Organisatie | Landgraaf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Landgraaf- Reglement burgerlijke stand Landgraaf 2018 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-09-2018 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 04-09-2018 |
Burgemeester en wethouders van L a n d g r a a f ;
Gelet op het bepaalde in artikelen 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994:
Het ‘Reglement Burgerlijke Stand Landgraaf 2018’ vast te stellen. Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis, de voorwaarden voor kosteloze huwelijkssluitingen en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Voor benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komen in aanmerking:
derden voor de sluiting van slechts één enkel huwelijk in de gemeente Landgraaf, die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen, waaruit (het voortduren van) de benoeming en beëdiging blijkt;
derden voor de sluiting van slechts één enkel huwelijk in de gemeente Landgraaf, die (niet) eerder benoemd of beëdigd zijn. Dit gebeurt alleen bij uitzondering na deugdelijke afweging over de vaardigheden van de te benoemen persoon om zodoende de kwaliteit van de huwelijkssluiting te kunnen waarborgen.
De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 4c en d van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de huwelijkssluiting aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Landgraaf. Bij aanvraag dienen voor zover aanwezig afschriften van de benoeming en beëdiging te worden overgelegd.
Artikel 5 Vergoedingen voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 4 onder a, ontvangt voor iedere afzonderlijke huwelijkssluiting een vergoeding conform de geldende rechtspositieregeling voor de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.
Artikel 7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
De beheerder zorgt voor de aanwezigheid van voldoende tafels, stoelen, verlichting en garderobe en indien nodig bij een huwelijkssluiting in de buitenruimte, voor zonbescherming. Aanwijzing leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie
Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen en uren.
Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan een huwelijkssluiting op ieder tijdstip van de week plaatsvinden, tenzij die mogelijkheid reeds door andere belanghebbenden is vastgelegd of indien, naar het oordeel van het bureauhoofd KCC, andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.
Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.
Landgraaf, 4 september 2018
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
ir. J.M.C. Rijvers mr. R.J.H. Vlecken
Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Voorts heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis en stelt het voorwaarden aan de benoemingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, nr. 555). Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand blijven op grond van de wet echter zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van hun werkzaamheden. De wet bepaalt voorts dat burgemeester en wethouders een reglement burgerlijke stand dienen vast te stellen.
Het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd omdat deze dermate gedateerd is dat een aantal beleidskeuzes die de afgelopen jaren zijn gemaakt, hierin niet zijn opgenomen. Voorbeelden hiervan zijn: de benoeming van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, aanwijzing van locaties als gemeentehuis en het beleid omtrent de kosteloze huwelijkssluitingen.
Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijke Wetboek).
In het verleden zijn besluiten tot aanwijzing van een locatie als gemeentehuis genomen door de het college.
Dit artikel stelt de beperking dat alleen ambtenaren die belast zijn met de uitvoering van werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand, tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd. Verder staan in dit artikel verschillende categorieën buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vermeld. Zodra deze ambtenaar niet meer in dienst is van de gemeente of deze werkzaamheden niet meer uitvoert, is deze geen ambtenaar van de burgerlijke stand meer.
In lid 4a is benoeming van de ‘gewone’ BABS geregeld. Deze benoeming is in principe niet beperkt tot een bepaalde periode. Er wordt uiteraard wel gekeken naar de geschiktheid voor het deugdelijk uitvoeren van de werkzaamheden.
In lid 4b is geregeld dat de benoeming tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van leden van het college van burgemeester en wethouders, uiterlijk geldt voor de periode dat zij lid zijn van het college van burgemeester en wethouders. Deze werkwijze wordt al een aantal jaren gehanteerd en is nu opgenomen in het reglement.
Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerschapsregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor dat specifieke huwelijk of partnerschapsregistratie (lid 4c en d). De bevoegdheid bedoeld tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan het afdelingshoofd KCC en het bureauhoofd KCC. Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar voor het voltrekken van een huwelijk voor één dag aan te wijzen.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het bureauhoofd KCC, die de leiding heeft over de burgerlijke stand.
Verder is in dit artikel het gebruik van de toga geregeld. De werkwijze is dat bij een huwelijkssluiting (m.u.v. de kosteloze) standaard de toga wordt gebruikt, tenzij het bruidspaar dit niet wenst. Deze werkwijze is nu ook opgenomen in het reglement.
Het laatste lid van dit artikel doelt op mogelijke gewetensbezwaren om een huwelijkssluiting te verrichten tussen mensen van gelijk geslacht. Van alle (buitgewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand wordt verlangd deze niet te hebben.
Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die regulier worden ingezet, heeft het college van burgemeester en wethouders een rechtspositieregeling vastgesteld. In het reglement verwijzen we hiernaar.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Naast het gemeentehuis kan het college van burgemeester en wethouders ook andere locaties als gemeentehuis aanwijzen. Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Voorbeelden hiervan zijn de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.
Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. De in dit artikel genoemde voorwaarden komen overeen met die voorwaarden die al in 2001 door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Zo moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook voor eenieder vrij en goed toegankelijk te zijn.
De reguliere openingstijden op werkdagen en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen alsmede de overige daarvoor door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop de gemeentelijke dienst niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald.
Dit geldt tevens voor de tijdstippen waarop reguliere huwelijken worden voltrokken. Het gemeentebestuur heeft zich bovendien uitgesproken voor de mogelijkheid om op ieder moment van de week te kunnen trouwen.
Wettelijk is bepaald dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijkssluitingen. De gemeente Landgraaf geeft op de maandagochtend tweemaal gelegenheid.
Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. Om hiervoor in aanmerking te komen heeft het college van burgemeester en wethouders al eerder een aantal voorwaarden gesteld. Zo wordt verlangd dat één van de betrokkenen in de Basisregistratie personen van Landgraaf is ingeschreven, dan wel na vertrek een duidelijke binding met de gemeente Landgraaf te hebben of te hebben gehad. Op deze manier wordt de toeloop vanuit andere gemeenten voor een groot deel beperkt. Daarnaast is de ceremonie sober en duurt deze in de regel niet langer dan 10 minuten.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.