Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Elburg

Mandaatbesluit Elburg 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieElburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Elburg 2018
CiteertitelMandaatbesluit Elburg 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageMandaatbesluit 2018 bijlages

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-02-201828-02-2021nieuwe regeling

06-02-2018

gmb-2018-212815

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Elburg 2018

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Elburg, ieder voorzover het zijn bevoegdheden betreft:

BESLUITEN:

I. de uitoefening van de bevoegdheden, welke zijn omschreven in de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte lijsten op te dragen aan de in die lijsten aangegeven functionarissen, verder te noemen mandataris/gemachtigde;

II. ten aanzien van de uitoefening van de bevoegdheden het Mandaatbesluit 2018 vast te stellen:

Mandaatbesluit Elburg 2018

Artikel 1 Mandaat

  • 1.

    Het mandaat of de machtiging geldt slechts voor zover wordt gebleven binnen de Instructie Budgethouders, bijlage 4 bij het Organisatiebesluit van de gemeente Elburg.

  • 2.

    Het mandaat of de machtiging wordt uitgeoefend met inachtneming van de op het desbetreffende onderwerp van toepassing zijnde wet en regelgeving.

  • 3.

    Indien een in mandaat te nemen beslissing zal leiden tot het niet inwilligen van een verzoek, het (gedeeltelijk) afwijzen van een verzoek of anderszins het weigeren van medewerking onder welke benaming ook, dan wel indien tegen een voorgenomen beslissing schriftelijk bedenkingen zijn ingebracht, dient vooraf de betreffende portefeuillehouder te worden geïnformeerd over de te nemen beslissing. Daartoe wordt de conceptbrief of het conceptbesluit aan de portefeuillehouder per e-mail toegezonden.

  • 4.

    In afwijking van het bepaalde in lid drie geldt voor het domein Samen leven het volgende: alle afwijzende besluiten, welke worden genomen omdat niet aan de in de wet- en regelgeving genoemde voorwaarden wordt voldaan, kunnen onder mandaat worden afgewerkt. De betreffende portefeuillehouder dient vooraf alleen met een besluit in te stemmen, indien wegens individuele omstandigheden afgeweken zal worden van wet- en regelgeving. Daartoe wordt in dat geval het conceptbesluit aan de portefeuillehouder ter parafering voor akkoord voorgelegd.

Artikel 2 Geen mandaat

Burgemeester en wethouders en de burgemeester houden de besluitvorming aan zich in de volgende situaties:

  • a.

    indien vooraf advies gevraagd moet worden van een wettelijk voorgeschreven instantie en het advies afwijkt van het gevoel van de mandataris;

  • b.

    indien bestaand beleid of vastgestelde normen het inwilligen van een verzoek tegenhouden, doch inwilliging van het verzoek overigens niet op bezwaren stuit;

  • c.

    indien inwilliging van een verzoek zou leiden tot strijdigheid met de doelstellingen van het beleid;

  • d.

    indien het de afdoening van een zaak betreft, ten aanzien waarvan gebleken is dat de standpunten van de portefeuillehouder en de mandataris uiteenlopen;

  • e.

    indien een portefeuillehouder de wens daartoe te kennen geeft;

  • f.

    indien het over een aangelegenheid gaat, die betrekking heeft op de mandataris zelf of een hiërarchisch boven hem geplaatste ambtenaar.

Artikel 3 Vervanging mandataris

  • 1.

    Indien een bevoegdheid is gemandateerd aan een medewerker geldt dat bij afwezigheid van de mandataris een domeinmanager optreedt.

  • 2.

    Indien een bevoegdheid voortvloeiende uit de CAR-UWO aan de directeur is gemandateerd geldt dat bij afwezigheid van de mandataris voor een periode van meer dan vijf aaneengesloten werkdagen de eerste loco-secretaris als vervanger optreedt.

Artikel 4 Ondertekening

  • 1.

    Ingeval van uitoefening van bevoegdheden, genoemd in de bijlage, worden uitgaande stukken ondertekend als volgt:

    Namens het college van burgemeester en wethouders,

    (handtekening van de functionaris)

    (naam van de functionaris)

    (functieaanduiding)

  • 2.

    Voor zover het betreft de bevoegdheid van de burgemeester, is het bepaalde in het vorige lid van overeenkomstige toepassing, waarbij voor de woorden "het college van burgemeester en wethouders" dient te worden gelezen "de burgemeester".

Artikel 5 Verantwoordelijkheid leidinggevenden

In veel gevallen is sprake van een rechtstreeks mandaat van het college van burgemeester en wethouders aan ambtenaren. Dit laat echter geheel onverlet, de eigen verantwoordelijkheid van de leidinggevenden (gemeentesecretaris/directeur en domeinmanagers) voor wat in de organisatie/domeinen plaatsvindt. De leidinggevenden kunnen dus als zodanig worden aangesproken, ook voor datgene wat de ambtenaren krachtens mandaat doen.

Artikel 6 Overige bepalingen

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatbesluit Elburg 2018’.

  • 2.

    Dit besluit treedt per 15 februari 2018 in werking. Het “Mandaatbesluit 2017” vastgesteld bij besluit van 29 augustus 2017 wordt ingetrokken en vervalt per datum inwerkingtreding van dit besluit.

Elburg, 6 februari 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg,

de burgemeester, de secretaris,

ir. J.N. Rozendaal J.K.C. van der Jagt

De burgemeester van de gemeente Elburg,

Ir. J.N. Rozendaal