Organisatie | Hoogeveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening bezwaarschriftencommissie Hoogeveen |
Citeertitel | Verordening bezwaarschriftencommissie Hoogeveen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuurlijke organisatie - Verordeningen |
Geen
artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-10-2018 | 07-03-2020 | Nieuwe regeling | 18-10-2018 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;
Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
Artikel 10 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 15 Uitbrengen advies en verdaging
Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.
Sinds jaar en dag kent de gemeente een bezwaarschriftencommissie, die adviseert over bijna alle ingediende bezwaarschriften. De bezwaarschriftencommissies van zowel de gemeente Hoogeveen als van De Wolden maken sinds de start van Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen gebruik van hetzelfde secretariaat. Om de werkwijze in beide gemeenten te stroomlijnen is het nodig om de huidige Reglementen in Hoogeveen op een aantal punten te actualiseren. Het voorstel bevat ook een aantal wijzigingen, die het gevolg zijn van ontwikkelingen in den lande. Zo wordt het wenselijk geacht om de zittingsduur van de commissie te beperken.
Artikelsgewijze toelichting op de Verordening bezwaarschriftencommissie
In de aanhef van de regelgeving is bepaald dat de bestuursorganen van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester, ieder voorzover het hun bevoegdheden betreft, besluiten de verordening vast te stellen. Duidelijk is dat de raad de verordenende bevoegdheid heeft. Het college en de burgemeester hebben deze bevoegdheid niet, maar nemen hiermee het besluit tot het instellen van de bezwaarschriftencommissie. Op deze manier is het mogelijk dat de bestuursorganen samen een en dezelfde commissie instellen om te adviseren op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester. De ondertekening gebeurt eveneens door de drie bestuursorganen.
In dit artikel zijn slechts die begripsbepalingen opgenomen die niet in de Awb voorkomen.
Artikel 2. Inleidende bepaling commissie
Om een efficiëntere behandeling van bezwaarschriften inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken mogelijk te maken, worden deze bezwaarschriften uitgezonderd van behandeling door de bezwaarschriftencommissie. Onder het vorige Reglement bezwaarschriftencommissie was de bezwaarschriftencommissie nog wel bevoegd, indien bezwaarmakers gehoord wensten te worden over hun bezwaarschrift. In de praktijk blijkt dit nauwelijks meer een meerwaarde te hebben.
Artikel 3. Samenstelling van de commissie
Het eerste lid verwijst naar de adviescommissie zoals bedoeld in artikel 7:13 Awb.
De wet stelt als minimale eisen aan de samenstelling van een adviescommissie:
Hier is gekozen voor een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en vier leden. De plaatsvervangend voorzitter wordt geacht dezelfde bevoegdheden te hebben als de voorzitter.
Door de bepaling in het tweede lid delegeert de raad de benoeming van commissieleden aan het college. Dit is een wijziging ten opzichte van de regeling in het in te trekken Reglement. Voor benoeming door het college is om praktische redenen gekozen.
Het college is hiermee ook het orgaan dat indien nodig het functioneren van de leden van de commissie evalueert. Indien een lid van de commissie niet naar behoren functioneert is het in eerste instantie de commissie die hierop actie zal ondernemen, het is immers een zelfstandig bestuursorgaan. De voorzitter zal hierbij een rol spelen. Mocht een commissielid niet zelf ontslag nemen dan is het uiteindelijk aan het college om op te treden.
Hoewel in de Awb nergens over een secretaris wordt gesproken, is het gebruikelijk dat een commissie beschikt over een secretaris ter ondersteuning van de werkzaamheden.
Deze bepaling is gewijzigd. In het voorgaande Reglement traden de voorzitter en de leden van de commissie af op de dag van het aftreden van de raad, maar zij konden onbeperkt herbenoemd worden.
Door de zittingstermijn te beperken tot vier jaar, met de mogelijkheid van een eenmalige herbenoeming voor vier jaar, wordt bewerkstelligd dat er regelmatig vers bloed in de commissie komt.
Lid 4 is bedoeld als overgangsrecht.
Met het vierde lid van dit artikel wordt bereikt, dat niet in één keer de gehele commissie vervangen wordt, waardoor de continuïteit bij de commissie in gevaar zou kunnen komen. Het is niet meer zo dat de hele commissie op hetzelfde moment moet worden vervangen, omdat er een rooster van aftreding wordt vastgesteld.
Begonnen wordt met de langst zittende leden.
Een lid kan bij zijn ontslag zelf het tijdstip van dat ontslag bepalen. Het kan ook een later tijdstip kiezen om zodoende eventueel nog bij de afhandeling van lopende zaken betrokken te kunnen zijn. De bepaling van het derde lid is van orde. Een ontslagnemend lid kan niet gedwongen worden ook feitelijk de functie te blijven vervullen.
Artikel 6. Informele afhandeling
Nadat een bezwaarschrift is ontvangen door het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie en de ontvankelijkheid daarvan is beoordeeld neemt de behandelend ambtenaar van de vakafdeling in beginsel altijd eerst contact op met de bezwaarmaker. Aan de hand van het gesprek wordt bepaald welk type bezwaarschrift het is. Hoogeveen onderscheidt vier typen bezwaarschriften:
Bij dit type wordt na een extra toelichting het bezwaarschrift ingetrokken.
Bij dit type is er sprake van een administratieve fout en volgt een nieuw primair besluit.
Bij dit type vindt overleg plaats met bezwaarmaker en eventueel derde belanghebbenden. Dit kan leiden tot intrekking van het bezwaarschrift. Zo niet dan volgt er alsnog een behandeling door de bezwaarschriftencommissie.
Als er sprake is van een principieel geschil, wordt het geschil ter advisering verder behandeld door de bezwaarschriftencommissie.
Het is de vakafdeling die na ontvangst van een bezwaarschrift kan beoordelen of een bemiddelingspoging zinvol is.
Artikel 7. Uitoefening bevoegdheden
De in dit artikel aangehaalde artikelen of artikelleden van de Awb hebben betrekking op procedurele zaken van de bezwaarprocedure. De bevoegdheden die op grond van de Awb bij het bestuursorgaan liggen, worden zo bij de voorzitter van de commissie gelegd.
Artikel 10. Niet-deelneming aan de behandeling
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 11. Openbaarheid zitting
Ingevolge artikel 7:5, tweede lid Awb besluit het bestuursorgaan, voorzover niet bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, of het horen in het openbaar plaatsvindt. In artikel 7:13, vierde lid Awb wordt deze bevoegdheid aan de commissie toegekend.
De hoorzitting vindt in principe in het openbaar plaats. Uitzondering op deze regel blijft mogelijk, bijvoorbeeld indien bijzonder persoonlijke zaken van familiaire, medische of financiële aard of andere zaken met een vertrouwelijk karakter aan de orde komen. Daarvan is in elk geval sprake bij bezwaarschriften in het kader van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet.
Artikel 12. Schriftelijke verslaglegging
Artikel 7:7 Awb vereist zeer kort en bondig dat van het horen een verslag wordt gemaakt. De wijze waarop en de inhoudelijke vereisten aan het verslag worden niet door de Awb geregeld. Dit staat er overigens niet aan in de weg dat in de verordening een vaste procedure wordt opgenomen.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 14. Raadkamer en advies
Het horen kan plaatsvinden door een niet-voltallige commissie (zie onder 10); de advisering dient plaats te vinden door een commissie die voldoet aan de eisen van artikel 7:13, eerste lid, onder a van de Awb. Hoe het advies tot stand komt, is niet voorgeschreven.
Artikel 15. Uitbrengen advies en verdaging
Volgens artikel 7:13, zesde lid Awb maakt in de bezwaarschriftprocedure het verslag van de hoorzitting deel uit van het advies van de commissie en wordt het schriftelijk uitgebracht.
De beslistermijn bedraagt ingevolge artikel 7:10 van de Awb 12 weken, behoudens in het geval van opschorting of met gebruikmaking van de mogelijkheid van verdaging. De onderhavige bepaling verlangt van de voorzitter van de commissie dat indien hij voorziet dat de termijn als hiervoor bedoeld niet wordt gehaald, hij tijdig het bestuursorgaan verzoekt de beslissing op het bezwaar te verdagen.
De bezwaarschriftencommissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad, het college en de burgemeester over haar werkzaamheden. De invulling van dit verslag is aan de commissie gelaten. Voor de hand ligt dat wordt aangegeven welke aantallen bezwaren zijn ingediend, wat de werkvoorraad was bij aanvang van het kalenderjaar, hoeveel adviezen zijn uitgebracht, wat de adviezen inhielden (niet-ontvankelijk, (deels) gegrond etc.) of het bestuursorgaan contrair heeft besloten, in welke gevallen beroep wordt ingediend en wat de uitkomst van dit beroep is.
In geval er een klacht is ingediend tegen de bezwaarschriftencommissie wordt dit in het jaarverslag vermeld.
Het jaarverslag is ook een instrument voor de commissie om aan de bestuursorganen adviezen te geven over de verbeterpunten op het gebied van juridische kwaliteit.
Artikel 17. Intrekking oude regeling
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hoogeveen, gehouden op 18 oktober 2018.