Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Burgerinitiatiefverordening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBurgerinitiatiefverordening
CiteertitelBurgerinitiatiefverordening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-05-200401-01-2015Onbekend

25-03-2004

Witte Weekblad, 31-03-2004

2004 / 20892

Tekst van de regeling

Intitulé

Burgerinitiatiefverordening

 

 

BURGERINITIATIEFVERORDENING

(vastgesteld door de gemeenteaad op 25 maart 2004, ingaande 5 mei 2004)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

Burgerinitiatief : een voorstel van een initiatiefgerechtigde ter plaatsing op de agenda van de vergadering van de raad

Initiatiefgerechtigd : initiatiefgerechtigd zijn degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad in Alphen aan den Rijn

Presidium : het krachtens het geldende Raadsreglement van orde ingestelde presidium

Griffier : de in de Gemeentewet bedoelde griffier

Raadscommissie : de krachtens de geldende Raadscommissieverordening ingestelde raadscommissie

Burgerlid : een burgerlid krachtens de geldende Raadscommissieverordening

College : het college van burgemeester en wethouders

Jongerenraad : de Jongerenraad Alphen aan den Rijn

Artikel 2 Burgerinitiatief

  • 1

    Een burgerinitiatief is een schriftelijk gemotiveerd voorstel van initiatiefgerechtigden aan de raad voor een door de raad te nemen besluit, dat betrekking heeft op een gemeentelijke aangelegenheid waarover de raad bevoegd is te besluiten.

  • 2

    Indien uit de realisering van het burgerinitiatief kosten voortvloeien, is van deze kosten een globale raming toegevoegd.

  • 3

    Het burgerinitiatief vermeldt de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de initiatiefgerechtigde indiener en ten minste één plaatsvervanger.

  • 4

    Een lijst met voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van tenminste 100 initiatiefgerechtigden die het voorstel ondersteunen is bijgevoegd.

  • 5

    Voor de indiening van de ondersteuningsverklaringen wordt gebruik gemaakt van het als bijlage bij deze verordening gevoegde model.

Artikel 3 Vereisten

Een burgerinitiatief wordt door ten minste 100 initiatiefgerechtigden ondersteund en betreft geen op grond van artikel 5 uitgesloten aangelegenheid.

Artikel 4 Initiatiefgerechtigden

  • 1

    Initiatiefgerechtigd zijn:

    • a

      degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad in Alphen aan den Rijn;

    • b

      ingezetenen van de gemeente van veertien jaar en ouder die lid zijn van de Jongerenraad Alphen aan den Rijn en die, met uitzondering van hun leeftijd, voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.

  • 2

    Voor de beoordeling of aan de in lid 1 a en b bedoelde vereisten wordt voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.

Artikel 5 Gemeentelijke aangelegenheden

Een burgerinitiatief kan niet worden ingediend over de volgende aangelegenheden:

  • a

    de uitvoering van besluiten van hogere bestuursorganen waaromtrent de gemeenteraad geen beleidsvrijheid heeft;

  • b

    de gemeentelijke organisatie en procedures;

  • c

    de vaststelling en wijziging van de gemeentelijke begroting(en) en de gemeentelijke belastingen en tarieven;

  • d

    de geldelijke voorzieningen voor ambtsdragers, etc.;

  • e

    onderwerpen waarover korter dan twee jaren voor indiening van het burgerinitiatief door de raad een besluit is genomen;

  • f

    onderwerpen die een wijziging van gemeentelijke beleid betreffen dat al in een vergevorderd stadium van ontwikkeling is;

  • g

    handelingen en gedragingen van collegeleden, raadsleden, burgerleden of ambtenaren waarover een klacht kan worden ingediend op grond van de Algemene wet bestuursrecht of een door raad of college vastgestelde klachtenregeling;

  • h

    benoemingen van personen en functioneren van personen;

  • i

    onderwerpen waartegen een bezwaar- of beroepsprocedure openstaat of heeft opengestaan.

    Artikel 6 Procedure

    • 1

      Een burgerinitiatief wordt schriftelijk ingediend bij de raad door toezending daarvan aan het presidium.

    • 2

      Onder verantwoordelijkheid van het presidium stelt de griffier binnen twee weken vast of het initiatief voldoet aan de in de voorgaande artikelen bedoelde vereisten.

    • 3

      Indien een burgerinitiatief niet voldoet aan het in de voorgaande artikelen bedoelde vereisten, stelt de griffier de indiener gedurende een termijn van ten hoogste vier weken in de gelegenheid om de vastgestelde gebreken te herstellen.

    • 4

      De termijn bedoeld in het derde lid vangt aan met ingang van de dagtekening van de schriftelijke mededeling over het gebrek aan de indiener.

    • 5

      Indien de raad niet bevoegd is om het in het burgerinitiatief genoemde besluit te nemen, zendt de griffier het voorstel door aan het college of een andere bevoegde instantie.

    • 6

      Het presidium plaatst een geldig burgerinitiatief op de agenda van de eerstvolgende reguliere raadscommissievergadering. Per raadscommissievergadering wordt maximaal één burgerinitiatief behandeld.

    • 7

      De indiener van het burgerinitiatief wordt uitgenodigd om de vergadering van de raadscommissie bij te wonen en tijdens de vergadering eventueel een korte toelichting te geven. Het burgerinitiatief wordt op de gebruikelijke wijze in de raadscommissie behandeld.

    • 8

      Het presidium agendeert het voorstel vervolgens voor de eerstvolgende gemeenteraadsvergadering.

    Artikel 7 Behandeling

    • 1

      De raad kan een burgerinitiatief om advies voorleggen aan het college. Hij stelt een termijn vast waarbinnen dit advies wordt uitgebracht.

    • 2

      Beraadslaging en besluitvorming vinden plaats binnen drie maanden na de in artikel 6, lid 8, bedoelde vergadering.

    • 3

      Indien de termijn als bedoeld in lid 2 eindigt in de maanden juli of augustus wordt die termijn met twee maanden respectievelijk één maand verlengd.

    Artikel 8 Uitvoering beslissing

    • 1

      De raad stelt de indiener binnen twee weken na de raadsvergadering waarin besluitvorming over het burgerinitiatief heeft plaatsgevonden schriftelijk in kennis van zijn besluit. Indien de raad geheel of gedeeltelijk afwijkt van het burgerinitiatief geeft hij de redenen daarvoor aan.

    • 2

      Indien de raad geheel of gedeeltelijk overeenkomstig het burgerinitiatief besluit, deelt het college de indiener binnen twee weken na de raadsvergadering als bedoeld in het eerste lid van dit artikel mede wanneer met de uitvoering van het raadsbesluit wordt gestart.

    • 3

      Zo spoedig mogelijk nadat de raad een besluit over het burgerinitiatief heeft genomen, wordt dit besluit bekend gemaakt door kennisgeving daarvan in huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze.

    Artikel 9 Verslaglegging

    1De griffier brengt elk jaar een verslag uit over de werking van het recht van

    burgerinitiatief in de praktijk aan de burgemeester.

    2De burgemeester neemt het verslag op in het Burgerjaarverslag.

    Artikel 10 Inwerkingtreding

    Deze verordening treedt 6 weken na bekendmaking in werking.

    Artikel 11 Citeerartikel

    Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Burgerinitiatiefverordening”.