Organisatie | Hof van Twente |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement op de auditcommissie Hof van Twente 2018 |
Citeertitel | Reglement op de auditcommissie 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Reglement op de auditcommissie 2018 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-11-2018 | regels tbv auditcommissie | 18-09-2018 | 692060 |
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt afstemmingsoverleg plaats tussen de accountant en vertegenwoordigers uit de raad, de portefeuillehouder financiën, de concerncontroller en de manager afdeling bedrijfsvoering, in de daartoe ingestelde auditcommissie.
In dit reglement wordt verstaan onder:
a. een lid: een lid van de auditcommissie of diens vervanger;
b. de voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie of diens vervanger;
c. de griffier: de griffier van de gemeenteraad danwel een door hem aan te wijzen medewerker;
d. de raad: de gemeenteraad van Hof van Twente;
e. de accountant: de accountant benoemd door de raad overeenkomstig artikel 213 lid 2 Gemeentewet.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden
1. De commissie vertegenwoordigt de raad in zijn verantwoordelijkheid betreffende de accountantscontrole.
2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:
a. voorbereiden van en adviseren over het controleprotocol;
b. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;
c. een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde programma’s, thema’s of paragrafen.
d. een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;
e. het periodiek evalueren van de werkzaamheden van de accountant;
f. het voorbereiden van de selectie van de accountant, de gunning en de opdrachtverstrekking;
g. een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant en andere onderzoekers;
1. De auditcommissie bestaat uit zoveel raadsleden als er raadsfracties zijn.
2. Iedere raadsfractie vaardigt één lid af naar de auditcommissie en bepaalt wie
uit haar midden als plaatsvervanger van dit lid wordt afgevaardigd.
3. Benoeming van leden en hun plaatsvervangers vindt plaats door de raad.
4. De auditcommissie kan zich bij haar werkzaamheden ambtelijk laten bijstaan.
5. De auditcommissie kan zich bij haar werkzaamheden laten bijstaan door de
6. Leden van de auditcommissie worden bij afwezigheid waargenomen door hun vervanger zoals genoemd in het tweede lid.
1. De auditcommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
2. Bij meerdere kandidaten wordt er gestemd.
a. de stemming vindt plaats dmv stembriefjes;
b. bij het staken van de stemmen vindt een tweede stemming plaats;
c. als na de tweede stemming nog geen volstrekte meerderheid is verkregen, beslist terstond het lot;
d. de griffier organiseert de stemming en fungeert als stembureau.
1. Het lidmaatschap eindigt aan het eind van een raadsperiode of op het moment dat het lid niet meer voldoet aan de hoedanigheid op grond waarvan hij conform artikel 3 lid geworden is van de auditcommissie.
2. In tussentijds ontstane vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
Artikel 6 Informatievoorziening
De auditcommissie informeert de raad vroegtijdig en actief.
De informatie omvat in ieder geval:
a. de verslagen van de vergaderingen van de auditcommissie;
c. de tussentijdse rapportages en controles;
1. De auditcommissie vergadert volgens een jaarlijks vergaderschema.
2. De auditcommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.
3. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. De voorzitter voert hierover overleg met de griffier.