Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hof van Twente

Reglement op de auditcommissie Hof van Twente 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHof van Twente
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement op de auditcommissie Hof van Twente 2018
CiteertitelReglement op de auditcommissie 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpReglement op de auditcommissie 2018

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-11-2018regels tbv auditcommissie

18-09-2018

gmb-2018-224833

692060

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement op de auditcommissie Hof van Twente 2018

 

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt afstemmingsoverleg plaats tussen de accountant en vertegenwoordigers uit de raad, de portefeuillehouder financiën, de concerncontroller en de manager afdeling bedrijfsvoering, in de daartoe ingestelde auditcommissie.

 

Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. een lid: een lid van de auditcommissie of diens vervanger;

b. de voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie of diens vervanger;

c. de griffier: de griffier van de gemeenteraad danwel een door hem aan te wijzen medewerker;

d. de raad: de gemeenteraad van Hof van Twente;

e. de accountant: de accountant benoemd door de raad overeenkomstig artikel 213 lid 2 Gemeentewet.

 

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

1. De commissie vertegenwoordigt de raad in zijn verantwoordelijkheid betreffende de accountantscontrole.

2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

a. voorbereiden van en adviseren over het controleprotocol;

b. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

c. een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde programma’s, thema’s of paragrafen.

d. een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

e. het periodiek evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

f. het voorbereiden van de selectie van de accountant, de gunning en de opdrachtverstrekking;

g. een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant en andere onderzoekers;

h. het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

 

Artikel 3 Samenstelling

1. De auditcommissie bestaat uit zoveel raadsleden als er raadsfracties zijn.

2. Iedere raadsfractie vaardigt één lid af naar de auditcommissie en bepaalt wie

uit haar midden als plaatsvervanger van dit lid wordt afgevaardigd.

3. Benoeming van leden en hun plaatsvervangers vindt plaats door de raad.

4. De auditcommissie kan zich bij haar werkzaamheden ambtelijk laten bijstaan.

5. De auditcommissie kan zich bij haar werkzaamheden laten bijstaan door de

griffier.

6. Leden van de auditcommissie worden bij afwezigheid waargenomen door hun vervanger zoals genoemd in het tweede lid.

 

Artikel 4 Voorzitter

1. De auditcommissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

2. Bij meerdere kandidaten wordt er gestemd.

a. de stemming vindt plaats dmv stembriefjes;

b. bij het staken van de stemmen vindt een tweede stemming plaats;

c. als na de tweede stemming nog geen volstrekte meerderheid is verkregen, beslist terstond het lot;

d. de griffier organiseert de stemming en fungeert als stembureau.

 

Artikel 5 Zittingsduur

1. Het lidmaatschap eindigt aan het eind van een raadsperiode of op het moment dat het lid niet meer voldoet aan de hoedanigheid op grond waarvan hij conform artikel 3 lid geworden is van de auditcommissie.

2. In tussentijds ontstane vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

 

Artikel 6 Informatievoorziening

De auditcommissie informeert de raad vroegtijdig en actief.

De informatie omvat in ieder geval:

a. de verslagen van de vergaderingen van de auditcommissie;

b. het controleprotocol;

c. de tussentijdse rapportages en controles;

d. het accountantsrapport;

e. de evaluatie van het functioneren van de accountant;

f. de accountantsselectie.

Artikel 7 Vergaderfrequentie

1. De auditcommissie vergadert volgens een jaarlijks vergaderschema.

2. De auditcommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

3. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. De voorzitter voert hierover overleg met de griffier.

 

Artikel 8 Slotbepalingen

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de auditcommissie op voorstel van de voorzitter.

 

Artikel 9 Inwerkingtreding

1. Dit reglement op de auditcommissie treedt in werking op één dag na bekendmaking ervan in het Hofweekblad.

2. Dit reglement wordt aangehaald als Reglement op de auditcommissie Hof van Twente 2018.

 

De raad van Hof van Twente,

de griffier, de voorzitter,

mr. A. Venema drs. H.A.M. Nauta-van Moorsel MPM