Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor het automatisch incasseren van de gemeentelijke belastingen 2019 |
Citeertitel | Beleidsregels voor het automatisch incasseren van de gemeentelijke belastingaanslagen 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
vervangt Beleidsregels voor het automatisch incasseren van de gemeentelijke belastingen
artikel 250 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-09-2018 | vervanging regeling | 28-08-2018 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel,
gelet op artikel 250, lid 1 van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Verordeningen op de heffing en de invordering van onroerende zaakbelastingen, de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en de heffing en de invordering van rioolheffing, de heffing en invordering van de Bi-Zone Centrum Bladel voor gebruikers, en de heffing en invordering van de Bi-Zone Centrum Bladel voor eigenaren;
overwegende, dat het ter bevordering van de zorgvuldigheid en de rechtszekerheid gewenst is nadere regels vast te stellen voor de automatische incasso van de onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing, Bi-Zone Centrum Bladel voor gebruikers en de Bi-Zone Centrum Bladel voor eigenaren;
besluiten vast te stellen de volgende:
Beleidsregels voor het automatisch incasseren van de gemeentelijke belastingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Afschrijvingstijdvak : Periode van maximaal 10 maanden voor de onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing, en de Biz belasting eigenaren en gebruikers, welke aanvangt in de maand volgend op de dagtekening van het aanslagbiljet en eindigt op de laatste werkdag van de maand van de laatste termijn. Indien het bedrag van de aanslag minder is dan € 50,00 wordt het bedrag in één termijn afgeschreven op de laatste werkdag van de maand volgend op de dagtekening van het aanslagbiljet;
Artikel 2. Doel van de automatische incasso
De automatische incasso heeft tot doel om de doelgroep de mogelijkheid te bieden de betaling van de in artikel 3 genoemde gemeentelijke belastingen te verrichten, door deze te spreiden over maximaal 10 maandtermijnen, alsmede ter bevordering van een efficiënte invordering van de gemeentelijke belastingen.
Artikel 3. Gemeentelijke belastingen
Voor automatische incasso komen de volgende gemeentelijke belastingen in aanmerking:
Andere belastingen en heffingen zullen (nog) niet bij de automatische incasso betrokken worden.
Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de ingevulde en ondertekende machtigingskaart toe te zenden aan de gemeente Bladel. Automatisch incasso kan ook aangevraagd worden middels DigiD via de website van de gemeente Bladel.
Artikel 6. Reikwijdte van de machtiging
De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op alle nog op te leggen aanslagen van de onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing, en de Biz belasting eigenaren en gebruikers welke na binnenkomst van de machtiging aan de belastingschuldige worden toegezonden.
Artikel 7. Stilzwijgende verlenging
De machtiging tot automatische incasso is een doorlopende machtiging en wordt ieder jaar stilzwijgend verlengd. De machtiging wordt alleen beëindigd conform artikelen 11 en 17 van deze beleidsregels.
Het aantal betaaltermijnen binnen een afschrijvingstijdvak is gelijk aan het aantal maanden vanaf de maand opvolgend op de maand waarin de dagtekening van het aanslagbiljet valt, tot en met december van het jaar van de dagtekening, met een maximum van 10.
Artikel 9. Berekening termijnbedrag automatische incasso
Na ontvangst van de machtiging wordt het termijnbedrag vastgesteld door de belastingschuld te delen door het aantal maanden, met een maximum van 10.
Als door de echtscheiding, ontbinding van de samenlevingsovereenkomst of vertrek van de belastingschuldige niet meer kan worden geïncasseerd van het rekeningnummer waarvoor de machtiging is afgegeven, dan dient de belastingschuldige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mee te delen waarop de automatische incasso in plaats daarvan kan plaatsvinden. Dit kan door het inleveren van een nieuwe groene machtigingskaart.
Artikel 15. Wijziging IBAN-rekeningnummer
Indien de belastingschuldige het IBAN-rekeningnummer, waarvan automatische incasso plaatsvindt, wil wijzigen, moet de wijziging zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de incassant worden doorgegeven.
Artikel 17. Beëindiging van de incasso-overeenkomst
De automatische incasso kan door de belastingschuldige te allen tijde worden stopgezet door toezending van de rode machtigingskaart aan de gemeente Bladel. De automatische incasso kan ook digitaal worden beëindigd middels het intrekken van de automatische incasso via de website van de gemeente Bladel.
Artikel 18. Betalingen buiten de automatische incasso om
Betalingen die niet met automatische incasso plaatsvinden worden afgeboekt op het genoemde aanslagbiljet.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belastingschuldige afwijken van de bepalingen in dit besluit, indien toepassing van het besluit tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.