Organisatie | Grave |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regel Stimuleringssubsidie gemeente Grave 2017.1 |
Citeertitel | Nadere regel Stimuleringssubsidie gemeente Grave 2017.1 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
https://www.grave.nl/zoekresultaten.mvc/subsidie
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-10-2018 | 09-10-2018 | vervanging regeling | 02-10-2018 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave;
gelet op de kadernotitie Subsidiestelsel gemeente Grave “Samen staan we sterk”1 en de Algemene Subsidieverordening (ASV) gemeente Grave 20172
besluit vast te stellen de Nadere regel Stimuleringssubsidie gemeente Grave 2017.1:
Artikel 1. Begripsomschrijving
In deze Nadere regel wordt onder Stimuleringssubsidie verstaan:
Het Stimuleringssubsidie wordt ingezet als instrument om de doelstellingen te realiseren. Het overstijgt de afzonderlijke beleidsterreinen en draagt bij aan een leefbare samenleving. Met deze subsidie wordt beoogd lokale maatschappelijke activiteiten te stimuleren. Verenigingen en organisaties worden gestimuleerd en beloond waarbij de participatie en zelfredzaamheid (structureel) wordt verhoogd. Het is een resultaatgerichte (subsidie)methodiek die het maatschappelijk effect van de gemeentelijke doelstellingen vergroot en tegelijk de extra inzet die verenigingen/organisaties daarvoor leveren (maatschappelijk rendement) beloont. Lokale vrijwilligersorganisaties kunnen stimuleringssubsidie aanvragen wanneer zij naast hun kerntaken maatschappelijke activiteiten uitvoeren.
Het bepaalde in deze Nadere regel is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidie door een door het college van burgemeester voor de in artikel 3 benoemde doelgroep.
Een Stimuleringssubsidie wordt uitsluitend verstrekt aan lokale vrijwilligersorganisaties zijnde rechtspersonen welke statutair gevestigd zijn in de gemeente Grave.
Artikel 4. Grondslagen voor de Stimuleringssubsidie
De hoogte van de subsidie is gekoppeld aan de in de kadernotitie Subsidiestelsel gemeente Grave “Samen staan we sterk” opgenomen doelen en thema’s
- Lokale maatschappelijke activiteiten stimuleren
- Participatie en zelfredzaamheid3 structureel verhogen;
- Maatschappelijk effect en rendement verhogen
I. Het versterken van onze woon- en leefomgeving
III. Het versterken van de culturele, historische en toeristisch-recreatieve waarde van Grave.
3Het vermogen om als organisatie zelfstandig te functioneren en om de eigen (financiële) problemen op te lossen.
Artikel 5 Specifieke voorwaarden voor de Stimuleringssubsidie
1. Voldaan dient te worden aan de uitgangspunten zoals opgenomen in de kadernotitie Subsidiestelsel gemeente Grave “Samen staan we sterk”;
2. De activiteit dient ten goede te komen aan de inwoners van de gemeente Grave;
3. De activiteit gaat ook zonder dit stimuleringssubsidie door;
4. De activiteit valt binnen de wet- en (gemeentelijke) regelgeving;
5. De activiteit is aanvullend op de kernactiviteit4 van de aanvrager en is primair niet gericht op commerciële doeleinden;
6. Eenzelfde of vergelijkbare activiteit kan per kern maximaal 2 opeenvolgende jaren in aanmerking komen voor stimuleringssubsidie
7. Een nieuwe en/of innovatieve activiteit heeft voorrang op een bestaande activiteit;
8. Per unieke activiteit kan maximaal een stimuleringssubsidie worden verleend van € 500,-; Het minimale bedrag wat per activiteit kan worden verkregen is € 200,-.
9. Per kalenderjaar kan een aanvrager behorende de tot in artikel 3 genoemde doelgroep tot een maximum van € 1.000,- aan Stimuleringssubsidie ontvangen.
4Kernactiviteit: de centrale activiteit van de organisatie. De organisatie ontleent haar bestaansrecht hieraan
Artikel 6. Beoordeling en toetsing
Beoordeling en toetsing van de aanvraag wordt uitgevoerd door een commissie.
De commissie beoordeelt op grond van de in artikel 5 genoemde harde criteria én naar eigen
goeddunken. Het aantal stemmen is doorslaggevend op de beoordeling en toetsing van de aanvraag en het bepalen van de hoogte van de subsidie. Objectiviteit is essentieel, een pragmatische aanpak staat voorop.
Hierbij spelen de volgende wegingsfactoren een rol:
Bij 5 positieve stemmen wordt in principe € 400,- toegekend en op basis van toegevoegde (maatschappelijke) meerwaarde opgekrikt naar € 500,- .
5De impact of het effect van de uitvoering van de activiteit op de samenleving
6De verhouding tussen de benodigde investering in geld, mensen en/of middelen (input) enerzijds en het maatschappelijk effect dat wordt bereikt (outcome) anderzijds.
Een subsidie op grond van deze regeling kan worden geweigerd indien:
1. De aanvrager niet behoort tot de in artikel 3 genoemde doelgroep;
2. De activiteit is niet aanvullend op de kernactiviteiten van de aanvrager;
3. Niet wordt voldaan aan de in artikel 5 genoemde voorwaarden;
4. De activiteit betreft een buurt- of dorpsfeest of een in artikel 10 lid 3l van de ASV genoemde activiteit;
5. Oprichtingskosten zijn in beginsel niet subsidiabel;
6. De aanvrager draagt niet actief bij aan de activiteit waarvoor wordt aangevraagd;
7. De activiteit is gericht op ledenwerving;
8. Er sprake is van een concurrerende activiteit;
Een aanvraag om een subsidie wordt voor een kalenderjaar ingediend aan de hand van een door de gemeente Grave opgesteld digitaal aanvraagformulier. Hiervoor dient gebruik te worden gemaakt van een digitaal aanvraagformulier dat gedurende de aanvraagperiode op de gemeentelijke website wordt geplaatst. Aanvragen welke niet gebruik maken van het digitaal aanvraagformulier worden in beginsel geweigerd. Voor 2017/2018 is hiervoor een uitzondering gemaakt.
Een aanvraag om een subsidie wordt in afwijking op artikel 8 van de Algemene Subsidie-
verordening gemeente Grave 2017, ingediend in de periode van 1 oktober tot 1 december in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de activiteit plaatsvindt. Aanvragen welke buiten de opengestelde periode gedaan worden, worden in beginsel geweigerd. Voor 2017/2018 is hiervoor een uitzondering gemaakt.
Indien blijkt dat er na deze periode budget resteert, wordt in overleg met het college besloten of er een extra tranche opengesteld wordt. Deze tweede tranche zal lopen van 1 juni tot 1 augustus in het jaar waarop de activiteit betrekking heeft.
1. Het budget voor stimuleringssubsidie is opgenomen in de gemeentebegroting;
2. Op grond van de vastgestelde Kadernotitie kan de gemeenteraad jaarlijks bij het vaststellen van de begroting besluiten om over te gaan tot stapsgewijze overheveling van beschikbare middelen voor basis- en contractsubsidie aan lokale vrijwilligersorganisaties ten gunste van het budget stimuleringssubsidie;
3. Voor elk van de 4 thema’s in principe 25% van het budget beschikbaar. Op advies van de commissie kan het college van burgemeester en wethouder besluiten om hiervan af te wijken;
4. Indien op grond van de beoordeling/toetsing van de ingediende aanvragen blijkt dat het budget niet volledig is benut, wordt met het college bekeken of er een extra tranche opengesteld wordt alvorens het restant terugvloeit naar de algemene reserve;
5. In geval de beoordeling/toetsing van de aanvragen het budget overstijgt, worden op grond van artikel 5 lid 7 prioriteiten gesteld.
Binnen 2 maanden nadat de activiteit heeft plaatsgevonden dient de aanvrager verantwoording af te leggen. Dit bewijsstuk kan in de vorm van een kranten)artikel over de activiteit, een publicatie of verslag op de eigen website en dergelijke.
Het college van burgemeester en wethouder kan, in bijzondere gevallen, één of meerdere artikelen van deze Nadere regel niet van toepassing verklaren of daarvan afwijken, voor zover van toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieverstrekker leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.