Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
West Maas en Waal

Verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWest Maas en Waal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 61a
  2. Gemeentewet, art. 82
  3. Gemeentewet, art. 86
  4. Archiefwet 1995, art. 15
  5. Archiefbesluit 1995, art. 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-11-200911-01-2017nieuwe regeling

09-11-2010

Waalkanter, 15-11-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    commissaris: de commissaris van de Koningin in de provincie Gelderland;

  • c.

    commissie: de vertrouwenscommissie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van deze verordening;

  • d.

    raad: de raad van de gemeente West Maas en Waal;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    aanbeveling: de schriftelijk verklaring van de raad omtrent de herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de aanbeveling door de raad in het kader van de herbenoemingsprocedure van de burgemeester voor te bereiden.

  • 2.

    De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester op basis van onder andere de profielschets uit 1999 en de daaraan gerelateerde functioneringsgesprekken.

  • 3.

    De commissie brengt over haar oordeel een schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad. Dit verslag wordt voorzien van een conceptaanbeveling.

  • 4.

    Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de Minister d.d. 21 november 2001 in acht.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de fractievoorzitters en de plaatsvervangend fractievoorzitter van de fractie FD West Maas en Waal.

  • 2.

    Aan de commissie wordt, als adviserende leden zonder stemrecht, toegevoegd een lid namens het college en de gemeentesecretaris.

  • 3.

    De plaatsvervangend voorzitter van de raad treedt op als voorzitter van de commissie.

  • 4.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is secretaris van de commissie. De griffier wordt daarin zo nodig bijgestaan door haar plaatsvervanger, die in de commissie fungeert als tweede secretaris.

  • 2.

    De secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 3.

    De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 5 Vergaderingen

 

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 3.

    De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    De van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering. De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    De commissie, haar leden, de adviseurs van de commissie en de (tweede) secretaris verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 3.

  • 4.

    De commissie, nog de gemeenteraad, zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

Artikel 7 Burgemeester

  • 1.

    De commissie heeft bij de aanvang van haar werkzaamheden een gesprek met de burgemeester.

  • 2.

    De commissie heeft een tweede gesprek met de burgemeester naar aanleiding van het opgestelde verslag. Voordat de commissie het verslag van haar bevindingen naar de raad stuurt, bespreekt ze het concept met de burgemeester.

  • 3.

    Indien ter zake van zijn functioneren in het gesprek, bedoeld in het tweede lid, afspraken met de burgemeester zijn gemaakt, worden deze in het verslag aan de raad gemeld.

  • 4.

    De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, schriftelijk zijn zienswijze over het verslag geven. Op dit stuk is geheimhouding van toepassing.

Artikel 8 Verslag en stemmen

  • 1.

    Het verslag van de commissie wordt bij meerderheid van de stemmen vastgesteld. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag aan de gemeenteraad vermeld.

  • 2.

    Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad gebracht.

Artikel 9 Communicatie en correspondentie

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken van de commissie worden aan de voorzitter gericht en door de secretaris bewaard.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de secretaris verzonden.

Artikel 10 Ontbinden van commissie

De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de Minister een besluit is genomen op de aanbeveling door de raad.

Artikel 11 Archivering van stukken

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden die door de commissie zelf zijn opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar een krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 3.

    Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15 lid 1 sub. a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldend voor een periode van 75 jaar.

  • 4.

    Alle overige bescheiden en kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 12 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister van 21 november 2001 niet voorziet, beslist de commissie bij meerderheid van stemmen.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De verordening wordt aangehaald als ”Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming burgemeester”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 10 november 2009.