3 Exploitatiesubsidie St. Binnensport

Bij besluit van de gemeenteraad van 6 november 2009 en middels de "toekenning exploitatiesubsidie aan Stichting Binnensport Putten" van 22 april 2010 is een recht op subsidie verleend voor uitvoering van het Meerjaren Onderhouds Plan 2010 - 2019 en de exploitatie van sporthal "Putter Eng" en sporthal "De Meeuwen",

Op 7 september 2000 heeft de gemeenteraad een besluit genomen inzake de privatisering/het uitbesteden van de exploitatie en het onderhoud van de sporthal "Putter Eng" en de sporthal "De Meeuwen" aan de Stichting Binnensport Putten (SBP). De SBP is verantwoordelijk voor onderhoud en de uitvoering van het Meerjaren Onderhoudsplan. In de door de gemeenteraad in 2009 vastgestelde programmabegroting is voorzien in een jaarlijkse bijdrage van € 39.000,00 ten behoeve van het uitvoeren van groot onderhoud aan de sporthallen, conform het Meerjaren Onderhouds Plan 2010-2019. Voor 2019 en verder zal een nieuw onderhoudsplan opgesteld worden en het subsidiebedrag aangepast. In dit onderhoudsplan zal het gebouw van Stichting De Meeuwen niet meegenomen worden omdat deze niet in eigendom is van de gemeente.

De vaststelling van de "toekenning exploitatiesubsidie aan Stichting Binnensport Putten" van 22 april 2010 betreft de uitvoering van het genoemd besluit van de raad inzake de privatisering/ uitbesteding van de exploitatie. Deze toekenning houdt een jaarlijkse bijdrage in van € 163.570,00. De exploitatiesubsidie van het Bosbad wordt jaarlijks geïndexeerd maar van de Stichting Binnensport niet. Er zal daarom besluitvorming plaatsvinden over indexering van exploitatiesubsidies in de toekomst.

Gezien de bezuinigingstaakstelling ‘kostendekkende tarieven sporthal’ zijn we gezamenlijk tot een nieuwe subsidieberekening gekomen. De besparing loopt jaarlijks op en in 2020 is de besparing op de subsidie € 50.850,00.

7.4 Verenigingen in het Bosbad

In het kader van ‘gelijke monniken gelijke kappen’ zou de huur van een zwemvereniging gelijk moeten zijn aan de huur van een andere sportvereniging. Daarom heeft de gemeenteraad besloten om het Bosbad voor een aantal uur per week een bijdrage in huur te betalen zodat zwemverenigingen voor een gereduceerd tarief het bad kunnen huren. Zwemvereniging Triton heeft hierin geen uitzonderingspositie. Wanneer er een tweede zwemvereniging komt, zullen zij de gemeentelijke bijdrage moeten delen. In 2005 is met het bosbad een overeenkomst gesloten, namelijk dat Triton het tarief van de sporthal betaalt en de gemeente dit bedrag marktconform aanvult. In 2010 is in een raadsvoorstel aangegeven dat we onderzoeken of we een besparing kunnen realiseren door de bijdragen van Triton en het onderwijs te heroverwegen. Echter in 2011 is de jaarlijkse gemeentelijke bijdrage voor badhuur Triton verhoogd met € 20,00 per uur (hoog tarief) en € 4,00 per uur (laag tarief). Afgelopen jaar heeft het bosbad wederom een verhoging van het tarief meegedeeld in een brief. Omdat de overeenkomst met het bosbad verouderd is, het gereduceerde tarief niet alleen voor Triton was bedoeld, en de gemeente een jaarlijkse subsidiebijdrage voor dit doel zou moeten verstrekken, worden nieuwe afspraken met het bosbadbestuur gemaakt.

Toekomstscenario: afspraken juist vastleggen en facturatie

7.5 Ledensubsidie sport

Een maatschappelijk actieve Puttense sportvereniging (waar een door NOC*NSF erkende sport beoefend wordt) waar overwegend inwoners uit Putten sporten kan rekenen op een basisbedrag van maximaal € 200,00. De sportvereniging is maatschappelijk actief zoals beschreven in de Nota Gezondheid en Bewegen, zoals door de gemeenteraad vastgesteld bij het Sportbeleid op 6 juli 2017.

Per jeugdlid (tot 18 jaar) ontvangt de betreffende vereniging maximaal € 20,00.

Per lid met een lichamelijk of geestelijke beperking ontvangt de betreffende vereniging maximaal € 20,00 bovenop het basisbedrag. 100% van het aantal leden die worden meegenomen in de subsidieaanvraag in het kader van deze regeling dient woonachtig te zijn in de gemeente Putten.

Het totaal beschikbaar budget voor de ledensubsidie sport is € 50.000,00. Het totaal kan niet overschreden worden. Wanneer er meer subsidie wordt aangevraagd dan wordt het bedrag per actief lid naar beneden bijgesteld. Steekproefsgewijs vindt controle plaats op het aantal leden.

Subsidieplafond: € 50.000,00

Hoofdstuk 8 Incidentele subsidies algemeen

 

De incidentele subsidie wordt verstrekt om de financiering van een project rond te krijgen, omdat als de gemeente niet meedoet het project niet doorgaat. Bij het subsidiëren van evenementen zullen incidentele subsidies ingezet worden. De incidentele subsidies, blijven door het jaar heen verstrekt worden. Bij subsidieverstrekking voor de incidentele subsidies worden de volgende voorwaarden gehanteerd:

  • 1.

    Een incidentele subsidie is bedoeld voor activiteiten met een eenmalig karakter die in een bepaalde tijdsduur plaatsvinden.

  • 2.

    Er moet duidelijk sprake zijn van een bijzondere activiteit die normaliter niet tot de taakrealisatie behoort.

  • 3.

    De activiteit moet worden georganiseerd door een instelling of vereniging (rechtspersoon) uit de eigen gemeente en moet bovendien in de gemeente Putten plaatsvinden.

  • 4.

    Incidentele subsidies bedragen maximaal 50% van de totale kosten. De gedachte hierbij is dat de subsidieaanvrager zelf substantieel bijdraagt in de kosten.

  • 5.

    De subsidie is niet bedoeld voor materiële zaken als (jubileum)boeken, websites of social media groepen, buurt-bbq, muziekbenodigdheden etc.

Aanvragen voor een incidentele subsidie gebeuren door het indienen van een projectvoorstel en is niet voor cultuur en beweegaangelegenheden.

Evenementen die in het centrum van Putten plaatvinden kunnen aanspraak maken op subsidie bij Stichting Ondernemersfonds Putten (SOP) en worden daarom in principe uitgesloten van de incidentele subsidies zoals opgenomen in het subsidieprogramma.

Beschikbaar budget: max. € 10.000,00 voor alle incidentele subsidies algemeen in 2018.

Hoofdstuk 9 Doelgroepensubsidies

 

Een maatschappelijk actieve vereniging met minimaal 1 actief lid kan voor het aantal leden een subsidie ontvangen in de categorieën:

  • jongeren tot 18 jaar of;

  • ouderen vanaf de AOW-gerechtigde leeftijd.

Jongeren tot 18 jaar

Een maatschappelijk actieve vereniging kan in het kader van deze subsidieregeling rekenen op een basisbedrag van maximaal € 200,00. Per jeugdlid ontvangt de betreffende vereniging maximaal € 10,00. 100% van het aantal leden die worden meegenomen in de subsidieaanvraag dient woonachtig te zijn in de gemeente Putten. Het subsidieplafond voor de doelgroepensubsidie ‘Jongeren tot 18 jaar’ is € 4.000,00.

Ouderen vanaf de AOW-gerechtigde leeftijd

Een vereniging kan in het kader van deze subsidieregeling rekenen op een basisbedrag van maximaal € 200,00. Per lid vanaf de AOW-gerechtigde leeftijd ontvangt de betreffende vereniging maximaal € 10,00. 100% van het aantal leden die worden meegenomen in de subsidieaanvraag in het kader van deze regeling dient woonachtig te zijn in de gemeente Putten. Het subsidieplafond voor de doelgroepensubsidie ‘Ouderen vanaf de AOW-gerechtigde leeftijd’ is per jaar maximaal € 4.000,00.

Het totaal beschikbaar budget voor de doelgroepensubsidies is € 8.000,00. Het totaal kan niet overschreden worden. Wanneer er meer subsidie wordt aangevraagd dan wordt het bedrag per actief lid naar beneden bijgesteld.

Van deze subsidieregeling zijn uitgesloten: Sportverenigingen.

Subsidieplafond doelgroepensubsidie jongeren: € 4.000,00

Subsidieplafond doelgroepensubsidie AOW-gerechtigde leeftijd: € 4.000,00

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Putten van 6 juli 2017

de griffier de voorzitter

dir.ir. M.J. Florijn-Bonhof H.A. Lambooij.

Bijlage 1 Subsidie versus inkoop

Onder subsidie wordt ingevolge artikel 4:21 lid 1 van de Awb verstaan: (1) de aanspraak op financiële middelen, (2) door een bestuursorgaan verstrekt (3) met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, (4) anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.

Gelet op het laatste onderdeel van deze definitie “anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten” moet van een subsidie de commerciële transactie tussen een gemeente en een derde worden onderscheiden. Er is sprake van een commerciële transactie als de goederen en diensten direct worden geleverd aan de gemeente en de betaling voor die goederen of diensten is afgestemd op de waarde daarvan in het economische verkeer.

Er zal dus allereerst moeten worden gekeken of de door de gemeente betaalde prijs de waarde van de geleverde goederen of diensten op de economische markt vertegenwoordigt. Over het algemeen is dat de kostprijs plus een zekere winstmarge. Als de gemeente minder dan de kostprijs betaalt, is vaak sprake van subsidie. Kan op basis van de prijs niet worden bepaald of sprake is van een subsidie of van een commerciële transactie, dan bieden de volgende gezichtspunten houvast:

  • Wie neemt het initiatief voor de transactie? Bij subsidie dient de aanvrager een aanvraag in en bepaalt hij (zo) de exacte aard en omvang van de activiteiten. Bij een commerciële transactie beschrijft en vraagt de gemeente de goederen of diensten.

  • Wie profiteert van de goederen of diensten? Als de goederen en diensten niet rechtstreeks ten goede komen aan de gemeente, maar aan derden, dan is dat een sterke aanwijzing dat sprake is van subsidie. Bij een commerciële transactie worden de goederen en diensten rechtstreeks aan de gemeente geleverd.

De aanwezigheid van een prestatieplicht vormt de belangrijkste aanwijzing dat bij verstrekken van subsidies sprake is van een “overheidsopdracht”. In dat geval dient rekening te worden gehouden met de toepassing van de Europese aanbestedingsrichtlijnen (en de Aanbestedingswet 2012). Daarmee is uiteraard niet gezegd dat bij een prestatieplicht steeds een aanbestedingsplicht bestaat; dat hangt van de aard en de omvang van de gesubsidieerde projecten af.

Op dit moment heeft Putten vooral in het jeugdbeleid een aantal subsidies die, gelet op het Europees recht en het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (Bao), niet dienen te worden voortgezet. Door in zee te gaan met een andere partner doe je in onze ogen niet alleen afbreuk aan de kwaliteit, maar ook aan financiële afbraak. Bijvoorbeeld Buurtzorg Jong voert tot tevredenheid haar taken voor jeugdigen uit en is bekend met alle kleine kinderen in onze gemeente. Het is - in het kader van de doorgaande ontwikkelingslijn – belangrijk om een langdurige relatie aan te gaan met een dergelijke partij. Aanbesteding behoeft niet plaats te vinden indien een alleenrecht kan worden gevestigd voor de uitvoering door een bepaalde zorgorganisatie. Wel moet op contractuele basis worden gewerkt en niet via een subsidie (bron: VNG).

Voor meer informatie over subsidiering versus inkopen verwijzen wij naar de handreiking ‘Subsidiëren of inkopen?’ geschreven door Partners+Pröpper in opdracht van ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.