Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaren

Verordening Commissie Raadsplein 2018 gemeente Haaren

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Commissie Raadsplein 2018 gemeente Haaren
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-09-2018Raadsvergadering 20 september 2018

20-09-2018

gmb-2018-205172

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Commissie Raadsplein 2018 gemeente Haaren

De raad van de gemeente Haaren;

in zijn vergadering van 20 september 2018;

gezien het voorstel van het presidium op 23 augustus 2018;

gelet op de behandeling in het raadsplein van 6 september 2018;

BESLUIT:

1. De verordening op de raadscommissie 2015 in te trekken.

2. De verordening Commissie Raadsplein 2018 gemeente Haaren vast te stellen.

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

Raadsplein: commissie raadsplein als de raadscommissie volgens de Gemeentewet;

Tafelgesprek: bespreking aan een tafel onder leiding van een gespreksleider.

Informatietafel: tafel waar technische/inhoudelijke vragen worden beantwoord

Lid: raadslid of door de raad benoemd commissielid;

Gespreksleider: gespreksleider bij een tafelgesprek;

Raadspleinvoorzitter: de voorzitter die het raadsplein opent en sluit

Griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger

Wet: Gemeentewet

 

Artikel 2 Raadsplein

1. De raad stelt een vaste raadscommissie in voor de gemeenteraad, genaamd raadsplein.

2. Het raadsplein bevat twee onderdelen: 1. de gesprekstafels; 2. de informatietafels.

3. Van alle raadsvoorstellen op de agenda is een informatietafel.

4. Een aantal als zodanig aangewezen raadsvoorstellen komt aan de gesprekstafel aan de orde.

5. Het is mogelijk om over een onderwerp aan de gesprekstafel een korte presentatie te houden.

 

Artikel 3 Taken

1. Het raadsplein heeft tot taak te zorgen dat de raadsleden zich optimaal kunnen laten informeren over de raadsvoorstellen waarover de raad in zijn vergadering beslist.

2. Het raadsplein heeft tot taak te zorgen dat de burgers zoveel mogelijk betrokken worden bij de bijeenkomsten van het raadsplein en de bijbehorende geagendeerde raadsvoorstellen.

 

Artikel 4 Samenstelling

1. Het raadsplein bestaat uit alle raads- en commissieleden.

2. De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

3. Voor de commissieleden gelden dezelfde wettelijke voorwaarden als die welke gelden voor raadsleden.

4. Naast de leden nemen tevens collegeleden, ambtenaren en overige niet-leden (burgers) deel aan het raadsplein.

5. De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

6. De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

7. Een commissielid en -voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.

8. Het lidmaatschap van commissieleden, benoemd op voordracht van een fractie die niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege.

 

Artikel 5 De gespreksleider(s)

1. Elke gespreksleider is tevens raads- of commissielid.

2. Er is een pool van gespreksleiders voor het raadsplein.

3. De gespreksleiders in de pool worden als zodanig aangewezen door het presidium.

4. Tijdens het raadsplein treedt één van de gespreksleiders op als gastheer/vrouw; deze heet de aanwezigen welkom en sluit de avond af.

5. De leden van de pool verdelen onderling, in overleg met de griffier, de tafelgesprekken en wie de gastheer/vrouw zal zijn.

 

Artikel 6 De griffier

1. De griffier is bij elk raadsplein aanwezig.

2. De griffier ondersteunt en adviseert de gespreksleider(s).

3. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door de plaatsvervangend griffier.

 

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereidingen

Artikel 7 Vergaderstukken en voorlopige agenda

1. Ten minste veertien dagen voor het raadsplein kunnen de leden en ieder ander digitaal de vergaderstukken raadplegen met daarbij een agenda onder voorbehoud.

2. De vergaderstukken en de agenda waarin opgenomen de wijze van behandeling worden daarna ter goedkeuring aan het presidium voorgelegd.

3. Na de goedkeuring van het presidium worden de publicatie van de stukken en de agenda zonodig aangepast.

4. In spoedeisende gevallen kan het presidium na het publiceren een aanvullende voorlopige agenda laten opstellen door de griffier. De daarbij behorende stukken worden gelijktijdig met de aangepaste agenda openbaar gemaakt middels publicatie op de website.

 

Artikel 8 Agenda

1. De burger kan een verzoek indienen bij de griffier om een onderwerp alsnog op de agenda voor een tafelgesprek te plaatsen. Dit kan tot drie werkdagen voor de dag van het raadsplein.

2. De voorlopige agenda wordt aangepast na overleg met het presidium.

3. De voorlopige agenda met de wijze van behandeling geldt als zijnde de vastgestelde agenda vanaf de dag voorafgaand aan het raadsplein.

 

Artikel 9 Ter inzage en website

1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met de voorlopige agenda op de website gezet.

2. Voor een ieder is het mogelijk om de stukken digitaal op het gemeentehuis in te komen zien tijdens openingstijden.

3. Als omtrent stukken geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken onder berusting van de griffier en verleent deze de leden op verzoek inzage.

 

Artikel 10 Openbare kennisgeving

1. Raadsplein vergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging op de raadspagina Nieuws uit de Raad in een huis-aan-huisblad en op de website.

2. De aankondiging bevat de agenda met daarbij aangegeven welke onderwerpen voor een tafelgesprek geagendeerd zijn.

3. In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.

 

Paragraaf 2 Vergadering

Artikel 11 Presentielijst

1. De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten voor de commissieleden.

2. Bij binnenkomst tekenen de commissieleden de presentielijst, die aan het einde van elke vergadering door de griffier en de gastheer door ondertekening wordt vastgesteld.

 

Artikel 12 Opening vergadering en quorum

1. Een raadsplein wordt niet geopend voordat blijkt dat minstens de helft van het aantal fracties vertegenwoordigd is.

2. Als op grond van het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt het presidium opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het

digitaal toezenden van de oproeping is gelegen.

3. Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing.

 

Artikel 13 Afsprakenlijst

1. Van de tafelgesprekken wordt een aandachtspunten- of wel afsprakenlijst bijgehouden door de griffier.

2. Bij elke informatietafel worden door de desbetreffende ambtenaar aandachtspunten en toezeggingen bijgehouden en doorgegeven aan de griffier.

3. De griffier zorgt dat van de lijsten één samengestelde relevante versie komt en plaatst deze op de website bij de agenda van desbetreffende raadsvergadering.

 

Artikel 14 Informatietafel

1. Er zijn zoveel informatietafels als er raadsvoorstellen op de agenda staan.

2. Aan een informatietafel staat de inhoudelijk ambtenaar om desgevraagd nadere informatie te verschaffen.

3. Een ieder mag informatie halen bij elke informatietafel.

4. Alleen technisch inhoudelijke aangelegenheden komen aan de orde bij een informatietafel.

5. Zonodig kan de desbetreffende portefeuillehouder daarbij nadere informatie verstrekken.

 

Artikel 15 Gesprekstafel

1. Het presidium bepaalt de agenda.

2. In de agenda is aangegeven welke onderwerpen naast de informatietafels tevens aan de orde komen aan de gesprekstafel.

3. Aan de gesprekstafel hebben de leden en de overige deelnemers eenzelfde status en daarmee het recht tot spreken.

4. De leden nemen deel aan het gesprek waarbij het uitwisselen van politieke standpunten dient voor optimalere informatievergaring.

5. In het gesprek kunnen technische zaken besproken worden met zowel het collegelid als met de ambtenaar. Politieke zaken kunnen niet met de ambtenaar besproken worden, dit kan met de portefeuillehouder en de overige deelnemers.

 

Artikel 16 Deelname aan de gesprekstafel

1. Er is een gespreksleidergespreksleider die het gesprek leidt.

2. De griffier is er ter ondersteuning van de gespreksleider en verantwoordelijk voor de afsprakenlijst.

3. Naast de gespreksleider is er per fractie één vertegenwoordiger.

4. Vanuit het college neemt tenminste één vertegenwoordiger deel.

5. De inhoudelijk deskundig ambtenaar vanuit de organisatie.

6. Maximaal 4 overige niet-leden (burgers).

 

Artikel 17 Meespreekrecht burgers

1. Iedere burger mag zich mengen in een gesprek aan een informatietafel.

2. Burgers kunnen deelnemen aan de gesprekstafel als zij zich van te voren hebben aangemeld bij de griffie. Aanmelden kan tot 12.00 uur op de dag van het raadsplein.

3. Deelname aan de gesprekstafel staat open voor burgers tot een maximum van vier.

4. De gespreksleider vraagt aan het begin van het gesprek of er burgers zijn die alsnog willen deelnemen aan het gesprek als het maximum van vier nog niet bereikt is.

5. Zijn er meer dan vier aanmeldingen van burgers, dan kan er lopende het gesprek gewisseld worden.

6. De gespreksleider legt aan het begin van het gesprek uit aan de deelnemers waarover het gesprek zal gaan, waarna de aanmelders eerst het woord krijgen.

7. De gespreksleider informeert aan het eind van het gesprek of iedereen vindt dat hij zijn zegje heeft kunnen doen en of er in de zaal nog dringende vragen dan wel korte opmerkingen zijn.

 

Artikel 18 Handhaving orde en schorsing

1. De raadspleinvoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in het algemeen op het raadsplein.

2. De gespreksleider zorgt voor de handhaving van de orde tijdens een gesprek.

3. Beide voorzitters kunnen voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in het raadsplein te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid het raadsplein onmiddellijk.

4. De gespreksleider kan ter handhaving van de orde het gesprek voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, het gesprek sluiten.

5. De gespreksleider roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

 

Artikel 19 Voorstellen van orde

1. Leden kunnen mondeling een voorstel van orde doen. De aanwezige leden beslissen hier terstond over.

2. Een voorstel van orde kan zijn: een tafelgesprek niet voeren; een tafelgesprek toevoegen; het aanpassen van de volgorde van de gesprekken.

 

Paragraaf 3 Besloten vergaderingen

Artikel 20 Toepassing verordening op besloten vergaderingen

1. Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

2. Aan een besloten raadsplein nemen alleen de leden deel en zonodig de collegeleden en desbetreffende ambtenaren.

 

Artikel 21 Afsprakenlijst besloten vergadering

1. Afsprakenlijsten van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de leden ter inzage gelegd.

2. Deze lijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten raadsvergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van het verslag.

 

Paragraaf 4 Toehoorders en pers

Artikel 22 Toehoorders en pers

1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen de openbare tafelgesprekken uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

2. Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

3. De raadspleinvoorzitter is bevoegd, wanneer de orde op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

4. Het presidium is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang te ontzeggen.

 

Artikel 23 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de raadspleinvoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

 

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 24 Intrekken oude verordening

De verordening op de raadscommissie 2015 is ingetrokken op de dag van de inwerkingtreding van deze verordening.

 

Artikel 25 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op 1 dag na publicatie

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Commissie Raadsplein 2018 gemeente Haaren

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Haaren, gehouden op 20 september 2018

 

De raad van de gemeente Haaren,

EricDammingh

Griffier

Jeannette Zwijnenburg - van der Vliet

Voorzitter