Organisatie | Waterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders va de gemeente Waterland houdende regels omtrent zorg voor jeugd Uitvoeringsregeling Zorg voor de jeugd gemeente Waterland 2018 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling Zorg voor de jeugd gemeente Waterland 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de uitvoeringsregeling Zorg voor jeugd 2015 per 1 januari 2018.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-233545.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-10-2018 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 16-10-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,
overwegende dat het wenselijk is om een uitvoeringsregeling vast te stellen in verband met de toegang tot individuele voorzieningen;
gelet op artikel 3.4, negende lid en artikel 3.6, achtste lid van de Verordening Zorg voor de jeugd gemeente Waterland 2018,
vast te stellen de navolgende Uitvoeringsregeling Zorg voor de jeugd gemeente Waterland 2018.
Hoofdstuk 2 Gebruikelijke zorg en boven-gebruikelijke zorg
Artikel 2.1 Gebruikelijke zorg
Gebruikelijke zorg is de normale, dagelijkse zorg die partners, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten geacht worden elkaar onderling te bieden. Voor jeugdigen geldt dat ouders de tot hun gezin behorende minderjarige kinderen behoren te verzorgen, op te voeden en toezicht op hen te bieden, ook al is er sprake van een jeugdige met een ziekte, aandoening of beperking.
Bij de beoordeling van gebruikelijke zorg wordt gebruik gemaakt van het door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) ontwikkelde richtlijn “Richtlijn gebruikelijke zorg van ouders voor kinderen met een normale ontwikkeling per leeftijd ”, zoals opgenomen in bijlage 3.2 van de Beleidsregels indicatiestelling Wlz 2017. Het uitgangspunt van de richtlijn is de zorg die ouders volgens heersende maatschappelijke opvattingen moeten bieden aan kinderen zonder beperkingen, rekening houdend met verschillen die bij kinderen in dezelfde leeftijdscategorie bestaan.
Artikel 2.2 Gebruikelijke zorg bij chronisch en niet-chronische situaties en boven gebruikelijke zorg
1. Er is sprake van boven-gebruikelijke zorg, als de voor de jeugdige noodzakelijke zorg chronisch meer is dan de noodzakelijke zorg die een jeugdige van dezelfde leeftijd zonder beperking redelijkerwijs nodig heeft, voor wat betreft aard, frequentie en benodigde tijd. Bij chronische situaties gaat het om langdurige zorg waarbij naar verwachting de zorg langer dan drie maanden nodig zal zijn.
2. Er is geen sprake van boven-gebruikelijke zorg bij niet-chronische situaties. Bij niet-chronische situaties gaat het om kortdurende zorg waarbij er uitzicht is op herstel van de situatie van de jeugdige en de ouder(s) en de daarmee samenhangende zelfredzaamheid van de jeugdige en de ouder(s). Het gaat hierbij om kortdurende zorg waarbij naar verwachting de zorg niet langer dan drie maanden nodig zal zijn.
Hoofdstuk 3 Individuele voorzieningen in natura
Het college deelt de zorg aan jeugdigen in drie segmenten in, A, B en C. De segmenten geven de mate van de veelomvattendheid van de (specialistische) jeugdhulp aan.
Segment B: specialistische jeugdhulp. Segment B kenmerkt zich doordat de problematiek en de behoefte van het kind in hoofdzaak enkelvoudig en herkenbaar van aard is.
Er is een duidelijk en redelijk afgebakend idee over welke soort ondersteuning passend is om het resultaat voor het kind in te vullen. De jeugdhulp uit segment B is alleen toegankelijk met een verwijzing door een medisch specialist of de gemeente.
Segment C: hoogspecialistische jeugdhulp . Hiervoor is specialistische expertise nodig. Dit betreft veelomvattende hulp waarbij de complexiteit oploopt door de combinatie van ondersteuningsfactoren. Net als bij segment B is jeugdhulp in segment C alleen toegankelijk door een medisch specialist of de gemeente.
Artikel 3.2 Ondersteuningsprofielen
Artikel 3.4 kwaliteitseisen lokale toegang
De medewerkers van het kernteam en de gemeente zijn professionals die beschikken over de relevante deskundigheid volgens landelijke professionele richtlijnen om de vermoedelijke diagnose te bepalen die criterium is voor de betreffende zorgcategorie, andere vermoedelijke diagnoses uit te sluiten of prioritering van behandeling te kunnen bepalen.
Hoofdstuk 4 Persoonsgebonden budget
Artikel 4.2 eisen (professionele) ondersteuning persoonsgebonden budget
In artikel 3.6, derde lid, onder d in de Verordening Zorg voor de jeugd gemeente Waterland 2018 is opgenomen dat de kwalificaties van de uitvoerder in het budgetplan opgenomen moeten worden. Een professionele ondersteuner moet voldoen aan het Kwaliteitskader Jeugd. In de basiskennis over de norm van verantwoorde werktoedeling en beroepsregistratie jeugdhulp van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten blijkt dat uit het overleggen van: