Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de commissie planning en control van de gemeente Dalfsen |
Citeertitel | Verordening op de commissie planning en control van de gemeente Dalfsen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-10-2018 | Nieuwe regeling | 24-09-2018 | RIS 814 |
HOOFDSTUK 2 TAKEN VAN DE COMMISSIE
De commissie planning en control heeft primair als taak het verkrijgen van inlichtingen over financieel-technische onderwerpen zoals, maar niet beperkt tot:
De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de commissie of de raad haar opheft. Betreft het stukken waarover door andere organen geheimhouding is opgelegd, of het verslag van de behandeling van dergelijke stukken, dan blijft geheimhouding gehandhaafd tot het betreffende orgaan of de raad deze opheft.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van
24 september 2018.
De raad voornoemd,
de voorzitter, de griffier,
drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater
TOELICHTING VERORDENING COMMISSIE PLANNING EN CONTROL
Het is effectief om in een aparte setting dieper in te kunnen gaan op complexe financieel-technische onderwerpen. Daarnaast kan via deze commissie meer en concreter invulling gegeven worden aan het opdrachtgeverschap van de raad aan de accountant. De raad heeft daarvoor deze commissie planning en control ingesteld.
Inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
In dit artikel is vastgelegd dat de commissie niet in de bevoegdheden van de raad of door de raad ingestelde commissies treedt. Het is niet de bedoeling dat de commissie planning en control (hierna: P&C) taken en bevoegdheden van de raad overneemt. In deze commissie is gelegenheid voor specialisten uit de raadsfracties dieper in te zoomen op complexe en/of technisch-gedetailleerde materie, zodat de openbare behandeling in de raadscommissie en gemeenteraad hier niet mee belast wordt. De beraadslagingen hebben dus een informatief of opiniërend karakter, maar zijn niet-politiek van aard en binden de raad niet bij het nemen van besluiten.
In dit artikel wordt nader beschreven aan welke onderwerpen besproken zouden kunnen worden. Deze opsomming is niet limitatief.
Artikel 4 Aanvullende taak bij accountant
In afwijking van artikel 2 voert de commissie P&C een aanvullende taak uit namens de raad, waar het gaat om de in dit artikel genoemde punten. Deze opsomming is limitatief.
In de wet is bepaald dat de raad de accountant aanwijst. Hier gaat een aanbestedingsprocedure aan vooraf. In de Controleverordening is bepaald dat een vertegenwoordiging van de raad betrokken is bij deze procedure. In lid 1, sub a, van dit artikel wordt bepaald dat de commissie P&C deze taak op zich neemt. Daarmee hoeft in een nieuwe procedure niet eerst een vertegenwoordiging van de raad te worden samengesteld.
De door de raad aangewezen accountant controleert de getrouwheid en de rechtmatigheid van de gemeentelijke jaarrekening. Hij verstrekt een controleverklaring en brengt een verslag van bevindingen uit. De raad dient deze stukken te betrekken bij de beraadslagingen en de besluitvorming over het vaststellen van de jaarrekening. Het bespreken van deze stukken vindt in de openbaarheid plaats, de accountant is hierbij aanwezig (in de praktijk alleen bij de vergadering van de raadscommissie). De instelling van de commissie P&C wijzigt hier niets aan.
Wel wordt nu de mogelijkheid gecreëerd dat de commissie invulling geeft aan het opdrachtgeverschap aan de accountant. Dit betekent in de praktijk dat de commissie P&C voorafgaand aan de start van de accountantscontrole met de accountant overlegt of er specifieke aandachtspunten zijn waar aandacht aan besteed zou moeten worden. Ook is gelegenheid voor reflectie op de uitgevoerde controle nadat de jaarrekening is vastgesteld.
Artikel 5 Samenstelling van de commissie
Uitgangspunt is dat iedere fractie een vertegenwoordiging heeft in de commissie die bestaat uit 2 personen, waarvan minimaal één benoemd raads(commissie)lid. Alle fracties hebben een steunfractie, maar voor deelname aan de commissie P&C komen alleen personen in aanmerking als zij een geheimhoudingsverklaring hebben getekend.
De taak van de secretaris beperkt zich niet tot het voeren van het secretariaat, maar hij kan (net als de in artikel 7 genoemde adviseurs) deelnemen aan de beraadslagingen. Bij afwezigheid kan hij zich laten vervangen door een door hem aan te wijzen functionaris, d.w.z. een ambtenaar in dienst van de gemeente Dalfsen (griffie of ambtelijke organisatie onder verantwoordelijkheid van het college).
Derden kunnen deelnemen aan de beraadslagingen op uitnodiging van de voorzitter. De genoemde opsomming is niet-limitatief, maar er dient wel een bepaalde verbondenheid te bestaan met de gemeente Dalfsen, zoals in de vorm van een benoeming, aanstelling of overeenkomst van opdracht.