Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voorschoten

Regeling Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoorschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  3. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  4. artikel 47 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-10-201801-09-2018Nieuwe regeling

18-09-2018

gmb-2018-210837

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten;

 

gelet op artikel 84 Gemeentewet, artikel 2.1.3 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 Jeugdwet en artikel 47 Participatiewet;

Besluit:

 

Vast te stellen de volgende Regeling Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten;

  • b.

    Adviesraad Sociaal Domein: het adviesorgaan van de gemeente Voorschoten met betrekking tot alle thema’s van de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.

De Adviesraad Sociaal Domein wordt in deze regeling verder aangeduid als Adviesraad.

Artikel 2. Doelstelling

  • 1.

    Het college stelt de Adviesraad in, teneinde te voldoen aan de wettelijke verplichting om ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, te betrekken bij het gemeentelijk beleid in het sociaal domein.

  • 2.

    Het doel van de inspraak en de cliëntenparticipatie is om vanuit verschillende invalshoeken tot breed gedragen voorstellen en adviezen te komen ter bevordering van een integraal en evenwichtig gemeentelijke beleid in het sociaal domein.

Artikel 3. Taak

  • 1.

    De Adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid en toepassing daarvan op het terrein van het sociaal domein, te weten de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet (inclusief alle zaken m.b.t. toegankelijkheid en voorzieningen voor mensen met een beperking plus het brede terrein van bestemmingsplannen, bouwplannen, woningbouw, ruimtelijke ordening, verkeersplannen en gemeentelijk milieubeleid).

  • 2.

    De Adviesraad spreekt zich niet uit over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 4. Samenstelling, benoeming en ontslag leden

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit minimaal 4 en maximaal 10 leden, inclusief een secretaris, penningmeester en een voorzitter. De voorzitter kan zich onafhankelijk opstellen ten opzichte van lokale belangenorganisaties en verenigingen en is onafhankelijk ten opzichte van het gemeentebestuur.

  • 2.

    De benoeming en ontslag van leden gebeurt door het college op voordracht van de Adviesraad. Het college kan een voordracht, gemotiveerd, afwijzen. De Adviesraad voorziet zelf in de benoeming van een voorzitter, secretaris en penningmeester. De zittingsduur van de leden en de voorzitter bedraagt, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar. De leden en de voorzitter zijn voor één zittingsduur herbenoembaar. De Adviesraad stelt een rooster van aftreden vast, waarbij zorg wordt gedragen voor behoud van voldoende continuïteit van de Adviesraad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, dan wel raadscommissies, het college van burgemeester en wethouders en als ambtenaar in dienst van de Werkorganisatie Duivenvoorde of de gemeente Voorschoten.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad is onverenigbaar met het uitvoeren van commerciële activiteiten in het sociaal domein in de gemeente Voorschoten.

  • 5.

    Alleen ingezetenen van Voorschoten kunnen zitting nemen in de Adviesraad.

  • 6.

    De leden van de Adviesraad hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van informatie die door het college als vertrouwelijk is aangemerkt. Het schenden van de geheimhoudingsplicht leidt tot ontslag.

  • 7.

    Leden nemen zitting in de Adviesraad op persoonlijke titel.

  • 8.

    Bij ontstaan van een vacature kan het aftredende lid de functie blijven vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden.

  • 9.

    De Adviesraad is verantwoordelijk voor een tijdige voordracht van nieuwe leden van de Adviesraad.

  • 10.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      wanneer hij/zij uit hoofde van een ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn/haar functie te vervullen;

    • c.

      bij verhuizing buiten Voorschoten;

    • d.

      bij aanvaarding van een ambt of betrekking welke bij deze regeling onverenigbaar is verklaard met het lidmaatschap van de Adviesraad;

    • e.

      wanneer hij/zij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem/haar bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • f.

      wanneer hij/zij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld.

  • 11.

    Het college kan de voorzitter of een lid van de Adviesraad schorsen indien hem/haar een misdrijf ten laste wordt gelegd dat dermate ernstig is dat dit in de weg staat aan uitoefening van zijn/haar taken binnen de Adviesraad.

  • 12.

    De voorzitter van de Adviesraad onderhoudt contact met het college en de raad en vertegenwoordigt de Adviesraad naar buiten toe.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De Adviesraad vergadert minimaal vier keer en maximaal 10 keer per jaar ter uitvoering van zijn taak.

  • 2.

    De Adviesraad besluit bij gewone meerderheid van stemmen. De minderheid kan vorderen dat uit het advies het afwijkende standpunt blijkt.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de Adviesraad nemen niet deel aan de beraadslaging en besluitvorming over aangelegenheden waarbij zij rechtstreeks of indirect betrokken zijn.

  • 4.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar. De deuren kunnen op verzoek van de voorzitter of één van de leden worden gesloten, om gewichtige redenen en bij meerderheid van de stemmen.

  • 5.

    De Adviesraad draagt er zorg voor dat van de vergaderingen een verslag wordt opgesteld.

Artikel 6. Samenwerking adviesraad en gemeentebestuur

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat alle relevante informatie die nodig is om naar behoren te adviseren tijdig aan de adviesraad wordt verstrekt.

  • 2.

    Naast de informatie die van het college wordt ontvangen, verzamelt de Adviesraad voor een adequate uitoefening van zijn taak informatie ’in het veld’. De Adviesraad ontwikkelt en onderhoudt daartoe zelf een informatienetwerk met belanghebbenden, belangenbehartigers en andere relevante personen en organisaties. De wijze waarop dit contact met de achterban wordt vormgegeven, bepaalt de Adviesraad zelf.

  • 3.

    Het college vraagt advies op een zodanig tijdstip dat de adviesraad adequaat advies kan uitbrengen.

  • 4.

    In geval de gemeenteraad het bevoegde orgaan is, stuurt het college het advies van de Adviesraad samen met het raadsvoorstel aan de gemeenteraad.

  • 5.

    Voorafgaande aan het uitbrengen van advies kan op verzoek van de Adviesraad overleg plaatsvinden met de betrokken portefeuillehouder(s) van het college.

  • 6.

    In het geval het college afwijkt van het advies van de Adviesraad, wordt dit bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is aangegeven waarom en op welke onderdelen van het advies wordt afgeweken.

  • 7.

    De betrokken portefeuillehouder(s) voeren in het kader van de burger- en cliëntparticipatie minimaal één keer per jaar overleg met de Adviesraad over zaken die betrekking hebben op het sociaal domein. Zowel de adviesraad als de betrokken portefeuillehouder(s) kunnen onderwerpen agenderen.

Artikel 7. Budget en faciliteiten

  • 1.

    Het college stelt vergaderruimte ter beschikking aan de Adviesraad.

  • 2.

    Het college draagt zorg voor een ambtelijke contactpersoon.

  • 3.

    De gemeenteraad neemt jaarlijks, op advies van het college, een budget op in de begroting voor de uitoefening van de taak van de Adviesraad.

  • 4.

    Ten behoeve van de uitvoering van haar taak, kan de Adviesraad het budget verder besteden aan de volgende punten:

    • a.

      organisatiekosten;

    • b.

      abonnementen;

    • c.

      secretariële ondersteuning;

    • d.

      deskundigheidsbevordering;

    • e.

      externe deskundigheid;

    • f.

      presentievergoeding.

  • 5.

    De Adviesraad is verplicht jaarlijks voor 1 september een begroting voor het volgende kalenderjaar aan te bieden aan het college.

  • 6.

    De Adviesraad is verplicht jaarlijks voor 1 april aan het college in een financieel verslag verantwoording af te leggen over de besteding van het toegekende bedrag. Restanten dienen te worden terugbetaald.

Artikel 8. Werkwijze

  • 1.

    De voorzitter neemt niet deel aan de stemmingen van de Adviesraad.

  • 2.

    De Adviesraad regelt binnen de kaders van deze regeling zijn eigen werkwijze door middel van het opstellen van een huishoudelijk reglement. Het college krijgt een afschrift van dit reglement.

Artikel 9. Jaarverslag

De Adviesraad brengt jaarlijks voor 1 april een jaarverslag uit en brengt dit ter kennis van het college.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Aanvullingen en wijzigingen van de regeling worden vastgesteld door het college.

  • 2.

    In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college.

  • 3.

    Opheffing van de Adviesraad kan slechts geschieden bij besluit van het college, de Adviesraad gehoord hebbende.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 september 2018.

Artikel 12. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als “Verordening Adviesraad Sociaal Domein Voorschoten”.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten gehouden op 18 september 2018.

de secretaris,

de burgemeester