Organisatie | Coevorden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Algemeen bestuur en organisatie |
Deze regeling vervangt het Reglement op de burgerlijke stand, zoals vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 7 december 1999 en de Richtlijnen kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerregistratie.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-10-2018 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 02-10-2018 | n.v.t. |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden;
Gelezen het voorstel van de afdeling publieksservice, team KCC, burgerzaken & belastingen d.d. 10 september 2018;
Gelet op het bepaalde in de artikelen 16, 16a en 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand;
vast te stellen het Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018.
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, derde lid onderdeel a ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en gastdames gemeente Coevorden.
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Het college wijst een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik pas aan nadat het beoogde bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. Het beoogt bruidspaar maakt de dag, het tijdstip en de locatie uiterlijk zes weken vóór de huwelijkssluiting aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar.
Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk
Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week, op maandag om 9.00 uur en om 9.30 uur gelegenheid gegeven tot kosteloze voltrekking. Indien de maandag valt op een algemeen erkende feestdag wordt dit verplaatst naar de eerstvolgende maandag niet zijnde een algemeen erkende feestdag.
Artikel 9 Reservering huwelijk
Het bruidspaar kan maximaal 1 jaar vooraf een beoogde huwelijksdatum reserveren nadat het voornemen tot het sluiten van een huwelijk is kenbaar gemaakt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.
Het college kan op verzoek van een belanghebbende het bureau voor de burgerlijke stand openen op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op <datum>.
de secretaris, de burgemeester,
B.M. de Vries B.J. Bouwmeester
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand gemeente Coevorden 2018
De Wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr.). Via een werkverdeling en de aanwijzing van een leidinggevende wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. De teamleider van het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt tevens een goede dienstverlening aan de klanten.
Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van burgemeester en wethouders. Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van de het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.
Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van een andere gemeente is benoembaar in de gemeente Coevorden. Dat betekent dat bijvoorbeeld een ambtenaar van de gemeente Emmen om praktische redenen door het college benoemd kan worden tot ambtenaar van de burgerlijke stand in Coevorden. Omgekeerd is dat ook mogelijk.
de ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid van de Wet).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.
Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice.
Lid 2 stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken is die periode vijf jaar.
Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerschapsregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.
Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan de verantwoordelijke leidinggevende van het team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice.
Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging met name over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Coevorden zijn geen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.
Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verlangd te verklaren dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de benoemingsprocedure van een nieuwe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.
Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerschapsregistraties voltrekken in Coevorden ontvangen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Coevorden: de Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en gastdames gemeente Coevorden. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er gewichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 van het Besluit en artikel 64 van de Wet). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.
Op <datum> heeft de gemeenteraad besloten dat trouwen in Coevorden mogelijk is op in principe alle locaties.
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat de noodzakelijke administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de rechthebbende/beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.
De openbaarheid moet zijn gegarandeerd en er mag geen gevaar bestaan voor de openbare orde. De locatie dient vrij en eenvoudig toegankelijk te zijn.
Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekking
In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat ten minste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. De gemeente Coevorden geeft op de maandagochtend tweemaal gelegenheid.
Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. Om die reden wordt een alternatief geboden voor de kosteloze voltrekkingen: de administratieve voltrekking. Tegen een redelijk en relatief laag tarief kan worden gekozen voor een sobere plechtigheid van maximaal 15 minuten in een spreekkamer van het Hof van Coevorden, Kasteel 1.
Artikel 10 Leiding van de burgerlijke stand
Ingevolge artikel 2 van het Besluit wijst het college van burgemeester en wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de “dienst”. De term “dienst” kan worden uitgelegd als de burgerlijke stand. De teamleider van de team KCC, Burgerzaken en belastingen van de afdeling Publieksservice belast met de leiding en als zodanig aangewezen.
De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor de het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop de burgerlijke stand niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald. Dit geldt eveneens voor de tijdstippen waarop de reguliere huwelijken worden voltrokken.