DE RAAD VAN DE GEMEENTE BEEK;
gezien het voorstel van het seniorenconvent d.d. 14 februari 2008;
gelet op het bepaalde in artikel artikel 81 o van de Gemeentewet;
B E S L U I T :
I.in te trekken de verordening op de rekenkamercommissie voor de gemeente
Beek, zoals vastgesteld in zijn vergadering van 23 november 2006;
II vast te stellen de navolgende ‘verordening op de rekenkamercommissie voor
de gemeente Beek 2008’
‘Verordening op de rekenkamercommissie voor de gemeente Beek
2008’
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
- b.
rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente
Beek;
- c.
voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;
- d.
college: college van burgemeester en wethouders;
Artikel 2 Rekenkamercommissie
- 1.
Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid
als de rekenkamercommissie.
- 2.
De rekenkamercommissie bestaat uit 6 leden.
Artikel 3 Benoeming leden
- 1.
De raad benoemt de leden van de rekenkamercommissie uitsluitend uit
externen.
- 2.
De leden worden benoemd voor een periode van zes jaar.
- 3.
De rekenkamercommissie benoemt de voorzitter uit de leden van de
rekenkamercommissie. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en
periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de
vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het
bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert
hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.
Bij ontstentenis van de voorzitter treedt de door de rekenkamercommissie
aangewezen plaatsvervangende voorzitter op als voorzitter.
- 4.
Voorafgaand aan de benoeming van de voorzitter en de overige leden van
de rekenkamercommissie pleegt de raad overleg met de
rekenkamercommissie.
Artikel 4 Eed
Ten aanzien van de externe leden is artikel 81g van overeenkomstige
toepassing.
Artikel 5 Ontslag en non-activiteit, alsmede tijdelijk terugtreden
- 1.
De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-actief.
- 2.
Het lidmaatschap van een lid eindigt:
- a.
- b.
bij de aanvaarding van een functie die, conform artikel
81o2, lid 3 van de Gemeentewet, onverenigbaar is met
het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;
- c.
wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke
uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een
uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot
gevolg heeft;
- d.
indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak
onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is
verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens
schulden is gegijzeld.
- 3.
De leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen
wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie
te vervullen.
- 4.
Indien de gemeenteraad vindt dat in het kader van een specifiek
onderzoek sprake is of kan zijn van belangenverstrengeling, kan hij de
rekenkamercommissie verzoeken het desbetreffende lid tijdelijk voor dat
bepaalde onderzoek terug te laten treden.
Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de
rekenkamercommissie
- 1.
De leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen
van de rekenkamercommissie van € 125,-- per uur.
- 2.
De leden ontvangen een vergoeding van € 125,-- per uur voor het
verrichten van onderzoek.
- 3.
De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget
dat de raad op grond van artikel 11, lid 2 beschikbaar heeft gesteld ten
behoeve van de rekenkamercommissie.
- 4.
De vergoeding genoemd in het tweede lid komt ten laste van het budget
dat de raad op grond van artikel 11, lid 3 beschikbaar heeft gesteld ten
behoeve van de rekenkamercommissie
Artikel 7 secretaris
- 1.
De raad benoemt de (ambtelijk) secretaris in overleg met de
rekenkamercommissie.
- 2.
De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van
haar taken terzijde.
- 3.
De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de
rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken
worden verricht.
- 4.
De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging
en de vorming van dossiers.
Artikel 8 Reglement van orde
De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen
en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling
onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
- 1.
De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt,
formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.
- 2.
De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de
rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.
- 3.
De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het
instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een
maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de
rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij
daarvoor goede gronden aanvoeren.
Artikel 10 Werkwijze
- 1.
De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de
uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door
haar vastgestelde onderzoeksopzet.
- 2.
De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad
tussentijds te informeren.
- 3.
De rekenkamercommissie is bevoegd alle documenten die berusten bij het
gemeentebestuur te onderzoeken, voor zover zij dat ter vervulling van
haar taak nodig acht.
- 4.
Het gemeentebestuur verstrekt desgevraagd alle inlichtingen die de
rekenkamercommissie ter vervulling van haar taak nodig acht.
- 5.
Het college verstrekt desgevraagd aan de rekenkamercommissie de
controleprogramma’s van hen die met controles belast zijn en lichten
haar volledig in omtrent de resultaten daarvan door overlegging van
rapporten of op andere door de rekenkamercommissie aan te geven
wijze.
- 6.
Indien de zorg voor een administratie aan een derde is uitbesteed, is
het derde lid van overeenkomstige toepassing op de administratie van de
betrokken derde dan wel van degene die de administratie in opdracht van
die derde voert.
- 7.
De accountant als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet
verstrekt desgevraagd aan de rekenkamercommissie controleprogramma’s en
licht haar volledig in omtrent de resultaten van zijn controles door
overlegging van rapporten of op andere door de rekenkamercommissie aan
te geven wijze.
- 8.
De rekenkamercommissie is bevoegd, indien en voor zover de gemeente uit
anderen hoofde over deze bevoegdheid beschikt of daartoe toestemming
heeft van de betrokken instellingen, ten aanzien van de volgende
instellingen en over de daarbij genoemde periode, op de wijze als in de
vorige leden van dit artikel bepaald, onderzoek te doen bij:
- a.
openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld
krachtens de Wet gemeenschappelijk regelingen waaraan de
gemeente deelneemt, over de jaren dat de gemeente deelneemt in
de regeling;
- b.
naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen met
beperkte aansprakelijkheid waarvan de gemeente meer dan 50% van
het geplaatste aandelenkapitaal houdt, over de jaren dat de
gemeente meer dan 50% van het geplaatste aandelenkapitaal
houdt;
- c.
andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of
een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks
of middellijk een subsidie, lening over garantie heeft verstrekt
ten bedrage van tenminste 50% van de baten van deze instelling,
over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie
betrekking heeft.
- 9.
De rekenkamercommissie is bevoegd collegeleden, raadsleden, ambtenaren,
externe deskundigen en bestuurders en medewerkers van instellingen als
bedoeld in lid 8, uit te nodigen tot het geven van toelichtingen of het
anderszins bijwonen van een vergadering.
- 10.
De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter
bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het
onderzoek.
- 11.
De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn
openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet
Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de
raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
- 12.
De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen
beleggen.
- 13.
Voor de uitvoering van een onderzoek kan de rekenkamercommissie, met
inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus
inschakelen.
- 14.
De rekenkamercommissie stelt betrokkene(n) in de gelegenheid om binnen
een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, via
wederhoor te reageren op de weergave van de feitelijke informatie zoals
die door betrokkene(n) is/zijn verstrekt, informatie die verkregen is
buiten betrokkene(n) om en op de gevolgtrekkingen door onderzoekers die
de betrokkene(n) betreffen, alvorens aan opdrachtgever wordt
gerapporteerd. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede)
voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt
wie voorts als betrokkenen worden aangemerkt.
- 15.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport
en de nota met conclusies en aanbevelingen op het rapport zo spoedig
mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en
betrokkenen, aan de raad aangeboden. De weergave van het wederhoor van
betrokkene(n) neemt de rekenkamercommissie op in een bijlage bij het
onderzoeksrapport.
Artikel 11 Budget
- 1.
De rekenkamercommissie biedt jaarlijks, tijdig voor de in artikel
191 Gemeentewet bedoelde vaststelling van de programmabegroting, de
raad een onderzoeksprogramma aan en een ontwerp voor de begroting
met toelichting.
- 2.
De raad stelt jaarlijks in zijn programmabegroting een budget
beschikbaar voor de instandhoudingkosten van de rekenkamercommissie.
Het budget voor de instandhoudingkosten wordt naar rato van het
aantal inwoners per 1 januari van het voorafgaande jaar verdeeld
over de gemeenten die hebben besloten deel te nemen aan de
samenwerking in de vorm van een personele unie van de
rekenkamercommissie. Ten laste van het budget voor de
instandhoudingkosten worden gebracht:
- a.
de vergoedingen aan de leden voor het bijwonen van de
integrale vergaderingen van de rekenkamercommissie;
- b.
de vergoeding voor organisatorische werkzaamheden van de
voorzitter;
- c.
de salariskosten van de (ambtelijk) secretaris;
- d.
de kosten voor de faciliteiten van de
rekenkamercommissie;
- e.
de kosten voor opleiding en training.
- 3.
De raad stelt jaarlijks op basis van het onderzoeksprogramma van de
rekenkamercommissie in zijn programmabegroting een budget
beschikbaar voor de onderzoekskosten van de rekenkamercommissie. Ten
laste van het budget voor onderzoekskosten worden gebracht:
- a.
de vergoeding aan de leden voor het zelf uitvoeren van
onderzoek;
- b.
de vergoeding aan externe deskundigen die door de
rekenkamercommissie zijn ingeschakeld.
- 4.
Het begrotingsjaar is het kalenderjaar.
- 5.
Indien de begroting of een besluit tot wijziging daarvan niet is
goedgekeurd, behoeft de rekenkamercommissie tot het aangaan van
verplichtingen de toestemming van de raad.
- 6.
De rekenkamercommissie legt jaarlijks, tijdig voor de in artikel 198
Gemeentewet bedoelde vaststelling van de jaarrekening, aan de raad
over elk begrotingsjaar verantwoording af, onder overlegging van de
jaarrekening en het jaarverslag.
Artikel 12 Aansprakelijkheid
De leden van de rekenkamercommissie worden door de gemeente Beek gevrijwaard
tegen alle aanspraken van derden die direct of indirect, middellijk of
onmiddellijk uit de uitvoering van de functie als lid van de
rekenkamercommissie voortvloeien. De leden van de rekenkamercommissie zijn
alleen aansprakelijk voor eventuele schade tijdens de uitvoering van een
onderzoek indien er sprake is van opzet en/of grove schuld van de leden van
de rekenkamercommissie zelf.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 11 januari 2008.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als ’Verordening op de rekenkamercommissie
voor de gemeente Beek 2008’.