Organisatie | Zandvoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Plezierig en veilig uitgaan in Zandvoort Dat doen we samen! |
Citeertitel | Plezierig en veilig uitgaan in Zandvoort Dat doen we samen! |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Sanctiebeleid |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-10-2018 | 01-04-2018 | Nieuwe regelnig | 20-03-2018 | Z2015-004409 |
De gemeente Zandvoort is een uniek en dynamisch dorp waar prettig wonen, bedrijvigheid, plezierig en veilig uitgaan hand - in - hand gaan.
Inwoners, ondernemers, handhavers en de gemeente leveren hier een bijdrage aan.
Een prettig samenleving maak je samen. De gemeente heeft als uitgangspunt dat inwoners en ondernemers zelf in staat zijn om problemen en ergernissen op te lossen. Een belangrijk onderdeel is het elkaar kennen en weten te vinden. Maar ook elkaar kunnen aanspreken op overlast of ongewenst gedrag.
Ondernemers krijgen de ruimte om te ondernemen. Als iedere ondernemer (een pandeigenaar en/of horecaondernemer) zijn verantwoordelijkheid neemt en overlast aanpakt is er minder bemoeienis van de gemeente nodig. Minder bemoeienis van de gemeente, betekent minder regels voor de ondernemers.
Hoe we met elkaar omgaan is te vertalen naar Fair Play. Fair Play past in een samenleving waar de inwoners en ondernemers elkaar durven en kunnen aanspreken en samen afspraken maken. Een goede verstandhouding over en weer zorgt voor wederzijds begrip.
Natuurlijk worden ondernemers die regels blijven overtreden door handhavers bezocht en waar nodig worden er maatregelen getroffen.
Met de uitgangspunten in het achterhoofd is de nota “Plezierig en veilig uitgaan in Zandvoort Dat doen we samen!“opgesteld.
Op 6 september 2016 heeft het college de Nota evaluatie Sanctiebeleid Drank en Horeca vastgesteld. Deze nota bevat onder andere de aanbevelingen van inwoners, ondernemers en ambtenaren van Zandvoort.
Vervolgens is de Nota Plezierig en veilig uitgaan opgesteld, en na voorlopige vaststelling voor een reactie aan de samenleving aangeboden. De overgenomen aanbevelingen zijn in deze nota Plezierig en veilig uitgaan vertaald naar beleid.
Met de herziening van het beleid wil de gemeente Zandvoort met name het volgende bereiken:
Bij deze doelstellingen past ook een andere naam voor het Sanctiebeleid Drank en Horeca nl. “Plezierig en veilig uitgaan in Zandvoort Dat doen we samen!”
De nota is een beleidsregel in de zin van artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht. Deze beleidsregel is een dag na bekendmaking van kracht.”
De nota bestaat uit twee delen. Deel 1 “Plezierig en veilig uitgaan” en deel 2 “Handhavingsmaatregelen”. Op deze pagina een samenvatting van de twee delen.
Deel 1 Plezierig en veilig uitgaan
Dit deel bevat de uitgangspunten van de gemeente om plezierig uitgaan te bevorderen.
De gemeente stimuleert/ondersteunt initiatieven van inwoners en ondernemers door b.v.:
Het stimuleren van goed en verantwoord ondernemerschap. Dit laatste door verschillende handhavingsmaatregelen te gebruiken. Doel is het vergroten van het aantal ondernemers die een extra inspanning verrichten om een bijdrage te leveren aan plezierig en veilig uitgaan in Zandvoort. Dit ongeacht wettelijke verplichtingen.
Dit deel richt zich op maatregelen die de burgemeester neemt als met de in deel I genoemde activiteiten de doelstellingen van de gemeente niet kunnen worden gerealiseerd.
Het deel begint met het juridisch kader van deze nota. Vervolgens wordt nader ingegaan op de instrumenten welke de burgemeester heeft om goed en verantwoord ondernemerschap te bevorderen. Deze instrumenten/handhavingsmaatregelen zijn:
Tenslotte gaat dit deel in op de wijze van publicatie van handhavingsmaatregelen.
De nota eindigt met twee bijlagen.
DEEL 1 PLEZIERIG EN VEILIG UITGAAN
Met de nota Plezierig en veilig uitgaan wil de gemeente activiteiten ontplooien die plezierig uitgaan bevorderen. Deze activiteiten dragen tevens bij aan:
Bij deze doelstelling en activiteiten past de inzet van verschillende handhavingsmaatregelen zoals vermeld in deel 2.
De gemeente heeft de volgende 4 uitgangspunten:
Zo min mogelijk regels (deregulering);
De gemeente Zandvoort werkt voortdurend aan de verbetering van haar dienstverlening.
Hierbij gaat het om het snel leveren van producten, het verminderen van overheidsbemoeienis en administratieve lasten voor de ondernemers en verbetering van het ondernemersklimaat.
De nota Uitvoeringsregels horecabedrijf (inclusief beleid vrijstelling exploitatievergunning) is hier een voorbeeld van vermindering administratieve lasten.
Ondernemers die een positieve bijdrage leveren aan de uitgangspunten van de gemeente, krijgen positieve aandacht. Het gaat hier om ondernemers die een extra inspanning verrichten om plezierig en veilig uitgaan in Zandvoort te bevorderen.
De gemeente komt deze ondernemers tegemoet met minder en gecombineerde controles.
De burgemeester streeft er bovendien naar om ook met verleiden/stimuleren zodanig gedrag bij ondernemers te bevorderen dat zij meer doen dan waartoe zij wettelijk verplicht zijn. Zie ook Parel aan Zee + Structuurvisie 2025 en Toekomstvisie 2040 over stimuleren ondernemers.
Verantwoordelijkheid geven en nemen
De gemeente geeft met minder beleid en regels inwoners en ondernemers het vertrouwen dat zij zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door het maken van afspraken, zaken onderling regelen en oplossen en elkaar aanspreken op ongewenst gedrag.
Een voorbeeld is de “Werkgroep Haltestraat en omgeving”. Deze werkgroep bestaat uit inwoners, ondernemers, politie en gemeentelijke handhavers. De gemeente zit vergaderingen voor, zorgt voor vergaderruimtes, secretariële werkzaamheden en versnelde (vergunning)procedures.
Zie ook de nota Samen naar een veiliger Zandvoort (Integraal Veiligheidsplan). Hier wordt aandacht besteed aan een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel inwoners als ondernemers.
Alle nota’s en verordeningen van de gemeente Zandvoort zijn te vinden op www.overheid.nl (lokale wet- en regelgeving).
Voorkomend/begeleidend handhaven
Bij eigen verantwoordelijkheid van inwoners en ondernemers passen andere vormen van handhaving en/of een andere werkwijze namelijk meer voorkomend en begeleidend. Handhavers geven informatie en aanwijzingen aan publiek en ondernemers zodat de uitgaansavond prettig en zonder incidenten verloopt. Als er overtredingen worden geconstateerd dan wordt dit aan de burgemeester gemeld.
Bij overlast (muziekgeluid vanuit een horeca-inrichting) kan 24/7 de gemeentelijke meldlijn worden gebeld. Via een keuzemenu krijgt de beller een piketmedewerker aan de lijn die afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse (buiten/binnen) metingen komt verrichten. Doel: Objectief vaststellen of de (geluid)norm wordt overschreden. Bij overschrijding vindt handhaving plaats op basis van deel 2.
1.3 HANDHAVEN ALS STOK ACHTER DE DEUR
Soms kan de gemeente met de inzet van de genoemde activiteiten plezierig uitgaan niet bevorderen en/of de overige doelstellingen van paragraaf 1.1 realiseren. De burgemeester/namens college maakt dan gebruik maakt van zijn handhavingsmiddelen. Welke dat zijn wordt in deel 2 uiteengezet.
De nota Plezierig en veilig uitgaan, is een uitwerking van de:
De bevoegdheid tot het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel heeft als grondslag de Gemeentewet:
Een bestuursrechtelijke maatregel op grond van de nota Plezierig en veilig uitgaan is een besluit in de zin van de Awb. Dit betekent dat tegen het besluit bezwaar en beroep openstaat. Stappen en maatregelen genomen op basis van Sanctiebeleid Drank- en Horeca 2013 en of de nota Plezierig en veilig uitgaan blijven geldig gedurende een jaar na de laatste overtreding(en).
De burgemeester mag alle in de nota genoemde handhavingsmaatregelen en besluiten daarover nemen. Alleen bij overtredingen van de Nadere regels terrassen neemt de burgemeester namens het college maatregelen en besluiten.
In gevallen dat aard en omstandigheden dat vereisen, kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van het beleid, stappen overslaan of samenvoegen om zo als het ware maatwerk te leveren (discretionaire bevoegdheid).
Het beleid geldt voor horecabedrijven, openbare inrichtingen, supermarkten, slijterijen en para commerciële instellingen. Het beleid is in principe niet van toepassing op coffeeshops en de verkoop van drugs zonder gedoogstatus. Hiervoor geldt apart beleid en wordt op basis van de Opiumwet gehandhaafd. Indien het beleid voor coffeeshops niet voorziet in handhaving van overtredingen van de in de nota Plezierig en veilig uitgaan, genoemde wet- en regelgeving, kan de burgemeester op basis van de nota Plezierig en veilig uitgaan optreden.
Bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom gebeurt op basis van hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voorafgaand aan het opleggen van een maatregel ontvangt de belanghebbende in beginsel eerst een schriftelijke waarschuwing. Bij voortduring van de overtreding wordt het voornemen tot het opleggen van een maatregel bekendgemaakt. De overtreder wordt in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord (artikel 4:8 Awb). In deze fase heeft de overtreder de mogelijkheid de overtreden situatie te beëindigen of in overeenstemming te brengen met de geldende wet- en regelgeving.
Het is immers de verantwoordelijkheid van de overtreder de regels die op hem en zijn bedrijf van toepassing zijn na te leven. Vervolgens wordt een besluit genomen. In ernstige en/of spoedeisende gevallen kan deze fase worden overgeslagen en direct worden overgegaan tot het opleggen van een maatregel. Deze aanpak is ook van toepassing op de procedure tot intrekking van de vergunning.
Als de ondernemer binnen een jaar na de laatste overtreding:
wordt een daaropvolgende overtreding beschouwd als een herhaalde overtreding. Dit geldt ook als het een andere vergunning, ontheffing en dergelijke betreft voor dezelfde onderneming.
1.4.1 TOE TE PASSEN INSTRUMENTEN
Er zijn verschillende redenen waarom een ondernemer regels niet naleeft. Dit zijn o.a.
geen kennis van de regels, kans om gesnapt te worden en de hoogte van de maatregel (hoogte en soort maatregel die aan de overtreding is gekoppeld).
De keuze voor de in te zetten maatregel is o.a. afhankelijk van het naleefgedrag van de ondernemer, de kans op herhaling begaan overtreding en gevolgen/effect van de overtreding. Maar ook bijzondere omstandigheden (b.v. goed ondernemerschap of overmacht). Daarnaast maakt de burgemeester gebruik van het stappenplan (zie bijlage 1).
Overtredingen worden van geval tot geval beoordeeld door de burgemeester.
Daarom kan aan twee ondernemers die dezelfde overtreding begaan elk een andere maatregel worden opgelegd. Dit betekent ook dat de burgemeester soms van het stappenplan moet afwijken om te bereiken dat de overtreding wordt beëindigd en/of toekomstige overtredingen niet worden begaan.
Soorten handhavingsmaatregelen
De burgemeester kan op de volgende manieren naleefgedrag bevorderen:
Bij constatering van een overtreding kan de burgemeester kiezen voor maatregelen zoals informeren, verleiden/stimuleren en afspraken maken. Hij kan echter ook overgegaan tot het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel.
De burgemeester gebruikt in de gemeente Zandvoort de volgende bestuursrechtelijke maatregelen: het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom en het verbod schenken zwak-alcoholische dranken. In het stappenplan bijlage 1 is voor een aantal overtredingen een richtlijn gegeven voor het soort maatregel.
Het bestuursrechtelijk traject begint in beginsel met een bestuursrechtelijke schriftelijke waarschuwing. De bestuursrechtelijke waarschuwing is geen besluit. Er is daarom geen bezwaar en/of beroep mogelijk. Deze stap is echter niet vrijblijvend. De volgende stap is namelijk een bestuursrechtelijke maatregel.
Na constatering van een eerste overtreding wordt binnen 5 werkdagen een schriftelijke waarschuwing aan de (horeca)ondernemer gestuurd. Dit als informeren, verleiden/stimuleren en afspraken maken naar het oordeel van de burgemeester niet aan de orde is.
Afhankelijk van de aard van de overtreding kan de (horeca)ondernemer eerst worden uitgenodigd voor een gesprek. De schriftelijke waarschuwing wordt in dat geval binnen 5 werkdagen na dit gesprek verstuurd. De burgemeester kan gemotiveerd de waarschuwingsstap overslaan en meteen overgaan tot het opleggen van een bestuursrechtelijke maatregel.
Met een bestuursrechtelijke maatregel worden onderstaande maatregelen zoals bestuursdwang en dwangsom enz. bedoeld. Ze zijn gericht op herstel in rechtmatige toestand (voor zover mogelijk), het beëindigen van een overtreding en/of het voorkomen van herhaling daarvan.
Bij herhaling binnen een jaar (na de laatste geconstateerde overtreding), krijgt de ondernemer in principe een brief. Hierin staat het voornemen van het opleggen van de bestuursrechtelijke maatregel en de geconstateerde overtreding. De ondernemer kan binnen 10 werkdagen na verzending van het voornemen zijn mening (zienswijze) kenbaar maken op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Dit kan zowel schriftelijk als mondeling gebeuren.
Na het verstrijken van de zienswijzetermijn wordt de bestuursrechtelijke maatregel opgelegd. Deze maatregel wordt in principe binnen 10 werkdagen gestuurd aan de ondernemer. De burgemeester kan gemotiveerd van deze termijn afwijken. Dit doet hij bijvoorbeeld indien sprake is van spoed. De politie en de aangewezen toezichthouder houden toezicht op het naleven van het maatregelbesluit. Ze rapporteren bij het niet voldoen aan de maatregel.
De hieronder a, b en c vermelde maatregelen vallen onder de term bestuursdwang in de Awb. In beginsel gaat een schriftelijke waarschuwing vooraf aan het opleggen van een bestuursdwangmaatregel. Deze waarschuwing wordt meegenomen bij de stapeling van overtredingen c.q. incidenten.
Alle feiten en omstandigheden die hebben geleid tot de waarschuwing komen in het voornemen om bestuursdwang toe te passen dan wel een dwangsom op te leggen en het zienswijze gesprek voorafgaand aan de te treffen bestuursrechtelijke maatregel aan de orde. Bij de toepassing van bestuursdwang worden de kosten van de toepassing verhaald op de overtreder.
De burgemeester kan besluiten dat een openbare inrichting gedurende een bepaalde periode een paar uur eerder dicht moet. Zie bijlage 1 stappenplan.
In bepaalde omstandigheden kunnen openbare inrichtingen worden gesloten. Bijvoorbeeld als een inrichting niet beschikt over de benodigde vergunning(en) of indien door de aard van de incidenten de openbare orde wordt verstoord en het woon- en leefklimaat wordt aangetast. De sluiting kan plaatsvinden voor bepaalde of onbepaalde tijd. Sluiting van een openbare inrichting kan bijvoorbeeld zijn gebaseerd op:
Sluiting van een inrichting kan tevens leiden tot intrekking van de vergunning.
Bij overtreding van vergunning/ontheffingsvoorschriften, kan de vergunning/ontheffing worden ingetrokken. In het stappenplan wordt aangegeven wanneer dit het uitgangspunt is.
Vervallen aanwijzing vrijstelling exploitatievergunning
De nota Uitvoeringsregels exploitatie Horecabedrijf van 2013, bevat onder andere de regels voor bedrijven die vrijgesteld zijn van de exploitatievergunningsplicht. Dit geldt echter alleen voor de soort bedrijven die daarvoor zijn aangewezen (bijlage 1 en 2 van genoemde nota).
Omdat er geen vergunning is kan deze niet worden ingetrokken. De burgemeester kan wel besluiten dat het bedrijf niet meer valt onder de vrijstelling en alsnog over een exploitatievergunning dient te beschikken. Naast de in paragraaf 7.8 van vermelde nota genoemde gevallen, kan dit ook het geval zijn indien de ondernemer de richtlijnen van paragraaf 8.1 van de Uitvoeringsregels exploitatie Horecabedrijf niet volgt.
Schenkverbod zwak- alcoholische dranken
De burgemeester kan op grond van de DHW tijdelijk de verkoop van zwak-alcoholhoudende drank in bijvoorbeeld supermarkten verbieden. Dit kan als voor een derde keer in een periode van 12 maanden alcohol aan jongeren onder de 18 jaar is verkocht.
De burgemeester kan er voor kiezen een last onder dwangsom op te leggen. De overtreder wordt aangeschreven de overtreding te beëindigen of herhaling te voorkomen op straffe van het verbeuren van één of meer bedragen. De dwangsombevoegdheid en de bestuursdwangbevoegdheid kunnen niet tegelijk, maar wel na elkaar worden toegepast. Verbeurde dwangsommen worden, zo nodig bij dwangbevel, ingevorderd.
Alle bestuursrechtelijke maatregelen worden via een aankondiging op de website van de gemeente Zandvoort bekend gemaakt. Indien bij een maatregel een openbare inrichting fysiek wordt gesloten, wordt dit ook in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (WKPB) in een register opgenomen.
De gemeente informeert een verzoeker om handhaving schriftelijk over de genomen maatregel.
De waarschuwingen en opgestelde bestuurlijke maatregelen voorkomend uit de nota Plezierig en veilig uitgaan en/of Sanctiebeleid Drank en Horeca 2013, worden in een apart bestand geregistreerd.
Bijlage 1 - Stappenplan maatregelen
Het stappenplan is een richtlijn over de acties die na de door de politie en/of daartoe bevoegde ambtenaar geconstateerde overtredingen kunnen worden uitgevoerd. Per overtreding worden de stappen en de maatregelen (onder vermelding van de overtreden bepaling) vermeld. De overtredingen waarbij in principe dezelfde stappen worden gevolgd, zijn in één tabel ondergebracht. De 2e, 3e overtreding enz. gaan over overtredingen begaan binnen een jaar na de laatste geconstateerde overtreding
De burgmeester kan afwijken van dit stappenplan en kiezen voor een andere maatregel zoals informeren, verleiden/stimuleren of afspraken maken.
Drank- en Horecawet overtredingen
Bijlage 2 - Overige informatie
Het/dit beleid = Nota Plezierig en veilig uitgaan in Zandvoort Dat doen we samen!
Openbare inrichting APV = de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt voor vijf of meer personen of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden verstrekt of bereid. Onder een openbare inrichting met of zonder terras en aanhorigheden wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis.
Paracommerciële instelling DHW = is een rechtspersoon die zich naast activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levens¬beschouwelijke of godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf.
Horecabedrijf DHW = de activiteit in ieder bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse.
Slijtersbedrijf DHW = de activiteit bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse, al dan niet gepaard gaande met het bedrijfsmatig of anders dan om niet aan particulieren verstrekken van zwak - alcoholhoudende en alcoholvrije drank voor gebruik elders dan ter plaatse of met het bedrijfsmatig verrichten van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen andere handelingen.
Ondernemer = diegene aan wie de handhavingsmaatregel wordt opgelegd.
Doelstelling wet/verordening en toepassing
Openbare inrichtingen moeten naast voorschriften op basis van de APV, voldoen aan de voorschriften uit het Activiteitenbesluiten en/of de Wet Milieubeheer. De voorschriften in het Activiteitenbesluit gaan over alle vormen van gevaar, schade en/of hinder veroorzaakt door de inrichting. Dit geldt ook voor indirecte hinder.
Tegen openbare inrichtingen die bij geluidsoverlast tevens de openbare orde verstoren of het woon- en leefklimaat ter plaatse aantasten, wordt in eerste instantie opgetreden op basis van het beleid Plezierig en veilig uitgaan in Zandvoort Dat doen we samen!
Tegen openbare inrichtingen die geluidsoverlast veroorzaken zonder verstoring van de openbare orde of het woon- en leefklimaat ter plaatse aantasten, wordt alleen opgetreden op grond van het Activiteitenbesluiten/of de Wet Milieubeheer.
Deze wet beoogt schadelijk alcoholgebruik onder jongeren en alcohol gerelateerde openbare ordeproblemen als overlast, agressie en geweld tegen te gaan. De achterliggende gedachte bestaat uit zowel een gezondheid- als een openbare orde perspectief. Beide perspectieven zijn leidend voor de opbouw van de handhavingsstappen. Op overtredingen die direct van invloed zijn op de gezondheid van jongeren en/of de openbare orde wordt zwaarder ingezet.
De burgemeester kan op basis van de Drank en Horecawet ook handhavend optreden tegen niet in dit beleid genoemde overtredingen van de Drank- en Horecawet. Hij kan bij in de wet genoemde gevallen een bestuurlijke boete opleggen. Dit kan zonder waarschuwing, rechtstreeks en zonder tussenkomst van de rechter worden opgelegd.
Uitgangspunt is echter het optreden tegen overtredingen volgens het beleid. Dit betekent in eerste instantie het via bestuursrechtelijke weg, voorkomen van ongewenst gedrag. Daarom wordt de bestuurlijke boete (in eerste instantie) niet ingezet.
De DHW biedt de mogelijkheid een vergunning in te trekken. Er zijn twee opties: een ‘kan bepaling’ en een ‘wordt bepaling’. Bij de ‘wordt bepaling’ is intrekking van de vergunning voorgeschreven. In de andere situatie kan eerst een ander instrument worden ingezet (zie stappenplan bijlage 1).
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) geldt voor iedereen binnen de gemeente Zandvoort. De regeling heeft tot doel Zandvoort netjes en leefbaar te houden. De APV beschrijft regels die bijvoorbeeld gelden voor openbare orde en veiligheid, toezicht op horecabedrijven en het organiseren van evenementen.
Naast strafrechtelijk (door een buitengewoon opsporingsambtenaar/algemeen opsporingsambtenaar van de politie) wordt er ook volgens het beleid Plezierig uitgaan opgetreden. Indien een proces verbaal wordt opmaakt wordt deze naar het Openbaar Ministerie (OM) gezonden, dat volgens haar richtlijn vervolgt. Het opgemaakte proces verbaal (van bevindingen) kan door de burgemeester worden gebruikt voor bestuursrechtelijk optreden (intrekken vergunningen, sluiting inrichting, etc.).