Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bronckhorst

Verordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBronckhorst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018
CiteertitelVerordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

hoofdstuk IVb van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-10-2018Nieuwe regeling

27-09-2018

gmb-2018-213942

Z100932 RD18-00385

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018

De raad van de gemeente Bronckhorst;

 

gelet op de bespreking in de commissievergadering van 12 september 2018;

 

gelet op hoofdstuk IV b van de Gemeentewet;

Besluit:

  • 1.

    De wettelijk verplichte rekenkamerfunctie in te vullen door middel van een gemeentelijke rekenkamercommissie met drie externe leden.

  • 2.

    De Verordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018 vast te stellen.

  • 3.

    Een structureel budget van € 51.400 extra per jaar ter beschikking te stellen voor de uitvoering van de taken en ambtelijke ondersteuning van de rekenkamercommissie.

  • 4.

    De vergoeding voor de voorzitter en twee leden van de rekenkamercommissie vast te stellen op resp. € 500 en € 350 per maand.

  • 5.

    Een reiskostenvergoeding voor de voorzitter en de leden vast te stellen conform de regeling voor commissieleden-niet zijnde raadslid.

  • 6.

    De profielschets voor de voorzitter en de leden vast te stellen.

Verordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018

Artikel 1 BEGRIPSBEPALINGEN

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    rekenkamercommissie: de commissie die ten doel heeft om door middel van onderzoeken een bijdrage te leveren aan de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur;

  • 2.

    doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • 3.

    doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • 4.

    rechtmatigheid: de mate waarin wordt voldaan aan de wettelijke kaders en regelgeving;

  • 5.

    leden: de door de raad benoemde leden, waaronder de voorzitter, van de rekenkamercommissie.

Artikel 2 BENOEMING LEDEN

  • 1.

    De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden, die door de raad worden benoemd voor een periode van vier jaar; deze leden kunnen door de raad op voordracht van de auditcommissie één keer worden herbenoemd voor een gelijke periode.

  • 2.

    De voorzitter van de eerste rekenkamercommissie wordt benoemd voor vier jaar, de leden respectievelijk twee en drie jaar. Hierna is voor allen een herbenoeming mogelijk voor vier jaar.

  • 3.

    Afwijkend van het bepaalde in art. 81oa lid 3 van de Gemeentewet kan een lid van de commissie niet tevens lid zijn van de raad of van een door de raad ingestelde commissie, dan wel medewerker of bestuurslid van een instelling welke met de gemeente een functionele of financiële band heeft. Daarnaast is het lidmaatschap uitgesloten voor personen die in de vijf jaar voorafgaande aan de benoeming een functie hebben bekleed bij de gemeente Bronckhorst.

  • 4.

    De artikelen 81g en 81h van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3 TIJDELIJKE ONTHEFFING

De voorzitter of een lid kan een gemotiveerd verzoek doen tot een tijdelijke ontheffing van zijn taak ten tijde van een onderzoek vanwege een direct of indirect belang.

Artikel 4 EINDE VAN HET LIDMAATSCHAP

  • 1.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a)

      op eigen verzoek;

    • b)

      bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie;

    • c)

      wanneer het lid bij een onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d)

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

    • e)

      wanneer hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen.

  • 2.

    Indien het lid naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen.

Artikel 5 AMBTELIJK SECRETARIS

Een ambtelijk secretaris ondersteunt de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken. De kosten voor de ambtelijk secretaris komen ten laste van het budget van de griffie.

Artikel 6 VERGOEDING VOOR DE WERKZAAMHEDEN VAN DE LEDEN

  • 1.

    De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden.

  • 2.

    De hoogte van de vergoeding wordt door de gemeenteraad vastgesteld.

Artikel 7 REGLEMENT VAN ORDE

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde op voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden. Zij zendt het reglement na de vaststelling ter kennisneming naar de gemeenteraad.

Artikel 8 ONDERWERPEN VOOR ONDERZOEK EN BESLISSING TOT UITVOEREN VAN ONDERZOEK

  • 1.

    De rekenkamercommissie kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • 3.

    De rekenkamercommissie doet jaarlijks voor 1 april verslag aan de gemeenteraad van haar werkzaamheden, voorzien van een financiële paragraaf.

  • 4.

    De commissie dient voor 1 december haar onderzoeksplan voor het volgend jaar in.

Artikel 9 CRITERIA VOOR ONDERZOEKEN

  • 1.

    Rekenkameronderzoeken dienen aan de volgende criteria te voldoen

    • a.

      Het onderzoek heeft betrekking op de doelmatigheid, doeltreffendheid of rechtmatigheid van het gevoerde of te voeren beleid;

    • b.

      Het onderzoek moet door de gemeente te beïnvloeden beleid betreffen.

Artikel 10 UITVOERING VAN HET ONDERZOEK EN RAPPORTAGE

  • 1.

    De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is bij gemeenschappelijke regelingen bevoegd bij alle leden van het bestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken, voor zover vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.

  • 4.

    De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al wat hen in hun hoedanigheid als lid ter kennis is gekomen.

  • 5.

    De rekenkamercommissie kan besluiten in het openbaar te vergaderen.

  • 6.

    De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 7.

    Na de ingediende zienswijzen ten aanzien van de feiten zoals bedoeld in lid 6 formuleert de rekenkamercommissie haar conclusies en aanbevelingen.

  • 8.

    De rekenkamercommissie stelt het college van burgemeester en wethouders in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, zijn zienswijze op het conceptrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen inclusief de bestuurlijke reactie van het college zo spoedig mogelijk, aan de raad aangeboden.

  • 10.

    De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport en neemt hierover een besluit.

Artikel 11 EVALUATIE

De auditcommissie evalueert regelmatig het functioneren van de rekenkamercommissie en haar leden, evenals de hoogte van het beschikbaar gestelde budget.

Artikel 12 ONDERZOEKERS

  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd onderzoekers in te huren.

  • 2.

    Onderzoekers kunnen, indien de rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.

Artikel 13 BUDGET

  • 1.

    De raad stelt een budget beschikbaar aan de rekenkamercommissie, die daarvoor uitgaven kan doen voor:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      de kosten van onderzoekers en externe deskundigen die door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld

    • c.

      de overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.

  • 2.

    De commissie is voor de besteding van het budget verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 14 AUDITCOMMISSIE

De auditcommissie heeft bij verordening taken en bevoegdheden met betrekking tot de rekenkamercommissie.

Artikel 15 INWERKINGTITEL EN CITEERTITEL

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking onmiddellijk na de bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018’.

     

Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 27 september 2018,

de griffier,

M. van derLeur

de voorzitter,

M.Besselink