Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Mandaatbesluit De Zuidhoek 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit De Zuidhoek 2018
Citeertitel"mandaatbesluit De Zuidhoek 2017"
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het mandaatbesluit is tevens gelijkluidend vastgesteld door de burgemeester voor zover het zijn bevoegdheden betreft

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-10-201801-01-2019Nieuwe regeling

28-08-2018

gmb-2018-217981

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit De Zuidhoek 2018

Burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Schouwen-Duiveland, ieder voorzover het de eigen bevoegdheden betreft;

 

gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan aan hen ondergeschikte ambtenaren;

 

 

 

 

b e s l u i t e n :

 

 

 

de uitoefening van de publiekrechtelijk bevoegdheden, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende bijlagen, met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de daarbij vermelde functionaris (gemandateerde) en daarop de in de bijlagen vermelde specifieke bepalingen van toepassing te verklaren, een en ander met inachtneming van de volgende bepalingen en bedingen:

 

 

Artikel 1  

Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze besluiten te ondertekenen. In de bijlagen wordt in beginsel geen onderscheid gemaakt tussen beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid.

 

Artikel 2  

Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

 

Artikel 3  

Het mandaat wordt verleend binnen het kader van het door het bestuursorgaan te stellen algemeen beleid en binnen de toegekende budgetten en de begroting.

 

Artikel 4  

De besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid wordt in onderstaande gevallen niet gemandateerd en is derhalve voorbehouden aan het bestuursorgaan, indien:

a. er sprake is van het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het stellen van nadere regels, het vaststellen van beleidsregels en het aanwijzen van gebieden;

b. het een besluit betreft tot het toepassen van bestuursdwang, dan wel tot het opleggen van een dwang-som;

c. door of namens het bestuursorgaan te kennen is gegeven dat de besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid niet wordt opgedragen;

d. de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke/bestuurlijke en/of grote financiële consequenties met zich zal brengen dan wel tot ongewenste precedentwerking zal leiden;

e. het besluit zou leiden tot afwijkingen van en/of strijdigheid met ingezet beleid, richtlijnen of voorschriften dan wel tot overschrijding van het budget;

f. de over de zaak ingewonnen adviezen en/of ingenomen standpunten niet eensluidend zijn;

g. reeds tijdens de voorbereidingsfase duidelijk is geworden dat tegen de te nemen beslissing bezwaar zal worden aangetekend of beroep zal worden ingesteld;

h. er sprake is van een negatieve beslissing tenzij dit uitdrukkelijk anders is bepaald;

i. de beslissing op een bezwaarschrift.

 

Artikel 5  

Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt dan ook als volgt ondertekend:

Namens burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,

of

Namens de burgemeester van Schouwen-Duiveland,

 

(functie)

(handtekening)

(naam)

 

Artikel 6  

Indien een medewerker gemandateerd is, geldt dat mandaat ook voor alle medewerkers, inclusief de directeur en de gemeentesecretaris, die hiërarchisch boven deze medewerker staan.

 

Artikel 8  

De gemandateerde stelt de uitvoering van dit besluit regelmatig aan de orde tijdens overleg met de gemeentesecretaris en maakt melding van bijzonderheden.

 

Artikel 9  

De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat vervalt door een daartoe strekkende instructie van het bestuursorgaan of de gemeentesecretaris, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.

 

Artikel 10  

Het bestuursorgaan kan zowel in incidentele gevallen als in het algemeen nadere instructies geven aan de gemandateerde.

 

 

Artikel 11  

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘mandaatbesluit De Zuidhoek 2017. Het treedt in werking op de dag na bekendmaking. Op dat moment vervallen alle mandaatbesluiten die de bestuurscommissie heeft vastgesteld en die het college heeft overgenomen. Het algemene mandaatbesluit van de gemeente Schouwen-Duiveland is van af dat moment niet meer van toepassing op De Zuidhoek, met uitzondering van de bevoegdheden van de gemeentesecretaris.

 

 

Regelingsluiting

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland in hun vergadering van <datum>.

de secretaris, de burgemeester,

 

 

 

M.K. van den Heuvel G.C.G.M. Rabelink

 

 

 

 

 

Vastgesteld door de burgemeester van Schouwen-Duiveland op <datum>.

de burgemeester,

 

 

 

G.C.G.M. Rabelink

 

 

 

Bijlage Mandatenlijst De Zuidhoek

 

Nr.

Omschrijving/bevoegdheid

Gemandateerde

Specifieke bepalingen

1

Aanbrengen van verschuivingen binnen de door de raad geautoriseerde budgetten

directeur of gemeentesecretaris

m.u.v. rente en afschrijving en herstructureringsgelden die op element 66111200 geboekt zijn. 

2

Besluiten tot periodieke herziening van huren

directeur

Toepassen indexering op basis van kadernota begroting. Voor ondertekening: zie volmachten

3

Machtigen van ambtenaren om de bestuursorganen te vertegenwoordigen voor rechterlijke instanties (incl. de commissie bezwaarschriften), alsmede het voeren van verweer

directeur of gemeentesecretaris

Waar mogelijk doorlopende machtigingen verstrekken

4

Voeren van correspondentie over de voortgang van een dossier (zowel voorbereiding als uitvoering), inclusief het opvragen van aanvullende informatie

medewerker

Het gaat hierbij nadrukkelijk om correspondentie die geen rechtsgevolg heeft

5

Verstrekken van feitelijke gegevens en informatie aan derden

medewerker

Met inachtneming persprotocol

6

Vaststellen van formulieren voor indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (art. 4:4 Awb)

directeur

 

7

Beslissen over - en verstrekken van informatie op verzoek als bedoeld in de Wob over bestuurlijke aangelegenheden, waarvan voorbereiding c.q. uitvoering aan De Zuidhoek is opgedragen

directeur

Zonodig in overleg met

Bedrijfsvoering 1 – jur. zaken

8

Desgevraagd geven van algemene voorlichting over onder De Zuidhoek ressorterende aangelegenheden

directeur

Geldt niet t.a.v. zaken, waarvoor in voorlichting op centraal niveau is voorzien

9

Deelnemen aan enquêtes en onderzoeken

medewerker

 

10

Besluiten een aanvraag niet te behandelen (art. 4:5 Awb)

Directeur

 

11

Uitstel tot betaling, geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van vorderingen < € 5.000 en het invorderen van vorderingen bij niet-tijdige betaling, zowel privaatrechtelijke vorderingen als vorderingen o.g.v. 4e tranche Awb, inclusief het voeren van gerechtelijke procedures om tot invordering te komen.

directeur

-bij vorderingen > € 5.000 college informeren

-oninbaar verklaarde vorderingen opnemen in debiteurenrapportage en overleggen aan college

12

Het aansprakelijk stellen van derden inzake aangelegenheden die De Zuidhoek betreffen

directeur

Na overleg met de medewerker aansprakelijkstelling van de gemeente.

13

Verzenden ontvangstbevestiging

medewerker

Geldt niet voor bezwaar- of klaagschrift

14

Verdagen van beslissing op bezwaarschriften Awb in gevallen waarin de commissie bezwaarschriften al advies heeft uitgebracht aan het bestuursorgaan

directeur

 

15

Horen van aanvrager resp. belanghebbende als bedoeld in de artt. 4:7 resp. 4:8 Awb

medewerker

 

16

Toekennen subsidies tot een bedrag van € 2.500 voor zover het bevoegdheid van het college betreft

directeur

 

16a

Toekennen van loonkostensubsidie, begeleidingssubsidie en subsidie begeleid werken

directeur

Mits passend in het beleid en voor zover passend binnen de begroting

17

Correspondentie terzake van bestellingen, leveringen, e.d.

-directeur

-coördinator

 

18

Besluiten tot het aangaan van een overeenkomst t.b.v. de interne bedrijfsvoering en het dagelijks functioneren van het bestuurs- en ambtelijk apparaat

-directeur

 

Onverminderd het door b. en w. vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de door de raad beschikbaar gestelde kredieten of budgetten. Geen overeenkomsten met een looptijd langer dan 31 december 2018.

19

Het doen van uitgaven en verwerven van inkomen in de exploitatiesfeer op basis van de begroting en het beleidsplan

directeur

Beslissing omtrent verschuivingen in de begroting zijn mogelijk tot een bedrag van € 25.000,-

20

Het doen van investeringen

directeur

Voor zover passend binnen de begroting. Investeringen mogen niet langer lopen dan de periode waarvoor de begroting is goedgekeurd.

21

Besluiten op een ingebrekestelling

directeur

 

 

 

 

 

Mandaten personele aangelegenheden:

22

 

Toekennen verlof conform hoofdstuk 6 CAR/UWO

-directeur

-coördinator

Binnen geldende regeling

23

 

Toekennen verlof, al dan niet met behoud van bezoldiging om andere redenen dan genoemd in hoofdstuk 6 CAR/UWO

gemeentesecretaris

 

24

 

Benoemen vast en tijdelijk personeel, niet zijnde afdelingshoofden

directeur

Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris

25

Bevordering afdelingshoofden naar functionele schaal

gemeentesecretaris

Binnen regeling bewust belonen en bezoldigingsregeling

26

Bevordering personeel, niet zijnde afdelingshoofden, naar functionele schaal

directeur

Binnen regeling bewust belonen en bezoldigingsregeling

27

Bewust belonen afdelingshoofden

gemeentesecretaris

Binnen regeling bewust belonen

28

Bewust belonen personeel, niet zijnde afdelingshoofden

directeur

Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris

29

Besluiten op verzoek deelname aan cursus, seminar, symposium, e.d.

directeur

Mits passend binnen opleidingsplan/-budget

30

Besluiten tot inhuur van uitzendkrachten, detacheringen en tijdelijke inhuur van capaciteit anderszins, inclusief inhuur of detachering via de eigen B.V.’s

directeur

Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris

31

Uitvoeren hoofdstuk 17 CAR/UWO (persoonlijk ontwikkelingsplan)

directeur

Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris

32

Besluiten op aanvraag om stage

directeur

Binnen geldende regeling

33

Verlenen eervol ontslag op eigen verzoek vast en tijdelijk personeel

directeur

 

34

Toekennen seniorenmaatregelen

directeur

Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris

35

Toekennen waarnemingstoelage conform art. 3:1:2 CAR/UWO

directeur

Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris

36

Uitbetaling overuren en toeslag onregelmatige dienst

afdelingshoofd

Binnen vastgesteld budget

37

Toekennen gratificatie i.v.m. ambtsjubileum

directeur

 

38

Besluiten tot herplaatsing in andere functie binnen De Zuidhoek

directeur

Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris

39

Besluiten tot herplaatsing in andere functie binnen de organisatie

gemeentesecretaris

 

40

Besluiten op verzoek vermindering of vermeerdering arbeidsduur

directeur

Binnen door b. en w. toegestane formatie

41

Toekennen inconveniëntenvergoeding

directeur

Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris

42

Toekennen reis- en verblijfkosten

directeur

Binnen geldende regeling

43

Uitbetaling vakantie-uren en overschrijving restanturen

directeur

 

44

Aan- en verkoop verlofuren in het kader van het cafetariamodel

directeur

Binnen geldende regeling

45

Opleggen verbod tot of het opleggen van nadere voorwaarden aan het verrichten van nevenwerkzaamheden door medewerkers, niet zijnde afdelingshoofden (art. 15:1e CAR/UWO

directeur

 

46

Besluiten tot loondoorbetaling tijdens ziekte

directeur

 

47

Ten aanzien van WSW-werknemers: De bevoegdheden die op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening en de daarvoor geldende cao aan het college toekomen

Directeur; hoofd van dienst voor zover het niet betreft een besluit tot het sluiten of beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het besluit tot het aangaan of uitbreiden van gehonoreerde nevenfuncties en het onthouden van een periodieke verhoging

Indien de adviesraad sociaal domein Schouwen-Duiveland advies heeft uitgebracht over een onderwerp, geldt dit mandaat slechts voor zover conform dit advies wordt besloten.

48

Besluiten tot afwijking in bijzondere gevallen voor overwerk of onregelmatige dienst, zoals omschreven staat in artikel 35, 36 en 37 van de CAO

directeur

 

N.B. 1:

Voor zover de omschrijving van de bevoegdheid betrekking heeft op de directeur wordt voor “directeur” in de kolom gemandateerde gelezen: “gemeentesecretaris”.