Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer houdende regels omtrent de Nadere subsidieregels 2019 |
Citeertitel | Nadere subsidieregels 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere subsidieregels maatschappelijke opvang, verslavingszorg, openbare geestelijke gezondheidszorg en beschermd wonen (Nadere subsidieregels 2018).
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2019 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 04-09-2018 |
Maatschappelijke opvang, verslavingszorg, openbare geestelijke gezondheidszorg en beschermd wonen
Op grond van artikel 1.3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Deventer zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Deventer d.d. 6 juli 2016.
De centrumgemeente Deventer organiseert voor de regio Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen de maatschappelijke opvang, verslavingszorg, openbare geestelijke gezondheidszorg en beschermd wonen. Deze Wmo voorzieningen vormen in onderlinge samenhang een vangnet voor kwetsbare inwoners.
In het beleid staan twee ambities centraal:
Zorgorganisaties bieden in dit kader diverse intramurale zorgvoorzieningen. Tegelijkertijd proberen ze hulpverlening steeds meer aan huis in wijken en dorpen te organiseren. Met deze subsidieregels wordt beoogd om de intramurale zorgvoorzieningen en verschuiving naar zorg aan huis mogelijk te maken.
Op basis van voorgaande bestaan deze subsidieregels uit de volgende onderdelen en hoofdstukken:
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1.1. Algemene begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Begeleiding: activiteiten waarmee een persoon herstelgericht wordt ondersteund bij het uitvoeren van algemene dagelijkse levensverrichtingen en bij het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven. Er is sprake van het herhaaldelijk toepassen van aangeleerde vaardigheden in de praktijk. De zelfredzaamheid en participatie van de cliënt worden hiermee bevorderd;
Psychische problematiek: problematiek waarbij een of meer symptomen veroorzaakt wordt door in de psyche gelegen factoren. Dit hoeft niet noodzakelijk een psychiatrische stoornis te zijn waarbij vaak behandeling of medicatie nodig is. Bij de classificatie worden criteria gehanteerd die uitgaan van een (groep van) symptomen (DSM-5);
Psychosociale problematiek: er is sprake van psychosociale problemen, wanneer er een ernstige (psychische) ontwrichting van de cliëntsituatie in relatie tot zijn sociale omgeving is en deze ontwrichting leidt tot ernstige participatieproblemen. De beperkingen moeten ernstig zijn en zich afspelen op één of meerdere leefgebieden, waardoor de zelfredzaamheid van de cliënt ernstig beperkt is;
Deze nadere subsidieregels hebben tot doel om een vangnet aan Wmo voorzieningen te faciliteren ten behoeve van kwetsbare inwoners van de gemeenten Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen, die niet in staat zijn om zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving.
Artikel 1.3. De aanvrager van de subsidie
De aanvrager biedt ondersteuning aan cliënten met een rechtsgeldige indicatie voor het gebruik van de in deze subsidieregels bedoelde regionale Wmo voorzieningen.
Uit de aanvraag blijkt dat de aanvrager deel neemt aan de landelijke Prestatieladder Sociaal Ondernemen (https://www.pso-nederland.nl) en minimaal voldoet aan trede 1.
Bij de indiening van een subsidieaanvraag verklaart de aanvrager:
dat de werknemers ten behoeve van beschermd wonen en maatschappelijke opvang in het bezit zijn van een verklaring omtrent gedrag (VOG) als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens voor beroepskrachten en andere personen die beroepsmatig met zijn cliënten in contact kunnen komen (niet ouder dan 3 maanden voor indiensttreding). Vrijwilligers die in contact komen met cliënten dienen eveneens te beschikken over een VOG (niet ouder dan 3 maanden voor start werkzaamheden). De aanbieder verklaart tevens dat hij geen personeel in dienst heeft dat delicten heeft gepleegd waardoor een nieuwe VOG niet zou worden afgegeven;
HOOFDSTUK 2. MAATSCHAPPELIJKE OPVANG
Artikel 2.1. Algemene omschrijving
De dienstverlening vanuit de maatschappelijke opvang is gericht op dak- en thuislozen. Daklozen zijn inwoners zonder vaste woon- of verblijfplaats én geen adres om te wonen of logeren. Thuislozen zijn inwoners zonder vaste woon- of verblijfplaats, maar die wel beschikken over (wisselende) logeeradressen. Vaak verblijft de persoon bij familie of een kennis.
Artikel 2.2. Omschrijving voorzieningen
Bij de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 3. BESCHERMD WONEN EN BESCHUT WONEN
Artikel 3.1. Algemene omschrijving
Beschermd en Beschut wonen is gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen.
Artikel 3.2. Omschrijving voorzieningen
Wonen in een accommodatie van een instelling bij Beschut wonen is geclusterd wonen waarbij de cliënt zelf huur betaalt. Het gaat om minimaal 6 geclusterde wooneenheden. Het bijbehorende toezicht vindt overdag en/of ‘s avonds plaats door de directe aanwezigheid van professionele hulpverlening. Daarbuiten is professionele hulpverlening binnen vijf minuten telefonisch bereikbaar en desgewenst binnen 30 minuten op locatie aanwezig. De individuele ondersteuning van cliënten is minimaal 10 uur begeleiding per week.
Artikel 3.3. Subsidieverlening en –vaststelling
De vaststelling van de subsidie vindt plaats op basis van de geleverde omvang van beschermd- en beschut wonen tot ten hoogste het in de verleningsbeschikking opgenomen maximumbedrag. De omvang wordt bepaald aan de hand van het werkelijke aantal cliënten die in zorg zijn (geweest), de subsidiabele kosten behorende bij de indicaties van die cliënten en het werkelijke aantal dagen dat zij beschermd of beschut hebben gewoond. Bij een onderbesteding van maximaal 3% wordt de subsidie niet lager vastgesteld. Dit zodat aanbieders onder meer in kunnen spelen op de afwezigheid van cliënten als gevolg van klinische opnames, detentie en/of ziekenhuisopnames.
Artikel 4.1. Algemene omschrijving
Bed & Break zijn plekken bij instellingen voor maatschappelijke opvang en/of beschermd wonen waar inwoners bij een toename van problemen kortdurend op terug kunnen vallen om tot rust te komen. Dit voorkomt dat problemen in de thuissituatie escaleren en een inwoner uiteindelijk langdurig moet worden opgenomen. Van Bed & Break kan ook gebruik worden gemaakt door inwoners die al in een instelling verblijven, maar die gebaat zijn bij een kortdurende verandering van de woonomgeving.
Artikel 5.1. Algemene omschrijving
In toenemende mate streven zorgaanbieders ernaar om hun hulpverlening aan huis (ambulant) te organiseren. Deze beweging stelt inwoners in staat om in hun eigen huis te blijven wonen. Dit wordt ook wel de beweging van ‘beschermd wonen’ naar ‘beschermd thuis’ genoemd. Tegelijkertijd onderzoeken zorgaanbieders in toenemende mate hoe ze hun onderlinge samenwerking kunnen versterken zodat gezamenlijk integraal kan worden voorzien in de ondersteuningsbehoefte van inwoners met meervoudige problematiek. Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken en uit te bouwen kan subsidie worden aangevraagd.
Artikel 5.2. Omschrijving subsidiabele activiteiten
24uurs (telefonische) bereikbaarheid van professionele hulpverlening
Gaat om nieuwe vormen van 24uur per dag (telefonische) bereik- en beschikbaarheid van professionele hulpverlening voor inwoners met meervoudige, complexe problematiek (ggz en/of lvb) die zelfstandig wonen. Het doel is om cliënten rust en zekerheid te bieden door de wetenschap en mogelijkheid dat ze op ieder willekeurig moment op professionele hulpverlening terug kunnen vallen. Dit om escalatie van problematiek te voorkomen.
HOOFDSTUK 6. AAN DE SUBSIDIE VERBONDEN VERPLICHTINGEN
De aanvrager/aanbieder handelt in overeenstemming met gemeentelijk Wmo beleid, de regiovisie en het regionaal actieplan 2017-2022 van de gemeenten Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen en streeft het volgende na:
De aanvrager draagt actief bij aan de realisatie van de regiovisie 2017-2022 en het regionaal actieplan 2017-2022 van de gemeenten Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen.