Organisatie | Buren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling gemeente Buren 2018 |
Citeertitel | Mandaatregeling gemeente Buren 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-10-2018 | 01-10-2018 | 01-09-2020 | Nieuw | 16-10-2018 | Z.003920 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Buren, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelet op de artikelen 59a, 168 en 171 van de Gemeentewet;
en de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
en de artikelen 3:60 tot en met 3:67 van het Burgerlijk Wetboek (BW);
en het Organisatiebesluit 2018 gemeente Buren;
dat de interne organisatie is gewijzigd en de geldende mandaatregeling daarop moet worden aangepast;
dat hieraan ten grondslag liggen het Organisatieplan gemeente Buren, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 22 mei 2018 en het Organisatiebesluit 2018, vastgesteld op 25 september 2018;
dat eerder genomen afzonderlijke mandaatbesluiten op deelterreinen van de gemeentelijke taken in deze regeling worden verwerkt;
dat in deze mandaatregeling de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functies/ functionarissen in de organisatie worden toegekend om hen in staat te stellen deze taken rechtmatig uit te voeren;
In dit besluit wordt verstaan onder:
1. Functionarissen: de in dit artikel opgenomen functiebenamingen.
budgethouder: degene die door het college of de gemeentesecretaris/algemeen directeur gemachtigd is tot het uitvoeren van een deel van de gemeentebegroting, het realiseren van een investering of project inclusief het sluiten van overeenkomsten en het aanwenden van middelen die verband houden met het desbetreffende budget zoals nader uitgewerkt in de Budgethoudersregeling;
d. functie: het geheel van werkzaamheden die passen binnen de functiebeschrijving van een medewerker/medewerkers binnen een team op basis van de HR21 functiebeschrijvingen en zijn plaatsvervangers;
e. machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
f. mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze te ondertekenen zoals bedoeld in artikel 10:1 van de Awb;
g. volmacht: de bevoegdheid die het college verleent aan een ander om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten zoals bedoeld in artikel 3:60 BW in verbinding met artikel 160, eerste lid, onder e van de Gemeentewet.
Artikel 4 Bevoegdheden voorbehouden aan college en burgemeester
Voorts blijven aan het college en de burgemeester voorbehouden de bevoegdheid tot:
het nemen van een besluit indien de beslissing leidt tot een besluit van controversiële aard. Hiervan kan sprake zijn indien:
1º de verantwoordelijke portefeuillehouder van oordeel is dat de aangelegenheid door het college of de burgemeester moet worden afgedaan, waarbij de portefeuillehouder vooraf is geïnformeerd over de gevoelige kwestie, de aangelegenheid of het voorgenomen besluit;
2º de aangelegenheid tot negatieve berichtgeving in de media heeft geleid, dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;
3º indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen.
Bij afwezigheid of verhindering van de (onder)gemandateerde wordt deze vervangen door diens plaatsvervanger, waarbij de directeur organisatie de gemeentesecretaris/algemeen directeur vervangt en de teammanagers elkaar onderling mogen vervangen zoals bepaald in artikel 10 van het Organisatiebesluit gemeente Buren 2018 of door een hoger in de lijn geplaatste functionaris. Bij afwezigheid van alle teammanagers vervangt de directeur organisatie de afwezige teammanagers.
Artikel 6 Informatieverstrekking en terugkoppeling
Onverminderd artikel 10:6 van de Awb vormt de toepassing van deze regeling een onderdeel van het overleg tussen management en college of burgemeester. Desgewenst worden afschriften of overzichten overgelegd van in mandaat genomen besluiten.
Artikel 8 Vorm van ondertekening bij mandaat
De aanhef van overeenkomsten luidt: “De gemeente Buren, op grond van artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester, ………………(naam), met volmacht vertegenwoordigd door …..XXX….. (de naam en functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”.